Gülin ERDAL Musa ATASEVER Durdu BAĞCI Hoş geldiniz Telefon : 0322 235 07 17 Faks : 0322 235 06 56
FAALİYETLERİN ÇEVRE MEVZUATI AÇISINDAN ÖZETİ 1 – Tesisin henüz inşaatına başlanmadan önce Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği Ek-1 Listesinde ise ÇED Olumlu, Ek-2 Listesinde ise ÇED Gerekli Değildir kararı ile ilgili belgeleri almalıdır. ÇED Olumlu veya ÇED Gerekli Değildir kararı almış faaliyetler proses ya da kapasite değişikliği planlamaları durumunda plan aşamasında görüş almak zorundadırlar. 2
FAALİYETLERİN ÇEVRE MEVZUATI AÇISINDAN ÖZETİ 2- Tesisin faaliyete geçmesine müteakip Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik gereğince ; Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler; çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır. Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-2 listesinde yer alan işletmeler; bir çevre görevlisini sürekli istihdam etmek veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak veya çevre yönetim birimi kurmak zorundadır. 3
FAALİYETLERİN ÇEVRE MEVZUATI AÇISINDAN ÖZETİ 3 – Tesis faaliyete geçtiği andan itibaren Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında olması durumunda (Çevreye Kirletici Etkisi Yüksek Olan Faaliyet veya Tesisler (Ek-1), Çevreye Kirletici Etkisi Olan Faaliyet veya Tesisler (Ek-2)) Çevre İzni ve/veya Çevre Lisansı alması gerekmektedir. Çevre İzni ve/veya Çevre Lisansı alınmış olsa dahi faaliyete devam edilir iken proses ya da kapasite ile ilgili değişiklik olması durumunda Çevre İzni ve/veya Çevre Lisansının yenilenmesi gerekebileceğinden tekrar anılan Yönetmeliğin 10. maddesi kapsamında değerlendirilmelidir. 4
FAALİYETLERİN ÇEVRE MEVZUATI AÇISINDAN ÖZETİ Çevre İzni ve/veya Çevre Lisansı Kapsamı Dışında yer alan işletmelerde de ilgili mevzuatta belirtilen esas ve hükümlere uyulması ve emisyon sınır değerlerinin aşılmaması gerekir. 4 – Tesisin faaliyette olduğu süre boyunca Tehlikeli Atıklar ayrı olmak üzere Tehlikeli ve Tehlikesiz tüm atıklar sınıflandırılarak uygun geçici depolama alanında ilgili Yönetmeliklerde belirtilen süre boyunca depolanmalı, ilgili Yönetmelikleri şartları sağlanarak gerekmesi halinde Ulusal Atık Taşıma Formu kullanılarak Lisansı Firmalara ait Lisanslı Araçlar ile Lisanslı Geri Kazanım veya Bertaraf tesisine gönderilmelidir. 5
FAALİYETLERİN ÇEVRE MEVZUATI AÇISINDAN ÖZETİ 5- Tesiste oluşan tüm atıklar için İlgili Yönetmelikler gereğince yapılması gereken aylık ya da yıllık beyanlar süresi içerisinde yapılmalıdır. Online yapılacak beyanlar için ise Kullanıcı Adı ve Parola alınmalıdır. 6
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ
ÇED ; projelerin çevreye olabilecek olumlu yada olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi yada en aza indirilmesi, yer ve teknoloji alternatiflerinin değerlendirilmesi sürecidir. Ülkemizde uygulanan ÇED yönetmeliği, diğer bakanlıkların mevzuatlarında da alınacak izin prosedürünün ilk adımı olması nedeniyle önemlidir. Yatırımlar için; izin, onay, ruhsat almadan önce ÇED yönetmeliğine göre görüş alınması gerekmektedir. 8
-Maden Kanununa Göre İşletme İzni, ÇED görüşü olmadan; -Maden Kanununa Göre İşletme İzni, -Orman Kanununa Göre Arazi Tahsis İzni, -Hazine Müsteşarlığının Yönetmeliğine Göre İthalat İzni, -EPDK Yönetmeliğine Göre Lisans İzni, -İşyeri Açma Ve Çalıştırma Yönetmeliğine Göre İşyeri Açma İzni - Çevre İzni (Emisyon-deşarj-lisans) verilmemektedir. 9
- Sit Alanları, Arkeolojik Alanlar PROJE YAPILMASINA İZİN VERİLMEYEN VEYA ÖZEL İZİN ALINMASI GEREKEN ALANLAR - Sit Alanları, Arkeolojik Alanlar - Milli Parklar - Av ve Yaban Hayatı Koruma Alanları - Özel Çevre Koruma Bölgeleri - Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğine Göre Mutlak,kısa ve orta mesafeli Koruma Alanları - Tarım alanları (1. ve 2. sınıf)
ÇED gelişmiş toplumlara özgü bir süreçtir ÇED gelişmiş toplumlara özgü bir süreçtir. ÇED teknik ve bilime dayalı çevre yönetiminin temel taşlarındandır. Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Yönetmeliği kapsamında projeler,EK-I ve EK-II Listesi olarak kirleticilik vasıfları göz önüne alınarak iki grupta toplanmıştır. 20.09.2018
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ AKIM ŞEMASI ÇED PROSEDÜRÜ-EK I LİSTESİ ÇED PROSEDÜRÜ-EK II LİSTESİ ÇED BAŞVURU DOSYASI HAZIRLANIR BAKANLIĞA SUNULUR(E- ÇED ÜZERİNDEN) PROJE TANITIM DOSYASI HAZIRLANIR VALİLİĞE SUNULUR(E-ÇED ÜZERİNDEN) BAKANLIK ÇED BAŞVURU DOSYASINI İNCELER VE İDK KURULUR ( 3 İŞ GÜNÜ) VALİLİK UYGUNLUK YÖNÜNDEN İNCELER 5 İŞ GÜNÜ HALKIN KATILIM TOPLANTISI YAPILIR. TOPLANTIDAN 10 GÜN ÖNCE ULUSAL VE YEREL GAZETEDE İLAN VERİLİR. HALKIN KATILIM TOPLANTISI YAPILIR PROJE TANITIM DOSYASINDA İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YAPILIR – 15 İŞ GÜNÜ KAPSAMLAŞTIRMA VE ÖZEL FORMAT VERME TOPLANTISINDA İNCELEME DEGERLENDİRME KOMİSYONU TARAFINDAN OLUŞTURULAN FORMAT YATIRIMCIYA VERİLİR. FORMAT 18 AY SÜREYLE GEÇERLİDİR. ( 12 İŞGÜNÜ) VALİLİKÇE KARAR VERİLMESİ 5 İŞ GÜNÜ ÇED GEREKLİ DEĞİLDİR KARARI ÇED GEREKLİDİRKARARI ÇED RAPORU BAKANLIĞA SUNULUR İNCELEME DEGERLENDİRME KOMİSYONU ÜYELERİNCE İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YAPILIR ( 10 İŞ GÜNÜ) 5 YIL İÇERİSİNDE YATIRIMA BAŞLANMALIDIR ÇED PROSEDÜRÜ UYGULANIR NİHAİ ÇED RAPORU BAKANLIĞA SUNULUR. 10 İŞ GÜNÜ HALKIN GÖRÜŞÜNE AÇILIR. BAKANLIKÇA ÇED OLUMLU / ÇED OLUMSUZ KARARI VERİLİR ( 5 İŞ GÜNÜ) 7 YIL İÇERİSİNDE YATIRIMA BAŞLANMALIDIR YATIRIM YAPILAMAZ 12
ÇED İZLEME VE KONTROL Yönetmeliğin 18. Maddesinde yer alan hükümler doğrultusunda yapılmaktadır.
Yatırımcı proje uygulamasının başlangıcını, ilk işletmeye geçiş dönemini ve işletmenin sona erdiriliş dönemine ait raporları Bakanlığa bildirir. Bakanlık ÇED Raporu ve taahhütname kapsamında gerekli izleme ve kontrolünü yapar, Gerekli görüldüğünde diğer kurum kuruluşlarla işbirliği yapılır.
ÇED YÖNETMELİĞİNE AYKIRI DURUMLARDA UYGULANAN İŞLEMLER Yönetmeliğin 19. Maddesi gereğince; Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı alınmaksızın başlanan faaliyetler Bakanlıkça, Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir Kararı alınmaksızın başlanan faaliyetler ise mahallin en büyük mülki amiri tarafından süre verilmeksizin durdurulur."Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" ya da "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı alınmadıkça yatırıma ilişkin durdurma kararı kaldırılmaz. 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümlerine göre işlem tesis edilir. (Çevre Kanunu 20. madde e bendi Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecine başlamadan veya bu süreci tamamlamadan inşaata başlayan ya da faaliyete geçenlere yapılan proje bedelinin yüzde ikisi oranında idarî para cezası verilir. Cezaya konu olan durumlarda yatırımcı faaliyet alanını eski hale getirmekle yükümlüdür. )
ÇED YÖNETMELİĞİNE AYKIRI DURUMLARDA UYGULANAN İŞLEMLER Yönetmeliğin 19. Maddesi gereğince; "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı ya da "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı verildikten sonra, proje sahibi tarafından nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu veya proje tanıtım dosyasında taahhüt edilen hususlara uyulmadığının tespit edilmesi durumunda söz konusu taahhütlere uyulması için projeyle ilgili Bakanlıkça/Valilikçe bir defaya mahsus olmak üzere süre verilebilir. Bu süre sonunda taahhüt edilen hususlara uyulmaz ise yatırım durdurulur. Yükümlülükler yerine getirilmedikçe durdurma kararı kaldırılmaz. 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümlerine göre işlem tesis edilir.
PROJE SAHİBİNİN DEĞİŞMESİ Proje sahibinin herhangi bir nedenle değişmesi durumunda projenin yeni sahibi, devirle ilgili bilgi ve belgelerin tasdikli suretini, taahhütname ve imza sirkülerini bir dilekçe ekinde Bakanlığa bildirir.
ÇEVRE İZNİ ÇEVRE İZİN VE LİSANSI
1. BÖLÜM : Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar 2. BÖLÜM : Çevre İznine veya Çevre İzin ve Lisansına Tabi İşletmeler ve Yetkili Merciler 3. BÖLÜM : Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı e-Başvurusu,Değerlendirilmesi ve Verilmesi 4. BÖLÜM :Yetkilendirme ve Çevre Danışmanlık Firmalarının Yükümlülükleri 5. BÖLÜM : Diğer Hükümler EK-1 :Çevreye Kirletici Etkisi Yüksek Olan Faaliyet veya Tesisler EK-2 :Çevreye Kirletici Etkisi Olan Faaliyet veya Tesisler EK-3 Ek-3A : Geçici Faaliyet Belgesi Başvuru Formu Ek-3B : Geçici Faaliyet Belgesi Başvuru Formu Ekleri Ek-3C : İzin Lisans Sürecinin Tamamlanması İçin Gerekli Bilgi Ve Belgeler EK-4 :Çevre İzin Belgesi (Bakanlık) EK-5 :Çevre İzin ve Lisans Belgesi (Bakanlık) EK-6 :Çevre İzin Belgesi (İl Müdürlükleri) EK-7 :Çevre İzin ve Lisans Belgesi (İl Müdürlükleri)
Çevrim İçi Çevre İzin / İzin ve Lisans ile Tek Bir Belge
Çevrim İçi Çevre İzin / İzin ve Lisans ile Tek Bir Belge
Anahtar Tanımlar ÇEVRE İZİNLERİ Çevre izni : Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken; emisyon, deşarj, gürültü kontrol, derin deniz deşarjı ve tehlikeli madde deşarjı konularından en az birini içeren izni EMİSYON ÇEVRESEL GÜRÜLTÜ ÇEVRE İZİNLERİ ATIK SU DEŞARJI DERİN DENİZ DEŞARJI TEHLİKELİ MADDE DEŞARJI
Anahtar Tanımlar ÇEVRE LİSANSLARI Çevre lisansı : Atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilmesine ilişkin teknik yeterliliği, GERİ KAZANIM BERTARAF ÇEVRE LİSANSLARI ARA DEPOLAMA İŞLEME ARINDIRMA
Anahtar Tanımlar ÇEVRE LİSANSLARI Çevre lisansı : Atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilmesine ilişkin teknik yeterliliği, GERİ KAZANIM Tehlikeli Atık Tehlikesiz Atık Atık Yağ Bitkisel Atık Yağ Atık Pil ve Akümülatör Ömrünü Tamamlamış Lastik Ambalaj Atığı BERTARAF ÇEVRE LİSANSLARI ARA DEPOLAMA İŞLEME ARINDIRMA
Anahtar Tanımlar ÇEVRE LİSANSLARI Çevre lisansı : Atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilmesine ilişkin teknik yeterliliği, GERİ KAZANIM BERTARAF Atık Yakma ve Birlikte Yakma Düzenli Depolama ÇEVRE LİSANSLARI ARA DEPOLAMA İŞLEME ARINDIRMA
Anahtar Tanımlar ÇEVRE LİSANSLARI Çevre lisansı : Atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilmesine ilişkin teknik yeterliliği, GERİ KAZANIM BERTARAF ÇEVRE LİSANSLARI ARA DEPOLAMA Tehlikeli Atık İŞLEME ARINDIRMA
Anahtar Tanımlar ÇEVRE LİSANSLARI Çevre lisansı : Atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilmesine ilişkin teknik yeterliliği, GERİ KAZANIM BERTARAF ÇEVRE LİSANSLARI ARA DEPOLAMA İŞLEME Tıbbı Atık Sterilizasyon Ömrünü Tamamlamış Araç Ambalaj Atığı Toplama-Ayırma Tanker Temizleme Hurda Metal ARINDIRMA
Anahtar Tanımlar ÇEVRE LİSANSLARI Çevre lisansı : Atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilmesine ilişkin teknik yeterliliği, GERİ KAZANIM BERTARAF ÇEVRE LİSANSLARI ARA DEPOLAMA İŞLEME ARINDIRMA PCB Arındırma
İşletme ve Faaliyetler Yetkili Merciiler Yetkili Merciiler BAKANLIK EK-1 İşletme ve Faaliyetler ÇEVRE ve ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜKLERİ Ek-2 İşletme ve Faaliyetler
Başvuruları Kimler, Hangi Birimler Yapabilir ? İŞLETMEDE İSTİHDAM EDİLEN ÇEVRE GÖREVLİSİ ÇEVRE GÖREVLİSİ ÇEVRE YÖNETİM BİRİMİ (ÇEVRE GÖREVLİLERİ BULUNDURAN) ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI (ÇEVRE GÖREVLİLERİ BULUNDURAN)
Çevre Yönetim Hizmeti Alma Şartları MADDE 5 – Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik Çevre Yönetim Hizmeti Alma Şartları MADDE 5 – (1) Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler; çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır. (2) Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-2 listesinde yer alan işletmeler; bir çevre görevlisini sürekli istihdam etmek veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak veya çevre yönetim birimi kurmak zorundadır.
Başvuruları Kimler, Hangi Birimler Yapabilir ? Çevre izin veya çevre izin ve lisansına e-başvuru dosyasının hazırlanması ve sunulması MADDE 6 – (1) Çevre izin veya çevre izin ve lisansı başvurusu çevre yönetim birimi, istihdam edilen çevre görevlisi ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları tarafından yapılır. (2) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler için çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurusu elektronik imza ile elektronik ortamda yetkili merciye yapılır. (3) Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde belirtilen faaliyet ve tesislerin başvuru dosyalarında Ek-3’te belirtilen bilgi, belge ve raporların sunulması zorunludur. (4) İzin ve lisansa esas teşkil edecek tüm ölçüm ve analizlerin Bakanlığa veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlara yaptırılması gereklidir. (5) Başvuru dosyasının yetkili mercilere sunulmasından başvurunun sonuçlanmasına kadar olan tüm süreçler ile bilgi, belge ve raporların doğruluğu, mevzuata uygunluğu ve doğacak hukuki sonuçlar konusunda işletmeci ve hizmet satın alımı yoluyla işlemlerin gerçekleştirilmesi durumunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firması müteselsilen sorumludur.
Başvuru Şekli BU PORTALA ULAŞILABİLECEK ADRESLER; http://izinlisans.cevre.gov.tr
Başvuru Şekli Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı Kullanıcı Kayıt işlemini Yapılacağı Portal
Çevre İzin ve/veya Çevre İzin ve Lisansı süreci iki aşamalıdır; Geçici Faaliyet Belgesi Alınması Çevre İzin ve Lisans Sürecinin Tamamlanması
1- Geçici Faaliyet Belgesi alınması; Süreç 1- Geçici Faaliyet Belgesi alınması; Yönetmelik Ek-3A ve Ek-3B’de belirtilen bilgi ve belgeler sunulur Bir yıl sürelidir Bu süre içerisinde izin veya lisansa esas teşkil edecek Ek-3C’ de belirtilen bilgi, belge ve raporlar hazırlanır
Süreç 2- Çevre İzin ve Lisans Sürecinin Tamamlanması; İşletmelerin başvuru sürecinin tamamlanabilmesi amacıyla Geçici faaliyet belgesinin (GFB) alınmasından itibaren en geç altı ay içerisinde Ek-3C’de belirtilen bilgi, belge ve raporları sunmaları zorunludur. En geç altı ay içerisinde Ek-3C’de belirtilen bilgi, belge ve raporları sunmayan işletmelerin GFB iptal edilir. Geçici faaliyet belgesi iptal edilen veya geçici faaliyet belgesinin süresi içerisinde Çevre izni veya Çevre İzin ve Lisansını alamayan işletmeler 6 ay süresince tekrar müracaatta bulunamaz. İzinsiz faaliyette bulunan işletmeler hakkında 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun ilgili hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ FAALİYET BELGESİNİN VERİLMESİ ÇEVRE İZİN/LİSANSINA TABİ BİR TESİS Ek-3A ve Ek-3B’de belirtilen bilgi, belge ve raporları içeren dosya hazırlanarak Elektronik Başvuru yapılır. İl Müdürlüğü/Bakanlık İnceleme (1 Ay) Başvuru İptal Edilir BAŞVURU UYGUN BULUNDU MU? HAYIR EVET Sürecin Tamamlanması İçin 1 Yıl Süreli Geçici Faaliyet Belgesi Düzenlenir
İZİN/LİSANS SÜRECİNİN TAMAMLANMASI EK-1 İZİN/LİSANS SÜRECİNİN TAMAMLANMASI GFB ALMIŞ BİR TESİS 6 Ay 80 Gün 80 Gün 20 Gün İzin/lisans Dosyasının Hazırlanması 6 Ay 1 YIL Ek-3C’de belirtilen bilgi, belge ve raporları içeren dosya hazırlanarak sisteme veri girişi yapılır. Konularına Göre İlgili Daire Başkanlıklarına Yönlendirilir. 80 GÜN 20 GÜN İlgili Yönetmelikler Kapsamında Değerlendirilir. GFB Geçerlilik Süresi Sona Erdiğinden Dolayı; -Başvuruda bulunulan her bir çevre izni veya lisansı için belirlenen belge bedeli kadar ödeme yaparak tekrar müracaatta bulunabilir. -Faaliyetini sürdürmesi durumunda 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümleri uygulanır. Eksikliklerin Tamamlanması İçin Ek Süre Verilir HAYIR UYGUN BULUNDU MU? HAYIR EVET 80 GÜN
İzin/lisans Dosyasının Kapsamında Değerlendirilir. EK-2 İZİN/LİSANS SÜRECİNİN TAMAMLANMASI GFB ALMIŞ BİR TESİS 6 Ay 80 Gün 80 Gün 20 Gün İzin/lisans Dosyasının Hazırlanması 6 Ay 1 YIL Ek-3C’de belirtilen bilgi, belge ve raporları içeren dosya hazırlanarak sisteme veri girişi yapılır. İlgili Yönetmelikler Kapsamında Değerlendirilir. 20 GÜN 80 GÜN GFB Geçerlilik Süresi Sona Erdiğinden Dolayı; -Başvuruda bulunulan her bir çevre izni veya lisansı için belirlenen belge bedeli kadar ödeme yaparak tekrar müracaatta bulunabilir. - Faaliyetini sürdürmesi durumunda 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümleri uygulanır. Eksikliklerin Tamamlanması İçin Ek Süre Verilir HAYIR UYGUN BULUNDU MU? HAYIR EVET 80 GÜN
Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı Belgesinin İptali Yenilenmesi ve Geçerliliği 5 yıl geçerlidir İşletmede Çevre İzin veya Çevre İzin ve Lisans şartlarında değişiklik olmaması durumunda, beş yıllık süre dolmadan üç ay önce yetkili merciye bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen kurum kuruluşlar tarafından hazırlanan durum raporu ile belgenin yenilenmesi için başvuruda bulunulur. (MADDE 10 – (Değişik:RG-24/2/2010-27503) (1), (2))
İşletmenin en az üç yıl süre ile çalışmaması durumunda Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı Belgesinin İptali Yenilenmesi ve Geçerliliği İşletmede aşağıda verilen değişikliklerin olması durumunda a- İşletmenin faaliyet yerinin değişmesi b- İşletmenin faaliyet konusunun değişmesi, c- İşletmenin yakıtının ve/veya yakma sisteminin değişmesi, ç- İşletmenin toplam üretim kapasitesinin en az 1/3 oranında artması, d-İşletmenin yakma/anma ısıl gücünün en az 1/3 oranında artması, İşletmenin en az üç yıl süre ile çalışmaması durumunda ÇEVRE İZİN VEYA ÇEVRE İZİN ve LİSANS ALMA SÜRECİ YENİDEN BAŞLATILIR.
Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı Belgesinin İptali Yenilenmesi ve Geçerliliği İşletmede yapılan diğer değişikliklerde ise çevre izin ve/veya lisans alma sürecinin yeniden başlatılıp başlatılmayacağı, izni veren yetkili merci tarafından ayrıca değerlendirilerek karara bağlanır. Çevre izin ve/veya lisans alma süreci yeniden başlatılan ve yapılan değerlendirilme sonucunda durumu uygun bulunan işletmelere yeni çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi verilir. İşletmenin sahibinin veya adının değişmesi halinde, yapılan değişiklik işletmeci tarafından değişikliğin gerçekleştiği tarihten itibaren üç ay içinde yetkili mercie bildirilir. İşletmede çevre izin veya çevre izin ve lisans şartlarında değişiklik yoksa işletmenin çevre izin veya çevre izin ve lisansı, önceki geçerlilik süresi değişmemek kaydıyla yeniden düzenlenir. Faaliyet sahibinin değişmesi durumunda yeni faaliyet sahibinden ayrıca devralınan işletmenin izin veya çevre izin ve lisans koşullarına uyacağına dair taahhütname istenir.
Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansı Belgesinin İptali Yenilenmesi ve Geçerliliği Bir işletme içinde EK-1 ve EK-2 listesine tabi faaliyet veya tesislerin birlikte bulunması halinde söz konusu müracaat Bakanlık tarafından değerlendirilir. Aynı adres içerisinde birden fazla tesisi olan işletmelerin çevre izni veya çevre izin ve lisansı işlemleri, işletme adına ve işletmede aynı adreste yer alan entegre tesislerin tümü birlikte değerlendirilerek yürütülür ve sonuçlandırılır. Aynı adreste bulunan ancak işletmecisi/tüzel kişiliği farklı olan işletmeler ayrı ayrı çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi almakla yükümlüdürler. Farklı adreste bulunan ancak işletmecisi/tüzel kişiliği aynı olan işletmelerde ayrı ayrı çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi almakla yükümlüdürler. Geçici faaliyet belgesi ile çevre izin veya çevre izin ve lisansının verilmesi, yenilenmesi ve güncellenmesi için ödenecek bedel ve tarifeler her yıl Bakanlık tarafından belirlenir ve Bakanlığın internet sayfasında yayınlanır.
B A K N L I EK-2 EK-2 EK-1 EK-2 TESİSLERİN TÜMÜ AYNI ALANDA MI? EVET TÜZEL KLİŞİLİKLERİ AYNI MI ? EVET EK-2 B A K N L I Taş Ocağı EK-2 EK-1 EK-2 Söndürme Paketleme Kireç Taşı Hazırlama Fırın
İL MÜD B A K N L I EK-2 EK-2 EK-1 EK-2 TESİSLERİN TÜMÜ AYNI ALANDA MI? EVET TÜZEL KLİŞİLİKLERİ AYNI MI ? HAYIR İL MÜD EK-2 OCAĞIN TÜZEL KİŞİLİĞİ FARKLI Taş Ocağı B A K N L I EK-2 EK-1 EK-2 Söndürme Paketleme Kireç Taşı Hazırlama Fırın
İL MÜD B A K N L I EK-2 EK-2 EK-1 EK-2 TESİSLERİN TÜMÜ AYNI ALANDA MI? HAYIR TÜZEL KLİŞİLİKLERİ AYNI MI ? EVET İL MÜD EK-2 Taş Ocağı B A K N L I EK-2 EK-1 EK-2 Söndürme Paketleme Kireç Taşı Hazırlama Fırın
Çevre iznine veya çevre izin ve lisansına tabi olmayan işletmeler EK-1 ve EK-2 listelerinde yer almayan işletmelerde de çevre izin veya çevre izin ve lisansı kapsamında yer alan ilgili mevzuatta belirtilen esas ve hükümlere uyulması ve emisyon sınır değerlerinin aşılmaması gerekir. Yetkili merci, EK-1 ve EK-2 listelerinde yer almayan ancak ilgili mevzuattaki emisyon sınır değerlerini aşan işletmelerden de çevre izni veya çevre izin ve lisansı alınmasını ister. (MADDE 13 – (Başlığı ile değişik:RG-24/2/2010-27503) (1))
www.cedgm.gov.tr sayfasında “İzin Lisans İşlemleri” başlığı altında yer almaktadır
ÇEVRE BİLGİ SİSTEMİ (ÇBS)
Çevre Bilgi Sisteminde yer alan Uygulamalar Atıksu Arıtma/Derin Deniz Deşarjı Tesisi Proje Onayları (Proje Onaylayan Birimler) Egzoz Emisyon Uygulaması Atık Ambalaj Sistemi (AMBALAJ) Atık Beyan Formu İzleme ve Kontrol Modülü (ABFI) Çevresel Bilgi Sistemi (ÇBS) Mobil Tehlikeli Atık Takip Sistemi (MoTAT) Atıksu Arıtma Tesisleri Bilgi Sistemi (AAT) Gemi Atık Takip Sistemi (GATS)
Kullanıcı Adı-Parola Talebi Kullanıcı kaydı ise http://onlinecevre.gov.tr adresinde yer alan «Kayıt Başlangıç» kısmından ihtiyaç duyulan tüm Uygulamalar için yapılmaktadır ve Başvuru Formu Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne getirilerek Onay işlemi gerçekleştirilmelidir. Böylece tek bir Kullanıcı Adı-Parola ile tüm Uygulamalara aynı anda giriş yapılabilecektir.
Kullanıcı Adı ve Parola verme işlemi firma bazında değil tesis bazında gerçekleşmektedir. Yani bir firmanın birden fazla farklı yerde tesisleri var ise ya da aynı adreste farklı tüzel kişiliğe sahip birden fazla tesis var ise ayrı ayrı Kullanıcı Adı ve Parola alınmalıdır. Bir firma ve altında yer alan tesisler için vergi numarası baz alınarak tüm tesisler bu vergi numarası altında toplanmaktadır. Başka bir deyiş ile Holding, Holding altında Firmalar, Firmalar altında da Tesisler olarak kayıtlar gerçekleştirilmektedir.
Cezai İşlem Bildirim ve bilgi verme yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere 2872 Sayılı Çevre Kanununun 20. maddesi (g) bendi gereğince cezai işlem (2014 yılı için 10.154 TL) uygulanacaktır.
Atık Hareketleri Atık kodu olarak 05.07.2008 tarih ve 26927 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik” eki EK-IV ‘de yer alan atık listesinde bulunan atık kodlarının kullanılması, atığın gönderileceği çevre lisansına sahip geri kazanım ya da bertaraf tesisine oluşan atıkların ilgili atık koduna ait taşıma lisansı bulunan bir lisanslı firmanın lisanslı araçları ile Ulusal Atık Taşıma Formu kullanılarak teslim edilmesi ile Ulusal Atık Taşıma Formunun D nüshasının ilgili atığın gönderilmesine müteakip Adana Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne gönderilmesi gerekmektedir. Not : Seri Numarasında yer alan D değil soldaki Form-9A D nüshası (Yeşil renkli nüsha) gönderilmelidir.
Atık Hareketleri Ulusal Atık Taşıma Formunun C ve B nüshasının asılları hem veri girişi yapabilmek hem de denetimde ibraz edilmek üzere mutlak suretle tesiste muhafaza edilmelidir. Çünkü Ulusal Atık Taşıma Formunun B nüshası atık hareketleri ile ilgili tüm bilgileri içermektedir ve tesis için de bu yükümlülüklerin uygun bir şekilde yerine getirildiğinin belgesidir.
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Atık üreticisinin yükümlülükleri - Madde 9 e) Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te (M) işareti ile bulunup EK-III B’de belirtilen özellikleri içermediği öne sürülen atıklar için bu atıkların tehlikeli olmadığını Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum/kuruluşlara ait laboratuvarlar ve/veya uluslararası kabul görmüş kuruluşlarca yapılan analizlerle Bakanlığa belgelemekle, f) Atığın niteliğinin belirlenmesi için yapılan harcamaları karşılamakla,
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Atık üreticisinin yükümlülükleri - Madde 9 m) Atıkların fabrika sınırları içinde tesis ve binalardan uzakta beton saha üzerine yerleştirilmiş sağlam, sızdırmaz, emniyetli ve uluslararası kabul görmüş standartlara uygun konteynırlar içerisinde geçici olarak muhafaza etmekle, konteynırların üzerinde tehlikeli atık ibaresine yer vermekle, depolanan maddenin miktarını ve depolama tarihini konteynırlar üzerinde belirtmekle, konteynırların hasar görmesi durumunda atıkları, aynı özellikleri taşıyan başka bir konteynıra aktarmakla, konteynırların devamlı kapalı kalmasını sağlamakla, atıklarını kimyasal reaksiyona girmeyecek şekilde geçici depolamakla,
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Atık üreticisinin yükümlülükleri - Madde 9 n) Ayda bin kilograma kadar atık üreten üretici biriktirilen atık miktarı altı bin kilogramı geçmemek kaydı ile valilikten izin almaksızın atıklarını arazisinde en fazla yüz seksen gün geçici depolayabilir. c) Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak, atıklarını tesislerinde geçici olarak depolaması durumunda valilikten izin almakla, Mülkü Amirlerce Alınacak Tedbirler – Madde 7 c) Ayda bin kilogramdan fazla atık üreten atık üreticisinin atıklarını, çevre lisansı almış tesislere en fazla altı ayda bir sevkinin yapılması koşuluyla geçici depolama sahasına süresiz izin vermekle ve bu faaliyeti altı aylık dönemlerde denetlemekle,
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Atık üreticisinin yükümlülükleri - Madde 9 «g) Atık beyan formunu her yıl takip eden yılın en geç Mart ayı sonuna kadar bir önceki yıla ait bilgileri içerecek şekilde Bakanlıkça hazırlanan web tabanlı programı kullanarak doldurmak, onaylamak ve çıktısını almak ve beş yıl boyunca bir nüshasını saklamakla,» hükmü gereğince; Atık üreticileri “Atık beyan formunu her yıl takip eden yılın en geç Mart ayı sonuna kadar bir önceki yıla ait bilgileri içerecek şekilde Bakanlıkça hazırlanan web tabanlı programı kullanarak(onlinecevre.gov.tr) doldurmak, onaylamak ve çıktısını almak ve beş yıl boyunca bir nüshasını saklamakla” yükümlüdür.
ATIK AMBALAJ SİSTEMİ (AAS)
http://atikambalaj.cevre.gov.tr
Kullanıcı Kodu ve Program Erişim Şifresi Ambalaj Üreticileri Piyasaya Sürenler Tedarikçiler Lisanslı Firmalar ( TAT , GDT )
Ambalaj üreticisi : Ambalaj malzemesi ve ambalajın kendisini üretenler ile ambalajın doğrudan üretildiği ürünü piyasaya sürenlere tedarik edenleri veya bu ürünleri ithal edenleri ifade eder. Piyasaya süren : Bir ürünü bu Yönetmelik kapsamındaki ambalajlar ile paketleyen gerçek veya tüzel kişiyi, üretici tarafından direk olarak piyasaya sürülmemesi durumunda ambalajın üzerinde adını ve/veya ticari markasını kullanan gerçek veya tüzel kişiyi, üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilciyi ve/veya ithalatçıyı ifade eder.
Atık Ambalaj Sistemi (AAS) EK-7 EK-4 Ambalaj üreticisi Toplama-Ayırma Tesisi Atık Ambalaj Sistemi (AAS) Piyasaya süren Tedarikçi Geri Dönüşüm Tesisi EK-5 EK-6 EK-8
Ambalaj Üreticileri : Ambalaj üreticileri, bir önceki yıl ürettiği ambalajların piyasaya sürülmesi amacıyla kullandığı ambalajlar için Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeli ekinde yer alan Ek–4 Ambalaj Üreticisi Müracaat Formu’nu internet aracılığıyla doldurarak bir sureti ile birlikte her yıl Şubat ayı sonuna kadar Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne göndermekle yükümlüdürler.
Piyasaya Sürenler : Piyasaya sürenler, bir önceki yıla ait bilgileri Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği ekinde yer alan Ek-5 Piyasaya Süren Müracaat Formu’nu, internet aracılığıyla doldurarak bir sureti ile birlikte her yıl Şubat ayı sonuna Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne göndermekle yükümlüdürler.
Tedarikçiler: Bir önceki yıl tedarik ettiği ambalajları için Ek-6’da yer alan Ambalaj Tedarikçisi Müracaat Formunu elektronik yazılım programı üzerinden doldurarak her yıl Şubat ayı sonuna kadar il çevre ve şehircilik müdürlüğüne bildirmekle yükümlüdürler.
Lisanslı Firmalar ( TAT , GDT ) : Toplama ve ayırma tesisi ile geri dönüşüm tesisleri geçici faaliyet belgesi veya Çevre Lisansı aldıkları süre içerisinde toplanan ayrılan ve geri dönüştürülen ambalaj atıklarına ilişkin verileri her ay düzenli olarak internet ortamında doldurarak (Ek-7, Ek-8) Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne göndermekle yükümlüdürler.
Lisanslı Tesisleri Bulma Atıklar ile ilgili atıkların verileceği lisanslı firmaların işlemlerinde iki tür lisansa dikkat edilmesi gerekir. İlgili atık koduna ait atığı taşımak için gerekli olan firma lisansı ve araç lisansı. İlgili atık koduna ait atığı Bertaraf edebilmek ya da Geri Kazanım işlemine tabi tutabilmek için gerekli olan Çevre Lisansı. Tehlikeli Atık beyan Sistemine Geri Kazanım / Bertaraf tesislerine ait bilgiler girilmekte, ilgili atığı taşımak için gerekli olan firma lisansı ve araç lisansı bilgileri girilmemektedir.
Lisanslı Tesisleri Bulma www.cedgm.gov.tr adresinden
Lisanslı Tesisleri Bulma
Gülin ERDAL Musa ATASEVER Durdu BAĞCI ÇED ÇEVRE İZNİ ÇEVRE İZİN ve LİSANSI ÇEVRE BİLGİ SİSTEMİ Gülin ERDAL Musa ATASEVER Durdu BAĞCI Bu Dünya Bizim Adana Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü Telefon : 0322 235 07 17 Faks : 0322 235 06 56 T e ş e k k ü r l e r