DIŞ Ticaret Nedir ? Eşyaların ,hizmetlerin ,mali kıymetlerin,hammaddelerin Uluslararası bazda alış ve satışının bütününe verilen addır.Dış Ticaret günümüz.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ticareti, üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir ücret karşılığı son kullanıcılara ulaştırılmasını sağlayan alım-satım faaliyetlerinin tümü olarak.
Advertisements

DIŞ TİCARET’İN TANIMI DIŞ Ticaret Nedir ?
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
ENFLASYON.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ. Mega Yatlar ve geleneksel yelkenli tekneler aynı denizlerde farklı iki oluşumdur. EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
©McGraw-Hill Education, 2014
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
NEDEN BANKA VAR? İlk çağlarda Din adamları Bankacı
Pazarlama Çevresi.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
PARA VE BANKACILIK.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Aydın Ekonomi Zirvesi 11 Ekim 2014
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
PARA POLİTİKASI ARAÇLARI
BANKALARIN TANIMI, FAALİYETLERİ, TÜRLERİ
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası Sermaye Hareketleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Uluslararası İşletme Yönetimi
Piyasa destek tedbirleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ARAMA VE KURTARMA HİZMETLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YAĞ BİTKİLERİNDE DESTEKLEME POLİTİKALRININ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Sunum transkripti:

DIŞ Ticaret Nedir ? Eşyaların ,hizmetlerin ,mali kıymetlerin,hammaddelerin Uluslararası bazda alış ve satışının bütününe verilen addır.Dış Ticaret günümüz Dünya şartlarında ,tüm ülkelerin vazgeçemeyecekleri ticaret turudur .

Dış Ticarette Roller İhracatçı/İthalatçı Taşımacılar /Lojistik Firmaları Gümrük Müşavirleri Bankalar Ekonomi Bakanlığı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı / Gümrük İdareleri İhracatçı Birlikleri

İHRACATÇI Eşya ,hizmet gibi değerleri pazarlayarak yurtdışına satan kuruluşa verilen addır.Türkiye’de tek vergi numarasına sahip tüm tüzel kuruluşlar ,ilgili ihracatçı birliğine kayıt yaptırmak suretiyle ihracat yapabilirler

TAŞIMACILAR İhraç edilen eşyayı ,ihraç edildiği yerden alıcının belirlediği yere fiziksel olarak taşıyan ve transfer eden kuruluşlara verilen addır.

GÜMRÜK MÜŞAVİRLERİ Firmaların ithalat ve/veya ihracat operasyonlarını ,onlar adına temsilci sıfatı ile gümrüklerde sürdüren ve Gümrük Kanun ve Yönetmeliği’ne göre bu statüyü elde etmiş gerçek kişilere verilen addır.

BANKALAR Dış Ticarette önemli bir yere sahip olan bankalar (veya özel finans kuruluşları ) Kambiyo Hükümlerine göre ,döviz takibi yapar, transferlere ve akreditif açılmasına aracılık eder, yanısıra vesaik kontrolü ve iletimi gibi konularda da rol üstlenirler

EKONOMİ BAKANLIĞI/İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Dış Ticaret Rejimi çerçevesinde her tur iznin alındığı ve İhracatçı Birlikleri’nin de bağlı olduğu kuruluştur.

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Gümrük Mevzuatı çerçevesinde tüm gümrük işlemlerini sonuçlandıran kuruluştur.

İHRACATÇI BİRLİKLERİ İhracat işlemlerine aracılık eden İhracat Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak çalışan kuruluşlardır. Aynı zamanda sektör temsilcilerinden de oluşan Yönetim Kurulları sektörün gelişimine katkı sağlar ve Birlik Genel Sekreterliği ile koordineli olarak çeşitli projelerde yer alırlar.

TİM (TÜRKİYE İHRACATÇILAR MECLİSİ) (www.tim.org.tr) Bakanlar Kurulu’nun 5 Temmuz 1993 tarihinde aldığı 93/4616 sayılı kararıyla kurulan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), ihracatçı birliklerin bir üst kurulu durumundadır. TİM, ihracatçı birlikleri arasında koordinasyonu ve dayanışmayı sağlamak, ihracatçıların sorunlarının çözümüne yönelik çalışmalar yapmak, ihracat hedef ve politikalarının belirlenmesine yardımcı olmak ve ihracatçıları en üst düzeyde temsil etmek üzere kurulmuştur.

TİM’in Görevleri Türkiye İhracatının özel sektör cephesinin en üst örgütü olan TİM;   -Özel sektör adına bütün ihracatçıları, -Bugün faaliyette bulunan 57 ihracatçı birliğini, -İhracatçı Birliklerine hizmet veren 13 genel sekreterliği, -İcra Komitesi, madde bazında dengeli bir ağırlığa sahip olduğundan bütün ihracat kalemlerini temsil etmektedir.

TİM; -İhracatçıların ortak sorunlarına çözüm aramayı, -İhracatçıların sorunlarının tartışıldığı bir platform olmayı, -Kamu ve özel sektör kuruluşları ile ihracatçılar ve karar vericiler arasında koordinasyonu sağlamayı, -İhracatın geliştirilmesi ve sorunlarının çözülmesi yolunda politikalar oluşturmayı, -İhracatçıları yurt içinde ve yurtdışında üst düzeyde temsil etmeyi amaçlamaktadır.

DIŞ TİCARETİN ÜLKE İÇİ TİCARETTEN FARKLARI 1) Satış İşlemi Yurt Dışına Yapılır 2) Farklı Taşıma Sistemleri Kullanılır 3) Yabancı Para Birimi Kullanılabilir 4) Bankacılık Sistemi Devreye Girer 5) Uluslararası Anlaşmalar Uygulanır 6) Daha Yüksek Risk Vardır 7) Hataların Telafisinin Maliyetli Olması 8) Bürokrasinin Yoğunluğu 9) Ödeme Sistemleri Farklıdır 10) Farklı Kültür, Ticari Ahlak Ve Örf / Adetin Olması

DIŞ TİCARET POLİTİKASININ BAŞLICA AMAÇLARI Dış ticaret politikası, devleti idare edenlerin dış ticareti (ihraç ve ithalat hareketlerini) kısıtlamak ve/veya teşvik etmek için yapmış oldukları düzenlemelerin oluşturduğu bir bütündür. 1. Hazineye Gelir Kazandırmak. 2. İktisadi Kalkınma 3. Cari Açığın Önlenmesi 4. Yurt İçi Fiyat İstikrarının 5. Ülke Sanayisini Dış Rekabetten Koruma 6. Piyasadaki Aksaklıkların Önlenmesi 7. Sosyal Etkenler 8. Uluslararası İlişkilerin İyileştirilmesi 9. Dış Ticarette Tekelcilikten(monopol gücünden) Faydalanmak 10. Kendi Kendine Yeterli Olma İsteği (Otarşi)

DIŞ TİCARET POLİTİKASININ BAŞLICA AMAÇLARI Dış ticaret politikası ,devleti idare edenlerin ,dış ticareti (ihraç ve ithalat hareketlerini )kısıtlamak ve /veya teşvik etmek için yapmış oldukları düzenlemelerin oluşturduğu bir bütündür. Bu amaçlar 10 başlık altında toplanabilir.

Hazineye Gelir Kazandırmak İthalat ve/ veya ihracat işlemlerine konulan vergiler hazinenin gelir kaynaklarının basında gelir

İKTİSADİ KALKINMA İktisadi kalkınma için 2 farklı politika uygulanabilir: Birincisi “ithal ikameci sanayileşme” modelidir.Bu modelde devlet idaresi sanayiciyi koruyucu tedbirler alır. İkinci model ise dışa açık sanayileşme modelidir.Bu modelde ise ihracatı teşvik edici politikalar izlenirken kısa vadede ülkenin döviz gelirlerini arttırmayı ve bu döviz gelirleri ile ülkenin kalkınması için yatırım mallarının ithal edilebilmesi için ihtiyaç duyulan döviz rezervlerini arttırma hedeflenir.Bu yatırım malları ile ülkede olmayan ürünler üretilerek dış bağımlılık azaltılmaya çalışılır.

CARİ AÇIĞIN ÖNLENMESİ Dış ödemeler dengesi açık veren ülkelerde ,döviz rezervleri hızla eriyeceği için ithalatı sınırlayıcı politikalara başvurulabilir. Cari açığı gidermenin diğer bir yöntemi de döviz gelirlerini arttırmaktır.Bunun için ise ülkeyi idare edenler ihracatı arttırıcı politikalar benimseyebilirler.Bazen bu iki yöntem yani ithalatı kısıtlayıcı ,ihracatı arttırıcı politikalar birlikte uygulanabilir.

YURT İÇİ FİYAT İSTİKRARININ KORUNMASI Kamu idaresi istihdamın arttırılması için gümrük tarifeleri ,kotalar gibi araçlarla iç talebi ithal ürünlerden yerli ürünlere yönlendirebilirler. Böylece yurt içi üretim artar dolayısıyla istihdam da artmış olur. Bundan başka ülke idaresi, iç piyasada arzı düşen ve dolayısıyla fiyatı yükselen ürünlere karşı gümrük vergilerini o ürünlerde düşürerek arz açığını giderebilir. Arz noksanlığının giderilmesi sayesinde fiyat artışının dolayısıyla enflasyonun önüne geçilmiş olur ve fiyat istikrarı sağlanmış olur.

ÜLKE SANAYİSİNİ DIŞ REKABETTEN KORUMA Ülke idareleri uzun dönemde ihracat şansı bulabilecek fakat yeni gelişen ve bu nedenle yüksek maliyetlerde üretim gerçekleştiren sanayi sektörlerinde uluslar arası rekabetin yıkıcı etkisinden korumak için kotalar,vergi tarifeleri,ithalat yasakları gibi politikalar uygulayabilmektedirler.Ayrıca ihracat şansı bulabilen yerli sanayi sektörünün ürettiği malların ithalat fiyatlarını yükselterek iç talebi yerli mala yönelik olacak şekilde tutmak isterler.Damping-Anti damping vergileri

PİYASADAKİ AKSAKLIKLARIN ÖNLENMESİ Şayet iç piyasadaki herhangi bir mal monopolistik özellik taşıyorsa tüketiciler daha düşük kaliteli bu mala yüksek fiyat ödeyerek sahip olmak zorunda kalabilirler.Çünkü monopol piyasada üretim miktarı diğer piyasalara oranla daha düşük ve maliyetleri daha yüksektir.Üretim miktarını arttırabilmek için fiyatların da artması gerekecektir. Bu nedenle kamu idaresi gümrük vergilerini düşürüp ,ithal malın ülkeye monopol piyasada üretimi gerçekleştirilen ürünlerden daha ucuza satılmasını ,dolayısıyla ülke içindeki mono polistik yapıyı kırmayı amaçlar.Bunun sonucunda iç piyasadaki rekabet gelişecek ,üretim kaynakları daha etkin biçimde kullanılabilecektir.

SOSYAL ETKENLER Ülke idaresi kamu ahlakını ,kamu güvenliğini ,canlıların sağlığını olumsuz yönde etkileyen malların ithalatını kısıtlamak eğilimindedir.Bu sayılan nedenlerle bu tür nitelik taşıyan ürünlerin ithalatını yasaklayıcı politika araçlarını kullanır. Benzer neden ve politikalarla uluslar arası anlaşmalar gereğince başka ülkelere ihraç edilmesi de yasak kapsamına alınabilir.

ULUSLAR ARASI İLİŞKİLERİN İYİLEŞTİRİLMESİ Uluslararası ilişkiler ,iktisadi çıkarlar ve ülke güvenliğinin korunmasına dayanır.Bu sebeple devletler arasında dostane ilişkilerin kurulması,karşılıklı menfaatlerin elde edilmesinde büyük önem taşır.Fakat barışçıl ilişkiler bulunmayan ülkeler aralarında karşılıklı güven inşa edemedikleri için ticari menfaatlerinden de yararlandırmak istemez.Sonuç olarak uygulanan dış ticaret politikalarının düzenlenmesinde diğer devletler ile kurulan barışçıl siyasi ilişkilerin çok önemli rolü vardır.İyi ilişkiler kurulmuş ülkelere gümrük vergileri indirilirken ,ilişkilerin kötü olduğu ülkelere tersi işlem yapılır.

DIŞ TİCARETTE TEKELCİLİKTEN (MONOPOL GÜCÜNDEN )FAYDALANMAK Ticarette bir ülke herhangi bir urunun üretiminde monopol konumda ise ve malın fiyatını arttırmak istiyorsa bu malın ihracatına kota koyar.İzleyen süreçte dış ticaret hadleri kota koyan ülke lehine değişir.

KENDİ KENDİNE YETERLİ OLMA İSTEĞİ (OTARŞİ ) Ülkeyi idare edenler dış ticaret işlemlerini, benimsemiş olduğu araçlarla (para politikası,maliye politikası, vergiler, kotalar ve subvansiyonlar gibi ) asgari düzeye indirebilir. Neticesinde ülke kaynaklarını kullanarak sanayi,tarım,hizmet ve teknoloji üretimi gibi önceden belirlenmiş sektörlerde gelişmeyi benimseyebilir. Bu amaçla ithalat işlemlerinde sınırlayıcı ya da yasaklayıcı politika uygulayabilir.

Türkiye son çeyrek asırda önemli ekonomik gelişmeler yaşamıştır Türkiye son çeyrek asırda önemli ekonomik gelişmeler yaşamıştır.Bu süreçte dış ticarette benimsediği korumacı politikaları terk etmiş(uluslararası rekabetin yıkıcı etkilerinden korumak kotalar,vergi tarifeleri ,ithalat yasakları gibi politikalar ),TL yi konvertibl hale getirerek kambiyo rejimini serbestleştirmiştir. AB ile Gümrük Birliği Anlaşması imzalayarak gümrük vergilerini indirmiş ,hatta bazı sektörlerde sıfırlamıştır.