Bölüm 2 Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Sistem Kavramı Sistem Sınırları Sistem ve Alt Sistem Çıktılar ve Girdiler Altsistem arayüzleri ve arayüz problemleri Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Sistem Sınırları Sınırlar bir sistem için etkinlik alanlarını betimler. Sınırlar sorumluluk alanlarını belirtir. İş sistemleri için de sınırları belirlemeniz gerekir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistemler ve AltSistemler Sistemler çoğunlukla birçok altsistemlerden oluşur. Her altsistemin elemanlar, diğer altsistemlerle etkileşimleri ve hedefleri vardır. Altsistemler genelde sistem için belirlenmiş görevleri yerine getirirler. İş hayatında pazarlama, finans ve üretim gibi işlevler de altsistemlerdir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Çıktılar ve Girdiler Sistemler çıktı ve girdi üretir. Çıktılar girdilerin sonucudur ve girdiler çıktılara dönüştürülür. Bir alt sistemin çıktısı diğer altsistemin girdisi olur. Çıktıların bir sonraki altsistem için kabul edilebilir ve kullanılabilir olması için standartlara uygun olması gerekmektedir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Altsistem Arayüzü ve Arayüz Problemleri Bir arayüz her sistemi veya altsistemi sınırlarında birbirlerine bağlar. Arayüzler bir sistemin çıktısını birbaşka sistemin girdisine aktarır. Schulties kaynağındaki Envanter altsistemi Satınalma altsistemine girdi sağlamaktadır. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistemler Sistemlerin Çevresi Açık ve Kapalı Sistemler – Açık Sistemler dış çevreden dönüt (geribesleme) bilgileri alır. Sistem Dönütü – sistem başarımlarının beklenen standartları sağlamasını belirler. Sistem Gerilimi ve Değişme – sistem zaman içinde değiştikçe bir gerilim oluşur ve yeni problemler ortaya çıkar. – bir firma içinde yeni çalışanların durumunu tartışabiliriz. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Bir Sistem olarak Bilişim Sistemleri Altsistemler Çıktılar ve girdiler Altsistemlerde hiyerarşi Sistem Dönütü Altsistem Arayüzleri İç Denetimler Bilişim Sistemi Tasarımında Sistem Yaklaşımını Kullanmak Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Bir Girişimin Yapısı Bir girişim altsistemlerle örgütlenir. Bakınız Schulties Şekil 2-9 Mikrobilgisayar dükkanındaki altsistemlere ait 3 ana sistemi ele alalım. İş etkinliklerinin izlenmesi ve denetimi için bilişimin şirket sahipleri veya yöneticiler tarafından nasıl kullanıldıni düşünelim. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sorun Çözmede Sistem Yaklaşımını Kullanmak Tanımla Sorunu Betimleyen Verileri biraraya getir. Çözüm seçeneklerini tanımla Bu seçenekleri değerlendir. Eniyi seçeneği bul ve işlet Çözümün işe yararlığını değerlendirmek için izle. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Sorunu Tanımlama Bu kritik adımda sorun ile soruna ait bulguların, belirtilerin farkının ortaya konması gerekmektedir. Sorunu betimleyen verileri bir araya getirmelisiniz. Örnek Sorun: Satışlar düşük – Düşük satışlar aslında çoğunlukla başka sorunların bir belirtisidir. Örneğin tanıtımda yetersizlik. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sorunu Betimleyen Verileri Biraraya Getirme Verileri toparlamak için aşağıdaki alanlarda çalışılmalıdır: Çevre, geçerli standartlar (üretilen çıktıları karşılaştırmak üzere), yönetim becerileri, girdi kaynakları ve iç prosedürler. Önce dış çevre ( müşteriler, rakipler, halk) anlaşılmalıdır. Örneğin düşük satış sorunu için beyin fırtınası gerçekleştirilebilir – toplanması gereken veriler nelerdir? Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Çözüm Seçeneklerini Tanımlamak Seçenekler dorun çözmeye yönelik farklı stratejilerden kaynaklanabilir. Bazı iş stratejleri şöylece sıralanabilir: Düşük maliyet stratejisi katma değer stratejisi Seçenekler bu aşamada hemen gözardı edilmemelidir. Olası gözükmeyen çözümler ek kaynaklar kullanılarak kullanılabilir hale gelebilir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Seçeneklerin Değerlendirilmesi Seçenekleri nicel bir perspektiften değerlendirin. Seçenekleri nitel perspektiften değerlendirin. Seçenekleri uygun noktalarda örgütün amaçları ve stratejik direktifleri ile bağlantılandırın. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Eniyi Seçeneği Bul ve İşlet Çoğunlukla bir Uygulama Planı gerektirir. Yeni personel veya donanım kaynağı ihtiyacı doğurabilir. Yeni bilişim sistemi desteği gerektirebilir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş İzleme (Takip) Çözümün çalışırlığından emin olmak için takip işlemi yapılır Sistem amaçlarına ulaşmakta mıdır? Başarı/Başarısızlık durumlarını sistem modeli açısından değerlendir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Bilişim Sistemini Dönüt için Kullanmak Bilişim sistemleri firmanın müşteri ihtiyaçlarına göre davranabilmesini sağlamak için dönüt oluşturabilir. Müşteriye yanıt çoğunlukla gerçek zamanlı olmalıdır. Bilişim sistemleri bu yanıt için gereken bilgiyi zaman kaybetmeden sağlayabilmelidir. Buna “Kablo ile Yönetim -Manage by Wire” denmektedir. Kitaptaki - Mrs. Fields; WalMart; Insurance Company örnekleri incelenmelidir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Kablo ile Yönetim – Önemli Noktalar Yöneticiler örgütler için bilişim teknolojileri platformları veri modelleri ve bilgi paylaşma kapasiteleri hakkında karar vermelidir. Mevcut teknolojiler ve uyumsuzlukları tanımlanmalıdır. Kurum sistemleri ve veri paylaşımını bütünleştirebilecek midir? Yöneticiler ihyiyaç duyduğu bilgiye ulaşabilmekte midir? İş birimleri arasında bilgi paylaşılmakta mıdır? Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Öğrenen Örgütlere [Organizasyonlara] Geçiş Rakiplerinden daha hızlı öğrenenörgütler için beş ayrı disiplin vardır: Bireysel Ustalık Zihinsl Modeller Ortak bir vizyon kurmak Takım olarak öğrenmek Sistem düşüncesi Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Varolan Örgütlerdeki Öğrenme Yetersizlikleri Birçok örgütte öğrenme yetersizliği vardır. Örneğin: Bireyler diğer birimlerini nasıl etkilediğine bakmaksızın yalnızca kendi konumları ve işlevlerine odaklanırlar. Bireyler sorunlar için diğerlerini suçlarlar. Tepkisel Yönetim Proses geliştirmeden çok vakalara odaklanma Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem Yaklaşımı – Öğrenen Organizasyonlara Geçiş Örgütü, sistemlerden oluşan bir bütün ve içilişkiler yapısı olarak ele alın. Öğrenen Organizasyonlarda ‘Dönüt - Sistem ‘ perspektifinde çalışmak performansı etkiler. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Özet Sistem kavramı, bilişim sistemleri ve bu sistemlerin yöneticiler tarafından kullanılması için bir temel teşkil etmektedir. Sistem modeli ve sistem yaklaşımı anlaşılmalıdır. Bir sistemde dönütlerin rolüne ve yönetimin karar vermesinde destek olmak üzere bilgiye olan ihtiyacına odaklanmak gerekir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş