GELİŞTİRME BECERİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELİŞTİRME BECERİLERİ
Advertisements

GELİŞTİRME BECERİLERİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
DOSTLUK KAVRAMI VE ÖNEMİ.  Özellikle ilkokul dönemindeki öğrencilerin kazanması gereken en önemli özelliklerden biri ‘arkadaş edinme’dir.  Dönem itibari.
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
SAYILAR ve RAKAMLAR.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU “VELİ UYUM” PROJESİ
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
OYUN ve OYUNCAK.
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
REHBERLİK SERVİSİ.
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ZAFER İLKOKULU BENGİ FAALİYETLERİ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Aile Atölyeleri Projesi
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
ÇOCUKLARDA UTANGAÇLIK
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Bugün neler öğreneceğiz?
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞENAY ÖZTÜRK ANAOKULU "HER ÇOCUK BİR UMUT" projesi.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
Çocuklarımız İçin Düşünün
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
"Merhaba sevgili izleyiciler. İşte size ilginç bir yarışma haberi daha
KABUL DİLİ.
GELİŞTİRME BECERİLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
"Merhaba sevgili izleyiciler. İşte size ilginç bir yarışma haberi daha
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ GELİŞTİRME BECERİLERİ; İyimser Bakış, Uyumlu Oynayabilme, Farklılıklara Saygı Duyma
NEDEN MANİPÜLASYON.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

GELİŞTİRME BECERİLERİ ARKADAŞ İLİŞKİLERİ GELİŞTİRME BECERİLERİ Rehber Öğretmen Meliha Karanfil

ARKADAŞ İLİŞKİLERİ GELİŞTİRME BECERİLERİ İyimser Bakış Uyumlu Oynayabilme Farklılıklara Saygı Duyma Arkadaş Olma İltifat Etme ve İltifata Yanıt Oluşturma Olumlu İtibar Sağlama Alay ve Kızdırma ile Başaçıkma İşbirliği Kurma Becerileri

FARKLILIKLARA SAYGI DUYMA Bireylerin ırkları, dinleri, maddi düzeyleri, fiziksel görünüşleri, cinsiyetleri, zeka düzeyleri ve öğrenme stilleri birbirinden farklı olabilir. Bütün insanlar önemlidir ve özel eşsiz güçleri vardır. Önyargısız olarak farklılıklara, YANLIŞLARA değil, saygılı olmalıyız. Ünitenin macı farklılıklara saygıyı tanımlama ve kullanma

FARKLILIKLARA SAYGI DUYMA Her birey birbirinden farklıdır. İnsanların içindekiler önemlidir. Dış görünüşleri değil. Herbirimiz eşsiz ve eşit derecede önemliyiz. Farklılıklara saygı duymak bizi barışcıl yapar. Bulunduğunuz yerde dominant kültür var ise; hem kendi değer, kural ve dilinizi, hemde dominant kültürün bu niteliklerini bilmek sizin iletişiminizi kolaylaştırır. Sınıfta herkese çam kozalağı dağıtınız. Herbir çocuğa elindekii kozalağıni, diğerlerinden ayırtedebilmek için iyice incelemelerini isteyiniz. Sonra çam kozalaklarını toplayın, tekrar dağıtın. Ve saatin ters yönünde öğrenciler çam kozalaklarını ileterek kendi kozalaklarını bulmayı isteyin. Sonra kendi kozalaklarını nasıl bulabildiklerini sorun. İnsanlarda çam kozalakları gibidir., birbirine çok benzer belirli farklılık ve eşsizliklerle birbirinden ayırtedilirler. Bu konuyu sınıfça tartışın. Ali benden farklı, matematikte zorlanıyor, ben matematikte iyiyim. Bence saygılı olmalıyım. Onun iç dünyası daha önemli. Onunla matematik konusunda alay etmemeliyim. Herbirine nasıl saygı gösterebilirim?

FARKLILIKLAR Dış görünüşteki farklılıklar İçimizdeki farklılıklar Herkes aynı olsaydı ne olurdu? Herbirimizin farklılıklarına nasıl saygı göstermeliyiz? Farklılıklar bir kişiyi bir diğerinden üstün kılar mı? Dış görünüşteki farklılıklar nelerdir* ırk, boy, kilo, görünüş, saç tarzı, giyiniş tarzı -İçimizdeki değişiklikler nelerdir? (güçlü noktalarımız, sayıf noktalamalarımız, düşüncelerimiz, duygularımız) Herkes aynı olsaydı ne olurdu? Herbirimizin farklılıklarına nasıl saygı göstermeliyiz? Farklılıklar bir kişiyi diğerinden üstün kılar mı? İlk tanıştığımızda dış görünüş bizi etkiler, fakat tanıyınvca düşüncelerimiz değişebilir. Önyargılar insanı belirli dereceye kadar korur, ancak fazlası ilişkileri kısıtlar ve bozar. İlk tanıştığımızda dış görünüş bizi etkiler, fakat tanıyınca düşüncelerimiz değişebilir.

Nasıl Gözükür Nasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak İnsanlara gülümseyin Dış görünüşlerine aldırmadan oynayınız. Sizden farklı olana dik dik bakmak yerine göz teması kurun Sizden farklı olanla ilişkiden kaçınmayın Arkadaşça ses tonu ile konuşarak Nezaketli ifade ile: “Merhaba, Nasılsın?” SAYGI

ARKADAŞ OLMA Arkadaş olmak için bir kişiye nasıl sözcük ve davranışlar ile yaklaşırsınız? Amaç: Arkadaşlık geliştirme becerilerini artırmak Arkadaş edinmek için ipuçları vermek En iyi arkadaşın diğer arkadaşlardan farkı nedir? Amaç: Arkadaşlık geliştirme Sosyal olarak uygunsuz davranışlar kabul görmeyebilir, deviant gruplar tarafından tutulabilir veya izole kalırlar. Çocukların kendilik değerleri ve başarı, arkadaş kabulu ile pozitif ilişkili bulunmuştur. Gottman (1981) sosyometrik teknikler kullanarak yaptığı bir çalışmada ortaokuldaki çocukların %5-10’u sınıfından hiçbir arkadaşının olmadığını tanımlamışlardır. Bu

ARKADAŞLIK KURMA Ayşe, bu hafta sonu sinemaya gideceğiz, Arkadaşlarından birini davet etmek istermisin? MükemmelAslı’yı davet edebilir miyim? Siz ikiniz mükemmel arkadaş olabilrsiniz! Aslı en iyi arkadaşım. Onunla birlikteyken eğleniyorum. Ben konuşurken dinliyor.

ARKADAŞLIK KURMA BECERİLERİNİ İNCELEME 1. Birkaç arkadaşım var. Evet Hayır 2. Arkadaşlık kurmak benim için kolaydır. 3. Keşke daha çok arkadaşım olsaydı. 4. Bir tane en iyi arkadaşım var. 5. Bu sınıfta arkadaşlarım var. 6. Oturduğumuz mahallede, apartmanda arkadaşlarım var. 7. Arkadaşlık kurmak benim için zordur. 8. Arkadaşlığın nasıl kurulacağını bilirim 9. Bir arkadaşa sahip olmak benim için önemlidir. Çünkü…………………………………………………………………............... 10. Bir arkadaşla en çok yapmak istediğim şey ………………………………………………………………………................. 11. Arkadaşım …………………………………………..yapınca hoşlanırım. 12. Arkadaşım ………………………………………….yapınca hoşlanmam. 13. Yeni bir arkadaş edinmenin bir yolu…………………………………….. 14. ………………………………………….isimli bir arkadaşım var. 15. Sınıfta iyi arkadaş olmak isteğim kişiler ……………………………….. 16. Arka sayfaya sizin ve arkadaşınızın eğlenceli geçirdiğiz bir resim çiziniz.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Oyunbahçesinde tek başına ayakta duran birisini gördün. Ondan grubunuza katılmasını istedin. Zar At Bir çocuk gördünüz, çevresinde sizden başka oynayacak kimse yok. Yerinde Say Bir arkadaşınız size bir sırrını söyledi, siz bunu başkalarına söylediniz. Bir Adım Geri Sizle iyi olmayan arkadaşlarınıza karşı nazik davranırsınız. Bir Adım İleri A B C D Arkadaşlık geliştirme kartları ile kurallar veya ipuçları öğretilebilir.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Arkadaşınız ve siz birbirinize karşı kabasınız, sen asla özür dilemezsin. Bir Adım Geri Arkadaşınızı üzgün gördünüz ve onu neşelendirmek için birşeyler yaptınız. 2 Adım İleri Arkadaşlarınıza karşı dürüstsünüz. Arkadaşınız oyuna dahil olmak sitedi, sen oyuna girmelerine müsaade etmedin E F G H Arkadaşlık geliştirme kartları ile kurallar veya ipuçları öğretilebilir.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Başka çocukların senin arkadaşınla alay ettiklerini gördün, sen de güldün Yerinde Say Apartmanıza taşınan yeni bir çocukla arkadaş olmak için birşeyler yaptın. 3 Adım İleri Arkadaşlarınla birlikte iken, oyuna katılırım ancak ilk ben başlayacağım dedin. 2 Adım İleri En yakın arakadaşını başka biriyle oynarken gördün ve kızdın. Bir Adım Geri I J K L Arkadaşlık geliştirme kartları ile kurallar veya ipuçları öğretilebilir.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Başka çocukların senin arkadaşınla alay ettiklerini gördün, sen de güldün Yerinde Say Arkadaşın yanında yokken, onun hakkında anlamlı şeyler söyledin Yerinde Kal Elindeki oyuncakları arkadaşınla paylaştın Bir Kere Sıra Sana geçti İyi arkadaşın olmayan biriyle çalışman gerekiyor, bu durumdan yakınmadın 2 Adım Geri M N O P Arkadaşlık geliştirme kartları ile kurallar veya ipuçları öğretilebilir.

Nasıl Gözükür Nasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak Arkadaşınıza bakın. Gülümseyin. Arkadaşınıza yakın oturun. Yakın arkadaşınız başka birisiyle oynadığında kıskanç olmayın. Arkadaşınız kendini kötü hissettiğinde destek olun. Arkadaşınıza olumlu şeyler söyleyin. “İstermisin …..? “Ne yapmak istersin?” Uygun bir ses volümü ile Arkadaşca bir ses tonu ile Birlikte Gülün

İLTİFAT ETME VE İLTİFATA YANIT OLUŞTURMA İltifat etmek: Samimi bir şekilde bir başka birisi hakkında güzel şeyler söylemektir. İltifat ettiğinizde arkadaşınıza onun hakkında iyi şeyler hissettiğinizi iletmiş olursunuz. İltifat Teşekkür ederim ! İltifat almak: başkalarının sizin hakkınızda samimi bir şekilde güzel şeyler söylemesidir. Çocuklara iltifat edildiğinde, “teşekkür ederim” söylemelerinin öğrenmeleri önemlidir. Çünkü bu nezaket ve kendine güveni gösterir. Öğrencilere samimi iltifat etmeyi öğretirken, eğitici iyi bir model olmalıdır. İltifatlar samimi olmalıdır. İltifat ederken göz teması kurulmalıdır. İnsanların dış görünüşlerine iltifat etme (saçların güzel olmuş, elbise sana yakışmış, gibi) İnsanların davranışlarına yani iç dünyalarına iltifat etme: ne kadar kibarsın, çok naziksin gibi.

Bu iltifatlara siz nasıl yanıt oluşturursunuz ? KART A: KART B: KART C: Ali, yaptığın kahve Muhteşem! Ahmet, çok yardımsever ve enerjiksin! Becerikli bir öğretmen olduğunuzun farkındasınız değilmi?

Nasıl Gözükür Nasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak İltifat ettiğiniz kişiye bakın. Gülümseyin. Omuzuna dokun veya yakın dur. Samimi bir ses tonu ile “Saçların çok güzel olmuş?” “Çok iyi bir dinleyicisin!” Mutlu bir ses tonu ile “Teşekkür Ederim!”

OLUMLU İTİBAR SAĞLAMA Başkalarının sizin hakkınızda olumlu düşünceleri olmasını sağlama anlamına gelir. Olumlu itibarınız olduğunda insanlar daha iyi davranır ve kendisinizle daha fazla övünç duyarsınız. Olumlu itibar: dürüst, yalan söylemez, paylaşımcı, nazik, güvenilir, temiz olmak Olumsuz itibarlar: yalancı, hırsız, sır tutmaz, dedikoducu, özenti, ispiyoncu. Taraf tutar, pasaklı olmak Ödünç aldığı malzemeleri zamanında vermez gidip geri istemek zorunda kalırsınız. Ali asla kimseyle alay etmez. Kimseye takılarak kızdırmaz. Genellikle mutlu görünümlüdür ve herkese saygıyla davranır. Emre bazen arakdaşlarını kızdırır. Onları incitecek şeyler söyler. Sıklıkla aksidir ve herşeyden yakınır.

ALAY VE KIZDIRMA İLE BAŞAÇIKMA Kızdırma ve alay etme ile baş etme stratejilerini kullanmayı öğretmek. Yüreklendirme: Öğlen yemeğinde, sınıfımızdan bir çocukla alay eden birini, Ali’nin engellediğini gördüm. Böyle sorumlu davranış sınıfımızda ve okulumuzda alay edilmeyi engeller ve birliktelik ruhunu artırır. Kişisel örnek: geçen gece, yeğenlerimle akşam yemeği yiyorduk. Birbirilerini kızdırdıklarını gördüm. Bunun doğru bir şey olmadığını ve böyle şeyler yapmamalarını istedim. Rol oynama: Dışarıda top oynarken, arkadaşlarımızı kızdırmayacak olumlu yorumlar veya söylemlerde bulunuruz. Düzeltici geribildirim: Ayşe, Aslı’nın seni kızdırdığını gördüm, sen öyle yapmamasını söyledin, o kızdırmaya devam etti. Başka stratejiler kullansan iyi olur. Sınıfta alay ve kızdırma ile ilgili örnekler verip, nasıl stratejiler uygulanabileceği ile ilgili beyin fırtınası yapmak. Örneğin arkadaşınızın biri size lakap taktı ve bunu yapmasını istemiyorsunuz? Nasıl stratejiler izlersiniz? (umursamamak, işitmezden gelmek, çok komiksin demek, sizde ona lakap takın, göz dağı verin, öğretmenden yardım isteyin,…..) Oyun bahçesinde bazı çocuklar, küçük bir çocuğu kızdırıyorlardı. Ayşe bunu görünce üzüldü. Diğer çocuklar Ayşe’den de çocuğu kızdırmalarını istedi. Ayşe böyle bir şeyi yapmak istemedi. Ayşe sonrasında, Ali ve Fatma’yı buldu ve meseleyi anlattı. Birlikte giderek küçük çocuğun kızdırılmasını engellemeye karar verdiler. Sonrasında küçük çocuğu alarak oynamaya başladılar.

PRATİK-BEYİN FIRTINASI Birisi sizi kızdırmak için böyle bir davranışta bulunuyor…. ……………………………………………………………….. ………………………………………………………………. ………………………………………………………………

PRATİK-BEYİN FIRTINASI Birisi size lakap taktı ve arkanızdan arkadaşlarıyla sesleniyorlar… ……………………………………………………………….. ………………………………………………………………. ……………………………………………………………… Örneğin arkadaşınızın biri size lakap taktı ve bunu yapmasını istemiyorsunuz? Nasıl stratejiler izlersiniz? (umursamamak, işitmezden gelmek, çok komiksin demek, sizde ona lakap takın, göz dağı verin, öğretmenden yardım isteyin,…..)

PRATİK-BEYİN FIRTINASI Engelli bir arkadaşını kızdırdıklarını gördün… ……………………………………………………………….. ………………………………………………………………. ……………………………………………………………… Öğretmenime haber veririm Onlarla gidip kavga ederim

PRATİK-BEYİN FIRTINASI Birisini kızdırdıklarını veya alay ettiklerini gördün… Onlara katılma Bu olumsuz davranışı durdurmak için yardım iste Kızdırılan çocuğa destek ver Öğretmenime haber veririm Onlarla gidip kavga ederim

Bu kızdırma ve alay çok acımasızca. Ayşe kendini çok kötü Bak, Ayşe’nin ayakkabıları ne kadar çirkin. Hey, Ayşe hangi çöplükten buldun? Hey, Ali Ayşe’nin ayakkabılarına bak Kimbilir kimin eskilerini giyiyor. Bu kızdırma ve alay çok acımasızca. Ayşe kendini çok kötü hissediyordur. Bunu bir yoluyla durdurmalıyım.