ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
A)Özellikleri Turizm sektörü bir hizmet sektörü olması nedeniyle daha çok emek yoğun özelliği taşır. İnsan faktörü ön plandadır. Turizm ve otelcilik hizmeti, bir çeşit ihracat hammaddesini oluşturur. Bu hizmet karşılığı ülkeye döviz kazandırılır. Turistik ürün en fazla ihraç edilebilir niteliktedir. Bunun için uygun bir politika ve strateji saptamak gerektirir.
Otelcilik : Otel ve yiyecek-içecek hizmetleri ihraç edilecek birinci hizmetlerdir. Otelcilik bir ihracat endüstrisidir. Yapılan ihracat, ticaret dengesini korumaya katkıda bulunur. Bunlar bazı faktörlere bağlıdır; -Devletler arasındaki doğu-batı, güney-kuzey politik dengeleri -Yaşam standartlarını yükselten, dolayısıyla turistik harcamaları arttıran milli ekonomiler -Durumları çok değişken olan para değerleri -Çeşitli turizm merkezlerinin cazibe güçleri -Turistlerin kendi ilgileri vb.
Turizm: İhraç edilen bir ürün Milli ekonomi açısından uluslararası turizm, bir dış ticaret şeklidir, bir ihracat ürünüdür, çünkü turizm yabancı döviz karşılığında ülkenin mal ve hizmetlerinin değişimi sağlar. Turistik ürün asgari üç elemandan oluşur: -Seyahat- taşıma -Konaklama-yeme-içme -Eglence
Uluslararası turizm özellikleri Uluslararası turizm, seyahat ve dinlence amaçlı olarak yurt dışında yapılan tatilleri ifade eder. Bu olaya katılan kişiye uluslararası turist denilebilir. ‘’Meslek, eğitim, iş arama veya devamlı ikamet gibi nedenler dışında bir ülkede en az 24 saat kalan yabancı kişi’’ uluslararası turisttir.
Paket tur seyahatlerin gelişmesinde rol oynayan faktörler: 1-Ücretli tatil prensibinin yaygınlaşması ve süresinin artışı 2-Turist verici ülkelerde yaşam standardının yükselmesi 3-Uçağın kullanılmasıyla yolculuk süresinin azalması 4-Chartel uçuşları ile hava ulaştırma maliyetlerindeki azalma
Turizm faaliyetinin zaman içinde yoğunlaşmasını etkileyen iki olay vardır: 1-Turistin genel olarak, uzaklara gitmek için yaz mevsimini tercih etmesi. 2-Turist gönderici ülkelerdeki tatil düzenlemeleridir.
Uluslararası Pazarlama Uluslararası pazarlama ve ihracat birbirini tamamlayıcı iki kavramdır. Birbirine karıştırmamak gerekir. İhracat: Makro-ekonomik bir kavramdır. Türk işletmeciler tarafından yabancı müşterilere satılan mal ve hizmetlerin toplamıdır. Uluslararası pazarlama: İşletmenin dış piyasalardaki faaliyetlerinin tümünü ve bu faaliyetlerinin koordinasyonu ile kontrolünü ifade eder. İki temel unsurdan oluşur: 1-Dış pazarlara giriş şeklinin seçimi (İhracat, doğrudan yatırım, teknoloji transferi vb.) 2-Ürün, fiyatı, dağıtımı ve iletişim ile ilgili ticari taktiklerin seçimi ve uygulanması.
İşletmelerin uluslararası pazarlama amaçları genel olarak dört grupta toplanabilir: 1-Büyüme isteği 2-Karlılık-verimlilik isteği 3-Rekabet edebilme isteği 4-Güvenlik isteği
Türk turizm işletmecileri uluslararası pazarlamada şunları geliştirmek için çalışırlar: -Boyutları ne olursa olsun turizm piyasasından bir pay almak ve rekabet etmek -Satış fiyatlarında esneklik sağlamak -Teknik yönden işletmedeki yenileşmeyi hızlandırmak -Tecrübelerden yararlanmak -Müşteri gruplarını analiz ederek en iyi hizmeti götürebilme yöntemlerini bulmak gereklidir.
B)Uluslararası Turizm Pazarlama Stratejisi Uluslararası turizm pazarlama politikası işletmenin ürettiği mal ve hizmetleri sürekli olarak bir veya birden fazla dış pazarda satma arzusundan ve hedefinden oluşur. Genellikle iki sorunla karşılaşılır: 1-Turizm işletmelerinin dış pazarlarda kullanabileceği potansiyelin değerlenmesinde ortaya çıkar. 2-Pazarlama hedeflerinin belirlenmesi ile ilgilidir.
Talep analizi: Uluslararası pazarlama stratejisinin temelini, uluslararası pazarlardaki talebin analizi oluşturmaktadır. Belirli bir ürün veya hizmet çeşidi için şu hususları önceden bildirmek gerekir: -Turistik ülkedeki tüketim hacmi ve son beş yıldaki gelişimi -Son beş yıldaki satışlar ve gelişme oranları -Ürün veya hizmet ile ilgili yatırımlar ve gelişimi -Turist gönderici ülkedeki turistik ürün satışları ve oranları -Konu ile ilgili hukuki ve idari hükümler -Ürünlerin satın alanları sosyo-ekonomik özellikleri
Yerel müşterilerin özellikleri ve beklentileri -Benzer ve rakip ürünler ve işletmenin durumu -Dağıtım kanalları ve işleyişleri -Reklam harcamaları ve şekilleri -Ürünün ortalama satış fiyatı -Piyasaya giriş stratejisi ve rakiplerin çeşitlendirilme stratejileri -Bu piyasadaki başarı faktörlerinin sentezi.
Türkiye de turizmle ilgili bilgiler, istatistikler aşağıdaki kurumlardan elde edilmektedir: 1-Turizm Bakanlığı 2-Devlet Planlama Teşkilatı 3-Merkez Bankası 4-Devlet İstatistik Enstitüsü 5-Mesleki Kuruluşlar 6-Ticaret Odaları
Kaynakça Prof.Dr. Necdet Hacıoğlu,Turizm Pazarlaması,Ankara,2010,s.1-152