SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Advertisements

KADIN İSTİHDAMINA YÖNELİK AB POLİTİKALARI
Yenilikçi Yöntemlerle Kayıtlı İstihdamın
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
KADIN-ERKEK EŞİTLİĞİ VE SİYASİ KATILIM
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Esnek Çalışma ve Kadın İşgücü
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Kadın Çalışanların Korunması ve Cinsiyet Eşitliği Semineri
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Eğitim İstihdam İlişkisinin Güçlendirilmesi 24 Aralık 2014.
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
UNICEF Türkiye Ülke Programı
Proje Hakkında  Proje T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Intel Türkiye ve KAGİDER tarafından hayata geçirilmektedir.
SOSYAL HİZMET ÇALIŞMALARI
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
Avrupa Birliği Sosyal Politikası Kadın-Erkek eşitliği
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
Kadınlar İçin Mesleki Eğitim Projesi. AMAÇ 1.Kadınların mesleki açık öğretim ortaokul ve liselerine kayıt yapmalarını sağlamak. 2.Kadınları kayıt.
1 DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜNÜN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Proje Tanıtım Kokteyli Doç. Dr. Abdurrahman EKİNCİ Proje Danışmanı Yeşilli Atatürk Ortaokulu.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Bilişim Sektörü 24 Aralık 2014.
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
ÇAĞDAŞ YAŞAMI DESTEKLEME DERNEĞİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Bu proje Avrupa Birliği ve Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. İLKÖĞRETİM KURUMLARINA DEVAM ORANLARININ ARTIRILMASI PROJESİ (TR2010/ /001.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Zekai EFEOĞLU Program Yönetim Birimi Başkanı
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMASI İÇİN YAPABİLECEKLERİMİZ VAR !
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ÖĞRETİM YILI TANITIM YÖNELTME TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
Diyanet İşleri Başkanlığının
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
Türkiye Emek Piyasaları ve İstihdam Politikaları
Kamu Okulları ve Özel Okullar:
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Orta öğretimdeki ders ve bölüm seçmeler aracılığıyla kızların dil ve sosyal, erkeklerin fen ve teknik bilimlerde yoğunlaşması, kadınların yüksek eğitimde.
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
Türkiye’de Sosyal Politikaların Koordinasyonu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
SHB-425 Sosyal Politika ve Planlama Türkiye'de Öncelik Esasına Dayalı Sosyal Politika Uygulamaları Doç.Dr.Filiz YILDIRIM.
Öğrencilerin dersten beklentilerini öğrenme Dersi içeriği paylaşımı
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
YÜREĞİR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ YASAL TEMELLERİ VE SORUNLARI
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
Gençlik Politikaları ve Hizmetler
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
YYÜ Kadın Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürlüğü
Karşılaştırmalı Eğitim
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
Levent ŞAHİN, Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI TÜRKİYE’DE KADINLAR DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM

Osmanlı Toplum Yapısı İçerisinde Kadının Konumu Bu dönemde kadınların toplumsal yaşamdaki rolü sınırlıdır. Ancak savaş yıllarında önemli sayıda erkek nüfusun silâhaltına alınması ile birlikte kadınlar öğretmenlik, ebelik gibi iş kollarının dışında fabrikalar, devlet daireleri gibi işlerde yer almaya başlamışlardır. Bu yıllarda Osmanlı ekonomisine katkılarının yanısıra askeri alanda da varlık gösterdikleri bilinmektedir (Gelgeç-Bakacak, 2009).

Cumhuriyet’in İlanı İle Birlikte Cumhuriyet’in ilanı ile birlikte kadınlar hemen her alanda yer almaya başlamışlardır. Bunu gerçekleştirmek için erkeklerle eşit düzeyde öğrenim görerek kadınların her meslekte temsil edilmelerinin önemi anlaşılmış ve bu yolda yeni hamleler yapılmaya başlanmıştır (Gelgeç- Bakacak, 2009).

İstatistiklerle Günümüzde Kadınlar Türkiye nüfusunun %49,8’ini kadın nüfus oluşturmaktadır. Türkiye’de Kadınlarda doğuşta beklenen yaşam süresi 80,7 yıl. Okuma yazma bilmeyen kadın nüfus oranı erkeklerden 5 kat fazla Kadın istihdam oranı erkeklerin istihdam oranının yarısından az Eğitimli kadınların işgücüne katılma oranı daha yüksek Her 5 erkekten 4'ü kadınların çalışmasını uygun bulduğunu belirtmiştir. Yükseköğretim mezunu kadınlar daha fazla gelir elde ettiklerini belirtmişlerdir (TÜİK, 2017a).

Kadınların %34,3’ü ilk evliliklerini 20-24 yaş aralığında gerçekleştirdiğini belirtmiştir. Anlaşmazlık durumunda eşler birbirlerine en çok bağırarak tepki göstermektedir. Hanedeki işler ve sorumluluklar cinsiyet gözetilerek paylaşılmaktadır. Evli erkek ve kadınlar daha mutlu. Her 10 kadından yaklaşık 4’ü yaşadığı çevrede kendini güvensiz hissetmiştir. Dolaşım sistemi hastalıklarından kaynaklı ölümler ilk sırada yer almıştır. Kadınlar siyasi alanda erkeklere göre daha az yer aldığını belirtmiştir (TÜİK, 2017a).

Günümüzde Kadınlar ve Kadınlara Yönelik Yapılan Bazı Çalışmalar Eğitim Hayatında Kadınlara Yönelik Yapılan Çalışmalar: «Taşımalı İlkokul, Ortaokul ve Ortaöğretim Uygulaması» «Kız Çocuklarının Okullaşmasının Artırılması Projesi» «Özellikle Ortaöğretimde Kız Çocuklarının Okullaşması» «Özellikle Kız Çocuklarının Okullaşmasının Artırılması Operasyonu (KEP-1)» «Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Geliştirilmesi Teknik Destek” Projesi» «Aile Eğitimi Kurs Programı» (KSGM, 2017).

2. Sağlık Alanında Kadınlara Yönelik Yapılan Bazı Çalışmalar «49 Yaş Kadın İzlemleri Programı «Evlilik Öncesi Danışmanlık Programı «Doğum Öncesi Bakım Programı «Gebe Bilgilendirme Sınıfı Programı «Gebe ve Lohusalara Nutrisyonel Destek Programı «Üreme Sağlığı Hizmetlerine Erkek Katılımının Sağlanması Programı (KSGM, 2017).

3. Çalışma Hayatına Katılım Konusunda Kadınlara Yönelik Yapılan Bazı Çalışmalar «Organize Sanayi Bölgelerinde (OSB) kreşlerin kurulması için “Annemin İşi Benim Geleceğim» Projesi «0-3 yaş arasındaki torununa bakan büyükannelere verilecek yardım ile hâlihazırda çalışıyor olan kadınların işgücü piyasasından çekilmelerini önlenmek ve çocuklara büyükanneleri ile birlikte büyüme imkânı sağlayarak kültür aktarımına destek olmak amacıyla «Kadın İstihdamının Desteklenmesi için Büyükanne Projesi» «Genç Fikirler, Güçlü Kadınlar” Projesi hayat geçirilmiş olup Türkiye genelinde 18-30 yaş arası gençlerin teknoloji kullanarak üretecekleri yenilikçi fikirler ile kadınların yaşadıkları sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretmesi amaçlanmaktadır (KSGM, 2017).

Günümüzde Kadınlar ve Kadınlara Yönelik Yapılan Çalışmalar 4. Siyaset ve Karar Alma Mekanizmalarına Katılım Konusunda Kadınlara Yönelik Yapılan Bazı Çalışmalar: 10. Kalkınma Planında, geçmiş dönem içerisinde karar alma süreçlerinde kadınların etkinliğinin arttığı vurgulanmış; ancak karar alma mekanizmalarına daha aktif katılım da dahil olmak üzere kadın-erkek eşitliğinin sağlanması konusunda sorunların devam ettiği, çalışmaların sürdürülmesi gerektiği tespiti yer almıştır. Bu kapsamda plan dönemine ilişkin “Politikalar” başlığında “Kadınların karar alma mekanizmalarında daha fazla yer almalarının sağlanacağı” tedbiri yer almıştır (KSGM, 2017).

Günümüzde Kadınlar ve Kadınlara Yönelik Yapılan Çalışmalar 5. Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Konusunda Kadınlara Yönelik Yapılan Çalışmalar Yasal Düzenlemeler: 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Yönelik Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun Çocuk ve Kadına Yönelik Şiddet Hareketleri ile Töre ve Namus Cinayetlerinin Önlenmesi için Alınacak Tedbirler” konulu 2006/17 sayılı Başbakanlık Genelgesi Kadına Yönelik Şiddetin Sebeplerinin Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Meclis Araştırması Komisyonu (KSGM, 2017).

Günümüzde Kadınlar ve Kadınlara Yönelik Yapılan Çalışmalar 5. Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Konusunda Kadınlara Yönelik Yapılan Çalışmalar Eylem Planları Kadına Yönelik Şiddet İzleme Komitesi Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planları Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı (2012-2015)” yürürlüğe girerek Eylem Planının İzleme ve Değerlendirmesine ilişkin çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı 2016-2020” ile mevzuat düzenlemeleri, farkındalık oluşturma ve zihniyet dönüşümü, koruyucu ve önleyici hizmet sunumu, şiddet mağdurlarının güçlenmesi, sağlık hizmetlerinin düzenlenmesi ve uygulanması, kurum kuruşlar arasında işbirliği ve politika geliştirme hedeflenmektedir.

Yararlanılan Kaynaklar Gelgeç-Bakacak, A. (2009). Cumhuriyet Dönemi Kadın İmgesi Üzerine Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 44, 627-638. Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (2017). Türkiye’de Kadın. https://kadininstatusu.aile.gov.tr/uygulamalar/turkiyede-kadin. Kurnaz, Ş. (1997). Cumhuriyet Öncesinde Tür Kadını (1839-1923). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. TÜİK (2017a). İstatistiklerle Kadın, 2016. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24643.