GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
ÖĞRETMEN-VELİ GÖRÜŞMELERİNİN YÖNETİMİ
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Sosyolojide Araştırma Yöntem ve Teknikleri
REHBERLİK DERS II.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Anket Tekniği.
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
Öğretim Durumlarını Planlama
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
Pazarlama Araştırması
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
Tarama araştırmaları (TA)
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Etkinlikler ve Örnek Formlar
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
Temel Kavramlar ve İlkeler
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
DİĞER TUTUMLAR.
Reklam ve Halkla İlişkiler
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
DERS 10: Birincil Kaynaklardan Veri Toplama (Data Collection – Primary Sources Akın Şahin.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Etkileşime Dayalı Teknikler
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler 6. Hafta*
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
YARINLAR İÇİN YARIN SİZDEYİZ
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
REHBERLİK TÜRLERİ.
Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler II
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bireyi tanıma ve teknikleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK DERS II.
GRUP REHBERLİĞİ HİZMETLERİ
İKNA SÜRECİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
İş görüşmelerinde nelere dikkat edilmeli?
Sunum transkripti:

GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

ARAŞTIRMALARDA BİLGİ TOPLAMA ARACI OLARAK GÖRÜŞME Araştırmalarda görüşme, bilgi toplama aracı olarak kullanılır. Bireylerin kişisel niteliklerini saptama, çeşitli konulara ilişkin görüşleri hakkında bilgi toplama amacı ile yapılan görüşmelerde, görüşmeci, yüz yüze bir durumda önceden bir örneklem olarak saptanmış, bireylere sorular yöneltir. Bilgi toplama, araştırma sürecinin temel aşamalarından biridir. Toplanan bilgilerin, problemle ilgili, geçerli, güvenilir, tutarlı ve hatalardan olabildiğince arınık olması gerekir.

Araştırmalarda görüşme, önceden belirlenen bir örnekleme göre, nitelikleri belirlenen kişiler ile evinde, iş yerinde ya da planlanan başka bir yerde yüz yüze gelerek yapılmaktadır. Görüşme yolu ile bilgi toplamanın en avantajlı yönü, iyi ilişkiler kurulabildiği ve iş birliği sağlandığında örnekleme dahil kişilerin %90’a yakınından bilgilerin toplanabilmesidir.

ARAŞTIRMALARDA GÖRÜŞMENİN KULLANILMASINA İLİŞKİN BAZI YAKLAŞIMLAR Standart Formlarla Görüşme : Standart bir forma bağlı görüşmeler yapıtlı görüşmelerdir; formdaki planlaşmış, sıraya konmuş soruları sorar ve aldığı cevapları ilgili formun açıklanmasında belirtildiği şekilde form üzerine işaretler. Böylece, standart ve objektif bilgiler toplanır.

Serbest Görüşme : Serbest görüşmelerde, aynı kişilerle başka bir görüşmeci, aynı konularda görüşme yaparsa, biraz farklı sonuçlar elde etme olasılığı oldukça yüksektir. Görüşmecinin tutumu yönünden psikolojik ve klinik görüşmelere benzemektedir. Bilgi veren kişinin belirli konulara ilişkin izlenimi yanında, görüşmecinin tutumu da görüşme sonuçlarının oluşmasında önemli rol oynamaktadır.

Odaklaşmış Görüşme : Odaklaşmış görüşme, standart formlarla yapılan görüşmeye göre çok zaman alır. Ancak, görüşmeci geçen zamanda kişi ile ilişkilerini geliştirmek suretiyle, konuya ilişkin gerçek tutumlarını saptama olanağı bulabilir. Görüşmede tüm kişilere aynı olacak şekilde, standart / objektif sorular ve bir kayıt yöntemi uygulanmalıdır.

İzlenilenleri Hatırlama Görüşmeleri : Bu görüşme türünde, kişinin izlediği ya da verilen bir durumla ilgi olarak hatırlayabildiklerini anlatması istenir. Hatırlama görüşmeleri özellikle pazarlama ve reklamlarla ilgili alanlarda kullanılmaktadır.

Uyarıcıları Tanıma ve Hatırlama Görüşmeleri : Bu görüşmede söz konusu olan olguyu hatırlatıcı nitelikte bazı uyarıcılar, gösterildikten sonra, kişinin tanıma ve hatırlama düzeyine ilişkin sorular yöneltilmektedir. Daha çok, radyo, televizyon, pazarlama, tüketim, reklam vb. araştırmalarda yaygın olarak kullanılmaktadır.

Koşulları Saptama Görüşmeleri : Aile, grup ve çevrenin sosyo- ekonomik ve kültürel düzeyini saptama amacı ile yapılan görüşmeler, tek başına bir görüşme konusu olabileceği gibi herhangi bir araştırmanın bir bölümü olarak da ele alınabilir. Sosyo-ekonomik düzeye ilişkin göstergeler, ailenin geliri, ana- baba ve bireyin öğrenim düzeyi, yapmakta olduğu iş veya meslek ile sahip olduğu eşyaların cinsi ve niteliği gibi değişkenlerdir.

Grupla Görüşme : Grupla görüşme, hazırlanmış olan görüşme formundaki soruları kişi yerine bir gruba yöneltmek şeklinde yapılmaktadır. Örneğin, bir radyo veya televizyon programına karşı gösterilen tepkileri saptamak için, bir örnekleme grubu belli bir yerde toplanabilir; banda alınmış bir program dinleyici ya da izleyicilere sunulur, program bitiminde dağıtılan kayıt formuna, tepki ve izlenimlerini işaret etmeleri istenebilir.

Saha Araştırmalarına İlişkin Görüşmeler : Saha araştırmaları, toplumun çok çeşitli yönlerini, analitik bir tutumla inceleyen ve durum hakkında bilgi toplayarak, toplumdaki reform veya gelişme ihtiyacını ortaya koyan araştırmalardır. Uygulama durumuna göre görüşme ya da posta ile anketler yollanarak yapılmaktadır.

Eğitsel Surveylere İlişkin Görüşmeler : Eğitsel surveyler özellikle okulların fiziki koşulları, öğrenciler, öğretmenler, yöneticilerin çeşitli nitelikleri yönünden ‘durumu saptama’ ve elde edilen sonuçlara göre de okulların idare, eğitim, öğretim, materyal, mali durum, programlar yönünden eğitimi geliştirici nitelikte ‘tavsiyelerde bulunma’ ve ‘karar alma’ amacına yönelik araştırmalardır.