ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ SEVGİ ERGAN Ahmet Kutsi Tecer Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU “VELİ UYUM” PROJESİ
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
DERS 9: Değerlendirmede Tekli ve Çoklu Fırsat Yaklaşımları
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
İçerik Türlerinin Öğretiminde Kullanılan İçerik Ögeleri
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Program Tasarım Modelleri
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Eğitimde Proğram Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI KURSU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Oyun İçine Gömülü Öğretim
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Ders 2: Yazılım Geliştirme
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
BELLEK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Nitel Araştırmalar.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
Sunum transkripti:

ZEE 202 - ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ 10. hafta: Artan bekleme süreli öğretim

Artan Bekleme Süreli Öğretim Hedef uyaran ile ipucu arasında geçen süre 1-2 sn. gibi sürelerle sistematik olarak arttırılarak çocuğun hedef uyarana bağımsız olarak tepkide bulunması amaçlanmaktadır. Bekleme süresini arttırma işlemi birey ölçütü karşılar düzeyde performans sergileyinceye değin ya da ipucunu maksimum geciktirme aralığına ulaşıncaya değin devam ettirilir. Artan bekleme süreli öğretimde ipucu zaman bağlamında silikleştirilir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

İpucunu maksimum geciktirme aralığı Hedef uyaran ile kontrol edici ipucu arasında geçecek olan maksimum süredir. İpucunu geciktirme aralığı iki biçimde belirlenebilmektedir: Ölçüt karşılanıncaya değin artan bekleme süreleri 1-2 sn. gibi sürelerle arttırılabilir. Öğretim başında maksimum ipucunu geciktirme aralığının ne olacağına karar verilir ve ölçüt karşılanıncaya değin bu süre kullanılmalıdır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Özellikleri... İki deneme aşamasından oluşmaktadır: 0 sn. bekleme süreli denemeler ve artan bekleme süreli denemeler. Belirli sayıda 0 sn bekleme süreli denemeler sunulur ve ardından hedef uyaran ile ipucu arasında geçen süre kısa aralıklarla sistematik olarak arttırılır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

0 sn Bekleme Süreli Denemeler Hedef uyaranın hemen ardından kontrol edici ipucunun sunulduğu denemelerdir. Örnek: Öğretmenin elmayı göstererek, “Ayşe, bu hangi meyvedir?” beceri yönergesini sunduktan hemen sonra “Ayşe, bu elma” kontrol edici ipucunun sunulmasıdır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Belirli Sayıda 0 sn Denemeleri Nasıl Belirlenir? 0 sn denemelerinde çocuk %100 doğru tepkide bulununcaya değin, İlk oturum 0 sn deneme uygulamalarının yapılması, İlk 5-10 denemenin 0 sn denemeleri ile yapılması, İlk iki oturum ipucundan sonra %100 doğru tepkide bulununcaya değin ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Artan Bekleme Süreli Denemeler Hedef uyaran ile kontrol edici ipucu arasında geçen sürenin sistematik olarak arttırılmasıdır. Böylece, çocuğa hedef uyarana bağımsız tepkide bulunma şansı verilir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Artan Bekleme Süreli Denemeler Nasıl Belirlenir? Öğretmen, ipucunu geciktirme aralığının büyüklüğüne ve bu aralığı arttırma işleminin nasıl yapılacağına ilişkin kararlar alır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Artan Bekleme Süreli Öğretimde Öğrenci Tepkileri Beş tür öğrenci tepkisi vardır. Ölçütü karşılamak üzere ipucundan önceki doğru tepkiler dikkate alınmalıdır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Çocuk İpucuna Bağımlılık Geliştirip İpucundan Sonra Doğru Tepkide Bulunursa Ne Yapılmalıdır??? Ayrımlı pekiştirme uygulanmalıdır. İpucundan önceki doğru tepkiler ile ipucundan sonraki doğru tepkiler arasında ayrımlı pekiştirme uygulanarak ipucundan önceki doğru tepki sayısını arttırmalıdır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Artan Bekleme Süreli Öğretimin Grafiksel Gösterimi İpucundan önceki doğru tepkiler İpucundan sonraki doğru tepkiler 0sn 1sn 2sn 3sn 4sn 5sn 6sn 7sn 8sn 9sn 14.09.2018 ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Artan Bekleme Süreli Öğretimin Aşamaları Hedef uyaranı belirleme Kontrol edici ipucunu belirleme Çocuğun ipucunu bekleme becerisine sahip olup olmadığını belirleme 0 sn bekleme süreli deneme sayısını belirleme İpucunu geciktirme aralığı süresini belirleme ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Artan Bekleme Süreli Öğretimin Aşamaları (devam) İpucunu geciktirme aralığını arttırma planını belirleme Çocuğun tepkilerine sunulacak davranış sonrası uyaranları belirleme Veri kayıt yöntemini belirleme Uygulama, kaydetme ve çocuğun gösterdiği performansa göre uygulamada değişikliklerde bulunma ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Hedef Uyaranı Belirleme Beceri yönergesi, çevre düzenlemesi, doğal olarak oluşan olaylardan birisi ya da birkaçı birleştirilerek çocuğa yönerge verilir. Örneğin, öğretmenin gazlı bezi eline alarak “Ahmet, bu malzemenin ismi ne?” beceri yönergesini sunması ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

İpucunu Belirleme İpucunun hangi durumlarda ve nasıl sunulacağına karar verme. Artan bekleme süreli öğretimde, öğretimin başından sonuna değin AYNI TÜR ipucu kullanılır. İpucunun türünde ve/veya yoğunluğunda bir değişiklik yapılmaz. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Çocuğun ipucunu bekleme becerisine sahip olup olmadığını belirleme İpucu hedef uyarandan birkaç saniye sonra sunulduğu için, çocuk yanıtı bilmiyorsa ya da yanıtının doğruluğundan emin değilse ipucunu beklemeli ya da ipucunu beklemeyi öğrenmelidir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Bekleme Becerisi Öğretimi İpucunu bekleme becerisi artan bekleme süreli öğretim kullanılarak öğretilmektedir. Bu öğretimin amacı bireye bir beceri öğretmek değil yalnızca ipucunu beklemeyi öğretmektir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

0 sn Bekleme Süreli Deneme Sayısını Belirleme Ölçüt karşılanıncaya değin, ya da uygulamacının belirleyeceği oturum ya da deneme sayısı kadar 0 sn bekleme süreli denemelere devam edilir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

İpucunu Geciktirme Aralığı Süresini Belirleme Bu amaçla üç konuda karar alınmalıdır: İpucunu silikleştirmek üzere bekleme süresinin hangi birimlerle arttırılacağına karar verilmelidir. 0.5 sn’den 5 sn’ye değin değişik birimlerle bu sürenin arttırıldığı görülmektedir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

İpucunu Geciktirme Aralığı Süresini Belirleme (devam) İpucunu geciktirme aralığının eşit birimlerle mi yoksa eşit olmayan birimlerle mi arttırılacağına karar verilmelidir. Örneğin, 2, 3 4 sn gibi 1’er sn’ lik aralıklar ya da 1, 1.5, 2.5, 3 sn gibi. İpucunu geciktirme aralığını arttırmaya ne zaman son verileceğine (maksimum ipucunu geciktirme aralığı) karar verilmelidir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

İpucunu Geciktirme Aralığını Arttırma Planını Belirleme Uygulamacı planladığı geciktirme aralığı geçişlerini örneğin, 2 sn bekleme süreli denemelerden 3 sn bekleme süreli denemelere, ne zaman yapacağına karar vermelidir. Bu karar üç biçimde verilebilir: Öğretim sırasında her oturumda ipucunu geciktirme aralığı arttırılabilir, ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

İpucunu Geciktirme Aralığını Arttırma Planını Belirleme (devam) Her oturumda belirli sayıda denemeden sonra ipucunu geciktirme aralığı arttırılabilir, Her oturumda belirli sayıda doğru öğrenci tepkisinden sonra ipucunu geciktirme aralığı arttırılabilir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Çocuğun tepkilerine sunulacak davranış sonrası uyaranları belirleme Doğru tepkiler pekiştirilir,-Mümkünse ipucundan önceki ve sonraki doğru tepkilere ayrımlı pekiştirme uygulama. Yanlış tepkilerde ise sıralanan seçeneklerden birisi ya da birkaçı benimsenebilir. Beceri yönergesini tekrar sunma, Yeni denemeye geçme, Kontrol edici ipucunu yeniden sunma ve çocuktan tekrar tepkide bulunmasını bekleme Hata düzeltmesi sunma ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Veri Kayıt Yöntemini Belirleme Hedef davranışın tek-basamaklı ya da zincirleme davranış olmasına göre uygun veri toplama formu hazırlanır. Formda ipucunu arttırma zamanları ve süreleri belirtilirse uygulama kolaylaştırılır. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018

Veri Toplama Formu Örneği Davr./Bec. Analizi Bekl. Süresi İ. Önce İ. Sonra 1. Davr./Bas. 0sn 2. Davranış/Basamak 3. Davranış/Basamak 1 sn 4. Davranış/Basamak 5. Davranış/Basamak 2 sn 6. Davra./Basamak 2sn Doğru Dav Sayı/% Yanlış Dav Sayı/% Tepkide Bulunmama

Uygulama, kaydetme ve çocuğun gösterdiği performansa göre uygulamada değişikliklerde bulunma Uygulamacı öğretim sırasında sürekli veri toplamalı, bu verileri grafiğe işlemeli ve çocuğun performansına göre uygulamada bir değişiklik gerekli ise bu değişikliği gerçekleştirmelidir. ZEE 202-Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi-Arş. Gör. Ahmet FİDAN 14.09.2018