Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Advertisements

Gökhan YÜKSELER – Eylem EROĞLU Fen ve Teknoloji Öğretmeni
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğrenme-Öğretme Süreci
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROJEKSİYON LAMBASININ KORUNMASI
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
Yapılandırmacılık = Constructivism
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
5E ÖĞRETİM MODELİ – Ufuk ŞİMŞEK
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Programdan Sorular.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
STEM NEDİR? SUNU rehberlikservisim.com.
Sunum transkripti:

Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Fitnat Kaptan Arş. Gör. Kaan Batı

Sorgulama Nedir? Sorgulama Seviyeleri Kazandırdıkları Sorgulamaya Dayalı öğrenme Yaklaşımı

Sorgulama Nedir? Sorgulama öğrencileri bilimsel düşünce ve süreçlere dahil eden bir tekniktir. Öğrencilere bilim insanlarının ne yaptığını, soruların nasıl bilimsel-mantıksal anlamda cevaplanabileceğini anlamalarına yardım eder. Sorgulama bireyleri soru sormaya, keşifler yapmaya ve yeni anlamlar bulabilmek için, keşifleri dikkatlice test etmeye teşvik eder. Sorgulama süreci bir gözlemi anlamak veya bir problemi çözmek için kişinin kendi merakı ilgisi ve isteği üzerine ortaya çıkar. Araştırma ise sorgulama yoluyla bilgi ve gerçeği aramamıza imkan verir.

Sorgulama Süreci; Soru; Öğrencinin ilgisini çeken şaşırtan ve soruya teşvik eden bir süreç ile başlar. Eylem; Gözlem, soru sorma, tahmin yürütme, varsayımları, test etme, teoriler ve kavramsal modeller yaratma yolu ile olur. Öğrenci veri toplar, kayıt eder, açıklamaların ve sonuçların sunumlarını yapar, kitaplar, videolar, konunun uzmanlarından elde ettiği bilgileri düzenler.

Bir öğretmenin kullanabileceği farklı sorgulama seviyeleri vardır; Öğretmence başlatılan bir sorgulamada öğretmen bir soru ortaya atar, öğrenciler soruyu cevaplamak ve sonuçları formüle edebilmek için birçok yöntem tasarlarlar. Sorgulama daha yapılandırılmıştır ve öğretmen tarafından yönlendirilen sorular ile süreç tasarlanır. Öğrenci tarafından başlatılan sorgulamada ise öğrenciler bir soru ortaya atar, yöntemi planlar ve sonuçları formüle eder. Daha kısıtlamasızdır ve sıkça olarak açık sorgulama olarak adlandırılır.

Öğrenciler soru üretip araştırmayı planlar. Öğrenci Merkezli Öğrenciler soru üretip araştırmayı planlar. Öğretmen Güdümlü Öğretmen soruyu seçip, hem öğretmen hem öğrenci araştırmayı nasıl yapacağına karar verir. Öğretmen Merkezli Öğretmen soruyu seçip doğrudan yönerge ve modelleme ile araştırma yapılır.

Basit Sorgulama Açık Sorgulama Öğrenciler gözlem yapma, karşılaştırma, hipotez kurma gibi süreçler ile meşgul olurlar. Açık Sorgulama Öğrenciler yeteneklerini iyi yapılandırılmış bir fen konusu bilgisinde kullanılır, bilimsel bilgiyi çeşitli problemlere uygulama ve düşünme yetenekleri kullanılır.

Sorgulama Yoluyla Öğretimde Öğrenciler Ne Kazanır? Merak esaslı bir insan özelliğidir ve bu doğal dürtüyü öğrenme isteği ile birleştirdiğimizde sorgulama başlar. Kuvvetli bir bilme ve ortaya çıkarma isteği doğurur. Birisi bu sorulara nasıl cevap bulur?, doğrudan araştırarak mı? Yoksa onları bilenlerden cevaplarını elde ederek mi?. Öğrenciler sorgulama sürecinde, yaşamda olup bitenleri bilimsel yollardan inceleme fırsatı bulurlar. Bulutlar nasıl oluşur? Kelebekler nereden gelir? Güneş geceleri nereye gider* Neden kışın hava çabuk kararır? Bir fenerin ışığını nasıl yakarsın? Sorgulama çocukların toplumsal ve zihinsel gelişimlerine katkı sağlar. Çocuklar bilimsel bilgiyi, bilimsel sorgulamayı ve bilim yapmanın doğasını öğrenirler.

Bu sayede öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine katkı sağlar; Eleştirel düşünme Yansıtıcı Düşünme Problem Çözme Yaratıcı Düşünme

Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı Sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımını fen eğitimine dahil etmeyi gerektiren beş temel özellik; Bilimsel Odaklı sorular sormayı, Kanıta öncelik vermeyi, Kanıtları açıklamaları formüle etmek için kullanmayı, Yapılan açıklamaları diğer alternatif açıklamalar ışığında değerlendirmeyi, Açıklamaları iletmeyi ve doğrulamayı içerir.

Fen öğretimi bilimsel araştırma-sorgulamanın doğası ile uyumlu olmalıdır. Doğayla ilgili bir soruyla başlamak, Öğrencilerin aktif bir şekilde sürece katılımı, Kanıtların toplanılması ve kullanılması üzerine yoğunlaşmak. Tarihsel bir bakış açısı sunmak, Açık ve anlaşılır açıklamalarda ısrarcı olmak, Takım çalışmasını kullanmak, Bulunanlardan bilinenleri ayrı tutmak, Teknik kelimelerin hatırda tutulması.

Araştırma-Sorgulamaya Dayalı fen öğretiminin beş temel özelliği; 1. Öğrenciler bilimsel içerikli bir soru ile sürece dahil olurlar. 2. Öğrenciler bilimsel içerikli soruya cevap niteliği taşıyan açıklamalarda bulunmak ve bunları değerlendirmek için kanıtlara öncelik verirler. 3. Bilimsel içerikli soruya cevap niteliği taşıyan açıklamalarını kanıtları kullanarak oluştururlar. 4. Öğrenciler özellikle bilimsel anlayışları yansıtacak şekilde alternatif açıklamalar ışığında kendi yaptıkları açıklamalarını değerlendirirler. 5. Öğrenciler önerdikleri açıklamaları diğer insanlar ile paylaşmak için sunarlar ve bunları savunurlar.

ÖĞRENME HALKASI MODELLERİ 3E – 5E – 6E – 7E

DENEY SONUÇ YORUMLAR Alkol ve nikotin canlı vücudu için zararlıdır. Bağırsak parazitlerinden kurtulmak için alkol ve sigara tüketilmelidir.

Yapılandırmacı yaklaşımın eğitim ortamındaki uygulamalarından biri de öğrenme halkası modelidir. Öğrenme halkası ilk olarak 1967 yılında Robert Karplus ve Herbert Thier tarafından 3 aşamalı şekilde oluşturulmuştur (EXPLORE, EXPLAIN, EVALUATE) Karplus sonraki çalışmalarında öğrenme halkasının aşamalarını; Keşfetme (Exploration), Kavram Tanıtımı (Concept Introduction/Explanation) ve Kavram Uygulaması (Concept Application/Expansion) şeklinde tanımlamıştır.

5E

Giriş (Engage) Keşfetme (Explore) Açıklama (Explain) Derinleştirme (Elaborate) Değerlendirme (Evaluate)

7E

6E E-LEARNING ENGINEERING

Değerlendirme Zamanı

S