SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 3

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİ YÖNETİMİ GÜLCİHAN AKGÜL BÜRO YÖNETİMİ-2.
Advertisements

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
TEKNOLOJİ YÖNETİMİNE GİRİŞ HAFTA I-II
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
PROGRAM – PROJE YÖNETİMİ YÖNETİŞİM
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ - KDS DECISION SUPPORT SYSTEMS-DSS
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Veri – Bilgi – Karar Kuramları ve Özellikleri
 Ülgen & Mirze 2004.
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
ERK İSG&İK – –
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
12. Stratejik yönetim.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bilgisayar Destekli Eğitim
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Örgütsel bilgi kullanımı
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Sistem Analizi Sistem Analisti
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 3 BİLİŞİM SİSTEMİ YAKLAŞIMLAR ve ORGANİZASYONA ETKİLERİ.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
İlker KÖSE Bilgi Sistemleri Danışmanı Sağlık Bakanlığı
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
KARİYER GELİŞTİRME.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Sistem Analizi ve Tasarımı
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
Yeni Nesil Laboratuvar
Sağlık iletişimi ve Kuramları
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Sağlık Kurumlarında Yönetsel ve Klinik Bilgi Sistemleri
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
Bölüm 2 Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 3 SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 3. DERS : YÖNETİCİ VE BİLGİ YÖNETİMİ

Yöneticinin Yönetsel Rolleri Kişilerarası Roller Baskan, Temsilci, Sözleşmeci Bilgi Rolü İzleyici, Bilgi Dağıtıcı, Sözcü Karar Rolü Değişim Ajanı, Kaynak Dağıtıcı, Uzlaştırıcı, Sorun Çözücü Mintzberg

Yöneticinin Bilgi Gereksinimini Etkileyen Faktörler Çevre Değişen Teknoloji Bağımlılık Belirsizlik Bilgi Miktarı Bilginin Zenginliği Analiz Sorunları Yüksek Teknoloji Yüksek Temas

Karar Verme Karar, alt kademede önceden belirlenen ilke ve prosedürlere göre verilir Üst kademelerde durum değişir, stratejik nitelikte kararlar verilir Öğrenen örgüt: veri-bilgi toplama ve yaratma, işleme transfer etme yeteneği geliştirilmiş, böylece davranışlarını değiştirebilen örgüt Çevrelerinden bilgi toplayamayan, bilgi yaratamayan, bunları işleyerek kararlara dönüştüremeyen ve hızlı çalışamayan işletmelerin çevreleri ile bağları kopar, uyumları kaybolur, dezenformasyon ve entropi oluşur

Karar Verme Kritik Kararlar-Rutin Kararlar Merkezi Karar Verme-Yerinden Karar Verme Bireysel Karar-Grup Kararı Rasyonel Karar Verme-Sezgisel Karar Verme

Bilgi Yönetiminde İki Yaklaşım Kodlanmış ve yeniden kullanılabilen bilgiye ulaşmak için yüksek kaliteli güvenilir ve hızlı bilgi sistemleri sağlar Bilgiyi kodlayan, saklayan, yayan ve yeniden kullanımına izin veren bir elektronik dokuman sistemi geliştir Bilgi ile insanları buluşturmak amacıyla Bilişim teknolojisine yoğun yatırım yapılır Veri tabanı ve veri arama Bilgi bulma Eletronik kütüphane Üstü Kapalı Stratejik sorunlara yaratıcı çözümler getirmesi için uzman kişileri yönlendir Saklı bilginin paylaşılması için insanları birbirine bağlayan ağlar geliştir Saklı bilginin dolaşımını kolaylaştırmak amacıyla bilişim teknolojilerine orta düzeyde yatırım yapılır Diyalog Geçmişi öğrenme ve öykü anlatma Uygulama toplulukları Bilgi Yönetimi Stratejisi Teknoloji Mekanizma

Karar Vermede Yönetimsel Model *tamamlanmamış ve mükemmel olmayan bilgi kullanarak *sınırlı rasyonalite ile *tatmin edici ve sonunda örgüte hizmet edebilecek veya edemeyecek bir karar verilir !.... Yönetici gerçek bir karar verme durumu ile karşılaştığında… Sınırlı Rasyonalite: Karar vericinin biliçsiz beceri ve refleksleri, bilgisi ile sınırlı karar varabilme durumu, seçim sınırlılığı Griffin W.R. (2002), Management,Hougton Mifflin Campany, s:272

Bir Kontrol Sistemi Olarak Bilgi Yönetimi Enformasyonun örgüte girişi Örgütsel sistem - enformasyonun örgütte kullanılması Enformasyonun örgütten ayrılması Doğru bilgi kullanımı ile emin olma (birincil Kontrol) Bilginin etkin kullanılabilirliğinden emin olma Örgütten doğru bilginin ayrıldığından emin olma Griffin W.R. (2002), Management,Hougton Mifflin Campany, s:684

BİLGİ YÖNETİMİ Bilginin tanımlanması, yorumlanması, dağılımı, kullanımı, bilgiyi koruma süreçleri ve bunun sonucunda ortaya çıkan bilgi yaratımı Doğru zamanda doğru bilgileri doğru kişilere aktarmanın ve örgütsel performansın artırılması için bilginin harekete geçirilmesine ve çalışanlar tarafından paylaşılmasına yardımcı bilinçli bir strateji

BİLGİ YÖNETİMİ ADIMLARI Kavramsallaştırma: Bir organizasyonun hangi bilgi varlıklarına sahip olduğunu belirlemek için bir araştırma ve sınıflandırma çalışması yapmak. Bilgi varlıklarının nerede olduğunu, içeriğinin ne olduğunu, ne şekilde bulunduğu, ulaşılabilirliğinin ve faydasının ne olduğunun araştırılıp ortaya konması gerekmektedir. Yansıtma: Bilginin organizasyona nasıl değer katabileceğini analiz etmek. Bilgi varlığını kullanmanın fırsatlarının neler olduğunu incelemek, kullanım etkisinin ne olacağını araştırmak gerekmektedir. Eylem Planlama: Daha iyi kullanma ve daha fazla katma değer elde etmek için yapılması gerekenleri belirlemek. Bilgi varlığını kullanmak için eylemlerin nasıl planlanması, nasıl başlatılması ve nasıl izlenmesi gerektiğini kararlaştırmak gerekmektedir. Gözden Geçirme: Katma değer sağlamak için bilgi kullanımını gözden geçirmek. Bilgi varlığının kullanılmasının arzulanan katma değeri sağlayıp sağlamadığını ve tekrar kullanım için nasıl muhafaza edilebileceğini belirlemek ve kullanımın oluşturacağı fırsatları değerlendirmek gerekmektedir.

BİLGİ YÖNETİMİ I Bilgiyi tetkik ve kategorize et Bilgiyi ve ilgili faaliyetleri analiz et Bilgiyi ortaya çıkar, düzenle, ve organize et II Bilgiyi ve bilgiyle ilişkili faaliyetlerin değerini belirle ve değerlendir Bilgiyle ilişkili oluştur III Bilgiyle ilişkili faaliyetleri sentezle Bilgiyi ele al kullan ve kontrol et Bilgiyi harekete geçir dağıt otomatik hale getir

Bilgi Yönetim Süreçleri Mevcut Bilgi Varlıklarının Değerlendirilmesi Bilgi Yönetim Takımının Oluşturulması Bilgi Yönetim Projesinin Hazırlanması Sistemin Geliştirilmesi Sonuca Dayalı Artımlılık Metodolojisi’ni Kullanarak Yerleştirme Değişim, Kültür ve Ödül Yapılarının Yönetilmesi Başarımın Değerlendirilmesi Bilgi Yönetim Döngüsü

Bilgi Yönetiminin Amacı Bilgi Deposu Oluşturmak Bilgiye Ulaşmayı Geliştirmek Bilgi Ortamını Çoğaltmak Bir Servet Olarak Bilgiyi Yönetmek

Karar Vermede Ussal Yaklaşımın Aşamaları 8 1 7 2 SORUN ÇÖZME 6 3 5 4 Seçilen Alternatifi Uygula Karar Çevresini İzle En İyi Alternatifi Seç Karar Sorununu Tanımla SORUN TANIMLAMA 8 1 7 2 SORUN ÇÖZME 6 3 Karar Amaçlarını Belirle Alternatifleri Değerlendir 5 4 Alternatif Çözümler Geliştir Sorunu Teşhis Et

Yönetsel Bilginin Nitelikleri Veri Yerine Bilgi Duyarlılık Doğruluk Zamanlılık Eksiksizlik,Tamlık Kısalık Yerindelik ve İlgililik Ekonomiklik

Hastanenin Veri Kaynakları Hastanenin hasta ihtiyaç ve beklentileriyle ilgili olarak yapılan araştırma bilgileri, benzer hizmet veren diğer hastanelerin performans durumları, sağlık hizmet kuruluşu çalışanlarının ihtiyaç ve beklentileri, tedavi-bakım, idari, destek ve altyapı hizmetlerinin performans değerlendirme sonuçları, poliklinik ve servis hasta profilleri Faaliyetler sonucu üretilen önemli bilgilerin hastane enformasyon sistemine zamanında ilave edilmesi ile, enformasyon kaynaklarının geliştirilmesinde süreklilik sağlanır.

Sağlık Bilişimi Bilgi teknolojilerini kullanarak sağlık alanında yapılan tanı, tedavi, eğitim, iletişim, veri ve bilgi toplama, veri ve bilgi işleme, bilgi yönetme, tıbbi karar verme ve bilimsel çözümleme yöntemlerini içeren bir bilim dalıdır. Sağlık, bilişim teknolojileri ve farklı disiplinlerinin kesiştiği bir yerde bulunmaktadır.

Sağlık Bilişiminin Temel Bileşenleri Bileşen I (Teknolojik Boyut) Bilişim Teknolojileri Yazılım İletişim Donanımları Internet Bileşen II (Akademik Boyut) Donanım ve Yazılım Teorisi Tıpta Karar Destek Teorisi Hasta kayıt Sistemleri ve Veritabanı modellemesi Diagnostic Sistemler Teorisi Sağlık Sistem Modellemesi Bileşen III (Kurumsal Boyut) Kamu Sağlık Kuruluşları Özel Sağlık Kuruluşları Kamu Finans Kuruluşları Özel Sektör Finans Kuruluşları

Biyomedikal Bilgi Biyomedikal Veri Bilgi Alımı Veri Alımı Bilgi Tabanı Sağlık Bilgi Sistemi Veri Tabanı Eğitim Tanı Yönetim Karar Verme Problem Çözümü Tedavi Planlama Tıbbi Yayın

Bilgi Teknolojisinin Örgütsel Uygulamalarının Evrimi ÜST (strateji ve planlar, programlanmamış) İçsel Dışsal Ağ oluşturma Extranet, EDI Intranet E-Ticaret ERP Ağ Yapısı 3. Stratejik Silah Yönetim bilgi sistemleri Karar destek sistemleri Yönetim bilgi sistemleri 2. İşletme Kaynağı YÖNETİM DÜZEYİ 1. İşlemler İşlem yürütme sistemleri Veri tabanı Bilgi Sistemi Evrimleşmesinin Yönü İLK HAT (operasyonel, programlanmış geçmiş çalışmalar) SİSTEM KARMAŞIKLIĞI DÜŞÜK YÜKSEK

Ulusal Sağlık Sisteminde Bilgi Teknolojisi Kullanımı Tıbbi Teknoloji Yönünden Internet ve Teletıp Yönünden Toplum Sağlığı Yönünden Verimlilik ve Tıbbi Karar Verme Yönünden

Internet Mobil hizmet sunucular Aile hekimi Evde bakım Halk sağlığı bilgileri Klinik ve hasta veritabanları ve paylaşılan kaynaklar Acil hizmetler (Mobil data) Intranet/Ekstranet Başka hastaneler Internet Özel merkezler Hastane içi hizmetler (Patoloji, radyoloji vs.) Evdeki konsültanlar