Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
A TEMASI OKUL HEYECANIM
STRES YÖNETİMİ.
KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news”
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
STRESLİ ÇALIŞMA ORTAMI
KAYGI-KAYGI İLE BAŞ ETME YOLLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
MİGREN.
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
STRESİ ÖNLEME STRESİN TANIMI STRESİN ŞEKİLLERİ STRESİN KAYNAKLARI
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Psikoloji Bölümü
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
STRES VE STRES YÖNETİMİ
Çift İlişkisinde Bağlanma
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Kanserli hasta ve iletişim becerileri
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
KIYMET NECİP TESAL İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
SINAV KAYGISI
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
SINAV KAYGISI REHBER ÖĞRETMEN Yunus Emre ERDUĞAN.
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
SINAV KAYGISI.
*Bu insanlar, yaşamın her yönünü severler, şikâyet etmekle ya da olayların daha değişik olmasını istemekle vakit kaybetmezler. *Bağımsızlıklarına çok.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD 2016
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
Kişisel Rehberlik.
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
ÖFKE İLE BAŞA ÇIKMA. Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI
HUYSUZ HASTA Hasta-sağlık personeli etkileşimlerinin “zor” geçmesine sebep olan hastalara literatürde, hastanın saldırganlığını vurgulamak için “difficult.
KONGRELER NASIL YAPILMALI?
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
Sınav Kaygısı.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sigarayı bırakmak Prof Dr Süheyla Ünal.
STRES YÖNETİMİ
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
 Stresi yönetebilmek için önce yöneteceğimiz şeyin ne olduğunu bilmemiz gerekiyor.
Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Başoğlu, M., Şalcıoğlu, E. (2011) A Mental Healthcare Model for Mass Trauma Survivors. Control-Focused.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD ÖLÜMLE YÜZLEŞMEK Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD

Kim korkmaz ki ölümden?

“Kara haberci” Hiçbir doktor hastasına “ölüm haberi” vermek istemez. Hiçbir hasta da hekiminden “ölüm haberi” duymak istemez.

Hekimin duygusal tepkileri Üzüntü Acıma Güçsüzlük ve incinebilirlik duygusu Çaresizlik Huzursuzluk Ölmekte olan birisine yoldaşlık etmekten korkma Meydan okuma

Hekimin stresi Kötü haberi vermeye hazırlanırken beklenti stresi Klinik karşılaşma sırasında doruğa ulaşan sıkıntı Haberi verdikten sonra birkaç gün daha yoğun etkilenme Tükenme

Hastanın stresi Hastanın stresi çok daha sonra ortaya çıkar. Çünkü onu bu “kara haberi” almaya hazırlayan, gerçeği olduğundan farklı algılayarak kendi kendisini aldatmasını sağlayan bir çok düzenek devreye girer.

KUBLER-ROSS EVRELERİ Şok ve inkar Öfke Pazarlık Depresyon Kabul

Strese yanıt Birincil değerlendirme İkincil değerlendirme Stres uyaranının kişi için ne anlama geldiğinin belirlenmesi İkincil değerlendirme Sorun yaratan durum karşısında sahip olunan kaynakların değerlendirilmesi

Birincil değerlendirme Bireyin inanç sistemi, değerleri, amaçları, olayın kontrol edilebilirliğine inancı, stresin şiddeti gibi koşullar rol oynar. - zarar/kayıp (öfke, korku, gücenme) - tehlike (öfke, korku) - mücadeleye davet ( heyecan, heves)

İkincil değerlendirme İnsan kaynakları Toplumsal statü kaynakları Kişiye özgü direnç kaynakları Zaman, para, bilgi gibi enerji kaynakları

Çözüm stratejileri Soruna yönelim Kişisel-çevresel ilişkide değişmenin söz konusu olduğu çözüm Duygusal yönelim Düşünce ve dikkatte değişmenin olması

Tedavi hedefleri Başa çıkma becerilerini geliştirme Doktor-hasta ilişkisinde hastanın otonomisinin küçük adımlarla arttırılması Optimal işlevselliği sağlama Hastayı barışcıl bir sona hazırlama Kalan zamanı için yaşam hedeflerini yeniden belirlemesine yardım etme

Hastanın nerede olduğunu belirlemek Hastalığınız hakkındaki düşünceniz nedir? Hastalığınız size ne yapacak? Sizce yaşam kalitesi ne demek? Umutlarınız neler? Korkularınız neler? Eğer bugün ölseniz, yapılmamış ne bırakırsınız arkanızda? Hayatı yaşamaya değmeyecek kılacak bir durumu hayal edebilir misiniz?

Hastayı bilgilendirmek Entellektüalize etmeyin Hastaya her defasında gereksindiği kadar bilgi verin Tedavinin başında bütün süreci anlatmayın Umudu yok etmeyin

Ölümle savaşı kazanmanın ödülleri Yaşamın ve “küçük şeylerin” değerini Gereksiz konularda endişe duymanın yersizliğini Sağlığın herşeyden önemli olduğunu Kendisine daha fazla zaman ayırmanın ve ihtiyaçları için kendisine “bakmasının” gerekliliğini farketme

Ölümle savaşı kazanmanın ödülleri Öncelikleri yeniden belirlemeyi sağlama Yaşam felsefesini değiştirme Diğer insanların önemini kavrama, onlara karşı duyarlığı artırma Yakın ilişkilere daha fazla zaman ayırma, enerji harcama Sosyal ilişkileri artırma

Sorunlu hasta Anksiyeteli hasta Depresif hasta İnternet hastası İyileşme konusunda abartılı bir iyimserliği olan hasta Alternatif tedavilere yönelen hasta

İyimserlik maskesi Umut korkuyla yakından ilişkilidir. Aynı zamanda yaşamı sürdürme çabası için de gereklidir. Ancak bilgi almayı olumsuz etkiler. Hasta daha fazla bilgi edinme ile yeni bilgiden kaçınma arasında gidip gelir. Olumsuz bilgilerden kaçınır.

Ölmekte olan hastaya hekimin tepkileri Elinden geldiğince hastasını tedavi etmeye devam etmek Hastadan kaçınmak/ihmal etmek Acımak fakat uzak durmak

Ölmekte olan bireyin duygusal tepkileri Korku Ölüm ve sonrasındaki belirsizliklere Acı çekmeye Vakarını kaybetmeye Abandone olmaya İzole olmaya, yalnız kalmaya dair

Ölmekte olan hastanın bakımı Desteğinizi sürdürün (düzenli vizit, dinleme, zaman ayırma ile) Son ana kadar onu terketmeyeceğinize temin edin. Acısını/ağrısını dindirin. Yaşamını gözden geçirmeye cesaretlendirin.

Ölmekte olan hastanın bakımı Rollerine ve sevdiklerine veda etmesini kolaylaştırın. Ailesine yardım edin.

Hastanın ölümü Hekimin Modern tıbbın Sağlık sisteminin bir başarısızlığı değil, sadece yaşam boyu süren bir yolculuğun doğal “son”u(cu)dur.

Hekim doğanın hizmetçisidir, efendisi değil! Paracelsus