Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL."— Sunum transkripti:

1 TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL

2 Hekim Hasta Güven Saygı Kontrol Tatmin olma
Başarılı bir sağlık bakımı ilişkisi İşbirliği

3 Hekimin özellikleri İletişim becerisi
Bilgi ve teknik beceriye sahip olma Kanıta dayalı karar verme Bireyin ve toplumun sağlığını geliştirme isteği ve değerine sahip olma Özverili olma Görev disiplini taşıma Onurlu olma

4 Hekimin özellikleri Hastalarına saygılı olma
Etik ve ahlaki değerlere sahip olma Kendisinin farkında olma Ekip çalışmasına açık olma İçinde yaşadığı toplumun farkında olma Kendini geliştirme çabası içinde olma

5 Hekimin özellikleri Sabırlı olma
Duygularını, öfkesini kontrol edebilme Stresle başa çıkabilme Empati yetisine sahip olma İyimser olma Hazzı erteleyebilmek

6 Duygu Davranış Düşünce

7 İlkeler, programlar, kategoriler, ilişkiler, olaylar, geçişler
İdeal self Dünya görüşü Duyumlar, duygular İlkeler, programlar, kategoriler, ilişkiler, olaylar, geçişler Hiyerarşideki amaçlara ilişkin eylemler bilişsel süreçleri monitorize eder, bu da duygusal tepkileri anlamlandırır

8 Psikoterapi Düşünce, duygu ve davranışları konuşma, ilişki kurma yoluyla değiştirme

9 Psikoterapi Duygusal doğadaki bir sorunun profesyonel bir ilişki içinde ele alınarak Varolan belirtilerin ortadan kaldırılması, değiştirilmesi ya da azaltılması Davranışın sorun yaratıcı yanına müdahale etmek Olumlu bir kişilik gelişimi sağlamak (Wolberg, The Technique of Psychotherapy, 1977).

10 Psikoterapist Kendisini terapötik araç haline getirmiş profesyonel
Rolünü gerçekleştirirken otantik davranan Büyümeye, risk almaya, sorumluluk almaya, ilgilenmeye istekli kişi

11 Fark yaratan fark Sistemi eyleme farklılıklar götürür
Referans sinyaldeki ya da çevresel değişkenlerin algılanışındaki bir değişiklik bir hata sinyali yaratarak sistemin davranışını etkiler

12 Değişerek ilerleme “İlerleme değişimin içinde düzeni, düzenin içinde değişimi koruyabilmek sanatıdır.” A.N. Whitehead

13 Terapist Demografik özellikleri yaş, cinsiyet, etnisite, SES Eğitimi
Kişilerarası ilişki becerileri iletişim, ilişki, kendini-kontrol becerisi (Inskipp, 2000)

14 Kişilerarası ilişki becerileri
İletişim becerisi aktif dinleme ve anlama becerisi İlişki kurma becerisi içten ve empatik olmak, koşulsuz kabul Kendini kontrol becerisi kendinin farkında olmak ve kendini yönetmek

15 İletişim süreci Bilginin ve anlamın kodlanması Aktarılması
Alınması (kodun açılması) Sentezlenmesi

16 İletişim süreci Gürültü 1. Niyet edilen anlam 4. Kodu açma 2. Kodlama
5. Algılanan anlam 3. İletişim kanalı 10. Niyet edilen anlam 9. Kodu açma 6. Niyet edilen anlam 7. Kodlama 8. İletişim kanalı Gürültü

17 Terapötik iletişim Güven oluşturma Uygun soru sorma Aktif dinleme
Yansız, yüksüz, yargısız olma Empatik rezonans sağlama Kültürel farklılıklara dikkat etme Yaş ve cinsiyete duyarlı olma Sözel olmayan mesajlara dikkat etme

18 Güven ortamı İlgi ve merak Açıklık Nezaket Dostça tutum Espri
Hastanın anlattıklarını anlama ve kabul etme Hastanın tam katılımını sağlama Teknik becerilere ve bilgiye sahip olma Etik kurallara uyma

19 Yeterlilik -- Uzmanlık
Güven oluşturma Empati -- İlgi, bakım Yeterlilik -- Uzmanlık Sorumluluk alma -- Adama Dürüstlük -- Açıklık

20 Terapist Yardım ilişkisi süresince bir bakış açısı geliştirmeli, süreci değerlendirmelidir Yardım becerilerini planlı bir şekilde kullanmalıdır “Şu anda benim bu tepkimin karşımdaki kişiye etkisi ne olabilir” sorusunu yanıtlamalıdır

21 “düşün, karar ver, eyleme geç”
yardım isteyen kişinin sorununu özgürce ortaya koymasına yardım edecek şekilde bir ilişki kurmalıdır onun sorununu nesnel olarak görmesine ve eyleme geçmesine gerek olduğunu anlamasını sağlamalıdır eyleme geçmesine yardım etmelidir

22 Terapistin nitelikleri (Gibbs)
O anda yaşadıklarını doğrudan karşısındaki kimseye ifade edebilme Bu mesajları çarpıtmadan iletebilme Başkalarının mesajlarını çarpıtmadan dinleyebilme Mesajını iletme süreci içinde gerçek güdüsünün farkında olma ve açığa vurma

23 Terapistin nitelikleri
Başkalarıyla iletişiminde spontan ve özgür olma Başkalarının gereksinimlerine anında tepkide bulunma “doğru” zamanı bekleme ve “doğru” tepkide bulunmak için kendine zaman tanıma

24 Terapistin nitelikleri
Kendisinin “hassas” taraflarını ve içdünyasındaki “şeyler”i genellikle açığa vurma “Şimdi ve burada”yı yaşama ve bunu iletme Mizah duygusuna sahip olma Kültürün etkisinin farkında olma

25 Terapistin nitelikleri
Bağımlı olmadan bağlanabilme Psikolojik olarak yakın olmaktan hoşlanma İletişimlerinde somut olma Başkalarına yardım etmeye istekli olma

26 Mizah duygusuna sahip olma
Kültürün etkisinin farkında olma

27 Programın amacı Etkili sözsüz dinleme davranışını kullanabilme
Üzerinde çalışmanız gereken etkisiz sözsüz davranışlarınızın farkına varabilmek Yardım isteyenin kendini keşfetmesini kolaylaştıracak şekilde, sözel tepkilerden oluşan iletişim şeklinizi değiştirebilmek

28 Yardım isteyene kendi duygularınızı ve tepkilerinizi yapıcı bir şekilde iletebilmek
Yardım isteyenin ifade ettiği ve etmediği iletişimini anlayabilmek Etkili yardım ilişkisini kurarken temel becerilerinizi birleştirmek

29 Programın yararlı olması
Eğitim programında etkin rol almak Alıştırmaları günlük yaşamda da düzenli yapmak Uygun geribildirimde bulunmak


"TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları