TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gökhan YÜKSELER – Eylem EROĞLU Fen ve Teknoloji Öğretmeni
Advertisements

DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE KAZANIMLARI. ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE KAZANIMLARI.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Proje, Performans Değerlendirme
SEÇMELİ YÖNETİM BİLİMİ DERSİ
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
TÜRKÇE DERSİ İLE HEDEFLENENLER.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
“21.Y.Y. Araştırmalarını, bilgi, iletişim ve teknoloji ile bütünleştiren, stratejik hedeflerini halkına benimsetebilmiş ve bunları ciddiyetle uygulamaya.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
GİRİŞ Hayat Bilgisi Öğretim Programı yoluyla çocuklar, kendilerini tanıyarak değişen toplum yaşamına hazırlanmaktadır. Bu bölümde, Millî Eğitim.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YENİLENEN ÖĞRETİM PROGRAMLARI
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF UYUM PROGRAMI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
PROGRAM ve PROGRAM ÇEŞİTLERİ
ARGÜMANTASYON.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
STEM NEDİR? SUNU rehberlikservisim.com.
Sunum transkripti:

TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Prof. Dr. Mehmet GÜLTEKİN

TARİHSEL SÜREÇTE TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Türkçe Dersi Öğretim Programı TARİHSEL SÜREÇTE TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Cumhuriyetten günümüze kadar süregelen zamanda ülkemizde belirli yıllarda öğretim programlarında değişikliler meydana gelmiştir. 1924 İLKOKUL PROGRAMI 1926 İLKOKUL PROGRAMI 1936 İLKOKUL PROGRAMI 1968 İLKOKUL PROGRAMI 1962 İLKOKUL PROGRAMI 1948 İLKOKUL PROGRAMI 1997 İLKOKUL PROGRAMLARI 2005 İLKÖĞRETİM TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI 2016 İLKÖĞRETİM TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

HAFTALIK DERS DAĞITIM ÇİZELGESİ Türkçe Dersi Öğretim Programı HAFTALIK DERS DAĞITIM ÇİZELGESİ

Temel Eğitime Destek Projesi (2000) Türkçe Dersi Öğretim Programı 2005 İLKOKUL PROGRAMI Temel Eğitime Destek Projesi (2000) Yapılandırmacı Dünyada yaşanmakta olan bireysel, toplumsal ve ekonomik değişim ve gelişim, uluslararası yapılan çalışmalar Türkiye’deki demografik yapının, aile niteliğinin, yaşam biçimlerinin, iş bağlantıları ve iş gücünün değişimi, 1936-1948 1924-1926 1968-1982 2005

2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Yapılandırmacılık Amaçlar Kazanımlar Öğretme Öğrenme-Süreci Etkin öğrenme İçerik Öğrenme alanları/ Temalar/ Sarmal Ölçme ve Değerlendirme Öğrenme Ürünü Öğrenme Süreci

2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Kazanımlar Öğrenme süreci içinde, planlanmış ve düzenlenmiş yaşantılar yoluyla öğrencilerin kazanması beklenen bilgi, beceri, tutum ve değerlerdir. Davranışçı yaklaşımda, bilgi, beceri, değer ayrı kategoriler halinde ele alınmaktayken, yapılandırmacı yaklaşım, bunların her birini anlamlı bir bütün içine yerleştirmeyi temel almıştır.

2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI diğer derslerle İlişkilendirme Öğrenme Alanları Disiplinlerarası yaklaşım Ayrıca, genişleyen program anlayışı yerine sarmal program anlayışı benimsenmiş, disiplinler arası program deseni çerçevesinde üniteler oluşturulmuştur. “birbiriyle ilişkili beceri, tema, kavram ve değerlerin bir bütün olarak görülebildiği, öğrenmeyi düzenleyen yapı”

2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Öğrenme Alanları Disiplinlerarası / Tematik yaklaşım Temanın, her disiplinde belirli bir alanı kapsayan ve bu nedenle disiplinler üstü birleşik bir kavram Ayrıca, genişleyen program anlayışı yerine sarmal program anlayışı benimsenmiş, disiplinler arası program deseni çerçevesinde üniteler oluşturulmuştur. diğer derslerle İlişkilendirme

2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 2005 İLKÖĞRETİM OKULU PROGRAMI Girişimcilik Eğitimi Rehberlik Eğitimi Temel Afet Eğitimi Kariyer Eğitimi Sağlık Kültürü Eğitimi İnsan hakları ve Vatandaşlık Eğitimi Özel Eğitim Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim Ara Disiplinler

2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Türkçe (1-8) Öğretim Programı’nın yapısı; GİRİŞ PROGRAMIN TEMEL YAKLAŞIMI PROGRAMIN GENEL AMACI PROGRAMIN YAPISI ÖĞRENME ALANLARI DERS VE ÖĞRETMEN KILAVUZ KİTABINA ALINACAK METİNLERİN NİTELİKLERİ -KAZANIMLAR (1. sınıftan 8.sınıfa)

2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Programın Vizyonu Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanan, Kendini ifade eden, iletişim kuran, iş birliği yapan, girişimcilik ve sorun çözme kapasitesi gelişmiş, Bilimsel düşünen, anlayan, araştıran, inceleyen, eleştiren, sorgulayan, yorumlayan, Haklarını ve sorumluluklarını bilen, öz güveni yüksek, çevresiyle uyumlu, görüş ve tezlerini gerekçe ve kanıtlarla destekleyerek yazılı ve sözlü olarak ifade edebilen, Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilen, sentezleyebilen, okuma ve öğrenmeden zevk alan, Bilgi teknolojilerini güvenli bir şekilde kullanarak bilgi edinme, oluşturma ve paylaşma becerileri gelişmiş Altı çizili kavramlar, 2005 programından farklı olarak yeni programda yer almıştır.

2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Türkçe Dersi Öğretim Programı ile basılı ve elektronik ortamlarda dinlediklerini ve okuduklarını anlayan, kendilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eden; eleştirel, yansıtıcı ve yaratıcı düşünen, millî, manevi ve evrensel değerlere duyarlı bireyler yetiştirilmesi amaçlanmıştır. Programda öğrenme alanları, 1. sınıftan 8. sınıfa kadar bir bütün olarak düşünülmüştür. Program, öğrencilerin dilin zenginliklerini tecrübe ederek dil becerilerini geliştirmelerini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır (MEB, 2015). Temel Yaklaşımı

2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Programın Yapısı

2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI 2.Okuma 3. Yazma 1. Sözlü İletişim *Konuşma *Dinleme Öğrenme Alanları Anlama Sentezleme Anlamlandırma Değerlendirme

Ders ve Öğretmen Kılavuz Kitabına Alınacak Metinlerin Nitelikleri Türkçe Dersi Öğretim Programı Ders ve Öğretmen Kılavuz Kitabına Alınacak Metinlerin Nitelikleri Metinler, dersin amaç ve kazanımlarını gerçekleştirecek özelliklere sahip olmalıdır. Metinler, öğrencilerin sınıf düzeylerine ve yaş seviyelerine uygun olmalıdır. Metinler, öğrencilerin ruh dünyalarını olumsuz yönde etkileyecek nitelikte olmamalıdır. Türkçenin dönemsel ve tarihî değişimini gösteren “Oturmağa geldim.”, “Özür dilemekliğim icap eder.” gibi özellikli söyleyişler ve yazımlar orijinal metindeki hâliyle muhafaza edilmelidir. Alanda yaygın olarak kabul görmüş yazar ve eserlerden edebî değer taşıyan metinler alınmalıdır. Seçilen metinler ikincil aktarımlar yerine yazarının eserinden alınmalıdır. Ayrıca “Bu kitap için yazılmıştır.” ifadesini içeren metinler kullanılmamalıdır.

Ders ve Öğretmen Kılavuz Kitabına Alınacak Metinlerin Nitelikleri Türkçe Dersi Öğretim Programı Ders ve Öğretmen Kılavuz Kitabına Alınacak Metinlerin Nitelikleri Bir sınıf seviyesi için seçilen bir metin, başka bir sınıf için kullanılmamalıdır. Dünya edebiyatından seçilen metinler, doğru ve nitelikli çevirilerden alınmalıdır. Seçilen metinler, öğrencilerin duygu, düşünce ve hayal dünyalarını zenginleştirecek; bilgi, beceri, dil ve estetik zevk düzeylerini geliştirecek nitelikte olmalıdır. Bir sınıfta aynı sanatçıdan, farklı türlerde olmak koşuluyla en fazla iki metin alınabilir. Roman, tiyatro, destan gibi türlerin tamamı kitaba alınamayacağı için bu eserlerin en uygun kısmı veya kısımları kazanımlar da dikkate alınarak seçilmelidir.

Temalar Zorunlu temalar Atatürk Değerlerimiz Sağlık ve Çevre Türkçe Dersi Öğretim Programı Temalar Zorunlu temalar Atatürk Değerlerimiz Sağlık ve Çevre Birey ve Toplum Seçmeli temalar Güzel Ülkem Türkiye Yenilikler ve Gelişmeler Oyun ve Spor Dünyamız ve Uzay Üretim-Tüketim ve Verimlilik, Hayal Gücü ve Gizemler, Eğitsel ve Sosyal Etkinlikler Kurumlar ve Sosyal Örgütler Doğal Afetler Güzel Sanatlar

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Türkçe Dersi Öğretim Programı ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın öğrenme alanlarının her birinde hazırbulunuşluk, süreç ve sonuç değerlendirmeleri uygulama ve uygulamanın bağlamı içinde değerlendirilmelidir. Ara sınıflarda öğretim yılı başında hazırbulunuşluğun ölçme ve değerlendirilmesinde bir önceki sınıf düzeyinde ve daha önceki sınıflar düzeyinde yer alan kazanımlar dikkate alınarak öğrencinin geriye dönük öğrenme haritasının çıkarılması gerekir. Dil becerilerinin gelişiminin sürekli olarak izlenmesi, sınıf içi gözleme dayalı bir değerlendirme yapmasını gerektirir. Süreç içinde yapılan ölçme ve değerlendirme çalışmalarında öğrenciye bu becerilerin bilgisini sormak yerine, becerilerin ne ölçüde edinildiğini sınamayı sağlayacak uygulamalar ve öğrenme deneyimleri oluşturulmalıdır.

I-Sözlü İletişim II-Okuma III- Yazma Türkçe Dersi Öğretim Programı Sonuç 2015 Türkçe öğretim programının temel çerçeve program yapısına uygun olarak çok ayrıntılı olmadığı, 2005 programında 1. sınıftan 5. sınıfa bütüncül bir bakış açısı sergilenirken, 2016 programında 1. sınıftan 8. sınıfa helezonik bir yapı oluşturulduğu görülmektedir. 2005 programında 5 olan öğrenme alanı, yeni programda 3 öğrenme alanı üzerine yapılandırılmıştır: I-Sözlü İletişim II-Okuma III- Yazma

Türkçe Dersi Öğretim Programı Sonuç 2015 taslak programında, bariz bir şekilde gözlemlenebilecek kazanımlara oldukça geniş bir yer verilmiş, tüm yoğunluk kazanımlara yönetilmiştir.

Türkçe Dersi Öğretim Programı ÖNERİLER Yapılan bir araştırmaya göre öğretmenlerin büyük  bir  bölümü, Türkçe öğretim programı taslağını genellikle anlaşılır, programdaki açıklama ve örnekleri de yeterli bulmaktadırlar. Ancak Özellikle ölçme ve değerlendirme bölümünü anlaşılır ve bu bölümdeki açıklama ve örnekleri yeterli bulanlar azdır. Okul müdürlerinin ölçme ve değerlendirme konusu başta olmak  üzere öğretmenlere yeni programı tanıtıcı nitelikte uygulamalı seminerler yapılmasını sağlaması yararlı olacaktır. Aynı araştırmanın bulgularından hareketle müfettişlerin yarısına göre; Türkçe dersinin yapıldığı sınıflar bir öğrenme ortamı olarak yeni programda istenen özelliklerde değildir. Eğitimin verimli olabilmesi için bu eksiklerin okul müdürlerince giderilmesi gerektiği açıktır. Bu açıdan duruma bakıldığında, okul yöneticilerinin de yeni programlar ve bunların uygulamaya ilişkin gerekleri konusunda yetiştirilmeleri yararlı olabilir. Okul yönetiminin temel görevinin sınıflardaki öğretme-­öğrenme süreçlerinin etkili ve verimli birer  biçimde işletilmesini sağlamak  olduğu söylenebilir.

Türkçe Dersi Öğretim Programı ÖNERİLER Yapılan araştırmalara göre velilerin merak ettikleri konular arasında özellikle öğrencilerin geleceğine yönelik endişeleri dikkati çekmektedir. Velilerin okul ve yeni öğretim programları üzerinde bilgilendirilmeleri sırasında bu endişelerin giderilmesine yönelik çabalara da yer verilmesi yararlı olabilir. Okul müdürleri velilerle sürekli iş birliği halinde olarak gerekli becerilerin öğrencilere kazandırılması için evde uygun ortamların sağlandığından emin olmalıdır. Okul yönetimi öğretmenlerle sürekli iletişim halinde kalarak programın uygulanması sırasında ortaya çıkan aksaklıklarda iş birliği halinde çalışarak sorunların çözümüne yardımcı olmalıdır.