MÜNAZARA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
KONUŞMA EĞİTİMİ 11. HAFTANIN DEVAMI YRD. DOÇ. DR. SELİM EMİROĞLU.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
BİLGİ TEKNOLOJİSİ VE TOPLUM KAVRAMLAR  Bilgi Toplumu: Bilgi üretimi ve etkileşiminin olduğu toplumdur.  Bilgi Otoyolu: Birçok bilgisayarın bağlı olduğu.
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
AKVARYUM TEKNİĞİ.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Parametrik Olmayan İstatistik
MANTIK YANLIŞLARI MÜNAZARA
(EDS462/OMB504) OKUL DENEYİMİ – II
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Ergonamik önlemler ve ilk yardım
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitsel Rehberlik.
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
İSTASYON YÖNTEMİ.
ÜRETEÇLERİN BAĞLANMASI VE KIRCHOFF KANUNLARI
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

MÜNAZARA

MÜNAZARA Kelime olarak münazara karşılıklı olarak bakmak,düşünmek anlamına gelir. Münazara, iki veya daha fazla kişinin belirli kurallar ve kaideler çerçevesinde,herhangi bir konuda,gerçeğe ulaşmak için karşılıklı tartışması ve fikir alışverişinde bulunması şeklinde tanımlayabiliriz.

Münazaranın konusu ileri sürülen iddiayı ispat eden delillerdir. Mantık kavramları ve kuralları kullanılarak gerçekleştirilen genel bir tartışma metodudur. Mantık gibi bir alet ilmidir.

Bütün bilimlerde tartışılan konuda doğruyu ortaya çıkarmak için münazara metodu kullanılabilir.

MÜNAZARA İLMİNİN DOĞUŞU Müslümanların diğer din mensuplarıyla etkileşime geçmeleriyle ortaya çıkmıştır. Bu etkileşimde İslamiyetin diğer dinlerden üstünlüğünü ortaya koyabilmek için sistemli bir münazara bilgisine ihtiyaç duyulmuş,daha sonraları müslümanlarında kendi aralarındaki tartışmalarda da münazara usulleri kullanılmaya başlanmıştır.

14. YY dan itibaren Adabü’l Bahs ve Münazara adı altında eserler kaleme alınmaya başlanmıştır. Osmanlı Döneminde münazara ile ilgili eserler kaleme alınmaya devam edilmiştir. Molla Lütfi’nin Risale fi’l-Ulumi’ş-Şer’iyyeti ve’l- Arabiyye isimli eseri bunlardan birisidir.

MÜNAZARADA İKİ TEMEL USUL Münazara ve diğer tartışma adaplarında yazılan eserlerde genel olarak iki metod takip edilmiştir; Pezdevi Amidi metodları.

Pezdevi; metoduna göre münazarada sadece nass,icma ve kıyasa dayanan deliller kullanılabilir. Amidi metoduna göre ise münazarada hangi ilme ait olursa olsun delil niteliği taşıyan bütün bilgiler kullanılabilir.

MÜNAZARADA KULLANILAN KAVRAMLAR Tahaküm; delilsiz bir iddia. Bedihiyat; doğruluğu apaçık olan önermeler. Mükabere; münazarada hiçbir delil göstermeden bir iddiayı reddetmek ya da çürütmek mümkün olmaması.

Münazarada bir iddia ile ortaya çıkan kimse muallildir. Delile karşı cevap veren kimse sail.Sail üç şey yapabilir; 1-Önleme(men):O delili kabul etmez ise ‘kabul etmem’ der ve başka delil ister. 2-Çürütme(nakz):Delilin geçersiz olduğunun başka bir delil ile ispat eder. 3-Çekişme(muaraza):Delili değil de ileri sürülen görüşü başka bir delil ile çürütebilir.

MÜNAZARANIN KURALLARI Tarafların mantık ilminin kurallarına uymayan delilleri ve iddiaları geçersiz sayılmaktadır. Üstün gelmek, karşısındakini utandırmak gibi sebeplerle münazara yapılmaz. Tartışılan konunun dışına çıkılmamalıdır. Münazarada sözler fazla uzatılmamalıdır.

Münazara sırasında gülmek,çırpınmak,kızmak,bağırmak doğru değildir. Münazarada kişi karşısındakini küçük görmemelidir. Münazarada karşı taraftaki kişinin sözü kesilmemelidir.

MÜNAZARANIN FAYDALARI Münazara, tarafların ve özellikle öğrencilerin tartışılan konuyu derinlemesine öğrenmelerini sağlar. Kurallarına uygun yapılan münazara tarafları hataya düşmekten korur. Osmanlıda ders olarak okutulan münazara, öğrencilerin derslerini daha iyi anlamalarına ve ezbercilikten kurtulmalarına yardım etmiştir.

CEDEL Cedelin tanımı;kelime olarak ipi sağlam bükmek,birini sert bir şekilde yere düşürmek,düşmanlık,mücadele etmek,münakaşa etmek gibi anlamlara gelir. Mantıkta cedel, meşhur olan ve doğru kabul edilen öncüllerden oluşan kıyastır. Felsefe ve kelamda ise bir düşüncedeki çelişkileri tartışarak gösterme sanatı.

İbn Sina’ya göre cedel ‘bir fikri meşhur veya genellikle kabul görmüş mukaddimelerle ispat etme ve savunulan fikre zıt bir görüş benimsememe sanatı’dır. Gazali’ye göre cedel ‘doğru olanın ortaya çıkması , yanlış olanın yanlışlığının anlaşılması için taraflar arasında yapılan tartışmadır.’

CEDELİN FAYDALARI Doğru bilgiler yanlış bilgilerden ayrılır,gerçekler ortaya çıkarılır. Tartışan tarafların zekaları açılır,zihinleri berraklaşır. Bilgiler pekiştirilmiş olur. Taraflar görüşlerinin kaynaklarını ispat etme ve gösterme mecburiyetinde kalır. Tartışılan konunun kapalı yönleri açığa çıkarılır.

CEDELİN ADABI Tartışan tarafların ortak doğruları olmaları şarttır. Tarafların amacı, doğruyu bulmka yanlıştan uzaklaşmak olmalıdır. Yüksek sesle konuşulmamalıdır. Kişi kendi seviyesinde olmayanlarla cedel yapmamamlıdır. Ciddiyetsiz ortam olmamalıdır. Taraflar açık seçik net ifadeler kullanmalıdır.

Rakibin sözünü dikkatle dinleyip iyice anlamak gerekir. Rakibi küçük görmek ve aşağılamak doğru değildir. Cedel sırasında taraflar güüleryüzlü ve iyi niyetli olmalıdır. Rakip zayıf da olsa ileri sürülen deliller sağlam ve güvenilir olmalıdır.