21. YÜZYILDA ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
21. Yüzyıl becerileri.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Bilgisayar Destekli Eğitim
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
SANAT EĞİTİMİ.
“21.Y.Y. Araştırmalarını, bilgi, iletişim ve teknoloji ile bütünleştiren, stratejik hedeflerini halkına benimsetebilmiş ve bunları ciddiyetle uygulamaya.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Bilimsel düşünme becerileri
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
21. YÜZYIL BECERİLERİ VE ‘Z KUŞAĞI’NIN EĞİTİMİ
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
YAZ DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMASI
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Teknoloji ve tasarım dersi
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMENİN DEĞİŞEN ROLLERİ.
PROF.DR.B.ESRA ASLANERTİK DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ REKTÖR YARDIMCISI
Programdan Sorular.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
21. YY BECERİLERİ.
MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
STEM NEDİR? SUNU rehberlikservisim.com.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

21. YÜZYILDA ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ

GİRİŞ 21. yüzyıl dijital teknolojilerin hızla geliştiği, değiştiği, yayıldığı bir zaman dilimidir.

Değişen ve güncellenen bir diğer alan ise “eğitim-öğretim” dolayısı ile öğretmen, öğrenciler, okul yapıları, müfredatlar ve sınıf düzenleri olmuştur.

Bilgi ve iletişim alanlarında yaşanan hızlı ilerleme, yenilenme nedeniyle alanyazında kuşaklar arasındaki farklılığı içeren “dijital yerliler” ve “dijital göçmenler”  olarak adlandırılan iki grup tanımlanmıştır.

1980 yılından sonra doğan, hayatının pek çok noktasında teknolojiyi kullanan ve bu hayatının vazgeçilmez bir parçası olarak kabullenen nesil “Yeni Binyılın Öğrencileri” olarak da isimlendirilmektedir. 

Günlük yaşamlarında teknolojiyi entegre eden, dijital teknolojiyle içli dışlı olan; cep telefonu, tablet, bilgisayar, internet gibi araçlarla uzun süreli vakit geçiren, etkileşime giren çocukların beyinlerinin de bu duruma uyum sağladığı düşünülmektedir. Dolayısı ile de beyindeki hücrelerin de şekillenmesi bu etkileşime bağlı olarak farklı yapıların meydana geldiği, farklı beklentilerin oluştuğu farklı düşünme biçimlerini oluşturdukları sanılmaktadır.

21. YÜZYILDA İNSAN BECERİLERİ

21. yüzyıldaki bireylerden sahip olmaları beklenen insan becerileri öğretmen-öğrenci, lider, yönetici gibi ayrı gruplardan beklenen farklı beceriler olarak değil herkes için geçerli olan becerileri ifade etmektedir.

Bu dönemde “yaşam boyu öğrenme” biçiminde ifade edilen bir kavram yaşamımıza girmiştir.

Bu beceriler 1. Yaratıcılık ve yenilenme becerisi, 2 Bu beceriler 1. Yaratıcılık ve yenilenme becerisi, 2. Eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi, 3. iletişim ve işbirliği , 4. bilgi okur-yazarlığı, 5. medya okur-yazarlığı, 6. esneklik ve uyum, 7. girişimcilik ve öz-yönelim, 8. sosyal ve kültürlerarası beceriler, 9. üretkenlik ve sorumluluk, ve 10. liderliktir

21. YÜZYIL ÖĞRENCİ PROFİLİ VE ÖZELLİKLERİ

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından “MEB 21 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından  “MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili” isimli bir çalışma hazırlanmıştır. Bu çalışmada mevcut öğrenci profilini ortaya koyulurken, aynı zamanda günümüzde olması beklenen öğrenci özellikleri de yer almıştır.

Bu çalışma göre 21. yüzyıl becerileri bilgi, beceri, tutum, değer temel alınarak 4 başlık altında verilmiştir.

Yaratıcılık ve yenilikçi düşünme ve bunlara açık olma 1.Düşünme yolları Yaratıcılık ve yenilikçi düşünme ve bunlara açık olma Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme Öğrenme stratejilerini kullanma /Öğrenmeyi öğrenme ve üst bilişsel beceriler kendini değerlendirme/

2.Çalışma Yolları: İletişim becerileri /Türkçeyi doğru kullanma ve bir yabancı dili temel düzeyde kullanma/ Takım çalışması

Bilgi iletişim teknolojileri okur yazarlığı 3.Çalışma Araçları: Bilgi okur yazarlığı Bilgi iletişim teknolojileri okur yazarlığı

4.Dünya’yla Entegrasyon: Yerel ve evrensel vatandaşlık bilinci Yaşam ve kariyer ile ilgili bilinç ve beceriler Kültürel farkındalıkları ve yeterlikleri kapsayacak şekilde kişisel ve sosyal sorumluluk bilinci

Bu çalışmada yer verilen 21 Bu çalışmada yer verilen 21. yüzyıl öğrenci özellikleri aşağıdaki gibi sunulmaktadır.

21. Yüzyıl Öğrenci Özellikleri Öğrenciler tasarım yapabilmeli Sorun çözümü için hayal edebilmeli Teknoloji kullanabilmeli Mobil- Öğrenme yeteneği Bilgiye hızla ulaşabilmeli Aynı anda birkaç işi yapabilme becerisi kazanmalı Yüksek seviyede öğrenme yeteneğiyle donanmalı Grup halinde öğrenebilmeli

“İlgi, yetenek, deneyim ve gerçek dünyaya” duyarlılık Farklı okuryazarlık yeteneği (medya, bilgi iletişim teknolojisi) Kendini değerlendirebilmeli Temel ahlaki değerlere sahip olmalı Çok kültürlü ortamda farklılıkları anlayabilmeli, . birlikte yaşama becerilerine sahip olmalı Hoşgörüyü içselleştirebilmeli

Öğreneceklerini belirlemede etkin olmalıdır Kendilerini etkileyebilecek kararlara aktif katkı sağlayabilmeli; . kriterlerin belirlenmesinde etkin olmalı . Sorunları teşhis edebilmeli ve tanımlama yapabilmeli Ürün ve sürece odaklanabilmeli Problem temelli öğrenmeyi gerçekleştirebilmeli

Disiplinler arası öğrenebilmeli Çevresiyle (doğal ve kültürel) uyumlu olabilmeli Geçmişi anlayabilmeli ve yorumlayabilmeli Gelecek hakkında düşünmeli, geleceğini belirlemede etkin olmalı Geniş ölçekli projeler gerçekleştirmeli, rol almalı Dünyayı bütün olarak kavramalı

Değerlerin farkına varmalı (çevre, hayat) Etkileşim, iş birliği tartışma becerisi olmalı Bilgiyi geliştirme ve üretme, aktarma becerisi olmalı Etkin katılımcı yurttaş bilinci olmalı Küresel eğilimleri görebilmeli Riskleri görebilmeli risk alabilmeli

Toplumsal sorunlara duyarlı olmalı Milli kültürünü tanımalı Yaratıcı düşünebilmeli . Sorgulamalı Meraklı olmalı Bilimsel araştırma yapabilmeli Okuduğunu değerlendirebilmeli

Kendisini düzgün olarak ifade edebilmeli Öz güveni yüksek bireyler olmalı Dil becerileri kazanmalı Düzgün soru sorabilmeli Bilginin değerini anlamalı Yorumlayabilmeli

Öğrenmeyi öğrenebilmeli Bedenini tanımalı ve sağlıklı yaşam becerileri kazanmalı Spor kültürü kazanmalı Estetik duygusu ve beğenisi gelişmeli Spor yapabilmeli Sanatla (müzik, resim ve benzeri) uğraşmalı

Yeni Binyılın Öğrencileri özetle “dijital araçların dilini keşfederek, yaparak, yaşayarak öğrenen, çoklu işlemler yapabilen, dikkat süreleri kısa, zihni sürekli konudan konuya atlayan, iletişimde ve ilişkilerde sabırsız, anında dönüt isteyen, oyun merkezli yaşayan (ve oyun merkezli öğrenen), fantezi dünyası gelişmiş, dijital olarak sosyal çevresi gelişmiş, fiziksel olarak çoğunlukla yalnız, grafik öğeleri metin öğelere tercih eden, dijital araçları kağıda basılı araçlara tercih eden, eğitimden beklentileri yüksek,” olarak belirtilen özellikleriyle betimlemektedir

Dijital araçların dilini zorlanmadan anlayabilmeleri ve keşfetmeleri 21. Yy bireylerinin yeniliklere açık olduklarının bir göstergesi sayılabilir. Günlük yaşamlarında dijital teknolojiyi yerleştirmiş olmaları pek çok farklı teknolojik araç arasında ilişki kurmalarını ve bu araçları tanımalarını gerektirmektedir. 

21. yüzyıl öğrencileri yaparak, yaşayarak öğrenen bireylerdir 21. yüzyıl öğrencileri yaparak, yaşayarak öğrenen bireylerdir. Bu dönemde öğretmenin bir rehber niteliği taşıması ve onlara ışık tutması ardından öğrencilerin de istedikleri alanda ilerlemesine yardımcı olacaktır.

Dikkat süreleri kısadır Dikkat süreleri kısadır. Çünkü bir işle ilgilenirken başka bir işi düşünüp ona yönelmek eğilimindedirler

Öğrenciler iletişimde ve ilişkilerde sabırsızdırlar.

21. Yüzyılda Öğretmen Özellikleri Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi’nin 1999 yılında, “Çağdaş Öğretmen Profili” adlı çalışmasında

Çağdaş Öğretmen; Günümüz eğitim ihtiyaçlarına cevap verebilecek 21. yüzyılın bilgi teknolojisi toplumunda öğrencileri geleceğe hazırlayabilecek yeterlilikte,

Kendi konu alanına hâkim, Öğrenciyi tanıma becerisine sahip, Ders etkinliklerini planlayabilen, Öğreteceği konunun özelliğine göre öğretim yöntem ve tekniklerini kullanabilen, Öğrenciler ile sağlıklı iletişim kurabilen, öğrenme ortamını öğrencilerin ve konuların özelliklerine uygun hale getirebilen, öğrencilerin derse aktif katılımını sağlayabilen,

Mesleki gelişmede çağdaş öğretmen sorumluluklarını ve özlük haklarını, mesleği ile ilgili kanun, yönetmelik ve tüzükleri, bilgi toplumu içindeki yerini ve önemini bilen kişiler olarak tanımlanmaktadır. Çağdaş öğretmen ayrıca; Sosyal ve çevresel boyutla ilgili olarak sosyal, kültürel ve sportif etkinliklerin hazırlanmasında etkin rol almalı, okul ve diğer kurumlar arasında koordinasyonu sağlamalı ve eğitim sistemindeki aksaklıkları belirleyerek çözüm yolları önerebilmelidir.

Çağdaş öğretmen giyim kuşamına dikkat etmeli, yeni fikirler üretebilmeli ön yargılı olmamalı, kendini sürekli geliştirmeli, mesleğini ve çocukları sevmelidir. yüzyılın çağdaş öğretmeni demokratik değerlere ve insan haklarına saygılı olmalıdır

Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenler genelde kendilerini; konu alanına hakim olma, öğrenci gelişimi, öğretimi planlama, öğretim stratejileri, bilimsel işlem becerileri, sınıf yönetimi ve sınıf içi etkinlikler , mesleki gelişim, sosyal çevresel boyut ve kişisel özellikler bakımından çok yeterli bulmaktadırlar

Öğretmenler bir toplumun gelecekteki insan profilinin oluşmasında etkili faktörlerden biridir.

Öğretmenlerin girişimcilik, eleştirel düşünme ve araştırma-sorgulama becerilerine sahip olmaları gerekir

 Öğretmenlerin günümüz toplumunun ihtiyaçları doğrultusunda; araştıran, sorgulayan, problem çözebilen, kritik düşünebilen, öğrenmeyi öğrenen, bilgiyi üretebilen, yaratıcı, esnek, teknolojiden faydalanabilen, düşündüklerini kolayca ifade edebilen öğretmen yeterliklerine sahip olması gerekmektedir.

Yenileşen ve gelişen eğitim ortamlarında kullanılan araç-gereçler de değiştiği gibi benimsenen eğitim felsefelerin de de değişimler yaşanmaktadır.

yapılandırmacı öğretmen rollerini şu şekilde sıralamaktadırlar: Öğrenci özerkliğini (otonomisini) kabul eder ve destekler. Organize ile birlikte, ilk kaynakları, fiziksel materyalleri ve özellikle etkileşimi kullanır. Çalışmaları şekillendirmede yapılandırmacı terminolojiyi kullanır. Öğrencilerin dersleri yürütmelerine ve stratejileri değiştirmelerine izin verir.

Açık sorular sorarak öğrencilerin düşüncelerini derinleştirir. Kavramları öğrencilerle paylaşmadan önce, öğrenci anlayışları üzerinde araştırma yapar. Öğrencilerin öğretmen ile işbirliği ve diyalog içinde olmalarını teşvik eder. Açık sorular sorarak öğrencilerin düşüncelerini derinleştirir. Sorunları ortaya koyduktan sonra bekleme süresi verir.

21.yüzyılda öğretmen öğrencinin bir birey olduğunu, bağımsız olduğunu ve diğer bireylerden farklılık göstereceğini fark etmelidir.

21.yüzyılda öğretmen iyi bir planlama becerisine de sahip olmalıdır.

21.yüzyıl öğretmeni sınırları keskin çizilmiş öğrenme görevleri yerine kendi ilgileri ile çeşitlendirebileceği, araştırma yapabileceği, gizil güçlerini ortaya koyabileceği öğrenme görevleri vermelidir.

Öğretmen öğrencilere sıradan yalnızca kendisinin konuştuğu, peş peşe bilgilerin görevlerin verildiği sıkıcı bir öğrenme ortamı sunmamalıdır

Öğretmen öğrencilere sunacağı kavramlarda, onların anlayışlarına göre bir düzenleme yaparak mesajı ulaştırmalıdır.

Öğretme-öğrenme süreçlerinde etkileşim oldukça önemlidir Öğretme-öğrenme süreçlerinde etkileşim oldukça önemlidir. Etkileşim beraberinde iletişimi de getirmektedir. Öğretmen öğrencileri ile arasında etkili bir iletişim ortamı hazırlamalıdır.

Öğretmen öğrencilerine herkesin fikirlerini özgürce sunabileceği, herkesin az çok fikrinin olabileceği, tek bir yanıtı olmayan sorular yöneltmelidir.

Öğrencilerin gelişim düzeylerine göre sorular hazırlanmalıdır Öğrencilerin gelişim düzeylerine göre sorular hazırlanmalıdır. Onlara göre yapılması güç ya da kolay görevler vermek beklenilen verimi almaya engel olabilir. Onların düzeylerine göre verilen problemden sonra öğrencilerden sorunların çözümü için düşünmeleri, çözüm üretmeleri, değerlendirmeleri için süre verilmelidir. Daha sonra çözüm önerileri alınmalı ve eleştirel bir ortam hazırlanarak çözümler tartışılmalıdır.

Genel olarak 21. Yüzyıl öğrencisine bakıldığında önceki nesillerden farklı özellikler gösterdiği görülmektedir.

İlgiler, bilgiler, kullanılan araç-gereçler, bilgiye ulaşma ve bilgi oluşturma şekilleri farklılık göstermektedir. Farklılaşan bu nesilde eskiye sıkı sıkıya bağlı kalmak elbette tercih edilen olmamalıdır.

Öğrenciler öğrenme sürecinde bireysel farklılıkları, değişen gelişen teknoloji göz önüne alınarak sürece dâhil edilmelidirler.

Geleceğe hazırlanmalarında geçen bu yıllar oldukça önemlidir ve boş geçilecek, değersiz görülecek vakit yoktur. Bu noktada da 21. Yüzyılın dijital çocuklarının öğretmenlerine büyük görevler düşmektedir.

Her birey değerlidir.

Çağımızda teknolojinin önemli bir yerinin olması nedeniyle de ders süreçlerine teknoloji entegrasyonunun sağlanması gerekir.

Öğretmen öğrenci işbirliği her zaman önemlidir. 21 Öğretmen öğrenci işbirliği her zaman önemlidir. 21. Yüzyılda da bu birliktelik yeniliklerle, gelişmelerle güçlü yarınlara ulaştırılmalıdır. Daha ileriye, en iyiye…  

TEŞEKKÜRLER