ARAŞTIRMASININ TANIMI, ÇEVRESİ, TARİHÇESİ VE TÜRLERİ
Pazarlama Araştırması Nedir? Pazarlama araştırması, bir pazarlama problemi ya da fırsatı hakkında veri toplama, sınıflandırma, analiz etme, yorumlama ve raporlama eylemidir. Pazarlama araştırması kapsamlı ve süreklidir. Pazarlama araştırması sistematiktir. Pazarlama araştırması bilimseldir. Pazarlama araştırması tarafsızdır.
Pazarlama Araştırmalarının İşletme İçindeki Rolü
Amaçlarına Göre Pazarlama Araştırmaları Araştırma Tasarımı Keşfedici Araştırma Nitel Keşfedici Nicel Keşfedici Kesin araştırma Betimsel Araştırma İlliyet Araştırması
Pazarlama Araştırması Türleri Probleme Bakışlarına Göre Pazarlama Araştırması Türleri Uygulamalı araştırma Temel araştırma Amaçlarına Göre Pazarlama Araştırması Keşfedici araştırmalar Kesin araştırmalar Vasıfî (betimsel) araştırma, İlliyet (nedensellik) araştırması
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI KARARLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Araştırmanın amaç ve önemi Araştırılan bilginin türü ve özelliği Zamanlama Araştırma kaynakları Fayda-Maliyet
Pazarlama Bilgi Sistemi ve Karar Destekleme Sistemi Pazarlama bilgi sistemi, pazarlama karar alıcısına sunulmak amacıyla yerinde bilgi toplanması ya da sınıflandırılması, analizi, değerlendirilmesi, depolanması ve dağıtımı için formel ve rutin hâle getirilmiş sürekli bir dizi işlemlerdir. Pazarlama bilgi sistemi üç türlü bilgiyi içerir: Periyodik tekrarlanan bilgiler İstihbarata dayalı bilgiler Tekrarlanmayan Araştırmalar
Karar Destekleme Sistemi Karar destekleme sistemi, donanım, iletişim ağı, veri tabanı, model tabanı, yazılım tabanı gibi konuları içeren entegre bir bilgi sistemidir. Karar Destekleme Sistemlerinin Özellikleri Karşılıklı etkileşimlidir Esnektir Keşfedicidir Kullanıcı dostudur
Pazarlama Bilgi Sistemi
Pazarlama Araştırmasının İşletme İçinde Örgütlenmesi İşlevsel örgütlenme Kurmay örgütlenme Tepe örgütlenme
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI SÜRECİ VE HATÂLARI
Birinci Aşama: Ön Hazırlık Konunun geçmişi Araştırmanın amacı Araştırmanın yargılanması
İkinci Aşama: Araştırmanın Tasarımı Problem ve/veya fırsatın tanımlanması Araştırma taslağının hazırlanması Araştırma yönteminin seçimi Örnekleme yönteminin seçimi
Üçüncü Aşama: Araştırmanın Uygulanması Verilerin toplanması Verilerin tasnifi Verilerin analizi Bulguların yorumu Raporun hazırlanması Sonuçların uygulanması ve izlenmesi
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI HATALARI
Araştırma Raporu ve Makale Yazımı Başlık Özet Giriş Literatür Taraması ve Konunun Geçmişi Yöntem Örnekleme Yöntemi ve İşlemleri Ölçekler Araştırma Tasarımı Bulgular Sonuç Kaynaklar