Strateji Neyi Araştırır

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Yönetime Giriş
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL. İş Kurma Motivasyonu  Motivasyon girişimci kişiye, önemli bir kişisel dinamizm kazandırır.  Kişi işi kurarken,
YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Pazarlama Çevresi.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan Planlama. Plan? Tahmin? Örgüt için uygun amaçlar ve bunları gerçekle ş tirecek eylemler belirleme süreci ne, kim tarafından,
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
KIRSAL ALANDA İNSAN KAYNAKLARINI GELİŞTİRMENİN TEMEL AMACI NELERDİR?
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 1. Hafta Stratejik Yönetim Süreci ile İlgili Terim ve Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Pınar.
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Stratejik Yönetime Giriş
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Pazarlama Planlaması.
Olgu Yönetimi Standartları
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
PAYDAŞ ODAKLI YÖNETİM ANLAYIŞI Edward FREEMAN
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
İK MAKALESİ.
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
İÇİNDEKİLER FİNANSAL ANALİZ VE KONTROL, FİNANSAL YAPIYI GÜÇLENDİRİCİ ÖNLEMLER Finansal Tabloların Analizinin Önemi Oran (Rasyo) Analizi Finansal Oranların.
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
STRETAJİK YÖNETİM (STRATEGIC MANEGEMENT)
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Strateji Neyi Araştırır Firmalar niçin farklıdır? Firmalar nasıl davranır?

Strateji Geliştirmede 3 Temel Soru Neredeyiz? Nereye Gitmek İstiyoruz? Gitmek İstediğimiz Yere Nasıl Ulaşabiliriz?

STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM VİZYON SAHİBİ BİLGİ SAHİBİ YÖNTEM SAHİBİ

STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM OLAYLAR TRENDLER YAPILAR

STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM OLAYLAR TRENDLER YAPILAR MAKSİMİZASYON HEDEFLER VİZYON

STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM OLAYLAR TRENDLER YAPILAR REAKTİF PROAKTİF ÜRETKEN MAKSİMİZASYON HEDEFLER VİZYON

Stratejik Düşünme Karar vericiler işletme içerisinde çevresindeki olayların davranışsal ve yapısal çözümlemelerini yaptıkları zaman stratejik düşünmüş olacaklardır. Örgüt içerisindeki ve çevresindeki trendleri ve yapıları görmeyen kurumlar tepkici olmaya mahkum olacaklardır ve buna bağlı olarak uzun vadeli rekabet avantajı yaratmaya yönelmek yerine günü kurtarmaya çabalayacaklardır. Ancak uzun trendleri keşfeden ve yapısal çözümlemelerde bulunan kurumlar geleceklerini inşa etmede başarılı olacaklardır (Barca 2002 :14)

Stratejik Düşünme Ne Demektir? Kısa ve orta dönem yerine uzun döneme… Parçalar yerine bütüne… Olaylar yerine yapı ve sistemlere… Sonuçlar kadar sebeplere… Tek boyutlu düşünceden çok boyutlu düşünceye (tuhaflığın arkasındaki tuhaflığa)… odaklanmak ve eylem ve faaliyetleri bu düşünce düzeyine göre şekillendirmektir…

Yönetime Stratejik Yaklaşmanın Gerekleri Rekabet Avantajı Yaratmayı Hedeflemek Rekabeti Süreklileştirmeyi Hedeflemek Gelecek Referanslı Davranmak Kuruma Bütüncül Yaklaşmak

Strateji Tanımları -1 Örgütsel amacın uzun dönemli hedefler, aksiyon programları ve kaynak tahsisi öncelikleri bakımından belirlenmesi aracı olarak strateji: Bu bağlamda strateji şöyle tanımlanabilir: “Strateji, bir örgütün uzun vadeli hedeflerini tayin etmesi, bunlara ulaşmak için gerekli eylem setini benimsemesi ve gerekli kaynak tahsisinin yapılmasıdır” (Chandler, 1962, Strategy and Structure, sh. 13). Bu tanım, strateji kavramının en eski ve en klasik ifadelerinden biridir. Bu klasik yaklaşıma göre strateji, örgütün uzun dönemli amaç ve hedeflerinin açık bir biçimde belirlenmesi, bu amaç ve hedeflerin gerçekleşmesi için ihtiyaç duyulan temel aksiyon programlarının geliştirilmesi ve gerekli kaynak tahsisinin yapılması stratejik yönetim olarak anlaşılmalıdır.

Strateji Tanımları -2 Örgütün rekabet alanının tanımlanması olarak strateji: Bu bağlamda strateji şöyle tanımlanabilir: “Strateji, bir örgütün rakiplerine karşı nasıl yarışacağına dair geliştirdiği geniş bir perspektif, duruş veya pozisyon belirlemektir” (Porter, 1980, Competitive Strategy, sh. xvi). Buna göre, strateji, başarıya etkide bulunacak temel güçlere karşı nasıl bir tavır takınılacağına dair örgütün geliştirdiği duruş olarak anlaşılabilir. Porter’a göre, stratejiyi sadece örgütsel amacın uzun vadeli hedefler, aksiyon programları ve kaynak tahsisi öncelikleri bakımından belirlenmesi olarak görmek stratejik yönetim ihtiyacını doğuran temel espriyi kaçırmaya yol açabilir. Ona göre, niçin stratejik davranmak gerektiğinin esprisi, bir örgütün kendi içinde hedef tayini değil, karşılıklı bağımlılık ilişkisinin tek yanlı hedef belirlemeye izin vermediği rekabetçi ortamlarda, rakiplerin durumu ve çevre koşulları göz önüne alındığında, onların olumsuz etkilerini azaltacak ve örgüt lehine olumlu sonuçlar verecek bir duruş veya pozisyonun netleştirilmesi strateji olarak anlaşılmalıdır. Bununla, Porter, dikkatimizi stratejiyi bir yol haritası olarak “zaman boyutu” içerisinde görmekten, rakipler ve diğer güç odaklarına karşı geliştirilen savunulabilecek bir pozisyon olarak “rekabet boyutu”na çevirmektedir.

Strateji Tanımları -3 Hiyerarşik birimler arasındaki yönetsel görev tanımları yolu olarak strateji: Bu anlayışın en basit ifadesi, Clausewitz’in ileri sürdüğü gibi “Taktik, muharebede birlikleri kullanma sanatıdır; strateji savaşı kazanmak için muharebeleri kullanma sanatıdır.” (Carl von Clausewitz) Clausewitz bir tanım vermek yerine, iki çözümleme düzeyi (taktik ve strateji) arasındaki ayırıma dikkat çekmektedir. Ancak bu ayırıma dikkat çekmek stratejinin ne olduğuna dair bir fikir vermektedir. Örgüt yapısı içerisinde yer alan farklı kademedeki yöneticiler aynı konularda karar vermezler.

Strateji ve Politika Politikalar işletmenin uymayı arzu ettiği prensipleri belirlerken; strateji, amaçları ve benimsenen bu prensipleri yerine getirmede kullanılacak araçları oluşturur. ƒ Politika stratejiye nazaran daha durağandır. Bir kere belirlenince sık sık değişmez. Mesela işletmenin mesai ücreti politikası bir kere belirlenince her bir özel durum için bir daha değiştirilmez. Halbuki strateji her özel olay için ayrı bir görüşme ve kararı gerektirir. Bunun sebebi de, stratejinin belirsizlik altında politikanın ise belirli verilere dayalı olarak oluşturulmasıdır. ƒ Strateji daha çok işletme ve çevresiyle ilgilidir. Politikalar ise her seviyede ve alanda tekrar eden yönetim uygulamalarıyla ilgilidir ve bu uygulamaları gerçekleştirecek yöneticilerin davranışlarını yönlendirir.

Strateji ve Taktik Taktikler, stratejinin uygulanışına ilişkin prosedürler anlamına gelmektedir. Mesela, bir ordunun nihai hedefi karşı tarafı imha etmek, stratejisi karşı tarafın güçlü yönlerini kullanamayacagı bir bölgede savaşa zorlamak olabilir, bunu gerçekleştirmek için bazen geri çekilmesi, bazen güçlerini farklı noktalara kaydırıyormuş gibi gözükmesi taktiktir. Yeni şubeler açacak bir işletmenin, bu açılışları hangi özel günlerde (kırtasiyecilerin okulların açılmasından hemen önceye denk getirmesi, gazetelerin genellikle sonbaharda yayına başlamaları gibi) denk getireceklerini belirlemeleri birer taktiktir.

Strateji, Program ve Bütçe Program, faaliyetlerin uygulanmasına ilişkin yer, zaman, kişi, ve yöntemlere ilişkin ayrıntıların saptanmasıdır. Bütçe ise, programda belirlenmiş faaliyetlerden doğacak gelir-giderlerin rakamsal ifadelerle öngörülmesidir.

Stratejik Kararların Zaman ve Yönetim Boyutu Zaman Karar Düzeyi Yönetim Düzeyi Eylemsel Karar Taktik Karar Stratejik Karar Uzun Dönem Orta Dönem Kısa Dönem Üst Düzey Yön. Orta Kademe Yön. Alt Düzey Yön.

Stratejik Düzey: Cevaplanması Amaçlanan Temel Sorular İçinde faaliyet gösterilen sektörde rekabetin temel dayanakları nelerdir? Rakiplerin mevcut ve muhtemel stratejileri ne olacak ve buna en iyi stratejik cevap ne olmalıdır? İşletmenin temel yetkinlikleri nelerdir, ne ölçüde yararlanılabiliyor ve nasıl geliştirilebilir? Rakiplere göre güçlü ve zayıf yanlar nelerdir, hangi kaynak ve kabiliyetlere sahip olunmalıdır? Zaman içinde faaliyet gösterilen pazar nasıl değişebilir? Pazar güçlerine (müşteriler, rakipler, tedarikçiler, yeni yatırımcılar ve ikame mal üreticileri) karşı işletme nasıl pozisyonlandırmalıdır?

Taktik Düzey: Cevaplanması Amaçlanan Temel Sorular Koordinasyon eksikliğinden kaynaklanan problemler nelerdir? Motivasyon sistemleri kurulmuş mu ve yeterince fonksiyonel halde yürütülmekte midir? Yöneticiler karar verme, yorumlama ve uygulamalarından kaynaklanan problemler nelerdir? İşletme içerisinde bir güven atmosferi yaratılmış mıdır? Departmanlar ve yöneticiler arasında yetki çatışması yaşanmakta mıdır? Departmanlar ve yöneticiler arasında bilgi paylaşımını engelleyen sistem ve insan faktörleri analiz edilmiş midir? İşletmenin strateji ve hedefleri orta kademe yöneticiler tarafında benzer şekilde anlaşılmakta mıdır? Takım ruhu ile işler yapılmakta mıdır? Kariyer planlama ve geliştirme süreci belirlenmiş midir ve iş görenler tarafından benimsenmiş midir? İşletme ile iş görenler arasında aidiyet duygusu yaratılmış ve bunun somut düzenlemeleri yapılmış mıdır? İş gören tatmin düzeyi biliniyor mu?

Operasyonel Düzey: Cevaplanması Amaçlanan Temel Sorular Müşteri şikayetlerinin ele alınış biçimi, oranı, yoğunluğu, nedenleri ortaya çıkarılmış mı? Şikayet eden müşterilerin şikayetleri telafi edilerek tekrar işletmeye kazandırılması sağlanarak sadık müşteri haline getirilebilme başarısı nedir? Üretim veya hizmet sunma sürecinde ortaya çıkan problemler nelerdir? Çalışanlarda kalite bilinci geliştirilmiş mi? Operasyonel planların yapmasında iş görenlerin katılımı sağlanabiliyor mu?

Bir Kararla Dünya Devi Oldular Amerikan iş dünyası, bugüne dek dünyada alınmış en başarılı “10 işletme yönetimi kararı”nı belirledi. “Büyük şirketlerin başarısının temelini oluşturan” ve “şirketlerin kaderini değiştiren kararlarını” saptamaya yönelik araştırmada, Bill Gates’in firması Microsoft, en başarılı kararları uygulayan firma seçildi. Her biri uluslar arası dev olan firmaları başarıya götüren kararlar şöyle sıralandı: Apple’ın, dünyanın ilk kişisel bilgisayarını üretme kararı. Johnson & Johnson’ın Tyleon adlı ilacı toplatma ve imha kararı. Toyota’nın, W. Edward Deming’in kalite tekniklerini uygulama kararı. Henry Ford’un, işçilerin gündelik ücretlerine yüzde 100 zam yapması. Coca Cola’nın eski geleneksel formülüne geri dönme kararı. Mattel’in, Barbie’nin yanına erkek arkadaşı Ken’i ekleme kararı Dell’in, kişisel bilgisayarlarını doğrudan kendisinin satma kararı İsviçreli saat üreticilerinin işbirliği ve şirketlerine Swatch adını vermeleri.

Strateji Öğretilebilir mi? Strateji belki öğretilemez ancak öğrenilebilir! Stratejik düşünme bir bilim olmaktan daha çok bir sanattır ancak bu yetenek beslenip geliştirilebilir. Nasıl? Stratejinin nelerle ilgili olduğunu bilerek; başarılı ve başarısız strateji(st)leri inceleyerek; fikirleri uygulamalarla sınayarak; Bu nedenle bu egitimin amacı stratejiyi öğretmek değil bu konudaki anlayışı ve öğrenmeyi “kolaylaştırmak” şeklinde özetlenebilir.

SORULAR… Kurumumuzu etkileyeceğini tahmin ettiğimiz ve çevremizde meydana gelen ne tür olaylar, trendler ve yapısal değişiklikler oluyor (örn. müşteri ihtiyaçlarında, satın alma tercihlerinde)? Söz konusu olay, trend ve yapısal değişikliklere karşı nasıl davranmalıyız? Çevremizdeki hızlı değişmeler, belirsizlikler, kaotik ortam vs. trendler ve yapılar düzeyinde düşünmemizi ne ölçüde engelliyor? Kurumumuza ilişkin kararlar verirken, hangi düzeyde konuları ele alıyoruz; olaylar mı, davranış düzenleri ve sistemler mi? Trendler ve sistemler düzeyinde düşünmeye ne kadar ve ne sıklıkta zaman ayırıyoruz? Konuları ele alış düzeyimizin kurum kültürü ile bir ilişkisi var mı? Düşünme düzeyimizi değiştirmek (geliştirmek) için ne yapabiliriz?