ÜNİTE 1 FARMAKOLOJİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
İLAÇ KULLANIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Uluslararası Pazarlama Araştırması
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Ünite- 1 Vücudumuz ve Sistemler
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
MEDİKOSOSYAL MERKEZİ.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Biyoinformatik.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
TEMEL KAVRAMLAR VE SAĞLIK HUKUKU
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ENSTİTÜLERARASI ORTAK DOKTORA PROGRAMLARI
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
BİYOMİMETRİK (BİYOTAKLİT)
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Dr. Sinem BOSTAN Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEŞHİSLE İLİŞKİLİ GRUPLAR (TİG) TÜRKİYE UYGULAMASI
Dr. Meryem TOP Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi.
Nitel Araştırmalar.
Beslenme İlkeleri.
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ile Terapötik Protein Üretimi
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

ÜNİTE 1 FARMAKOLOJİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR   ÜNİTE 1 FARMAKOLOJİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR

FARMAKOLOJİ  ilaçların etkisini, özelliklerini ve tedavide kullanışlarını inceleyen bir bilim dalıdır. Yunanca ilaç (pharmacon) ve bilgi ( lagos) anlamına gelen kelimelerin birleşmesinden olusmuştur. Farmakolojinin ana konusu ilaçlardır. Kısaca ilaç bilimi olan farmakolojinin geniş tanımı ilaçların kaynaklarını, kimyasal fiziksel özelliklerini,vücuda alınışlarını,biyokimyasal ve fizyolojik etkilerini, etki biçimlerini, zehirlilik durumlarını son olarak bunların hastaya verilecek hale konma yöntemlerini araştıran bilim dalıdır.

Farmakolojinin Tarihçesi Mısır'daki Ebers Papirüslerinden birçok bitkinin tedavi amacıyla kullanıldığı anlaşılmıştır. Günümüzde bu bitki ve maddelerin hepsi çözümlenmiş, hangisinin içinde gerçekten ilaç özelliği olan maddelerin bulunduğu anlaşılmıştır.

Eski Yunanistan'ın en ünlü hekimi Hipokrat "Salgın Hastalıklar", "Hava, Su, Toprak", "Baştaki Yaralara Dair", "Doktorun Görevleri" adlı eserlerinde 400'e yakın ilaç hakkında bilgi vermiştir. M.S. (130-200) yılında yaşamış olan Galenus Claudius (beşyüze yakın eserinden ancak seksen tanesi bilinmektedir) eserlerinde 500-600 dolayında bitkinin tedavi amacıyla kullanıldığına dair bilgi vermiştir.

İslam dünyasında İbni Sina, Ebubekir Razi, Al Biruni gibi hekimler de bilimsel ilaç ugulama çalışmaları yapmışlardır. Tarihin en büyük bilginlerinden biri olan İBNİ SİNA (980-1037) gözlemci, büyük bir tasnifçi olarak görülür. Hastalıklara ilişkin yaptığı tasnif modern çağlara kadar esas alınmıştır. Ibni Sina Batı ve Doğuda hekimliğe hakim olmuş, "Al-Kaanün Fi't-Tıbb" nunu) adlı kitabı hekimlik alanında bütün İslam ve Avrupa üniversitelerinde rakipsiz şekilde okutulmuştur. 

Farmakolojinin Bölümleri Farmakodinamik: İlaçların canlılardaki (insan veya deney hayvanı) etkileri ile etki mekanizmalarını araştırır. İlaçların organizmaya ne yaptığı sorusuyla ilgilenir. Farmakokinetik: İlaçların canlı (insan veya deney hayvanı) vücuttaki emilimini, dağılımını, dönüşümünü ve vücuttan atılmasını inceler. Organizmanın ilaca ne yaptığı sorusuna cevap arar. Farmakoterapi: Hastalıkların tedavisinde ilaçların uygulanmasını konu alır. Konusu itibarı ile klinik farmakolojiye benzer. Klinik farmakoloji: İlaçların insan organizması üzerindeki etkilerini ve insan vücudundaki sürecini inceler. Biyokimyasal farmakoloji: İlaçların canlıların biyokimyasal özellikleri üzerindeki etkilerini inceler.

Moleküler farmakoloji: İlaçların canlılarda moleküler düzeydeki etki ve davranışlarını ele alır Toksikoloji: İlaçlarla veya diğer kimyasal maddelerle oluşan zehirlen meleri, zehirlerin yapısını, özelliklerini, organizmadaki etki mekanizmalarını tedavisini konu edinir. Biyofarmasötik: İlaçların en etkili farmasötik şekillerinin belirlenmesi ve şekillerine göre emilmesini konu alan bilim dalıdır.

İLAÇ; Hastalıkların teşhisi, tedavisi, proflaksisi (korunma), cerrahi girişimlerin kolaylaştırılması ve bazı fizyolojik olayların değiştirilmesi amacıyla kullanılan kimyasal maddelerdir.   Dünya Sağlık Örgütünün (DSÖ) tanımına göre ilaç; fizyolojik sistemleri veya patolojik durumları alanın yararı için değiştirmek veya incelemek amacıyla kullanılabilen bir madde ya da üründür.  

İlaç ancak doğru kullanılırsa etkilidir. Tüm dünyada ilaçların yaklaşık % 50’ si uygunsuz, gereksiz ve yanlış bir şekilde kullanılmaktadır. Antibiyotiklere direnç gelişimi oluşmakta, yüksek ilaç harcamaları sosyal güvenlik kurumlarına ağır bir yük getirmektedir. Bu nedenle dünyada çeşitli çözüm yolları geliştirilmeye çalışılmış Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından “AKILCI İLAÇ KULLANIMI” uygulamaları başlatılmıştır.

İlaçların Saklanması Serin yerde muhafaza edilecek ilaçların konulması için buzdolabı bulundurulmalıdır. Kırmızı reçeteye tabi ilaçlar çift kilitli dolaplarda saklanmalıdır. Narkotik ilaçlar kesinlikle sayılarak teslim alınmalı ve teslim edilmelidir. İlaçlar, üretim aşamasından kullanım aşamasına kadar uygun koşullar ve uygun ısıda saklanmalıdır. Nöbet teslimi sırasında teslim kayıtları da olamlıdır. Sayımda bir eksiklik görülürse derhal bildirilmelidir.

İlaçların en az üç adı vardır. Genel Ad (Jenerik = Uluslararası Ortak Adlandırma) Sağlık alanında eğitim gören öğrenciler ile bilimsel yayınların kolay anlaşılır olması için genel ad kullanılır. Örnek: Acetylcystein (mukolitik= mukusu sıvılaştıran, sulandıran)

Ticari Ad (Marka veya Müstahzar Adı) İlacı üreten ilaç firmasının kendi ürünlerine verdikleri özel addır. Tek bir ilacın değişik adda birçok müstahzarı vardır. Örnek: Dikloron, difenak, voltaren, miyadren v.b. İlaçların hepsi analjezik, antienflamatuar, antiromatizmal olarak kullanılan ilaçlardır. Kimyasal Ad İlacın kimyasal adı, Uluslararası Kimya Birliği tarafından verilen addır. Örnek: N-asetil-p-aminofeno