ÇALIŞAN HAKLARI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ & BEYAZ KOD Ahmet DEMİR Çalışan Hakları ve Güvenliği Birim Sorumlusu Sosyal Hizmet Uzmanı
Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi Sağlık çalışanının; fiziksel ve psikolojik açıdan zarar görmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel olan sözlü veya fiili hareketler olarak tanımlanan şiddet olaylarına ilişkin;hukuki danışmanlığın verilmesi ve savunuculuk odağında dosya takibinin yapılması amacıyla Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi kurulmuştur.
Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimine nasıl ulaşılacak? Hastane içi dahiliye: 2026 Birime Ait Tlf : 02242952026 FAX :02244137601 Birimimiz: Göz Hastalıkları Polikliniği yanındadır. Birim Sekreteri: Emsal SARIÇAM
BEYAZ KOD EKİBİ SORUMLULAR: Başhekim Yardımcısı (mesai dışında Uzman Hekim), Çalışan Güvenliği Birim Sorumlusu,Müdür Yardımcısı (mesai dışında Nöbetçi İdari Memur), Başhemşire (mesai dışında Supervisor), Güvenlik Amiri (mesai dışında Güvenlik Vardiya Amiri), Psikolog, Sos.Hizm.uzm., Çalışan Güvenliği Birim Sekreteri sorumludur.
(SAĞLIK ÇALIŞANINA UYGULANAN ŞİDDET BİLDİRİMİ) B E Y A Z K O D(11 11) (SAĞLIK ÇALIŞANINA UYGULANAN ŞİDDET BİLDİRİMİ) AMAÇ: Hastanemiz hasta ve personelinin karşılaşacağı hırsızlık, saldırı ya da taciz olaylarında alınacak güvenlik önlemlerini,uygulanacak stratejileri belirlemektir.
SAĞLIK ÇALIŞANLARINAUYGULANAN ŞİDDETTİR. BEYAZ KOD ÇAĞRISINA NEDEN OLAN ANA UNSUR : SAĞLIK ÇALIŞANLARINAUYGULANAN ŞİDDETTİR.
TEDBİRLER KORUMA Can ve Mal güvenliğini sağlamaya yönelik mevcut veya muhtemel tüm tehlikelere karşı alınan tedbirlerin tamamıdır.
CAYDIRICI VE ÖNLEYİCİ GÜVENLİK TEDBİRLERİ 1-Fiziki Güvenlik tedbirleri, 2-Teknolojik Güvenlik tedbirleri, 3-Güvenlik Kontrolleri, 4-Bilgi toplama
DÖRTÇELİK K.D.VE ÇOCUK HASTANESİ VE ÇEKİRGE YERLEŞKESİ GÜVENLİK DURUMU a) 24 Güvenlik görevlisi ( 3 lü vardiya ) b) 1 Güvenlik Sorumlusu (Gündüz Vardiyası) c) 95 kamera ( 11 Adet sesli,2 Adet Hareketli ) 9
YAŞANAN ŞİDDET OLAYLARININ BAŞLICA SEBEBLERİ Ülkemizde Hasta Hakları Yönetmeliği'nin yürürlüğe girmesi ile hastanın hakları ile ilgili farkındalığının artması. Ancak her ortamda olduğu gibi hastaların arasında da haklarının sınırlarını aşan, kötü niyetli kişilerin olması. Hasta ile sağlık çalışanları arasındaki diyalogun iyi yönetilememesinin , şiddete neden olduğu düşünülmektedir.
YAŞANAN SİDDET OLAYLARININ BAŞLICA SEBEBLERİ Yeterince ilgilenilmediğini yada bilgilendirilmediğini düşünen ve mevcut durumu da kabullenme sıkıntısı yaşayan hasta veya yakınlarında öfke patlaması oluşabilmektedir. Halkın kafasında oluşan "hekim her şeyi bilir imajı“, bu gibi durumlarda öfkeyi daha da arttırabilmektedir.
NEDEN GÜVENLİK GÖREVLİSİ MÜDAHALE ETMELİ? ÖZEL GÜVENLİK GÖREVLİLERİNİN YETKİLERİ: Gerekli Hallerde; Üst araması yapmak Aramalar sırasında suç teşkil eden veya delil olabilecek ya da suç teşkil etmemekle birlikte tehlike doğurabilecek ,terk edilmiş ve bulunmuş eşyayı emanete alma, Kanununun 168 inci maddesine göre yakalama, İlgili kanun maddeleri doğrultusunda zor kullanma.
UYGULAMALAR: 1-Mesai saatleri içinde ve dışında hastane içerisinde ve bahçesinde oluşabilecek olası bir saldırı ya da taciz olaylarında 11 11 aranarak telefondan gelen uyarı sesinden sonra ‘’1’’ tuşuna basılarak telefon kapatılır,olay sonlandırıldığında tekrar aynı telefondan 11 11 aranarak uyarı sesinden sonra ‘’2’’ tuşuna basılarak beyaz kod sonlandırılır.
2-Pacer sistemi ile beyaz kod mesajı güvenlik amiri ve çalışan hakları sekreterine ulaşır . 3- Buradan telsiz ile geçilen anons ile olay yerine en hızlı şekilde ( üç dakika içinde) yeterli sayıda güvenlik görevlisi (olayın şiddetine göre) yönlendirilir. Olaya sebebiyet veren kişi / kişiler olay yerinden uzaklaştırılır.
. 4- Adli vakalarda emniyet merkezine haber verilir. Emniyet ekibi gerekli işlemleri yapar.
5- Olaya müdahele eden güvenlik görevlileri kurum amirlerini acilen bilgilendirir, olay yerini ve delilleri muhafaza eder, gerekli hallerde genel kolluk kuvvetlerine bilgi verir (155 polis imdat) ve destek ister. 6- Güvenlik personeli bölgedeki suç aletlerini dokunulmadan muhafaza eder, gerekli ise bölgeyi güvenlik şeridi ile emniyete alır ve oradaki güvenliği artırarak en iyi şekilde koruma sağlar.
7-. Güvenlik personeli genel kolluk kuvvetleri bölgeye intikal ettikten sonra kolluk kuvvetlerine yardımcı olur, olayları ilgili kişilere gördüğü kadarıyla aktarır, olayı rapor ederek tutanak tutar. 8- Yaşanan olumsuzluğun durumuna göre pembe kod veya mavi kod çağrısı da yapılabilir. Bu durumlarda hangi kod uygulanacaksa ilgili kodun prosedürü uygulanır.
9-. Hastaneye ait tüm çıkışlar güvenlik görevlileri tarafından kontrol edilir ve beklenmedik durumlarda yetkililerin talimatı ile çıkışlar kapatılır. 10- Güvenlik personeli şüpheli şahısların detektörle üst aramasını yapar, karşı gelenleri kolluk kuvvetlerine bildirir.
11- Güvenlik personeli her türlü beklenmedik duruma karşı, hasta / refakatçı / ziyaretçilerin ellerinde bulunan poşet, paket gibi içeriği belli olmayan eşyaları kontrol eder.
12- Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi beyaz koda maruz kalan personel için “Beyaz Kod Vaka Kayıt Formunu” doldurarak, bir örneğini de kalite yönetim birimine gönderir.Ayrıca 113 numaralı telefonla Bakanlık Beyaz Kod Birimine bildirir.
13- Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi “Beyaz Kod Bildirimi ve Hukuki Yardım Talep Formunu” tanzim ederek sistem üzerinden K.H.B ve Cumhuriyet Başsavcılığına ivedilikle gönderir.
14. Çalışan Güvenliği Komitesi, Beyaz Kod ekibi ve Üst Yönetim acilen toplanır, olayla ilgili incelemeleri yapar, gerekli kararları alır, gerekirse düzeltici ve faaliyet yapmak üzere üst yönetime rapor sunar. 15. Şiddete maruz kalan sağlık çalışanlarının, beyaz kod ekibinde görevli psikolog ve sosyal hizmet uzmanı tarafından psikolojik-sosyal destek ve danışmanlık hizmeti almaları sağlanır.
16. Üst yönetim alınan kararlar doğrultusunda çalışan personele gerekli desteğin verilmesini sağlar.
FELAKET BAŞA GELMEDEN EVVEL ÖNLEYİCİ TEDBİRLERİ DÜŞÜNMEK LAZIMDIR FELAKET BAŞA GELMEDEN EVVEL ÖNLEYİCİ TEDBİRLERİ DÜŞÜNMEK LAZIMDIR. GELDİKTEN SONRA DÖVÜNMENİN FAYDASI YOKTUR