Belki de asıl ustalık budur; Her zaman acemi olmayı bilmek.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
Advertisements

ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
ÇOCUĞUNUZ SINAVA HAZIRLANIYOR!..
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Mentor Mentee İlişkisi
Hedef Belirleme ve Hedeflerlerin Eyleme Dönüştürülmesi
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
21. Yüzyıl becerileri.
REHBERLİK.
Stratejik Düşünme ve Strateji Geliştirme
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
STRATEJİK PLANLAMA.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
VİZYONER LİDERLİK.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Aile Atölyeleri Projesi
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
Kariyer Yönetimi Araçları
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Kişisel Rehberlik.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma.
Örgütsel Kariyer Planlaması
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
KARİYER YÖNETİMİ DERSİ EGZERSİZLERİ Prof. Dr. Serkan Bayraktaroğlu
Öğretmenlere, sporcular gibi koçluk edilirse, yeni edindikleri becerileri uygulamaya koyacaklardır. Akran Koçluğu Akran Koçluğu Koçluk Becerileri.
AKRAN MENTÖRLÜĞÜ … Eğitim Fakültesi Doç. Dr. Gülşen VARLIKLI
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
Şirket Adı İş planı sunusu.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
Akran Koçluğu Koçluk Becerileri
Mentorluk - Tanım Toplumlar karmaşıklaştıkça, ‘Mentorluğun’ önemi de artmıştır. Kişiler bu karmaşık ve sürekli değişken iş yaşantısına ayak uydurabilmek.
SWOTT ANALİZİ HAZIRLAYAN Demet ATEŞ.
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

Belki de asıl ustalık budur; Her zaman acemi olmayı bilmek. Turgut Uyar

MENTÖR OLMAK Profesyonel kariyer, yönetim ve liderlik becerileri ile rol model olmak Açık fikirli, esnek ve desteğe ihtiyaç duyulan alanların farkında olmak Kendisini ve diğerlerini geliştirmeye istekli olmak İletişimde ve ilişki yönetiminde başarılı olmak Tüm iş yoğunluğuna rağmen mentisi için zaman yaratmak ve ulaşılabilir olmak

MENTÖR OLMAK Karşılıklı öğrenme Gizlilik ,ilişki Gönüllülük Menti, mentör, sponsor, gelişim hedefleri Mentinin yönettiği bir süreçtir

MENTÖR OLMAK Kariyer rehberliği Rol model Aktif dinlemek Menti ile tecrübe paylaşmak Gizlilik sadakati Öğrenme hedeflerinin belirlemek Bilgi kaynağı olmak Geribildirim vermek ve almak

MENTÖR OLMAK Performansı ve aksiyonları değerlendirmek Önerilerde bulunmak Mentiyi denemeye ve risk almaya teşvik etmek Mentiye problemlerini çözmesinde ve karar vermesinde uygun sorular sorarak yardımcı olmak Mentinin özgüveninin güçlenmesine yardımcı olmak Mentinin kendi kendine öğrenmesine yardımcı olmak

MENTÖR OLMAK YAKLAŞIM KOLAYLAŞTIRMA: mentinin alternatifleri düşünerek kendi yaklaşımını bulması/karar vermesini sağlamak ve yardımcı olmak REHBERLİK: öneri vermek, bilgi paylaşmak, iç görüyü geliştirmek KARİYER GELİŞİMİ : çözüm, seçenek ve kendi aksiyonlarını düşünmek için fırsat sunmak KOÇLUK : performansı geliştirmek, farkındalığı ve sorumluluğu yükseltmek SPONSORLUK: Kariyer gelişimine yardımcı olmak

MENTÖR OLMAK YAKLAŞIM İÇ ve DIŞ NETWORKLERE ERİŞİM : görünürlük sağlamak ROL MODELLİK: zor durumlarla ve kişilerle nasıl başa çıkıldığını göstermek KİŞİSEL DESTEK: cesaretlendirmek, kabul etmek, onaylamak DANIŞMANLIK: işle ilglii veya kişisel meselelerde bir yansıtıcı gibi davranmak ARKADAŞLIK: ilişkinin kişisel yönünü artırmak Mentor olarak geliştirilmesi gereken en temel beceri, mentinin ihtiyaç alanına hassasiyet göstererek uygun yaklaşım ve davranışları göstermektir.

MENTÖR OLMAK Yakınlık Kurun Açıkça paylaşın; ilişkiyi ilk başlatan olun Her fırsatta güven verin; sözünüzü tutun, gizliliği koruyun Sağlayabileceğiniz katkılarınızın olduğunu gösterin Birbirinize tek bir birey olarak davranın; karşınızdakinin zihninde neler var, onun duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışın Bol bol soru sorun, sessiz kalın, aktif olarak dinleyin Odaklanın; yargılamadan dinleyin

MENTÖR OLMAK Uyumu sağlayın; mentinin hedeflerini kabul edip onaylayın Mentinin kendi ayakları üzerinde durmasını sağlayın Yardıma ihtiyacınız olduğunda isteyin, her şeyi biliyor gibi davranmayın İltifat edin; samimi bir iltifat için fırsat kollayın Takdir edin Vücut dili ve konuşmada menti ile benzerlik gösterin Mentinize tüm dikkatinizi verin; telefonunuzu bir kenara bırakın.

MENTÖR OLMAK Etkili Soru Sorun Mentinin konfor alanını zorlayıcı ve cevaplarını kendisinin bulacağı sorular sormak önemlidir. Neyi nasıl sorduğunuz ise sorunuzun menti üzerindeki etkisini belirleyecektir. Pozitif ve açık sorular en uygun soru tipleridir. Negatif sorular cesaret kırıcı olup savunmacı cevaplar getirirken Pozitif sorular motive edici ve destekleyici sorulardır.

MENTÖR OLMAK Mentinin çeşitli şekillerde yanıtlayabileceği «ne, nerede, nasıl» gibi açık uçlu sorular kullanmak daha uygundur. Örn: Bu geribildirim doğrultusunda nasıl ilerleyeceksin? Odağı daraltan, kısa ve sadece bilgiye veya gerçeğe dayalı «mı, mi» li sorulardan kaçınmak gerekir. Örn: Projeyi zamanında tamamladın mı?

MENTÖR OLMAK Aktif Dinleyin Seanslarınızı çalışma masanızdan uzakta gerçekleştirin. Seanslar sırasında telefonunuzu yanıtlamayın. Mentiye tüm dikkatinizi verin. Menti ile tartışmayın veya sözünü kesmeyin. Ne söylediğini netleştirmek veya anlamak için sorular sorun; Karmaşık durumlarda «yani şöyle söylüyorsun...» gibi ifadelerle kendi anladığınızı özetleyin. Dinlediğinizi gösterin (göz kontağı vb); samimi bir ifade ile mentiyi konuşması için teşvik edin

MENTÖR OLMAK Diyalog sırasında sessiz kalmayı da tercih edin. Daha fazla bilgi almak için oldukça etkili olabilir. Mentinin söylediği ve ima ettiği mesajlara dikkat edin. Menti tüm söyleceklerini bitirene kadar yargılamada bulunmayın. Seanslar sırasında not alın, bu daha sonrasında geriye dönük özet çıkarmaktan daha kolay olacaktır.

MENTÖR OLMAK Geribildirim alın ve verin Geribildirim verirken: Belirli bir örneği temel alarak açıklayın Bu davranışın oluşturduğu belirli bir sonucu gösterin Devam etmesi ve değişmesi gereken noktaları net olarak bulun

MENTÖR OLMAK Geribildirim alırken: Mentinizden düzenli aralıklarla neler kazandığına dair geribildirim isteyin Yapıcı geribildirim alırken savunmacı bir reaksiyon göstermeyin Nasıl yanıtlayacağınızdan önce, geliştirmeniz gereken noktayı daha net anlamak ve nasıl geliştireceğinize ilişkin daha çok bilgi almak için soru sorun.

USTALIK Sanat tek mükemmel ustalıktır ve ustalık birçok “hikâye” barındırır. Jack London

MENTÖR OLMAK İnsan ilişkileri bir ustalık ister. Ve iyi bir usta ne zaman hangi aleti kullanacağını çok iyi bilir. Bir gencin hata yapmasını önlersen, onun kararlarını da kendi kendine vermesini önlemiş olursun.

MENTÖR VE MENTİ OLMAK Mentor ve Menti Tarafından Kaçınılması Gerekenler Mentorluk sürecinde paylaşılanları üçüncü kişiyle paylaşmamak, Güveni zedeleyecek davranışlarda bulunmak Görüşmelere mazeret bildirmeden katılmamak, sürekli görüşme tarihlerini ertelemek, Süreç boyunca ilgisiz davranmak, Geribildirimleri kişisel almak Münakaşalara yol açacak tutum ve davranışlar sergilemek

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 1. Seans Mentor ve mentinin; Kariyer geçmişi, Nitelikleri, Deneyimleri Becerileri, İlgi alanları, Yapmaktan en çok zevk aldığı veya hiç hoşlanmadığı şeyler, En büyük başarısı, En büyük başarısızlığı, Başarı anlayışı, konularında bilgi paylaşımı.

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 1. Seans DEVAM Mentinin kariyer hedeflerinin belirlenmesi(1-2 sene içerisinde rolünde neyi geliştirmek istiyor? Daha farklı rollere hazırlık için neyi geliştirmek istiyor? Bu hedeflere ulaşma yolundaki fırsat ve zorluklar nelerdir?) Mentorluk anlaşmasından beklentilerin konuşulması Mentorluk Anlaşması’nın incelenip imzalanması Mentorluk Seansları Organizasyon tablosunun tamamlanması (Görüşme tarih, yer ve zamanına karar verilmesi)

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 2. ve 3. Seanslar Mentiyi motive eden konular neler? Mentinin güçlü yönleri, gelişim alanları, fırsat ve tehditlerin analizi (SWOT) Spesifik bir yeteneğin geliştirilmesi İleriye dönük Belirli beceri gelişimi Menti’nin görünürlüğü ve destekçi dernekler bünyesinde ağ oluşturma Morali ve bağlılığı etkileyen faktörlerin incelenmesi Planlar ve gelecek yönetimi Menti’nin kariyer hedefine ulaşırken karşılaşabileceği engelleri gözden geçirme Kariyer hedefine ulaşırken engelleri aşabilmek adına stratejiler için beyin fırtınası yapma

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 2. ve 3. Seanslar (devam) Kişisel gelişim planı üzerinde çalışmaya ya da var olan planı güncelleştirmeye başlanır 1. Kariyer hedeflerini belirlemek Kariyer hedeflerini tanımlama, bu hedeflerin sebepleri ve başarmanın zaman dilimi. Hedefler AKILLICA olmalıdır.(belirli, ölçülebilir, kabul edilmiş, gerçekçi ve zamanı dilimi belirgin)

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 2. Her bir hedef için gerekli olan öncelikli aksiyonları tespit etmek Menti’nin kariyer hedeflerine nasıl ulaşacağını görüşmek İnsanların değişiklikten etkilenmelerinin muhtemel olduğunu tanımlamak Başarının nasıl bir şey olacağını görüşmek Menti kariyer hedefine ulaşmaya çalışırken kendine dair hangi profesyonel ve kişisel gelişimlere odaklanmalıdır ? Kariyer hedefine ulaşmak için alınması gereken öncelikli aksiyonları listelemek. Neden ? Hangi öz kaynak? Hedefe ulaşmaya çalışırken çıkabilecek engel ve bariyerleri belirlemek, bu engelleri aşabilmek için stratejileri belirlemek Menti’ye kariyer hedefine ulaşırken kimin yardımcı olabileceğini görüşmek.

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 4. Seans: Mentörlük ilişkisini gözden geçirme Menti’nin PROGRAM İÇİNDEKİ gelişimini gözden geçirme Menti Gelişim ve hedefler planını başkaları ile görüştü mü ? Aldığı geri bildirim nasıldı? Menti’nin alması gereken sıradaki adımlar nelerdir? Mentörlük ilişkisi sayesinde ortaya çıkan sonuçları değerlendirme, iki tarafın karşılıklı edindiği faydalar paylaşma Ne işe yaradı ? Gelişim için tavsiyeler var mıdır ?

MENTÖR VE MENTİ OLMAK 4. Seans devam İki taraf da mentörlük ilişkisini şuanda bitirme taraftarı mı? İki taraf da mentörlüğü, daha ileriye gidebilmek icin nasıl kullanabilir? Her iki tarafından süreci gözden geçirmesi, süreci değerlendirme ve öğrenimlerini ileriye taşımaları adına önemli bir aşamadır. Mentörlük Süreci Takip Formu’nun gözden geçirilmesi Mentinin bir sonraki adımı ne olmalı? İki tarafın mentörlük sürecinden edindiği faydaların paylaşılması Her iki tarafın da gelişim için önerileri Her iki taraf da mentörlük sürecini sonlandırmak istiyor mu? Bundan sonraki ilişkinin nasıl devam edileceğinin konuşulması