Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Toplumsal Cinsiyet Etki Değerlendirmesi
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
MESLEKİ EĞİTİM.
Uluslararası İş Etiği.
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİNDE KAMU-SİVİL TOPLUM İŞBİRLİĞİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
REHBERLİK.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
REHBERLİK DERSİ III.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
MESLEK ETİĞİ. MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ 2014 – 2015 TÜRK HALK OYUNLARI YÖRE OYUNLARI ÖĞRETİCİSİ KURSU.
relativizm görelilik kavramına karşı gelir yani her şeyin ölçütü insandır denilebilir. Kültürel relativizm ise bireyin diğer kültürleri.
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
MEHMET SİNAN DERELİ ORTAOKULU
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof.Dr.Ertuğrul YAMAN
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Eğitimin ve Toplum.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
EĞİTİMDE ETİK KURALLAR
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikaları
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Test 1.
REHBERLİK DERSİ III.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
Etik TANIMI ETİK, KİŞİNİN DAVRANIŞLARINI TEMEL ALAN AHLAK İLKELERİNİN TÜMÜDÜR. ETİK, İNSANLARA İŞLERİN NASIL YAPILMASI GEREKTİĞİNİ BELERLEMEDE YARDIMCI.
Etik TANIMI ETİK, KİŞİNİN DAVRANIŞLARINI TEMEL ALAN AHLAK İLKELERİNİN TÜMÜDÜR. ETİK, İNSANLARA İŞLERİN NASIL YAPILMASI GEREKTİĞİNİ BELERLEMEDE YARDIMCI.
TEST 1.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Sunum transkripti:

Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü

Sosyal hizmet uzmanları, müracaatçıları adına sosyal değişim ve sosyal adaleti artırmaya çalışır. Müracaatçı, bireyler, aileler, gruplar, organizasyonlar ve toplumu kapsamaktadır. Sosyal hizmet uzmanı yoksulluk, ayrımcılık, baskı ve sosyal adaletsizliklerin diğer formlarını sonlandırmaya çalışır, kültürel ve etik ayrımcılık konusunda duyarlıdır (Reamer, 2006:6–7; Akt: Gökçearslan Çifci ve Gönen, 2011).

Mesleki sorumlulukları gereği insanların refahını geliştirmeye çalışan sosyal hizmet uzmanları, mesleki uygulamalar sırasında pek çok etik ikilemle karşılaşmaktadırlar.

Uygulamalar sırasında mesleğin etik standart ve sorumluluklarını kabul eden ve uygulayan sosyal hizmet uzmanları, etik karar verme sürecinde de bu standart ve sorumlulukları kendisine rehber olarak alır.

Sosyal hizmet eğitiminde ve uygulamasında, “sosyal hizmet felsefesi”, değer, tutum ve davranışların niteliğini belirler. Sosyal hizmet felsefesi, etik kurallar, ilkeler ve standartlar olarak somutlaşır, bilgi birikiminin bütünleştirilmesine temel olurken uygulamaları yönlendirici bir işlev kazanır.

Sosyal hizmet etiği, uygulamalara ortak yaklaşım, bakış açısı ve anlayış kazandırır. Sosyal hizmet etiği, mesleğin değerlerine dayanır. Mesleki değerler, mesleki tutumları ve davranışları belirler (Cılga, 2004: 72-74).

Mesleki kurallar olarak da tanımlanan etik kurallar bir mesleğin güvencesidir. Meslek bu yolla toplumun kendisine olan güveninin devamlılığını sağlar.

Sosyal hizmette meslek etiğinin özünde erdem etiği yer alır. Birey olarak sosyal hizmet uzmanının önemine atıfta bulunmayı da gerektirir. Uzmanın erdem etiği içindeki rolü, akıl sahibi birey olarak değerlendirilir. Sosyal hizmet uzmanının etik eylemde bulunma/meslek etiğine uyma koşulu; bir meslek elemanı, profesyonel olmaktan çok birey olarak taşıdığı özelliklerin iyi olmasıdır (Hablemitoğlu, 2014).

İnsanda erdem sahibi olabilme yeteneği vardır, ancak bunun için tekrarlanan eylemlere ihtiyaç vardır. Erdem etiği, bireyi belirli bir eyleme yönelten karakter özelliklerini ilkelerin önüne koyar. Dolayısı ile belirli bir eylemi yalnızca bir ilkeye uygun davranmak için gerçekleştiren birey etik eylemde bulunmuş olmaz. Yani bu eylem bireyin karakteri gereği gerçekleşmiyorsa davranış doğru olsa bile bireyin bu davranışı karakter/erdem olarak içselleştirerek yaptığını göstermez (Hablemitoğlu, 2014).

Erdem etiği aslında tam olarak bireysel ahlaktır. Örneğin; Birey için yalan söylememek alışkanlık olmuş, birey inanarak ve doğru olduğunu düşünerek yalan söylemiyorsa, bu eylem erdeme dönüşmüştür. Yalan söylemenin doğru olmadığı bireye empoze edilerek zorlama ile kabul ettirilmişse erdem değildir.

Örneğin, sosyal hizmet uzmanı kadına yönelik şiddetle ilgili bir vakada şiddeti uygulayan birey ya da gruba karşı çıkarken bu davranışı yalnızca meslek etiği ilkelerine bağlı kalmak ve bu ilkeleri yerine getirmek için değil, erdem sahibi bir birey olarak gerçekleştirmelidir. Özetle kadına yönelik şiddete karşı durma eğiliminde olan sosyal hizmet uzmanı bu eğilimini eyleme dönüştürmüş, elde ettiği deneyim sayesinde sağduyu, derin düşünme ve anlama gibi karakter erdemleri ile doğru düşünerek hareket etmiştir (Hablemitoğlu, 2014).

Etik kavramı ise evrensel değerlere atfen kullanılır. Dürüstlük, Yardımseverlik, Doğruluk, Adalet, Sadakat, yalan söylememek, hırsızlık yapmamak

Sosyal hizmet etik değerleri ile evrensel etik değerler birbiri ile paralellik göstermektedir.

Değerler, SH mesleğinin amacını belirler. Değerler, SH’nin bilgi, beceri, değer ayaklarından biridir. Değerler, neyi bildiğimizi ve bilmememiz gerektiğini şekillendirir. Değerler, tutumları ve görüşleri, dolayısıyla uygulamayı belirler. Değerler SHUnun aldığı kararları etkiler. Yasaların nasıl yorumlanacağını gösterir

Sosyal Hizmette Etik Konular Sosyal hizmet uygulaması müracaatçı, toplum ve mesleğe ilişkin pek çok sorumluluğa sahiptir ve ele aldığı konular tüm toplumu ilgilendiren, çözümü oldukça zor konuları içermektedir.

Temelde sosyal hizmet uygulamalarında en sık görülen etik konular dört başlık altında toplanabilir (Banks, 2006:13):

Bireylerin hakları ve refahına ilişkin konular: Müracaatçıların kendi kararlarını alma ve seçim yapma haklarına karşılık, sosyal hizmet uzmanlarının da müracaatçılarının refahını artırma sorumlulukları vardır.

Kamu refahına ilişkin konular: Müracaatçıların dışındaki grupların ilgileri ve haklarına karşılık; sosyal hizmet uzmanlarının da topluma ve iş bulma kurumlarına karşı sorumlulukları vardır.

Eşitlik, farklılık ve baskıya ilişkin konular: Sosyal hizmet uzmanlarının, farklılıkları göz önüne alarak eşitliği sağlama; toplumda ve devlet politikalarında değişim için çalışma ve baskıya karşı mücadele etme sorumlulukları vardır.

Mesleki roller, ilişkiler ve sınırlara ilişkin konular: Sosyal hizmet uzmanlarının belirli bir duruma (danışman, denetleyici, savunucu, değerlendirici, müttefik veya arkadaş) uygun rollere karar verme, politik yaşam, meslek ve bireyler arasındaki sınırlara ilişkin konuları göz önüne alma sorumlulukları vardır.