LİDERLİK Kendini lider zannedenin izleyeni yoksa, o kişi yalnız yürüyüşe çıkmıştır. John MAXWELL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Advertisements

Liderlik ve Örgütsel Adalet
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
ENTELEKTÜEL SERMAYE.
LİDERLİK.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
REHBERLİK.
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Sevgili Öğrencilerimiz ;
Liderlik tarzları ve Yenilik
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İNOVASYON.
VİZYONER LİDERLİK.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
LİDERLİK VE ÖZGÜVEN.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Öğretim Yılı Bahar Dönemi
LALA İLKOKULU. Lala Köyünde ilkokul 1930 yılında açılmıştır.Bu okul şimdiki cami arası üzerindeki iki katlı ahşap bina olup 1950 yılına kadar hizmet görmüştür.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Lİderlİk * Liderlik, belirli şartlar altında kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere, bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
TEMEL BECERİLER-3.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Toplam Kalite Yönetimi
LALA İLKOKULU. Lala Köyünde ilkokul 1930 yılında açılmıştır.Bu okul şimdiki cami arası üzerindeki iki katlı ahşap bina olup 1950 yılına kadar hizmet görmüştür.
SINIF YÖNETİMİ.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
SINIFTA ÖĞRETİM LİDERLİĞİ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Test 1.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
21. YY BECERİLERİ.
7. Hafta Yöneltme (Liderlik).
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

LİDERLİK Kendini lider zannedenin izleyeni yoksa, o kişi yalnız yürüyüşe çıkmıştır. John MAXWELL

Liderlik; En sade tanımıyla insanları etkileyebilme gücü.

Organizasyon anlamında Liderlik nedir? İşletmenin amaçlarına ulaşabilmek için takipçilerinin istekli katılımını sağlayan sosyal etki süreci. Genel tanım; Bir grup insanı belirli amaçlar etrafında toplayabilme ve bu amaçları gerçekleştirmek için onları harekete geçirme bilgi ve yeteneklerinin toplamıdır.

Liderlik; * Kişisel özelliklere bağlı olarak sahip olunan güç, Karar verme ve verilen kararları uygulayabilme gücü, Gruba yön verme ve grup içerisinde eşgüdüm sağlama, Ortak amaçlar doğrultusunda grubu etkileme ve güdüleme Grupla lider arasında gerçekleşen etkileşim süreci, Mevcut amaç, yapı, prosedür ve kuralları değiştirebilme yeteneğidir.

Liderlik Tanım ve Yaklaşımlarının Gelişimi Yönetim kavramına ilişkin yoğun çalışmaların sanayi devriminin başlamasıyla üretim sistemlerindeki hızlı gelişmelerle ortaya çıktığı düşünülebilir. Yönetici ve lider kavramını aynı gören bu döneme dayalı anlayışta, liderlik tanımlarında genellikle gücün tek elde toplanması ve kontrol üzerinde durulmuştur.

Özellikle 1900’lü yıllarda liderliğin ne olduğu üzerinde durulmaya başlanmıştır. Bu dönemde karizmatik özelliklerin lider olabilmek için yeterli olabileceği üzerine araştırmalar yapılmıştır. Karizmatik lider, sahip olduğu etkileyici özellikleri ile başkalarını, hedefleri doğrultusunda yönlendirebilir. 1930’lu yıllardan itibaren liderlik tanımlarında grup kavramı kullanılmaya başlamış ve liderlik; istenilen hedeflere ulaşmak için grup faaliyetlerini bir araya getirme süreci olarak tanımlanmıştır.

Liderlik özellikle 20.yy’da yönetim alanında yoğun bilimsel çalışmaların yapıldığı başat konulardan birisi olmuştur. Liderlik esas itibariyle yönetim biliminin bir konusudur. Yöneticilik eğitimle kazanılabilen bir beceridir. Alınan eğitim ve tecrübelerle kişi iyi bir yönetici olabilir. Liderlik ise geleneksel yönetim anlayışından farklı bir kavramdır. Eğitim yoluyla geliştirilebilir olmakla birlikte, insanların doğal yapısı ve kişilikleriyle ilgilidir.

1930-1940’lı yıllarda liderlik özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. 1940’lı yıllarda davranışçı yaklaşımlarda başarılı olmuş liderlerin belli davranışları incelenerek, lider insanların yetiştirilebileceği öne sürülmüştür.Yani “lider olarak doğulur.” ilkesi benimsenmemiştir. 1960’lı yıllarda durumsallık yaklaşımı ortaya çıkmıştır. Liderlik yere ve zamana göre değişen yönetsel bir rol davranışı olarak algılanmış, ortam ve koşullara bağlı olarak, etkili olabilecek liderlik davranışlarının önceden belirlenmesinin mümkün olamadığına dikkat çekilmiştir.

LİDERLİK TÜRLERİ 1. Otokratik--- yetki 2. Karizmatik---kişisel güç 3. Demokrasi---katılım 4. Serbestçi- özgüven ve oto kontrol

LİDERLİK BECERİLERİ Segiovanni ve Starrat tarafından yapılan araştırmaya göre liderlik gücünün 4 önemli dayanağı bulunmaktadır; Liderliğin Kültürel Gücü Liderliğin Eğitsel Gücü Liderliğin İnsan Boyutuna İlişkin Gücü Liderliğin Teknik Gücü

LİDERLİK BECERİLERİ 1) TEKNİK BECERİLER: İşi yaptırmada kullanılan süreçlerdir. Bilgisayar programlama, bilgisayar kullanımı, bütçe yönetimi gibi… 2) İNSANCIL BECERİLER: Bireylerle ilişki sürdürme, birey ve örgüte yardım etme olanağı sağlayan ilişki kurma becerileridir. 3) KAVRAMSAL BECERİLER: Örgüte bütün olarak bakabilme, alt sistemlerin birbirlerine uyum ve birbirlerine olan karşılıklı bağımlılık ve ilişkilerini analiz imkanını veren beceriler. Tanımlama, ölçülme, öğretme ve öğrenimleri zordur. Üst yönetimde kritik önemdedirler.

Liderlikte Güncel Yaklaşımlar ve Öğretim Liderliği Öğretim liderliği; öğretmenlerin alan bilgisi, genel kütür ve öğretmenlik meslek bilgisine ilişkin yeterliliklerinin yanında, liderliğe ilişkin bilgi, beceri ve kişilik özelliklerinin eğitim ve öğretim faaliyetlerinde kullanılmasıyla ilgilidir. Okul yöneticilerinin olduğu kadar,öğretmenlerin temel görevi eğitim öğretim faaliyetlerine liderlik yapmaktır.

Kültürel Liderlik ve Öğretim Liderliği Kültürel Lider, kurumun güçlü ve esnek kültürel yapısının oluşturulması ve geliştirilmesi için çaba gösterir. Kurumun kültürünü içinde bulunduğu toplumun kültürü ile uzlaştıran kişidir. Öğretmenlerin toplumsal kültürün geliştirilmesi ve gelecek kuşaklara aktarılması yolunda okul kültürünün oluşturulmasında ve paylaşılmasında önemli görevleri vardır.

Vizyoner Liderlik ve Öğretim Liderliği Vizyon kavramı geleceği düşlemek ve tasarlamakla, düşlerle gerçekleri dengeleyebilmek ve kurgulayabilmekle ilişkilidir. Her kurumda olduğu gibi eğitim ve öğretim kurumlarında da kalite ve saygınlığın artırılabilmesi vizyonun oluşturulabilmesine bağlıdır. Lider şimdiki durumdan daha iyi bir geleceği öngörebilme yeteneğine sahip olmalıdır.

Öğretim lideri olabilmek aynı zamanda vizyoner lider olmayı gerektirir. Öğretmenlerin vizyoner lider özellikleri taşımaları hem öğrencileri geleceğe hazırlamada önemli bir adım teşkil edecek, hem de okulun kaynaklarının etkili kullanımında önceliklerin belirlenmesine yardımcı olacaktır.

Etik Liderlik * Hoşgörü * Laiklik * Saygı * Tutumluluk * Demokrasi * Olumlu İnsan İlişkileri * Açıklık * Hak ve Özgürlükler * Emeğin Hakkını Verme * Yasa Dışı Emirlere Karşı Direnme Adalet Eşitlik Dürüstlük ve Doğruluk Tarafsızlık Sorumluluk İnsan Hakları Hümanizm Bağlılık Hukukun Üstünlüğü Sevgi

Etik Liderlik Etik insanların töresel ya da ahlaksal ilişkilerini davranış biçimlerini ve görüşlerini araştıran bir felsefe dalı olarak tanımlanmaktadır. Etik liderlik ise etik değer ve ilkeler sahip olmayı gerektiren bir liderlik yaklaşımıdır. Etik değerler yeterince gelişmemişse, kurallar ve yaptırımlar bireylerin etik davranışlar göstermelerini sağlamaz. Bu nedenle bireylerde ahlak ve vicdan duygusu önem kazanmaktadır.

Süper Liderlik Bireylerin öz disiplin anlayışı içerisinde kendilerini yetiştirmeleriyle süper lider olabileceklerini savunmaktadır. Liderlik kişisel sorumluluk olarak görülmektedir. Yunus Emre’nin deyişi ile; İlim ilim bilmektir, İlim kendin bilmektir. Sen kendini bilmezsen Ya nice okumaktır…….

Transformasyonel-Transaksiyonel Liderlik Transformasyonel liderlik, geleceğe, yeniliğe, değişime ve reforma dönük bir liderlik tarzıdır. Bu nedenle vizyoner liderlikle örtüşmektedir. Transaksiyonel liderler, bugüne kadar geliştirilen yönetim tekniklerini verimli ve kurallara uygun bir şekilde uygulayan liderlerdir. Bu nedenle transaksiyonel liderler geçmişle günümüzü bağdaştıran liderler olarak görülmektedir.

İzleyenlerin her alanda meydana gelen değişme ve gelişmeler karşısında yönlendirilmesi ve değişime öncülük edilmesi lider liderin temel sorumlulukları arasındadır. Bugüne kadar geliştirilen yönetim tekniklerini bilmesi ve yeri geldiğince uygulaması gerekmektedir.

Entelektüel Liderlik Entelektüel liderler; yaratıcı, yenilikçi, kendini ve başkalarını motive edebilen, küresel bakış açısına sahip, kendilerini sürekli yenileyebilen, özellikle düşünsel gücü gelişmiş, yüksek eğitimli bireylerdir. Entelektüel lidere düşen iş sadece görevini yapmak değil, öğrenmek ve herkes için de bir öğrenme ortamı oluşmasına ortam hazırlamaktır.

Liderler bilgi çağında değişme ve gelişmenin lokomotifliğini yapan bireyler olmak durumundadırlar. Bu görevlerini gerçekleştirmek için liderlerin entelektüel liderliğe dayalı bir öğretim lideri olarak kendini geliştirmesi ve izleyenlerini entelektüel bir lider olma yönünde cesaretlendirmelidir.

Liderin Kişilik Özellikleri Eylem tarafından yürütülen çalışmada “temel liderlik özellikleri” belirlenmiştir. Bunlar; *Özgüven *Tutarlı kişilik *Samimiyet *Canlılık *Canlı ve yaratıcı zeka *Sağduyu Goleman tarafından yapılan çalışmada ise etkili liderin özellikleri: *Strateji koyan * Motive eden *Misyon ve vizyon oluşturan *Kültür inşa eden

LİDER İyi Bir Hafıza İle Desteklenmiş Akışkan Bir Zeka Etkili İletişim Kurma Becerileri İyi Bir Hafıza İle Desteklenmiş Akışkan Bir Zeka İstek ve Vizyon Yaratma Yeteneği Yoğun Merak ve Bilgi Arzusu

Ve

Ve

VE

ÇAĞDAŞ LİDERLİK

ÇAĞDAŞ LİDERLİK

ÇAĞDAŞ LİDERLİK

LİDERİN BUNLARI BAŞARIP, DÖNÜŞÜMLERİ GERÇEKLEŞTİREBİLMESİ İÇİN YAPMASI GEREKENLERİ 1) Kişilerin bilinç seviyesinin yükseltilmesi: Kişilerin bilinç seviyesinin yükseltilebilmesini temin maksadıyla, kişilerin kendini tanıması sağlanmalı, bunlarla etkili iletişim kurulmalıdır. 2) Kişilerin kendi menfaatlerinin daha ilerisine bakmasına yardım etme: Liderler, kişilerin ufuklarını genişletmeli, umutlarını güçlendirmelidir. Bunu temin için, kişiler bir araya getirilmeli, umutları gerçekleştirebilmek için ekip çalışmalarına yönlendirilmeli, bu ekipler motive edilebilmelidir. 3) Kişilerin kendi başlarına işler başarmasına yardımcı olma: Lider, ekibinde bulunanların yaparak öğrenmelerine fırsat tanımalıdır. Lider biraz da olsa kontrolü onlara bırakarak kendi başlarına başarmalarına izin vermelidir. Liderin, ekibindekiler vasıtasıyla yönetmeyi bırakıp, öne çıkıp, “beni izleyin” diyeceği zamanlar da vardır. Böyle bir durum her şeyin kötüye gittiği zamanlar olabilir. Bu haller haricinde, kişilere inisiyatif tanınmalıdır. Sürekli öne çıkıp doğrudan doğruya takım liderine emirler veren yönetici, tüm emir-komuta zincirini zayıflatır; takım liderinin öğrenme tecrübelerini engeller “bu iş bensiz yürümez” diyen zayıf liderler, ekip elemanlarını eğitemezler.

4) Kişileri dönüşümün gerekliliğine inandırma: Lider, statükocu değildir. Her zaman gelişim ister. Organizasyonları geliştirmek ve değiştirmek, öğretim yeteneği ve şahsi esnekliği içerir. Lider, öğrenim ve değişimin giderek birleşen biçimi olduğu sırada, kendinin ve başkalarının endişelerini idare etmeyi sağlayacak duygusal yakınlığı da sağlamalıdır.   5) Dönüşüme uygun yeni örgüt kültürü oluşturma: Lider, dönüşümü gerçekleştirirken, dönüşümü gerçekleştirecek örgütü ve örgüt kültürünü oluşturmalı; öğrenen örgüt yapısını oluşturmalıdır. 6) Örgütü dönüştürecek lideri, kendini oluşturması: Hareket sözlerden önce gelir. Şeref, sadakat ve özveriden bahseden, ancak bu değerleri gerek görev başındayken gerekse dışarıdayken, bizzat kendisi tatbik etmeyen bir lider başarılı olamaz. Lider model olmalı, ilham verecek motivasyon oluşturmalı, entelektüel istek sağlamalı ve bireysel ilgi göstermelidir. Başarılı liderlik için, ruhsal, zihinsel, duygusal ve fiziki açılımların dengeli kullanımı önemlidir. Bunun için temel değerler; açık olan vizyona, güçlenen ilişkilere ve yenilikçi eylemlere ihtiyaç vardır.

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ.