Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar Hazırlayan: Gözde Boz
MARKA HİKAYESİ H&M ucuz ve modern giyim çeşitleriyle tanınan İsveçli bir giyim firmasıdır. İlk kurulduğunda sadece kadın giyimi satan ve adı İsveç’ce de “kadınlara ait” anlamına gelen Hennes olan şirket, 1947’de Erling Persson tarafından Västerås, İsveç’te kurulmuştur. 1968 yılında, firmasını genişletmek için Stokholm’da av malzemeleri dükkanı Mauritz Widfoss’u satın aldığında firmanın ismine ikinci bir isim olarak, “Mauritz”i eklemiştir. Bunun nedeni koleksiyonuna erkek giyimi de eklemek istemesidir. Ve Erkekler için hazırlanmış bir seriyle koleksiyonunu tamamlar.
Erling Persons 1917-2002
Tam şirket adı Hennes & Mauritz olan markanın dünya algısını basitleştirmek için H&M olarak lanse edilmiş ve bu şekilde markalaşılmıştır. 1964’te Norveç’ten sonra , 1967’de Danimarka, Almanya ve İsviçre’de faaliyet göstermeye başlamıştır. 1982 yılından beri oğlu Stefan tarafından idare edilen H&M, Hollanda, Avusturya, Finlandiya’yı, sonra 1998’de Fransa ve 2000’de ABD’yi fethetmiştir. Ucuz Fiyatlı moda anlayışı değişmemektedir. 1991’de Cindy Crawford ve 1992’de Naomi Campbell’dan sonra 2000 yılında markaya yeni iç çamaşırı serileri için danışmanlık yapma sırası Claudia Schiffer’e gelmiştir.
Hazır giyim sektörüne kadın giysileriyle başlayan şirket sonrasında erkek giysilerini de koleksiyonuna eklemiş ve günümüzde genç ve çocuklar içinde kıyafet üretimi yapmaktadır. H&M’nin 24 ülkede, 1300’den fazla mağazası ve 50,000’i aşkın çalışanı vardır. Stefan Persson, Erling'in oğlu, 1990’da CEO, 1998’de de Yönetim Kurulu Başkanı olmuştur. Ayrıca İsveç Klisesi zincirin ana ortaklarından biridir.
H&M Türkiye H&M Türkiye pazarına 2010 yılında Forum İstanbul Avm’de 1500 metrekare alanda mağaza açarak girmiştir. Türkiye'ye, yerel distribütör olmaksızın kendi operasyonu ile gelmiştir. Günümüzde 21’i İstanbul’da olmak üzere 60’a yakın H&M mağazası ülkemizde bulunmaktadır.
H&M’in CEO’su Karl-Johan Persson 2010 yılında Sabah Gazetesi’ne verdiği röportajda ’’Türkiye büyük, genç ve moda bilinci olan nüfusa sahip farklı bir pazar. Gelecekte büyüme adına büyük potansiyel vaat ediyor. Şimdi Türkiye'de müşterilerimize moda ve kaliteyi en iyi fiyata sunmak için sabırsızlanıyoruz. Ayrıca Türkiye önemli bir pazar olduğundan kendimiz girdik, franchise'a burayı bırakamazdık.’’ cümlelerini kullanmıştır. 18 milyar dolar cirosu ile dünyanın en büyük perakendecilerinden H&M'nin CEO'su Persson, 64 yıllık bir markanın ilkesini "Moda ve kaliteyi en iyi fiyatta müşterilerine sunmak" olarak açıklamıştır.
Karl-Johan Persons
TEŞEKKÜRLER PAZARLAMADA YENİ YAKLAŞIMLAR DERSİ Prof. Dr. HÜSEYİN ALTUNBAŞ Hazırlayan: GÖZDE BOZ 130908005 Reklamcılık (İÖ)