ZAMAN YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINIFTA ZAMAN YÖNETİMİ
Advertisements

Şule Ötken Altındağ RAM Ar-Ge Birimi
ZAMAN YÖNETİMİ Zaman Yönetimi; Zamanı olabildiğince etkili olarak kullanma ve denetleme sistemi olarak tanımlanır. Bir başka tanıma göre zaman yönetimi,
Dr. Berna Bridge Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi
YUSUF MOL
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
MODÜL 4 Organizasyon.
MESLEKİ EĞİTİM.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
tüm öğrencilere başarılar dileriz.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
REHBERLİK.
Problem Çözme Becerileri
İŞLETMELERDE İFLAS.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
PROGRAM TASARIMI
ERK İSG&İK – –
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ Ofis Çalışanları Beceri Eğitimi.
Bölüm 12 Stratejilerinin Uygulanması-1 İşletme Yapıları ve Sistemler
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
Şule Ötken Altındağ RAM Ar-Ge Birimi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
STRATEJİK PLANLAMA.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
MOTİVASYON.
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Kariyer Yönetimi ile ilişkili Kavramsal Çerçeve
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
KARİYER GELİŞTİRME.
Motivasyon Dürtüler Güdüler
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZAMAN YÖNETİMİ VE TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

ZAMAN YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN

Zaman nedir? Zaman, kullanılmayan kısmı yok olup giden önemli bir sermayedir. Arka arkaya dizilmiş olayların ve olguların algılanmasıdır. Olayların geçmişten bugüne gelip geleceğe doğru birbirini izlediği kesintisiz süreçtir. İş yapabilmek için gereksinim duyulan süredir. Zaman asla tutulamayan, yavaşlatılamayan, baştan başlatılamayan ve herkes için eşit olan tek kaynaktır. Zamanı iyi kullanmak hayatı doğru kullanmak ve verimli sonuçlar alabilmektir. Nesnel zaman: Doğal olaylar ya da saat gibi araçlar yardımıyla ölçülebilen zamandır. Öznel zaman: Bireyin psikolojik durum ve niteliğe bağlı olarak hissedilen ya da algılanan zamandır.

Zaman Yönetimi Zaman yönetimi; zamanı etkili ve verimli olarak kullanma ve denetleme yeterliliği olarak tanımlanmaktadır. Zaman yönetimi, günümüzde özellikle yönetici yetiştirme ve yöneticilik yeterliklerinin geliştirilmesine yönelik programlarda oldukça önemli bir yere sahiptir. “Zaman yönetimi”, amaçlara ve hedeflere ulaşmak için kıt bir kaynak olan zamanı verimli kullanma çabasıdır. Zaman yönetimi için temelde gerekli olan iş ortamı değil, bireyin zihinsel olarak bu konuda kendisini hazır hissetmesidir. Bu durumda zaman yönetiminin bir öz yetenek olduğunu söylemek mümkündür .

Zamanın kendine özgü yönleri Zaman herkese eşit dağıtılmış kıt bir kaynaktır, Zaman geri döndürülemez, Zaman biriktirilemez, Zaman alınıp satılan bir meta değildir, Zaman çoğaltılamaz, Zaman yönetimi karar ve planlama ile ilgilidir.

Zaman Yönetiminin Önemi Zaman yönetimi modern iş yaşamında önemli bir konu haline gelmiştir. Gelişen teknoloji, karmaşıklaşan örgüt ve toplum yapısı, bireylere daha fazla ve çeşitli işler yüklediğinden bu işlerin zamanında yapılması, işlere ilişkin yapılacak eylemlerin zamana göre planlanmasını zorunlu kılmaktadır. Zaman yetersizliği giderek çağımız insanının önemi artan bir sorunu ve zaman yönetimi, yönetim biliminin ilgi çeken bir alanı haline gelmektedir.

Zaman Yönetimi Yaklaşımları 1. Düzenli Yaşam Yaklaşımı Bu yaklaşım, genellikle üç alandaki düzenleme üzerinde odaklanır: a) Nesneleri düzenlemek: Anahtarlardan bilgisayar ekranlarına, dosyalama sistemlerinden evrak dolaplarına, büro alanından mutfak alanına kadar her şeye çekidüzen vermek. b) Görevleri düzenlemek: Basit listelerden karmaşık planlama tablolarına ve proje yönetimi yazılımlarına kadar çeşitli araçlar kullanarak, “yapılacak işleri” bir düzene ve sıraya sokmak. c) İnsanları düzenlemek: Gerek kendinizin gerekse başkalarının yapabileceği işleri tanımlamak, yetki devretmek, olup bitenlere hâkim olmak için izleme sistemleri oluşturmak

Zaman Yönetimi Yaklaşımları-2 2. Savaşçı Yaklaşım: Bazen yapılacak işler, üstesinden gelebileceğimizden çok daha fazla olur. Bu işleri bitirmek için savaşmamız gereken birçok zaman tuzağı vardır. Bu yaklaşım, tuzaklarla savaşma yollarını bize gösterir ve yaratıcı işlere girişmeden önce sakin, rahatsız edilmeden kullanabileceğimiz şu teknikleri içerir : Kendini Yalıtmak: Sekreterini devreye sokmak, kapıları kapatmak telesekreter kullanmak ve anlamsız iletişimleri reddetmek, Yalnız Kalmak: Rahatsız edilmemek için yalnız kalınabilecek bir yere çekilmek, Yetki Devretmek: Önemli işlere zaman ayırabilmek için başkalarına görev vermek.

Zaman Yönetimi Yaklaşımları-3 3. Hedef Belirleme Yaklaşımı Bu yaklaşım temelde, kısa, orta ve uzun vadeli hedefler doğrultusunda motive etmek esasına dayanır. Kişilerin gündelik ve haftalık yapacağı işleri düzenlemesi ve plan yapması zaman yönetiminde önemlidir. 4. ABC Yaklaşımı Bu yaklaşım, “istediğinizi yapabilirsiniz ama her şeyi yapamazsınız” diyen bir yaklaşımdır. Öncelikle çabaların en önemli işler üzerinde yoğunlaştırılması gerektiğini vurgular. ABC yaklaşımının sağladığı kolaylıklar; Kayıpları en aza indirger, Her gün etkin bir şekilde planlanır, Bir işin önemine göre ona vakit ayrılır. ABC yaklaşımı, hedef yaklaşımından esinlenir ve çabaların öncelikle, en önemli işler üzerinde yoğunlaştırılmasını hedefler. Bu yaklaşımın güçlü ve zayıf yanları aşağıdaki gibidir: Güçlü Yanları: Bu, “önemli işlere öncelik” yaklaşımıdır. Düzen ve ardışıklık sağlar. Bu yaklaşım yapılacak işlerle, öncelikli görevler arasındaki farkı anlamamızı sağlar

Zaman Yönetimi Yaklaşımları-4 5. Sihirli Araç Yaklaşımı Sihirli araç yaklaşımı, zaman yönetimi yaparken doğru araç ve gereçlerin kullanılmasını gerekliliğini savunur. Doğru planlamanın, doğru takvimin, doğru bilgisayar programının, doğru masa üstü ya da diz üstü bilgisayarın bize yaşam kalitesi oluşturma gücünü vereceği varsayımına dayalı bir yaklaşımdır. Doğru araçların kullanımı, ev kurmaktan yaşam kurmaya kadar hayatımızda ciddi farklar ortaya çıkarabilir.

Zaman Yönetimi Yaklaşımları-5 6. Beceri Yaklaşımı Beceri yaklaşımı, zaman yönetiminin temelde, belli tekniklerin kullanılarak gerçekleştirildiği bir aktivite olduğuna vurgu yapar. Planlamaya önem vermek, yetki devretmek, hayır demek gibi belli tekniklerin kullanılarak başarılı bir zaman yönetiminin mümkün olduğunu savunur. Bu yaklaşımla, kuruluşun değer verdiği mesleki beceriler açısından ilerleme kaydetmek mümkündür.

Zaman Yönetimi Yaklaşımları-6 7. İyileştirme (Rehabilitasyon) Yaklaşımı Davranış tarzımızı belirleyen çevre, kalıtım ve diğer etkilerin sonucunda ruh dünyasında temel eksiklikler oluşabilmektedir. Çocuklukta ya da çevre baskısıyla benimsenen “insanların hoşuna gitme” güdüsüyle birey mükemmeliyetçi haline gelebilir. Bu kişiler aşırı iş üstlenme, yetki devretmekten korkma eğilimlidir. İyileştirme yaklaşımı, davranış tarzımızdaki sorunun kökleri üzerinde odaklanmakta ve çözüm önermektedir. Önerilen çözüm, zaman yönetimi sorunlarını yaratan psikolojik ve sosyolojik yetersizliği iyileştirmektir

Zaman Yönetimi Yaklaşımları-7 8. Kendini Akıntıya Bırakma Yaklaşımı Bu yaklaşım zaman yönetimi ile ters düşen hatta karşı çıkan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşıma göre, asıl olanın kişinin zamanını yönetmesi değil, zaman içinde kendini doğal akışla bütünleştirmesidir ki bu açıdan kişisel zaman yönetimine herhangi bir katkı sağlamaz. Çünkü , bireysel sorumluluk, insanın kendini zamanın akışına bırakmayı değil, zamanını ve dolayısıyla yaşamı yönlendirmeyi gerektirir.