AKREDİTASYON SÜRECİ: ANA KONULAR VE İŞLEYİŞ Prof. Dr. Alipaşa Ayas Bilkent Üniversitesi
Öğretmen Yetiştirmede Akreditasyon Niçin Gerekli? Her çocuk iyi bir öğretmenden eğitim alma hakkına sahiptir. Ülkelerin gelişmesinde ve kalkınmasında eğitimin kalitesi önemli bir yer tutar. Eğitimin kalitesini yükseltmede nitelikli öğretmen yetiştirme anahtar bir role sahiptir. Bütün mesleklerin elemanlarını ve toplumun her kesiminden vatandaşları öğretmenler yetiştirmektedir. Bilinçli, kültürlü, bilgili vatandaş iyi eğitim ve iyi öğretmenle mümkündür. Vb.
Akreditasyon Sürecinin İşlemesi için: Yaygın, anlaşılır ve desteklenen açık bir ulusal standartlar bütününün olması, Standartları iyi bilen, ziyaret i.in belirlenmiş bir protokolü izleyen ve standartlara dayalı olarak adil yargılara varan bir eğitilmiş uzman meslektaşlar (değerlendiriciler) topluluğunun olması, Standartlara dayalı olarak kararlar verilmesini sağlayan bir karar oluşturma süreci ve bu süreci işleten bir karar merciinin olması. Akreditasyon Sürecinin İşlemesi için:
Akreditasyon Sürecinde Aşamalar-1 Programlar hakkında yargıya varmada kullanılan bir standartlar kümesi Fakülte tarafından hazırlanan, kendilerinin standartları karşılamak üzere nasıl çalıştıklarını açıklayan ve standartları karşılamada ne kadar başarılı oldukları ile ilgili kendi değerlendirmelerini içeren bir öz değerlendirme Öz değerlendirme raporunun ve diğer belgelerin incelenmesi, tesislerin incelenmesi, derslerin gözlenmesi ve öğretim elemanları, öğrenciler, dekan ve ilgili diğer kimselerle görüşmelerin yapılması konularında eğitilmiş uzman meslektaşlardan oluşan bir ekip tarafından yapılan ziyaretler Akreditasyon Sürecinde Aşamalar-1
Akreditasyon Sürecinde Aşamalar-2 Ziyareti gerçekleştiren ekip tarafından hazırlanan, fakültenin akreditasyonla ilgili standartları ne ölçüde karşıladığı hakkındaki ekip değerlendirmelerini ve programların akreditasyon durumu hakkındaki .nerilerini i.eren bir rapor Ekibin raporunda .nemli bir bilgiyi dikkate almaması ya da ziyaretin ardından ortaya önemli bir bilgi çıkması halinde, ziyaret edilen fakülte dekanı tarafından yazılan bir cevap Fakülteden ve ziyareti ger.ekleştiren ekipten elde edilen kanıtlara dayalı olarak yetkili merciin verdiği karar Akreditasyon Sürecinde Aşamalar-2
Akreditasyon Sürecinde Aşamalar-3 1. Standartların belirlenmesi 2. Öz-değerlendirme raporu 3. Ziyaretlerin yapılması 4. Ziyaret raporu 5. Dekanın rapora cevabı 6. Karar verilmesi
1. Standartların belirlenmesi Başlangıç standartları Süreç standartları Ürün standartları
Standartların önemi ve anlamı Standartlar akreditasyonun en önemli unsurudur. Standartlar asgari koşulları tanımlar (başlangıç, süreç ve ürün) ve bir öğretmenin taşıması gereken minimum özellikleri belirtir. Öğretmen eğitimi programlarının sahip olması gereken asgari nitelikleri ifade eder (alan bilgisi, pedagojik formasyon, ve genel kültür)
Standartların kullanılması Göstergeler Kanıtlar Derecelendirme
Akreditasyon sisteminde standartların alanları Öğretimin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi Öğretim elemanları Öğrenciler Fakülte okul işbirliği Tesisler, kütüphane ve donanım Yönetim Kalite güvencesi Bu standartlar başlangıç, süreç ve ürün standartları olmak üzere üç alanda belirlenmiştir.
Örnek bir inceleme 1.1.1 Yükseköğretim kurulu tarafından belirlenmiş lisans programının izlenmesi Standata uygun göstegeler seçelim: Fakülte eğitim programının (ders adları, kuramsal ve uygulamalı ders saatleri ve krdileri) lisans programına uygun olması Ders öğretim programlarının ders tanımları ile tutarlı olması Öğretmenlik meslek derslerinin lisans programlarında belirtilen sırayı izlemesi Kanıtlar: Fakülte eğitim programı; Ders öğretim programları; Ders planları Derecelendirme: A (tam uyum), B (Büyük oranda uyum), C (Orta düzeyde uyum) ve D ( Çok zayıf uyum/ büyük sapmalar var) Bir standart seçelim: (Başlangiç standartı)
ÖZ DEĞERLENDİRME RAPORU ve FAKÜLTENİN HAZIRLAYACAĞI BELGELER Akreditasyon sürecine tabi olmak isteyen fakülte akredite ettirmek istediği program(ların) özel bir önem vererek süreç hakkında ön hazırlık çalışmaları yapar, standartlar ekseninde değerlendirme faaliyetlerini tamamlar ve öz değerlendirme raporunu hazırlar. Bu raporda kuvvetli yönlere ve zayıf yönlere vurgu yapar. Bu raporda başarılarını ortaya koyduğu kısımları destekleyen belgeler ve dokümanlar hazırlar ve ziyaret ekibine sunar.
BELGELER VE DOKÜMANLAR 7 standart alanının her birini destekleyecek belgeler ve dokümanlar hazırlanmalıdır. Ders Dönem planları Öğretim üyeleri CV’leri Öğrencilerin daha iyi yetişmesi için yapılan çalışmaların belgeleri (fakülte okul işbirliği, derslerin yürütülmesinin destekleyici kaynaklar, tesisler, vb.) Yönetimin kaliteyi sağlama çabalarına ilişkin belgeler, vb. BELGELER VE DOKÜMANLAR
Ön ziyaret !!! Akreditasyon ziyaretinden iki hafta önce ekibin bir üyesi tarafından yapılır. Hazırlıkları gözden geçirip ekibin beklentilerine uygunluğu incelenir. Bu ziyaret ekip başkanı veya görevlendireceği bir ekip üyesince yapılır. Normal /ekiple yapılan ziyaret ZİYARETİN YAPILMASI
Akreditasyon kitabında belirtilen formatta ve ekip başkanının öncülüğünde ekip üyelerinin herbiriyle ayrı olarak ve ekibin ortak toplantılarında varılan ortak kanaatleri yansıtacak şekilde kaleme alınır. Bu süreçle hazırlanan rapor taslak rapordur. ZİYARET RAPORU
Bu taslak rapor Dekan’a gönderilerek eğer varsa hatalar konusunda düzeltmeler yapmasına imkan sağlanır. Burada özellikle yanlış anlaşılmış olabilecek veya hatalı yazılmış olabilecek rakamsal bazı düzeltmeler daha ön plandadır. Bu düzeltmeler sonrası rapora son hali verilir. DEKANIN RAPORA CEVABI
Ekip başkanı nihai raporu ve akreditasyonla ilgili kararı EPDAD’a bildirir. EPDAD son kararı YÖK’e ve Fakülteye bildirir. KARAR VERİLMESİ
Sorular??? Teşekkürler…