Temel Bilgi Teknolojileri Yrd. Doç. Dr. Doğan Aydoğan
E-DEVLET Günümüzde devletler birçok hizmeti internet üzerinden vermektedir. Devletler: Daha hızlı, etkin ve verimli hizmet sunabilmek için bilgisayar teknolojilerinden yararlanmaktadır. Bu hizmetler sayesinde vatandaşlar kamu hizmetlerinden aracı olmadan yararlanabilmektedir. Devletin ve vatandaşın ilişkilerinde böylece verimlilik ve şeffaflık önplana geçmektedir.
E-DEVLET Bilgi Toplumu Stratejisi E-Devlet ihtiyaç ve amaçlarını şöyle özetler: Mükerrer ve kaynak israfına yol açan benzer proje ve uygulamaların önlenmesi Öngörülen projelerin belirlenen zaman ve bütçe ile tamamlanması Kamu tedarik sürecinin dijitalleştirilmesi Kurum içi ve kurumlar arası güvenli ve dijital belge paylaşımının sağlanması
E-DEVLET – Tarihsel Gelişim 1980’lerde bilgisayarların yaygınlaşması 1990’lı yıllarda internetin yaygınlaşması Buna paralel artan kurumsal sitelerin çoğalması Bu sitelerin organize edilerek, bilgi paylaşır hale gelmesi E-Devlet uygulamalarının ana hattını oluşturur.
E-Devlet ve Avrupa Birliği Lizbon zirvesinde dünyanın en rekabetçi ve dinamik ekonomisi için yeni bir politika planlanmıştır. Yenilikçilik ve istihdam bu noktada vurgulanan kararlar olmuştur. Bilgi toplumu ve AR-Ge için daha iyi politikalar oluşturarak, rekabetçilik ve yenilikçilik için yapısal reform sürecini hızlandırarak ve iç pazarı tamamlayarak bilgi tabanlı bir ekonomi ve topluma geçişin hazırlanması. İnsana yatırım yaparak ve sosyal dışlanma ile mücadele ederek Avrupa Sosyal modelini geliştirmek Uygun makroekonomi politikalarıyla, sağlıklı bir ekonomik perspektif ve elverişli büyüme hedeflerini sürdürmek. AB ülkerleri 2000 yılında «E-Avrupa Eylem Planı» adı verilen planı hazırlamış ve Türkiye 2001 yılında bu plana imza atarak uygulamaya başlamıştır. 2003 yılından itibaren e-devlet vizyon ve stratejileri oluşturularak, bürokratik hizmetlerin dijital yöntemlerle gerçekleştirilmesinin önü açılmıştır.
E-Dönüşüm E-dönüşüm sadece bilgisayar teknolojileri ile ilgili bir kavram değildir. Bürokrasi, yönetim, kültür, algı, teknoloji eğitimi gibi konuları da kapsayan geniş bir konudur. E-Dönüşümün uygulama takipçisi Devlet Planlama Teşkilatıdır. DPT bazı alanlarda yoğunlaşmıştır. Bunlar Ulusal ortak veritabanlarının oluşturulması Vergi tahsilatı ya da SGK ödemeleri gibi yüksek nakit akışının olduğu işlemler E-Adalet ve E-Sağlık gibi toplumu ilgilendiren sektörel konular E-İhale uygulamaları E-Öğrenim Sınır geçişleri (Gümrük ve ticaret uygulamaları
GÜNÜMÜZDE E-DEVLET Durumu 2012 yılında devlet Planlama Teşkilatı Kalkınma Bakanlığı olmuş ve süreç bakanlık seviyesince takip edilir hale gelmiştir. E-Devlet hizmetlere ulaşım ve devlete katılım noktasında en demokratik, hızlı ve etkin uygulamaları ortaya koymaya çalışmaktadır. Temel hedefler E-katılımcılık anlamında vatandaş odaklı kamu hizmeti sunumu Paylaşımcı ve ortak hizmet kültürü Hükümet kaynak ve kabiliyetinin etkin yönetimi Bu çerçevede kurulan «e-devlet kapısı» elektronik devlet hizmetlerinin tek bir noktadan verilmesini hedeflemekte, etkin bir araçtır. E-Devlet Kapısı: Devlet kurumlarının (SGK,MALİYE,ADLİYE V.B.) sunduğu hizmetleri tek bir noktadan sunmayı hedefleyen sistemdir. 2008 yılında faaliyete geçmiştir. www.turkiye.gov.tr adresi üzerinden e-devlet uygulamalarına ulaşılabilir. Şu anki hedef e-devlet kapısı üzerinden verilen hizmet sayısının arttırılması ve yaygınlaştırılmasıdır.
DÖNÜŞÜM ve ÖNÜNDEKİ ENGELLER Bu konudaki en önemli engeller, kamunun hangi hizmetleri ne şekilde sunacağına yönelik yasal mevzuatlarda ortaya çıkmaktadır. Islak imza gerektiren belgeler, dijital ortamdan verilse de ıslak imza için yine kurumlara gidilmesi gerekmektedir. Bazı kurumlar dijital hizmet verse de bunlar henüz E-Devlete entegre edilmemiş olabilmektedir. Kurumlar hizmetleri e-devlet üzerinden sunsa da kişiler güvensizlik ya da bilgisizlik nedeni ile bu hizmetler için kamu kurumlarına gitmeye devam etmektedir. Gelecekte akıllı telefonlar aracılığı ile devletin vatandaşa önceden ulaşıp, katılımını ya da hizmet talebini alması beklenmektedir. Büyükşehirlerde ve eğitim seviyesi arttıkça e-devlet kullanımı artmaktadır. PTT şubelerinden şifre alınarak, e-devlet sistemine giriş sağlanmakta ve hizmetlerden yararlanılmaktadır. Kişilere bir kamusal mail adresi verilerek, yenilik ve kararların bu mailler ile iletilmesi planlanmaktadır. Vatandaş odaklı hizmet anlayışında e-devlet uygulamaları önemli bir olanak sağlamaktadır.
Görüşmek Üzere