SOKAK ÇOCUKLARI VE ÇOCUK İSTİSMARI. Sokak Kültürü ve Sokaktaki Çocuk Savaşın ertesinde, Cumhuriyet’in ilk yıllarında: Yetim çocuklar 1951: Köprü altı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SOKAK ÇOCUKLARI VE ÇOCUK İSTİSMARI.
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
EĞİTİMDE DRAMA.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
It’s My Life It’s My Choice
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
DİJİTAL VATANDAŞLIK ve E – DEVLET
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
Bugün ne öğreneceğiz ??? Dijital Vatandaş Nasıl Olunur?
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
2. Sağlık hizmetleri.
1. sağlık ve sağlığın girdileri
Uçucu Maddelerin Zararları ve Bu Maddelerden Çocukları Koruma Semineri
. DERS.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
Nazlı ÖZTÜRK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

SOKAK ÇOCUKLARI VE ÇOCUK İSTİSMARI

Sokak Kültürü ve Sokaktaki Çocuk Savaşın ertesinde, Cumhuriyet’in ilk yıllarında: Yetim çocuklar 1951: Köprü altı çocukları (Kemalettin Tuğcu Romanları) 1980: Göç, Parçalanmış Aileler, Sinyal Çekme, Tinerci Çocuklar 1990: Ekonomik Güçlükler 2000: Parçalanmış İlişkilerden Kaçan Çocuklar

Sokak Kültürü ve Sokaktaki Çocuk Sorun hangisi olursa olsun ilk etkilenen, ÇOCUK Ya yok olmasına izin verelim ya da süreci farklı yöne doğru değiştirelim

Çocuğu Sokağa İten Nedenler Ailevi nedenler Okula yönelik nedenler Çevresel nedenler Bireysel nedenler

Sokaklardaki Çocukların Grupları Sokakta Yaşayan Evden Kaçmış Çocuklar (SYEK) Dilenci Çocuklar Sokak Çeteleri Geçici Olarak Sokakta Bulunan Çocuklar Sokakta Çalışan-Çalıştırılan Çocuklar

Sokakta Yaşayan Evden Kaçmış Çocuklar (SYEK) 24 saatini sokaklarda, ailelerinden uzak geçirme Her türlü istismara, tehlikelere açık İhtiyaçlarını karşılayamama Sokak çocuğu ya da köprü altı çocukları Uçucu madde bağımlılığı oranı yüksek Eski binalarda, otogar vb. yerlerde grup olarak yaşama

Dilenci Çocuklar Aileleri ya da bir başkaları adına yalnız veya grup olarak dilenme Başkaları adına para kazanma Kazancı, yakınlarının ya da başkalarının çocuğun ihtiyaçları dışında kullanması Yaşam tarzları hakkında bilgi edinmek ya da diyalog kurmak güç

Sokak Çeteleri 15 yaş üstü çocuklar Organize bir şekilde sokaklarda bulunma Geçici olarak aileden uzaklaşma ya da aileleri ile birlikte yaşayan çocuklar da çetelere girebilmekte Saldırgan davranışlar Tren istasyonları, düğün salonları, alışveriş merkezleri, oyun salonları, lunaparklar Organize suç grupları adına çalıştırılabilme Kazançlarını uçucu maddeler, psikotrop maddeler ve eğlenceli uğraşlar için harcama

Günübirlik ya da saatlik olarak ailelerinden habersiz evden ya da okuldan kaçma Amaçsız bir şekilde sokaklarda dolaşma Çoğunlukla evlerine dönerler İzinsiz sokağa çıkmayı alışkanlık edinen çocuklar, belirli bir süre sonra çetelerden etkilenebilmekte Çocukların izinsiz sokağa çıkmaları, çocuğun sokaktaki serüveninin başlangıcı olmakta Geçici Olarak Sokakta Bulunan Çocuklar

Sokaklarda mal veya hizmet satarak kendilerinin ya da ailelerinin ihtiyaçlarını karşılamaya çalışma Çoğunluğu aileleri ile birlikte yaşar ve akşamları geç saatlerde de olsa evlerine dönerler Kendileri ya da aileleri için para kazanma sorumluluğu Akşamları gidecekleri evlerinin olması, bekleyenlerinin olması Sokakta Çalışan-Çalıştırılan Çocuklar

Belli gruplar oluşturarak güç birliğine gitme Güç birliğinde belli hiyerarşik yapı içindeki kurallar=sokak kanunları Kazandıkları her şeyi grup içinde paylaşma Nüfus kağıdı yok Aileleri ile ilgili gerçek bilgileri saklama Lakaplar Sokak Kanunları

Olayları kendi aralarında halletme, yaralanmaların tedavilerini kendileri yapma Başkalarına güvenmeme Grubun lideri ve yardımcıları Kurallar katı ve uygulanır İspiyonculuk suç Gruptan atılmak en büyük ceza Her suçun bir cezası vardır Sokak Kanunları

Fiziki Riskler Her türlü hava koşulunda, uzun saatler ayakta kalarak, temizlik ve sağlık yönünden tehlike oluşturan işlerde (ayakkabı boyacılığı, pazarcılık vs. gibi) çalışma Sokak ve ev ortamlarının hijyenik olmayışı nedeniyle bit, pire, v.s. Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Fiziki Riskler Çalışma ortamlarında sağlık, eğitim, eğlenme-dinlenme ve boş zamanı değerlendirme, sağlıklı beslenme olanakları yok Bedensel gelişim ve sağlık yönünden olumsuz etkilenme Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Fiziki Riskler Fiziki kapasitelerini zorlayan çalışma ortamı Yeterli dinlenme olanağı yok Hava değişiklikleri, ağır iklim koşulları, aşırı güneş, sıcaklık, nem, soğuk ve tipiden kaynaklanan sağlık problemleri; üst solunum yolu enfeksiyonları, kulak-burun-boğaz ve cilt hastalıkları v.b. Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Fiziki Riskler Çeşitli kazalara (düşme, çarpma gibi) daha açıklar Yeterli ve dengeli beslenememe Kısa ve uzun dönemde pek çok sağlık ve gelişim sorunu Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Sosyal Riskler Uyuşturucu, uçucu madde, alkol ve suça itilmeye karşı korumasızlar Çocukların ruhsal ve toplumsal gelişimleri tehlikede Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Sosyal Riskler Aileler çocuklarını eğitimden geçirecek ekonomik güce sahip değiller ve eğitimin yararları konusunda yeterli bilgileri yok Çocuklar, eğitimlerini sürdürme olanağı bulamıyor. Bu durum, çocuğu genel ve mesleki eğitimden alıkoyar. Böylece çocuklar, ileri yaşamlarında beceri gerektirmeyen, düşük ücretli ve güvensiz iş ortamlarında çalışmaya zorlanırlar. Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Sosyal Riskler Oyun, spor ve kültürel etkinlikler boş zamanları yok. Bu durum, çocuğun kişiliğini geliştirme olanaklarını kısıtlar. Bedensel, duygusal ve toplumsal gelişimini olumsuz etkiler. Sosyal güvenlik düzenlemeleri dışında kalmaktalar. Sosyal güvenliğin sağladığı yararlardan yoksunlar. Sokakta Çalışan Çocukları Bekleyen Riskler

Sokaklar, çocuklar için istismara ve ihmale müsait, sağlıksız ortamlar Fiziksel, cinsel ve duygusal istismara açıklar Cinsel istismar, cinsel gelişim ve saldırganlık duygularında sapmalara neden olur Sokak Ortamında Çocukların Karşılaştıkları Riskler

Kimlik çatışması, rol çatışması Sokağın sunduğu özgür, başıboş, tehlikeli ortam, aile ve toplum baskısının olmayışı, sorumsuz ve başına buyruk olma gibi cazip yapı Son derece sefil, ama özgür, kendilerine özgü, kendileri gibi olanların bulunduğu bir dünya Madde bağımlısı çocuklar, çeteler, alkolikler ve dilenci çocuklar ile aynı ortamı paylaşma Riskli alışkanlıklar, zamanla yerleşik hale gelmekte Sokak Ortamında Çocukların Karşılaştıkları Riskler

Organize ‘marjinal yetişkin grupların’ ilgi odağı Yasadışı işlere kayabilmekteler. Suç ehliyetlerinin bulunmaması, kaçma-saklanma, kolay kandırılma gibi özellikleri nedeniyle yasadışı faaliyetlere sokulabilmekteler. Bu durumun da çocuğun ahlaki gelişimi üzerinde olumsuz etkiler yapacağı şüphesiz. Sokak Ortamında Ç ocukların Karşılaştıkları Riskler

Şiddetle karşı karşıya yaşama Yetişkinler, büyük çocuklar tarafından kötü muamele görmek, horlanmak, başkalarının önünde aşağılanmak, ağır biçimde azarlanmak, bağırılmak, çok ağır derecede küfredilmek, bakışlarla küçümsenmek gibi durumlar Sokaktaki şiddet ve acımasız kurallarla yüzleşen çocuklar, saldırgan bir tutum geliştirmekteler Sokak Ortamında Çocukların Karşılaştıkları Riskler

- Kendilerini dışlayan bir toplumda kurban olarak önce boyun eğdikleri davranışları, onlar da kullanmaktalar: Uyuşturucu, uçucu madde gibi davranışlar, bıçak, jilet, şiş gibi aletlerle hırsızlık ve gasp - Psikolojik gelişimlerinin olumsuz etkilenmesi: Sosyal ilişkilerinde zayıf kalmakta, sorunları barışçıl yollardan çözümlemenin en temel öğelerini bilememekteler. Sokak Ortamında Ç ocukların Karşılaştıkları Riskler

Çalışma Hayatında Çocukların Karşılaştıkları Riskler Araç çarpması veya ezilme, sakat kalabilme ya da ölebilmekteler Sağlık problemleri (kas-iskelet yapılarında bozukluklar, bel ve sırt ağrıları, kamburluk, taban çökmesi vb.) Vagonlardan düşme Aileler eğitime fazla değer vermediklerinden çocukların motivasyonları zayıf Ailelerde eğitimin kendilerine parasal yük getirdiği, gelir kaybına uğrattığı düşünceleri yaygın

Çalışma Hayatında Çocukların Karşılaştıkları Riskler Hastane veya doktora gitme alışkanlıkları yok Eğlence yerlerinin yoğun bulunduğu bölgelerde gece geç saatlerde çalışıyorlar Ücretlerinin ödenmemesi, fiziksel istismar, cinsel taciz, alkole özenme, alkol kullanmaya başlama gibi tehlikeler Sözlü tacizler, küfürlü konuşmalar, aşağılamalar, kumar oynama özentisi, çocukların psikolojik gelişimlerini olumsuz etkiler

Çalışma Hayatında Çocukların Karşılaştıkları Riskler Dengeli beslenme problemi Bütün günü aç geçiren çocuklar var Boy ve ağırlık, standartlarının altında olabilmekte. Yenilen maddelerin besin değeri ve temizliği sorunu Protein ya da vitamin değeri ya çok düşük ya da hiç olmayan gıdalar Tutarlı ve besleyici öğünleri yok Fiziksel gelişimleri açısından riskler fazla

BİR ARAŞTIRMA Ergenlik öncesi ya da ergenliğin ilk dönemlerinde %15, sokakta çalışmaya 8 yaşından küçükken başlamış %82-89, parçalanmış aile Ebeveynlerin eğitim düzeyi düşük %44, baba işsiz Ailedeki çocuk sayısı yüksek Fiziksel duygusal istismara uğrama Büyük çocukların istismarı Birbirlerinden ve esnaftan destek