Avrupalılaşma Avrupa kültürü Avrupa halkları, aralarında daha yakın bir birlik oluşturmak için ortak değerlere dayalı barışçı bir geleceği paylaşmak.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KIRSAL KALKINMA BELGELERİ Avrupa Birliği Yapısal Uyum Yönetim Otoritesi Daire Başkanlığı.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
UNI-SET Toplantı Notları
COMENIUS 2.1 EĞİTİM / ÖĞRETİM PERSONELİNİN YETİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK AVRUPA İŞBİRLİĞİ PROJELERİ.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu YÜKSEKÖĞRETİM KURULU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Lizbon Antlaşması Sonrası Avrupa Birliği Spor Politikası ve Hukuku
ERASMUS+ SPOR DESTEKLERİ. SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ.
1 BOLOGNA SÜRECİ’NDE İÇ DENETİMİN ROLÜ Mustafa PAKSOY Sakarya Üniversitesi İç Denetçi.
GRUNDTVIG Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Öğrenme.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
ERASMUS+ YÜKSEKÖĞRETİM HAREKETLİLİĞİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Avrupa 2020 Hedefleri Horizon 2020
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
PROJE YÖNETİM OFİSİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
GÜMÜŞOVA MESLEK YÜKSEKOKULU ÜRETİMDE KALİTE KONTROL PROGRAMI
DÖNEMİ FAALİYET RAPORU Sunucu: Yrd. Doç. Dr. Fevzi HANSU
Bologna Sürecinde Öğretim Perspektifi
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Ankara Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
TKGM KADASTRO DAİRESİ BAŞKANLIĞI “GAYRİMENKUL DEĞERLEME ÇALIŞTAYI”
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Avrupalılaşma Avrupa kültürü

Avrupa halkları, aralarında daha yakın bir birlik oluşturmak için ortak değerlere dayalı barışçı bir geleceği paylaşmak

Avrupa Birliği'nin eğitim alanında sunduğu olanaklar: Uluslararası eğitim, mesleki eğitim ve gençlik ortaklıkları, Değişim programları ve yurtdışında eğitim olanakları, Yenilikçi öğretim ve eğitim programları, Eğitimde yeni teknolojilerin kullanılması ve diplomaların karşılıklı tanınması, Akademisyenler ağı ve mesleki uzmanlık, Karşılaştırma ve politika üretme amaçlı danışma platformudur.

Bu politikaların belirlenmesinde etkili olan unsurlar şunlardır: Bilgi Toplumuna Uyum Rekabet Gücünün Yükseltilmesi İnsan Gücünün Serbest Dolaşımı İstihdamın Artırılması

Avrupa Birliği'nin eğitim, öğretim ve gençlik konusunda izlediği temel politikalar şunlardır : Her kademede eğitimin niteliğinin yükseltilmesi, Yüksek öğretim kademesinde kalite kontrol sisteminin kurulması ve bunun işletilmesinin teşviki, AB ülkeleri dillerinin öğretiminin nitelik ve nicelik yönünden geliştirilmesi, Eğitim alanında AB ülkeleri arasında işbirliğinin öğrenci, öğretmen ve öğretim üyesi hareketliliğinin teşviki, Eğitimde yeniliklerin, araştırmaların ve yeni teknolojilerin kullanımının desteklenmesi, Eğitimin Avrupalılık boyutunun güçlendirilmesi, AB ülkeleri arasında eğitim imkânlarından yararlanılmasının kolaylaştırılması, Yaşam boyu öğrenme ve Avrupa'nın öğrenen toplum olma yolunda desteklenmesi, Mesleki öğretimle becerili ve teknik işgücünün endüstrideki değişmelere uyumunun kolaylaştırılması,

Hizmet öncesi ve sürekli mesleki öğretimin nitelik ve nicelik yönünden geliştirilmesi, emek piyasasında mesleki bütünlüğün sağlanması, Mesleki ve teknik öğretimde AB ülkeleri arasında öğrenci ve öğretmen hareketliliğinin teşviki, ülkeler arasında mesleki öğretim imkânlarından yararlanılmasının kolaylaştırılması, Mesleki ve teknik öğretim kurumlarıyla iş hayatı arasında ilişkilerin güçlendirilmesi, AB ülkeleri mesleki ve teknik öğretim sistemleri arasında bilgi ve tecrübe değişiminin geliştirilmesi Gençliğin toplumla bütünleşmesinin, kişiliğinin, Avrupalılık kimliğinin ve sorumluluk duygusunun gelişmesine yönelik faaliyetlerinin desteklenmesi, Gençliğin diğer ülkelerin kültürlerini tanımaya, çevrenin korunmasına, ırkçılıkla mücadele ve genç göçmenlere yardıma yönelik faaliyetlerinin desteklenmesi, AB ülkeleri gençlik ağının kurulmasının ve işletilmesinin teşvik edilmesidir.

Amsterdam Zirvesi ve Amsterdam Antlaşması (Haziran 1997) Madde 149: Topluluk, öğretimin içeriği ve öğretim sistemlerinin örgütlenmesinin yanı sıra kültür ve dil çeşitliliği dâhil olmak üzere, üye devletlerin sorumluluklarına tamamen riayet ederek ve gerektiğinde faaliyetlerini tamamlayıp destekleyecek şekilde, üye devletler arası işbirliğini teşvik edip, öğretimin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunur. Topluluk faaliyetinin amaçları şunlardır: - Özellikle üye devletlerin dillerinin öğretilmesi ve yaygınlaştırılması yoluyla öğretimde Avrupa boyutunu geliştirmek - Diplomaların ve öğretim sürelerinin akademik olarak tanınmasını teşvik etmek de dâhil olmak üzere, öğrencilerin ve öğretim üyelerinin dolaşımına olanak tanımak - Öğretim kurumları arasında işbirliğini iyileştirmek - Üye devletlerin öğretim sistemlerinin ortak sorunları hakkında bilgi ve deneyim değişimini geliştirmek - Gençlerin değişimi ile sosyo–öğretim eğitmenlerinin değişimini desteklemek Topluluk ve üye devletler, üçüncü ülkeler ile öğretim konusunda uzmanlaşmış Uluslararası örgütlerle ve özellikle Avrupa Konseyi ile işbirliğini desteklerler.

Madde 150: Topluluk, mesleki eğitimin içeriği ve örgütlenmesi konusunda üye devletlerin sorumluluklarına tamamen riayet ederek, üye devletlerin faaliyetlerini destekleyip, tamamlayacak şekilde bir mesleki eğitim politikası uygular Topluluk faaliyetinin amaçları şunlardır: - Özellikle mesleki eğitim ve mesleki yeniden yönlendirme yolu ile sanayi değişimlerine uyumu kolaylaştırmak - Mesleki bütünleşme ve istihdam piyasasına yeniden girişi kolaylaştırmak amacı ile temel mesleki eğitimi ve sürekli mesleki eğitimi iyileştirmek - Eğitim ya da mesleki eğitim birimleri ile işletmeler arasında eğitim konusunda işbirliğini canlandırmak - Üye devletlerin eğitim sistemlerinin ortak sorunları hakkında bilgi ve deneyim değişimini geliştirmek Topluluk ve üye devletler üçüncü ülkeler ve uzman uluslararası örgütler arasında mesleki eğitim konusundaki işbirliğini desteklerler.

Sorbon Ortak Deklerasyonu - Öğrencilere ve topluma, kendileri için en iyiyi arayıp bulabilmeleri için en iyi fırsatların sunulduğu bir yüksek öğrenim sistemi sağlanmalıdır. - Farklılıklara saygı duymak kaydıyla, engellerin kaldırılması, öğrenmek ve öğretmek için ve yakın işbirliğini arttıracak bir çerçeve geliştirmek için çaba harcanmalıdır. - Uluslararası karşılaştırabilirlik ve denklik için; lisans ve yüksek lisans şeklinde iki temel döneme ayrılan bir sistemin tanınması gerekmektedir. Lisans sonrası dönemde daha kısa yüksek lisans olan ve daha uzun olan doktora dereceleri arasında seçim yapma olanağı olmalı ve iki program arasında geçiş yapmak mümkün olmalıdır. - Lisans öğrencileri disiplinli çalışma, dil yeteneğini geliştirme ve yeni bilgi teknolojilerini kullanma fırsatlarını da içeren değişik programlara girme şansına sahip olmalıdırlar. - Yüksek öğrenim herkese açık olmalıdır. - Yüksek lisans ve doktora çalışmalarında araştırma yapmanın ve bağımsız çalışma şartlarının üzerinde durulmalıdır. - Öğrencilerin ve öğretim elemanlarının değişimi cesaretlendirilmelidir.

Bologna Süreci: Yüksek Öğrenim Hedefleri Farklı Avrupa yüksek öğretim sistemlerinin bir Avrupa Yüksek Öğretim Alanı oluşturması ve dünya çapında saygın, tercih edilen ve rekabet gücü yüksek Avrupa Yüksek Öğretim Sistemi kurmaya yönelik olarak uyumun sağlanması sürecidir. Bologna Süreci, temel olarak Avrupa Birliğinden ayrı olarak kurulmuş bir süreçtir. Ancak üye ülkelerin çoğunluğunun AB üyesi olması ve AB Komisyonuna karar alma sürecinde özel bir statü verilmiş olması nedeniyle AB'nin bu süreçteki etkisi büyüktür. Ayrıca Komisyon'un süreç çerçevesindeki programların en büyük parasal sponsoru olması bu etkiyi daha da artırmaktadır.

Bologna Süreci'nin vizyonu: yılına kadar geniş katılımlı Avrupa Yüksek Öğretim Alanı'nın oluşturulması, - Öğrenci ve öğretim üyelerinin serbestçe hareket edebildikleri ve öğrenimlerinin karşılıklı tanındığı bir alanın oluşturulması, - Yüksek kaliteli, zengin gelenek ve kültür temeline dayalı bir Avrupa Yüksek Öğretim Alanı'nın küresel yapıda yerini alması olarak tanımlanmıştır. - Avrupa Birliği üniversiteleri, bilim ve teknoloji alanında, lisans ve lisansüstü düzeyde oldukça fazla mezun vermelerine rağmen kariyer olarak araştırma alanlarını seçen insan gücünün Amerika Birleşik Devletleri ve Japonya'dan düşük olması, - Avrupa'dan Kuzey Amerika ülkelerine "beyin göçünün" yüksek olması; - Üniversite–Sanayi işbirliğinin yetersizliği, reformların gerçekleşmesi, "Bilgi Avrupası’nın" yaratılması, uluslararası düzeyde rekabetin artırılması ve ekonomik refahın sağlanmasında önemli sorunlar olarak gözlenmiştir.

Bu amaçla, Avrupa öğretim ve eğitim sisteminin dünya kalitesinde referans olması gerektiği ve Avrupa Birliğine Üye ülkelerin 2010 yılında gayri safi milli hâsılalarının %3'nü araştırma ve geliştirme faaliyetlerine ayırmak zorunda oldukları açıklanmıştır.

Bologna Süreci'nin temel amaçları: Kolay Anlaşılabilir ve Karşılaştırılabilir Dereceler Sisteminin Uyarlanması Kredi Sisteminin Kurulması–ECTS Engellerin Üstesinden Gelerek Özgür Hareketin Etkili Uygulanması İçin Hareketliliğin Desteklenmesi Kalite Güvencesinde Avrupa İşbirliğinin Tanıtımı Yüksek Öğrenimde Gerekli Avrupa Boyutlarının Desteklenmesi Yaşam Boyu Öğrenim Yüksek Öğrenim Kurumları Ve Öğrencileri Aktif Olarak Bologna Sürecine Katmak Avrupa Yüksek Öğrenim Alanı'nın Çekiciliğini Artırmak

Lizbon Süreci Lizbon Zirvesi'nde AB'nin, istihdamı güçlendirmeyi ve bilgi üzerine kurulu bir ekonomi çerçevesinde ekonomik reform ve sosyal uyumu gerçekleştirmeye yönelik yeni stratejisi (Lizbon Stratejisi) tanımlanmıştır. İlgili Strateji ile Birliğin, bilgiye dayalı, rekabet edebilir, gelişmiş bir işgücüne ve sürdürülebilir kalkınmaya dayanan bir ekonomiye sahip olması, yenilikçi faaliyetlerin güçlendirilmesi, sosyal güvenlik ve eğitim sistemlerinin modernleştirilmesi amaçlanmaktadır.

Buna göre eğitim, vizyonu geniş, kişiliği gelişmiş ideal bireyler yetiştirmek için bilgiyi en üst seviyede sağlamalı, teknolojik gelişmelere ve değişime açık olmalı, sürekli öğrenmeye motive edici olmalı, dezavantajlı bireylerin dışlanmasını önlemede hassas olmalı, eğitim hakkı konusunda fırsat eşitliğini sağlamalı, hareketliliği arttırmalı ve kaliteli olmalıdır.

Prag Bildirisi Bologna Deklarasyonun belirttiği gibi Avrupa Yüksek Öğrenim Alanını oluşturmanın Avrupa’daki yüksek öğrenim kurumlarının çekiciliğini ve rekabet edebilirliğini arttırmanın bir koşulu olduğunu ortaya koyulmuştur. Yüksek Öğrenimin bir kamu malı olarak ele alınması gerektiği, sosyal bir sorumluluk olduğu ve öyle kalacağı fikrini ve öğrencilerin yüksek öğrenim topluluğunun tam üyeleri olduğu fikirlerini desteklemişlerdir. Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir derecelendirme sistemi yeniden ele alınmıştır.

Graz Deklarasyonu - Üniversitelerin kamu sorumluluğu olarak kalmasını sağlamak, - Araştırmayı yükseköğretimin ayrılmaz bir parçası olarak görmek, - Sağlam kurumlar oluşturarak akademik kaliteyi yükseltmek, - Hareketliliği ve sosyal boyutu geliştirmek,

Programların ortak yönleri, insan, özelde gençlik ve eğitim boyutunu amaçlayan kurumsal işbirliğini desteklemeleri, bu bireyler üzerinde Avrupa kavramının somuta indirgenmesi ve etkilerinin uzun dönem hissedilmesini sağlamaktır.

Programlar proje temelli olarak işlemekte ve ortaklar arasında karşılıklı yararı gözetmektedir. Tümü insan hareketliliği, pilot projelerin oluşturulması, fikir ve uygulamaların değiş tokuş edilmesini desteklemek üzere tasarlanmıştır. Programlar bütün düzeylerde nitelik için çabalayan ve yenilikleridestekleyen Avrupa düzeyinde işbirliğini teşvik etmek için düşünülmüştür.

Avrupa Birliği Eğitim Programları kendi içinde; Sokrates Programı Leonardo da Vinci Programı Avrupa İçin Gençlik Programı Tempus olmak üzere dört programdan oluşmaktadır.

Her yaştaki ve düzeydeki eğitimi kapsayan, eğitimde Avrupa Boyutu'nu getirmeyi, katılımcı ülkeler arasındaki işbirliğini güçlendirerek eğitimin kalitesini arttırmayı amaçlamaktadır. Yaşam boyu öğrenme Öğretmenlerin yetiştirilmesi Açık ve uzaktan öğrenim Yabancı dil eğitimi Avrupa ülkeleri arasındaki işbirliği

Temel amaçları: Avrupa bilincini güçlendirmek üzere, üye ülkelerin kültürel özelliklerini de koruyarak eğitimde Avrupa boyutunu bütün düzeylerde geliştirmek, Avrupa Birliği dilleri hakkında bilginin niteliksel ve niceliksel gelişimini desteklemek, Eğitimin kültürler arası boyutunu desteklemek, Üye ülkelerdeki eğitimin her düzeyindeki kuruluşlar arasındaki işbirliğini, aralarındaki entelektüel ve öğretim potansiyellerini geliştirmek üzere desteklemek, Çalışmalarda Avrupa boyutunu desteklemek amacıyla öğretmen değişimini teşvik etmek ve niteliklerinin gelişimine katkıda bulunmak, Öğrenci hareketliliğini, öğrencilerin çalışmalarının bir parçasını bir başka üye ülkede tamamlamalarına olanak sağlayarak teşvik etmek, Her türde okulun öğrencileri arasındaki iletişimi teşvik etmek, Eğitimde işbirliği için açık bir Avrupa alanının gelişimini kolaylaştırmak üzere diplomaların, eğitim sürelerinin ve diğer özelliklerinin tanınmasını teşvik etmek, Avrupa koşullarında açık ve uzaktan eğitimi teşvik etmek, Eğitim sistemlerindeki bilgi değişimine yardım etmek ve üye ülkelerdeki eğitim politikalarını yönlendirenler arasındaki deneyim değişimini desteklemek ve geliştirmek

Sokrates programı sekiz adet eylemden oluşmaktadır. Comenius: Okul eğitimi Erasmus: Yüksek öğretim Grundtvig: Yetişkin eğitimi ve diğer eğitim yolları Lingua: Avrupa dillerini öğrenme ve öğretme Minerva: Eğitimde bilişim ve iletişim teknolojileri Eğitim sistemleri ve politikalarının gözlemlenmesi ve yenilenmesi Diğer Avrupa programlarıyla ortak eylemler Bunları destekleyici tedbirler.

Comenius (Okul Eğitimi) Okul öncesi, ilk ve ortaöğretime ağırlık veren bir programdır. Okullarda yeni bilgi ve iletişim teknolojileri kullanarak yüksek kaliteli bir okul eğitimi sağlanmasını amaçlamaktadır.

Ülkelerarası karşılıklı işbirliği ve eğitim kurumları arasında karşılıklı öğretmen, öğrenci değişimine, Yeni öğretim yöntem ve materyallerin geliştirilmesi ve yaratılmasına, Okul yönetimindeki yeniliklerin ve faydalı uygulamaların ülkelerarası karşılıklı paylaşımına, Eğitimsel dışlama ve okul başarısızlığı ile mücadelede kullanılan yöntemlerin geliştirilmesi ve paylaşımına, Özel eğitim ihtiyaçları ile öğrencilerin sisteme kazandırılması için yapılan çalışmalara, Eğitimin bütün alanlarında eşit imkânların yaygınlaştırılmasına, Okul eğitiminde ve sektörde çalışan personelin eğitimi için bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına, katkıda bulunmayı hedeflemektedir.

Erasmus (Yüksek Öğretim) Erasmus Programı, Avrupa Birliği’nin üye ülke ve aday ülkelerindeki yüksek öğretim kurumları arasında sağlanacak işbirliği ile söz konusu bu kurumların Avrupa’nın AB bütünleşmesi temel amacına hizmet edecek şekilde yapacakları akademik araştırma ve öğretim faaliyetlerine idari ve mali katkı sağlamak amacıyla oluşturulan bir eğitim programıdır.

Üye ülkelerin yüksek öğretim kurumları arasında yoğun ve etkin işbirliğinin sağlanması ile yüksek öğrenimin kalitesinin yükseltilmesi ve Avrupa boyutunun güçlendirmek Üye ülkeler üniversite öğrencilerinin belli bir süre diğer bir üye ülkede öğrenim görmelerinin sağlanması ile birbirlerini sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda tanıyarak yakınlaşmalarını sağlamak ve bu yolla Avrupalılık bilincinin yerleştirilmesi ve güçlendirilmesini sağlamak Üniversite öğretim elemanları ile öğrencilerin karşılıklı değişimi ile akademik anlamda bilgi transferinin ekonomik ve soysal yaşama geçirilmesini sağlamak Gerçekleştirilen çalışmaların ve niteliklerin Topluluk genelinde akademik olarak tanınmasının iyileştirilmesi ve şeffaflığı artırmak

Grundtvig (Yetişkin Eğitimi) Grundtvig, ulusal düzeyde ve Avrupa düzeyinde tüm yetişkinlerin eğitim olanaklarından faydalanmasını ve yetişkin eğitiminde kalitenin artırılmasını hedeflemektedir.

Yeni nitelikler kazanmak amacıyla okul ve üniversiteye dönebilmek için, Kendisinin kişisel ve sosyal gelişimi için, Aktif bir Avrupa vatandaşı olarak rolünü artırabilmek için, Yaşam boyu eğitimde Avrupa düzeyinde işbirliğini teşvik etmek için, Yetişkin eğitimi konusunda çalışan eğitmenleri geliştirmek, bu alanlarda görüş alışverişini sağlayarak başarılı uygulamaların paylaşılmasını ve yenilikçi araç ve kaynakların geliştirilmesini özendirmek hedefleri arasındadır.

Lingua (Dil Öğreniminin Desteklenmesi) AB üyesi ülkelerde yabancı dil eğitiminin iyileştirilmesine, geliştirilmesine ve yaygınlaştırılmasına ilişkin bir programdır. Lingua 1: Dil eğitim ve öğretimini geliştirmek, Avrupa Birliği’nin dil çeşitliliğini desteklemek ve dil öğretim sistem ve yapılarının kalitesini arttırma yönündeki gelişmeleri teşvik etmektir. Lingua 2: Dil öğretimi ve yabancı dil becerilerinin değerlendirilmesi araçlarının geliştirilmesi amacıyla dil eğitim müfredatında yenilikler getiren, bu alanda yeni eğitim materyalleri geliştiren, dil becerilerini ölçme amaçlı yeni yöntemler ortaya çıkaran, dil eğitimi için yeni görsel ve işitsel malzemeler geliştiren ve özellikle kendi kendine dil öğrenme amaçlı yeni yöntemler ve sistemler sunan projelerin desteklemektedir.

Minerva (Açık ve Uzaktan Eğitim, Eğitim Alanında Bilgi ve İletişim Teknolojileri) Teknolojik gelişmelere ve doğan ihtiyaçlara cevap üretmeye çalışır. Açık ve uzaktan eğitimin geliştirilmesi, çoklu ortam ürünlerinin arttırılması ve çeşitlendirilmesi ve eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanılması konularında faaliyet gösterir.

Avrupa Birliği'nin mesleki eğitim politikaları ve uygulamalarına ilişkin yeni yaklaşımları desteklemeyi amaçlamaktadır. Amaçları, nitelikleri geliştirmek için uluslar üstü işbirliğini kullanmak, yeniliği teşvik etmek ve mesleki eğitim sistemleri ve uygulamalarının Avrupa boyutunu desteklemektir. a)Her seviyede mesleki eğitimin başlangıcında bulunan, özellikle gençlerin bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi. b)Sürekli mesleki eğitim ve hayat boyu edinilen bilgi ve becerilerin geliştirilmesi ilkesinden hareket ederek, özellikle teknolojik ve kurumsal (ulusal ve ülkelerarası) değişiklikleri bütünleştirmek, mesleki eğitime olan ilgiyi ve mesleki eğitimin kalitesini artırmak. c)Mesleki eğitimi; yeterlilik ve girişimcilik bakımından güçlendirmek, desteklemek ve istihdam imkânlarını artırmak. Üniversiteler dâhil mesleki eğitim kurumları, kamu veya özel kuruluşlar, işletmeler ve KOBİ'ler arasındaki işbirliğini güçlendirmek.

Gençlerin yerel düzeyde ortaya çıkan iş imkânlarından faydalanmalarına da imkân sağlamaktadır. Gençlik Programı, gençlere hareketlilik ve de Avrupa da birçok programa aktif katılım fırsatları sunar. Yaşam boyu öğrenme kavramını ve aktif vatandaşlığı özendirecek niteliklerin ve uzmanlıkların geliştirilmesini teşvik eder. Değişim programları ve Avrupa gönüllü hizmeti yoluyla gençlerin eğitimine katkıda bulunmaktadır. AB'nin normal öğretim ve eğitim sistemlerinin dışında işleyerek, bütün gençleri hedefleyen programın amacı, gençlerin Avrupa'yı keşfetmeleri, aktif ve sorumlu vatandaşlar olarak Avrupa'nın inşasında yer almaları için kullanılabilir seçenekleri genişletmektir.

Merkezi ve Doğu Avrupa ülkelerinin üniversite öğretim sistemlerini geliştirmek ve yeniden yapılanmasına yardım etmek, bu sistemlerin Topluluk içindeki eş sistemlerle bütünleşmesini ve işbirliğini teşvik etmek amacına yöneliktir. Tempus'un destek verdiği alanlar: Mevcut üniversitelerin yapısının değiştirilmesi, yeni üniversitelerin kurulması, alt yapının iyileştirilmesi sağlanarak üniversite öğretiminin yapısal olarak değiştirilmesi. Sürekli ve hizmet içi programlar, kısa süreli yoğun kurslar ve uzaktan öğretim sistemlerinin geliştirilmesi ile öğretim programlarının geliştirilmesinin sağlanması. Öğretim üyeleri ve öğrencilerin serbest dolaşımının planlanması ve örgütlenmesi.

Ulusal Program 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nda, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat Kanunu’nda, 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu’nda, 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanunda, 3418 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Fonuna ilişkin Kanunda düzenlemeler yapılması Mesleki eğitim belgelerinin karşılıklı olarak tanınmasını temin etmek ve mesleki eğitimde bir standart oluşturulması için işçi, işveren ve devlet kurumlarının yer aldığı, Meslek Standartlarını düzenleyen ve bir Meslek Standartları Kurumu kurulması AB'nin Gençlik ve Eğitim Programları'ndan sorumlu Ulusal Ajansın Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanuna ilişkin çalışmaların sonuçlandırılıp, uygulamaya konulması Ülkemizin, AB tarafından yürütülen eğitim programlarından SOCRATES programına 2001 Kasım ayından itibaren aktif olarak katılması Bu bağlamda, AB tarafından öğrencilere mezuniyetlerinde verilmesi önerilen Diploma Eki (Diploma Supplement) uygulaması

Zorunlu ilköğretim süresinin AB ülkeleri ortalaması olan 9–12 yıl seviyesine yükseltilmesi Ulusal Ajansın kurulması ve topluluk programlarına tam katılımın sağlanması hedeflenmiştir. Bu hedef doğrultusunda, Eğitim ve Gençlik Programlarını yürütmek üzere 29 Ocak 2002 tarihli Bakanlar Kurulu Kararıyla, Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) bünyesinde Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Daire Başkanlığı adı altında “Ulusal Ajans” kurulmuştur.

Ulusal Programda sıralanan önceliklerden bazıları şöyledir: AB'nin gençlik ve Eğitim Programlarından sorumlu Ulusal Ajansın Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanuna ilişkin çalışmaların sonuçlandırılması, Aralarında Sokrates, Leonardo ve Gençlik Eylem Programlarının da yer aldığı projeler aracılığıyla eğitim alanında AB standartlarına ulaşılması, Sokrates Programına üniversitelerin aktif katılımı ve AB tarafından öğrencilere mezuniyetlerinde verilmesi önerilen diploma eki uygulamasına tüm yükseköğretim kurumlarında başlanması, Yetişkinlerin eğitimine ve hizmet–içi eğitime dair düzenlemelerin yapılması.

Ulusal Ajans'ın halen yürütmekte olduğu faaliyetler şunlardır: ( Kamu kuruluşları, kamu ve özel eğitim kurumları, özel sektör, sivil toplum örgütleri, yerel yönetimler, meslek kuruluşları ve gençlik kuruluşları ile yakın işbirliği sağlanması, AB Eğitim ve Gençlik Programlarının Türkiye'deki ilgili tüm yararlanıcılara tanıtılması ve bu amaçla gerekli insan gücü, bilgi, fiziki ve hukuki alt yapının oluşturulması ve geliştirilmesi, Çeşitli alanlarda küçük çaplı pilot uygulamaların gerçekleştirilmesi, Programlara ilişkin belgelerin Türkçe'ye çevrilmesi, Katılım şartları, başvuru ve seçilebilirlik ile ilgili konularda bilgi sağlanması, başvuru işlemlerinin desteklenmesi, organize edilmesi ve kayıt altına alınması, Proje önerilerini hazırlama konusunda başvuru sahiplerine ve finanse edilmek üzere seçilen proje önerilerinin uygulanması konusunda katılımcılara tavsiyede bulunulması ve gerekli olduğu takdirde bunların eğitilmesi, Proje teklifleri ve diğer başvuruların kabul öncesi değerlendirilmesi ve görüş oluşturulması,

Proje seçimi aşamasında ulusal karar organına ve AB Komisyonuna destek verilmesi, Türkiye'de programlardan yararlanacak kişilerle ve AB Komisyonu ile gerekli sözleşmelerin yapılması ve programlardan yararlanma hakkını kazananlara ödemede bulunulması, Ayrılan fonların etkin yönetimi, Başkanlığa (Ulusal Ajans'a) tahsis edilen kaynakların muhasebesi ve izlenmesi için gerekli sistemin kurulması ve işletilmesi, Programlar çerçevesinde seçilerek finanse edilen projelerin gelişiminin izlenmesi, tahsis edilen kaynakların kullanımına ilişkin teknik denetim yapılması, rapor istenmesi ve değerlendirilmesi. (idari, mali ve hukuki işlemlerin yürütülmesi), Proje sonuçlarının ve özellikle beğeni kazanan iyi uygulamaların ülke içinde ve dışında yayımına katkı sağlanması, Programın genel değerlendirmesine, gelişimine ve farklı programlar arasında işbirliğinin artırılmasına katkıda bulunulması, AB Komisyonu, diğer ulusal ajanslar ve diğer ülke yararlanıcıları ile ilişkilerin kurulması, geliştirilmesi ve koordinasyon ve işbirliğinin sağlanması.