BTÖ 716 Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Ders Sorumlusu: Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Ömer DEMİR Bahar Eğitim-Öğretim Dönemi Hacettepe Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TENİS KAREN TÖRK 3C SINIFI, NO:523.
Advertisements

DOĞRUNUN YOLCULUĞU.
GETTİNG THE GAMEPLAY WORKİNG (Oyun Mekaniğinin Hayata Geçirilmesi)
SU HALDEN HALE GİRER.
BASKETBOL Hazırlayan Ayşegül YILDIZ.
Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı.
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
Güz Dönemi Ders: BTÖ 716-Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Hatice ÇIRALI Kaynak: Rouse III,
Oyun Analizi: Centipede
Tasarım Aşamaları.
Game Design - Theory & Practice, Second Edition Chapter 15: Getting the Gameplay Working Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi.
STORYTELLING Game Design Denizer Yıldırım.
Elements of Gameplay Betül Altındiş.
CHAPTER 4 GAME ANALYSIS:CENTİPEDE Fatma Kübra ÇELEN Hacettepe Üniversitesi BTÖ Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu
GAME DEVELOPMENT DOCUMENTATION
Etkili Sunular Oluşturmak
Game Design Theory and Practice
EĞİTSEL MATEMATİK OYUNLARI
Bölüm 5: ODAK Game Design Theory and Practice 2Ed BTÖ616 | Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı | Pınar Nuhoğlu “Akışı hisset… Akışın bir parçası.
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi 2007 – 2008 Bahar Dönemi Beytepe - ANKARA BTÖ302 - İNTERNET ORTAMINDA.
PLAYSTATION EĞLENCE KONSOLU
Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan : Sinan KESKİNSinan KESKİN Mart 2013 Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim.
Game Design Theory and Practice
1 Oyun Analizi: Centipede Bölüm 4 Oyun Analizi: Centipede Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Safiye OLGUN Hacettepe Üniversitesi
ELEMENTS OF GAMEPLAY İyi bir oyun ortaya çıkarmada tasarım elemanları nelerdir? ELEMENTS OF GAMEPLAY Tabi ki bu soruya kesin bir cevap yoktur. Tasarımcılar.
TASARIM BELGELERİ DİLARA SOLMAZ.
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
HUZEYFE MUHAMMED KOCABAŞ
OYUN ANALİZİ HAZIRLAYAN: MERVE SAYAR. TANITIM Tasarımcı: Will Wright Yapımcı: Maxis Yayımcı: Electronic Arts Yıl: 2000 Tür: Strateji / Yaşam Simülasyonu.
Kütüphane Oryantasyonu
Storytelling Özge GİRAY KARADAĞ
Oyun Analizi: Centipede
Oyun Mekanikleri & Elementleri
Gameplay Unsurları (Chapter 7 - The Elements of Gameplay) Meryem YILMAZ BTÖ 517 Değişen Eğitim ve Yeni Teknolojiler Güz.
Ders Sorumlusu : Yrd.Doc. Dr Hakan TÜZÜN Hazırlayanlar : Mustafa SARITEPECİ Yeşim YENİLMEZ Yeşim YENİLMEZ Ebru KIRMAN Ebru KIRMAN Ramadan ŞEN Selahattin.
Chapter 3: Brainstorming a Game Idea: Gameplay,Technology & Story.
Quest Atlantis Yapısal Dünyası
 BOKEMON NEW WORLD.   Oyuna Genel Bakış  Oyun Mekanikleri  Oyun Görselleri  Ses ve Müzik  Teknik Analiz İçindekiler.
Multi-Player Erdi Okan YILMAZ BTÖ616 - Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı | 2010.
BTÖ521-Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
NÜFUS.
RAM DÜNYASI Hazırlayanlar: Abdullah DEDE Aygül ÇELİK Çiğdem AÇIKGÖZ Hikmet AKSOY Seyit GÜNÇAL Mesut SARITAŞ Ders: BTÖ 302 – Internet Ortamında Yazarlık.
TASARIM DOKÜMANLARI TOLGA KAYNAROĞLU.
HENTBOL.
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
Doç. Dr. Gülten HERGÜNER. EĞİTİMDE OYUNUN KULLANILMASI  Oyun, bir eğitim aracıdır. Öncelikle temel eğitimin bütün dallarında ve beden eğitimi ve sporda.
OYUN GELİŞTİRME DÖKÜMASYONU BUKET ALBAYRAK 17.BÖLÜM BCO623.
Laser TAG NEDİR ? Laser tag 1980'lerden beri oynanan, oyuncuların infrared ışınları gönderen silahlarla birbirlerini vurmaya çalıştıkları elektronik oyuna.
Etkili Sunular Hazırlama
The Elements of Gameplay
Bölüm Tasarımı Emre Avan.
Storytelling..
Basketbol Öğretimi Top tutma Paslaşma Top sürme Atış yapma Hazırlayan A.Kadir Keser Beden Eğitimi Öğretmeni.
Chapter 4: Game Analysis: Centipede Hazırlayan: Gülcan TÜRKMEN
Game Design Theory And Practice
Oyun analizi «centipede» 6. Hafta N Hasan ÇORUK
Bir Oyunun Oluşturulması: Oynanış Şekli, Teknolojisi ve Hikayesi
Dosyabak.com T.C ……………………. İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ……………… İLKÖĞRETİM OKULU …………………….. ÖĞRETMENİ …………………………….
Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı
Robot Prenses ve Zombi Cüceler
Chapter 3: Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology and Story
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
Storytelling BTÖ716- Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
Chapter 3: Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology and Story
Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
Futbolda en çok karşımıza çıkan kurallar
Sunum transkripti:

BTÖ 716 Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Ders Sorumlusu: Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Ömer DEMİR Bahar Eğitim-Öğretim Dönemi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü

Genel Bakış 1  Klasik arkade oyunları daha ileri teknolojiler ortaya çıktığı noktada ticari oyun şirketlerinin ilgi göstermeyi bıraktıkları bir oyun formudur.  Fakat pek çok bağımız oyun tasarımcıları ya kendi eğlenceleri ya da bu oyunları geliştirip bedava yaymak için klasik arkade oyunları üzerinde çalışmaktalardır.

Genel Bakış 2  Klasik arkade oyunlarından bahsederken bütün klasik arkade oyunlarının «klasik» olduğunu ima etmek istemiyorum. Bu oyunların büyük çoğunluğu çok kötüdür.  Piyasaya sürülmesinden on yıllar sonra hala hatırlanan eski arkade oyunları en iyi ve «klasik» olma eğilimindelerdir.

Genel Bakış 3  1970’lerin sonu ve 1980’lerin başında ticari anlamda zirveye ulaştılar.  Amaç oyuncuların oynamaya başlar başlamaz oyunun amacını ve oynanış şeklini anlamalarını sağlamaktı.  Bu nedenle klasik arkade oyunları günümüz ev oyunlarına göre daha sadeydiler.  Oyunların yaklaşık 2.5 dakika sürmesini sağlamak hedeflenmişti.  Böylece saha fazla jeton kazanılabilecekti.

Genel Bakış 4  Zamanın teknik sınırlılıkları, oyunun oyun mekaniği açısından ne yapabileceğini etkilemiştir.  Tasarımcılar, ekran genişliğinin çok üstünde olan ve kaydırma yapılabilen oyun dünyalarını içerecek RAM ve işlemci günüce sahip miydiler?  Tasarımcılar bu sınırlılıklara rağmen harika oyunlar yaptılar.  Bazen sınırlılıklar sanatçıları sınırsız kaynaklar olduğu durumlara kıyasla daha yaratıcı yapabilmektedir.

Genel Bakış 5  Klasik arkade oyunlarının en göze çarpan özelliklerinden biri oyunların oynanma şekillerindeki büyük çeşitliliktir.  Klasik arkade oyunlarının oynanışları, modern oyunların oynanışlarındaki küçük değişimlere kıyasla çok daha radikaldir

Tempest Tempest, yakınlaşan düşmanları vurmaya dayanan pek çok klasik arkade oyunundan biridir. Tempest, içerdiği pek çok benzersiz bükme (twist) nedeniyle hatırlanmaktadır.

Klasik arkade oyunlarının özellikleri Tek ekranda oynama:  Oyunun büyük bir bölümü tek ekranda geçer.  Bu kısmen teknik sınırlılıklar nedeniyle böyledir.  Oyuncular belli bir zamanda tüm oyun dünyasını görüp bunu göre karar verebilirler.

Sonsuza kadar oynama (Infinity play)  Oyuncular oyunu sonsuza kadar oynayabilirler çünkü oyunu kazanmanın bir yolu yoktur.  Oyun her seviyede biraz daha zorlaşır.  Bu oyuncuların sürekli jeton atmaları için yapılmıştır.  Yapımcılar bir oyuncunun sürekli aynı oyun ile meşgul olmasının oyun satışlarını düşüreceğini düşündüğü için ev oyunlarında sonsuz oyun yöntemini tercih etmezler.

Çok can (Multiple lives)  Klasik arkade oyunları oyunculara birkaç can verir.  Oyunculara oyunun nasıl çalıştığını incelemek için birkaç can vermek oyuncuların kendilerini geliştirmelerine ve bu nedenle daha fazla oynamak istemelerine neler olur.  Oyunculara birden fazla can vermek, oyuncuların risk almalarını sağlar.

Puanlama (Scoring):  Klasik arkade oyunları, oyunculara oyunda başardıkları farklı şeyler için puan veren bir puanlama özelliği içerirler.  Ayrıca high scores tablosu bazı oyunlarda fiş çekildikten sonra bile unutulmaz.  High scores tablosuna oyuncular isimlerini yazabilirler.  Bu şekilde oyuncular arasında rekabet sağlanır.

Kolay oyun mekaniği (Simple gameplay)  Klasik arkade oyunlarının oynanışını öğrenmek çok kolay fakat uzmanlaşmak neredeyse imkansızdır.  Bu oyunları kolay yapmaktaki neden ticariydi.  Oyunlar genellikle pizzacılar ve barlar gibi yerlerde oynanıyor ve eğer oyuncular oyunun oynanışını kafa karıştırıcı bulurlarsa bir daha oynamıyorlardı.

Hikayesiz (No story)  Klasik arkade oyunları hikaye anlatmaktan kaçınmışlardır.  Oyunlar, oyuncuların kolay bir şekilde tanıyabilecekleri genellikle bilim kurgu temalarına sahiptiler.  Tasarımcılar oyunculara, oyun dünyasının detayını anlatmak ve neden bir hedefi vurduklarına dair bir hikaye anlatmak istemediler.

Sinistar Sinistar oyununuda eylemler tek bir ekranda geçmese de, bu oyun hala klasik arkade oyunların bir örneği olarak kabul edilmektedir.

Centipede  Centipede oyunu yukarıda sıralanan bütün özellikleri içerir.  Bir oyunu sürekli daha fazla düşman ekleyerek zorlaştırmak kolaydır.  Centipede, zorluğunu az sayıdaki oyun öğesinin ilişkisini değiştirerek artırır.

Girdi 1  Arkade oyunları üzerinde çalışırken en büyük avantajlardan biri tasarımcının, oyuncunun oynamak için kullanacağı girdi aracı üzerinde kesin kontrolünün olmasıdır.  Arkade tasarımcıları oyun için gerekli kontrolleri tasarlarlar ve bunları oyunculara sunarlar.  Daha sonra oyun bu kontroller etrafında tasarlanır.  Centipede bunu iyi bir şekilde yapar.  İz topu (trackball) oyuncuları gemiyi hızlı veya yavaş hareket ettirmelerine izin verir.

Centipede Centipedeki oyuncunun gemisi space invader’ınkinden daha hareketlidir çünkü gemi yukarı ve aşağı hareket edebilir.

Girdi 2  Centipede, space invaders gibi diğer klasik arkade oyunlarından etkilenmiştir.  Geminin cephane sınırı yoktur ancak ekranda sadece 1 tane mermi olabilir.  Bu tek mermi kuralı uzaktaki hedefleri vurmayı zorlaştırır.  Bu nedenle yakındaki hedefleri vurmak daha kolaydır ancak yakındaki hedefler sizi daha kolay öldürürler.  Bu durum oyunu denge içinde tutar.

Birbirine bağlı olma 1 (interconnectedness)  Centipede oyununun güçlü yanlarından biri oyunun farklı unsunlarının birbirleri ile iyi bir uyum göstermesidir.  Oyun yukarıdan aşağı doğru ilerlerler ve centipede’in 12 segmenti vardır.  Örümcek oyuncunun alanında rastgele çaprazlama hareket eder.  Pire ise yukarıdan aşağı doğru gelir.  Bu oyun öğeleri tek başına sorun teşkil etmemektedirler ancak hepsi birleşince oyunu zorlaştırmaktadırlar.

Birbirine bağlı olma 2  Oyundaki her böcek mantarlarla ilişkilidir.  Mantarlar centipede’in aşağıya inmesine kolaylaştırırlar çünkü centipede mantara çarptığında bir alttaki sıraya geçer.  Centipede, en alttaki sıraya geldiğinde ise yukarıya doğru hareket etmeye başlar.  Centipede’in her segmenti vurulduğunda, öldüğü yere bir mantar bırakır.

Centipede Centipede, pireler ekranın altına doğru düşerler ve arkalarında mantar bırakırlar. Örümcekler ise önüne çıkan mantarları yerler.

Birbirine bağlı olma 3  Pireler, ekranın alt tarafında belirli oranın altında mantar varsa gelirler.  Akrep ekranın üst tarafında yatay olarak hareket eder ve mantarları zehirler.  Zehirlenen mantarlar centipedi de zehirler ve bu mantarlara çarpan centipede ekranın alt tarafında dikey olarak ilerlemeye başlar.

Birbirine bağlı olma 4  Centipedi ekranın çok yukarısında öldürürsek temizlemek için çok uzakta olan mantarlar ortaya çıkar.  Örümceği erken öldürürsek örümcek mantar yiyemez ama geç öldürürsek de mantarlar çok azalır ve pireler gelmeye başlar.

Yükselen gerginlik 1  Pire, iki kez vurulması gereken tek böcektir.  İlk vuruştan sonra pirenin hızı artar.  Centipede aşağıya vardığında yeni bir centipede kafası ortaya çıkar ve oyuna girer. Bu kafa yeni kafalar üretebilir.  Oyun ilerledikçe artan mantar sayısı oyuncunun ancak ekranın alt tarafını temizleyebilmesine ve centipedin aşağıya daha hızlı inmesine neden olur.

Centipede Centipede oyunu boyunca, mantarlar giderek yoğunlaşır.

Yükselen gerginlik 2  Oyuncunun puanı arttıkça örümceğin hızı da artar.  En sonunda örümcek daha dar bir alanda (bir sırada) hareket etmeye başlar.  Ayrıca puan artışı pirenin gelmesi için gereken mantar sayısını da artırır.  Oyun ilerledikçe daha fazla centipede kafası gelmeye başlar ve centipede’ler hızlanır.

Centipede Centipedin hummalı oyun mekaniği oyuncuyu gergin tutar ve ancak bazen oyuncunun rahatlayabileceği aralar da sunar (Seviye atlama ve ölme)

Bir kişi bir oyun  Centipedin 25 yıl önce yapıldığı ve modern oyunlara göre daha az teknik olarak hayret uyandırdığı doğrudur.  Ancak centipedin oyun mekaniği zamanına göre benzersiz bir şekilde planlamıştır.  Oyunun «bir kişi-bir oyun» zamanında temelde bir kişi tarafından yaratıldığını unutmamak gerekir.

Kaynakça  Rouse, R. (2005). Game design theory and practice (2. Edition). Texas, USA: Wordware Publishing.