ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
MUSTAFA YEŞİLADA
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
ORHAN YÜCEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Kurumsal Gelişim İçin Araştırma Projesi Hazırlama
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Olumlu Disiplin Yöntemleri
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
PARÇADA ANLAM.
Sizin sosyal medya danı ş manınız olarak Markanız için sosyal medya stratejilerinin olu ş turulması ve yönetimini yapıyoruz. Ayrıca kriz durumlarında.
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
OKUL DENEYİMİ -I- Dr. Muhammed TURHAN.
Uzaktan Eğitim Kuramları
6 Hafta 6Yazılı İletişim IIBLUES. 6 2 Faaliyet Raporu Nedir? Faaliyet raporu kuruluşun mevcut ve potansiyel iş ortaklarını ve menfaat sahiplerini bilgilendirmek.
7. Hafta: Sözel Dil ve Konu ş ma Sorunları Giri ş İ leti ş im-Dil-Konu ş ma Dil ve Konu ş ma Sorunlarının Tanımı Yaygınlık Oranı Nedenleri Türleri Ö ğ.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
+ YA Ş Lı BAKıM GÜVENCE SISTEMINDE FINANSMAN MODELLERI III. ÇALI Ş MA GRUBU.
YONT 401 BİRİNCİ BÖLÜM GÜNÜMÜZ İŞLETMELERİNDE ENFORMASYON SİSTEMİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
BÖLÜM 8. İtibar kavramı, Türk Dil Kurumu’nun Türkçe Sözlüğü’nde şöyle tanımlanmıştır: Saygı görme, değerli, güvenilir olma durumu, saygınlık, prestij.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İnsan Kaynakları İnsan kaynakları yönetimi pek çok stratejik misyon ve vizyonu temsil etmekle birlikte, klasik personel yönetiminin dar kalan idari fonksiyonlarının.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
İNOVASYON.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Insan kaynakları yönetimi ve ücret yönetimi
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
ERp SOFTWARE Hasan HASANOV Slayt içerikleri  ERP Software nedir?  Türkiye’de ERP Uygulamaları  İ nternet ERP  ERP den Önce  ERP den Sonra.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Pazarlama Çevresi.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.
ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.

MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Hi Fatih Keskin.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
V. DERS: Event Management (Örnek Olay Yönetimi) Kavramı
Bütünleşik Pazarlama İletişimi, Tutundurma Karması ve Marka
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO

KURUM İ MAJI Kurumların tüm ileti ş im faaliyetlerinin bütünlü ğ ünü anlatan örgütsel ileti ş im, uzun vadeli bir çalı ş madır. Hedefi olumlu bir imaj olu ş turmak, korumak ya da de ğ i ş tirmektir. İ maj ise, reklam ve halkla ili ş kilerin etkili bir jargonu olarak tanımlanır. İ maj, gerçe ğ in ‘yakla ş ık’ olarak görsel sunumudur. Bu sunum, foto ğ raf ve resimdeki gibi fiziksel ya da edebiyat ve müzikteki gibi imgesel de olabilir. Bu tanımları biraz daha netle ş tirirsek, çe ş itli kanallardan, reklamlardan do ğ al ili ş kilere, içinde ya ş anılan kültürel iklimden, sahip bulunulan önyargılara kadar elde edilen bilgi ve verilerin bir de ğ erlendirmesi diyebiliriz.

Günümüzde ileti ş im teknolojisinin ilerlemesi sonucunda kar ş ıla ş tı ğ ımız pek çok mesajın her biri bilgilenme sürecimizin yalnızca küçük bir parçasını olu ş turur. Bu açıdan imaj, bir kez sahip olunan ve ömür boyu sürdürülen kavram olarak tanımlanamaz. Bireylerin zihinlerinde yava ş yava ş olu ş an imgelerin bütünüdür denebilir. Ku ş kusuz, ba ş arılı bir imaj, hem tutarlı hem de belirgin olmalı ve özellikler uyumlu duruma getirilmelidir.

Örgütsel imaj içeri ğ inin yönetim sürecinde geli ş tirilmesinin merkezinde üç temel ö ğ e üzerinde durulur. Bunlar, kurum ki ş ili ğ i, kurum kimli ğ i ve kurum imajı’dır. Bireyler ve kurumlar kimlikleri do ğ rultusunda ki ş iliklerini yansıtır. Kurum imajı, kurulu ş hakkındaki görü ş ve dü ş ünceleri, di ğ er bir anlatımla, kurumun algılanı ş biçimini yansıtmasına kar ş ı, örgütsel kimlik, kurulu ş un fiziksel görüntüsü ile ilgilidir. Kısaca, örgütsel kimlik ve örgütsel imaj birbirini destekler. Bütün bunların toplamında anlatımını bulan örgütsel imaj, iç ve dı ş hedef kitle üzerinde inandırıcılık ve güven yaratmak ile sürdürmek gibi önemli bir i ş levi de yerine getirir. Hem kurulu ş içinde hem de dı ş ında olu ş turulacak imajın tek ve inandırıcı olabilmesi, gerçekle uyum içinde olmasına ba ğ lıdır.

Kısaca kurum imajı, alınan tüm iletiler do ğ rultusunda, kurum hakkında alıcıda olu ş an resimdir. Do ğ ru imajı yaratmak hiç bitmeyen bir görevdir. Yalnızca kurum logosunu yaratmak de ğ il, kurumun ya ş am biçimini belirlemektir. Her kurulu ş un tıpkı bireyler gibi bir ki ş ili ğ i vardır. Bu ki ş ilik, kamuoyunda iyi-kötü, olumlu-olumsuz olarak de ğ erlendirilebilir. İ maj, çalı ş anların, tüketicilerin ve di ğ er hedef kitleler tarafından kurulu ş un farklı yönlerinin algılanması sonucunda benimsenen görü ş lerin toplamından olu ş ur. Kimlikler, kurum ve marka imajı yaratır. Ancak kurum ve marka kimli ğ inin yanında, pek çok pazarlama faaliyeti de imaja katkıda bulunur. Bunlardan bazıları, sponsorluk, halkla ili ş kiler, kriz yönetimi ve destekleyici reklamlar’dır. Bütün bunlar, bir markanın, bir kurumun hedef kitle algılanan imajını etkileyen etkenlerdir. Di ğ er faaliyetlerin aksine kimlik ise, görsel ve di ğ er türden duyusal bile ş enleri içerir. Bu noktada kurum kimli ğ i ile kurum imajı arasında bir fark oldu ğ unu herhalde siz de görüyorsunuz. Kurulu ş un algılanı ş biçimi, di ğ er bir anlatımla ki ş ilerin kurulu ş hakkında görü ş ve dü ş ünceleri ile ilgili olan imaja kar ş ı, kurum kimli ğ i fiziksel görüntü ile ilgilidir.

Örgütsel İ tibar İ tibar; bir kurumun çalı ş anlar ve mü ş teriler tarafından nasıl algılandı ğ ını gösteren soyut bir varlıktır. Di ğ er bir deyi ş le itibar, kamuoyunun kurumla ilgili olumlu veya olumsuz yöndeki izlenimleridir. Görüldü ğ ü gibi, kurumun itibarı daha çok algılamalardan olu ş makta; sosyal payda ş ların duygu, dü ş ünce ve izlenimlerini kapsamaktadır. Üstelik, itibar sadece di ğ er bilgi araçları ya da kurum tarafından gönderilen bilgi mesajlarından meydana gelmez. Payda ş ların görü ş ü ve kurumun eylemlerinin yorumlanması da itibarı tam olarak anlatmaz. Bu anlayı ş ve yorumlar, sadece kurumun gönderilen bilgi sinyallerinin bireyler tarafından nasıl algılandı ğ ını gösterir. Oysa kurumun çevresinde birden çok payda ş bulunmaktadır. İ tibar; tüm bu payda ş ların kendi arasında ve kurum ile payda ş lar arasında olu ş an karma ş ık bir etkile ş im a ğ ının sonucunda olu ş ur.

Örgütsel itibar kurumun geçmi ş performansına ili ş kin duygusal ve bili ş sel de ğ erlendirmeler, payda ş ların kendi beklentilerine ve kurumla ili ş kilerine dayanmaktadır. İ yi bir itibar mıknatıs gibidir, insanları kendine çeker. Kurumu rakiplerinden farklı kılan ve desteklenmesini sa ğ layan ayırt edicili ğ in anahtarıdır A ş a ğ ıdaki ş ema kurum kimli ğ i, kurumun kendini ifade biçimi ve örgütsel itibar ili ş kisini göstermektedir. Örgütsel itibar; mü ş terilerin, yatırımcıların, çalı ş anların ve genel kamuoyunun kurum hakkındaki iyi veya kötü, zayıf ya da güçlü gibi duygusal ve etkileyici tepkilerini ifade etmektedir. Görüldü ğ ü gibi örgütsel itibar, kurum içi ve kurum dı ş ı hedef kitlelerin kurum hakkındaki algılamalarıdır. Buna göre olumlu itibar elde etmek için kurumların, hedef kitleleriyle iyi ili ş kiler kurup, bu ili ş kileri sürdürmeleri gerekmektedir. Kurumların hedef kitleleriyle etkili ili ş kiler kurması da, ancak kurumların uyguladı ğ ı halkla ili ş kiler faaliyetlerinin etkinli ğ i ile mümkündür.

Uzmanlar itibar yönetiminin 3 temel üzerinde in ş a edildi ğ ini söylemektedir. Bunlar: 1. Ekonomik performans, 2. Sosyal hesap verebilirlik ve 3. Sosyal payda ş lara de ğ erli çıktılar sunabilme yetene ğ i. Halkla ili ş kiler her üç temelde de rol oynamaktadır fakat çatı ş maları etkin bir ş ekilde yöneten ve bir kurum için ekonomik performans kadar hesap verebilirli ğ in ve sosyal payda ş ların istek ve ihtiyaçlarının kar ş ılanmasının önemli oldu ğ unun farkına varan yöneticiler özellikle son iki temelin güçlendirilmesine çalı ş maktadır. Bir kurumun sosyal hesap verebilirli ğ i dikkatli biçimde yapılan konu takibinden ve kurumun etkili konumlandırılmasından ortaya çıkmaktadır. Özellikle risk ileti ş imi sosyal hesap verebilirli ğ in gücünü arttırmaktadır. Kuruma ba ğ lı olan sosyal payda ş lara de ğ erli çıktılar sunabilme yetene ğ i ise kurumun hedeflerine engel te ş kil edebilecek tehditlerin önüne geçilmesiyle gerçekle ş ebilir.

İ tibar denetimleri adı verilen ara ş tırma teknikleri kurumun itibarını de ğ erlendirmek ve izlemek için kullanılır. Olu ş abilecek durumlarla ilgili proaktif olarak gözlemlerin yapılması ve yönetilmesi, hedef kitlelere mevcut riskler konusunda bilgi verilmesi ve bu konularda bilinçlendirilmesi, kriz olu ş tu ğ u anda yönetilmesine ek olarak halkla ili ş kiler uzmanları çatı ş maları yönetmek zorunda kalabilmektedirler. Kurumların gelecekteki güvenilirlikleri ve inanılırlıkları bu çatı ş ma sonrası süreçlerin ele alını ş ve yönetili ş biçimlerine göre de ğ i ş mektedir.

Örgütsel Reklamcılık ve Savunuculuk Kurulu ş ların, kimliklerine yönelik ileti ş imlerini sa ğ lamada mevcut bulunan birçok seçenekten biri olan örgütsel reklamcılık en kolayı ve en hızlısıdır. Bir çok büyük kurulu ş örgütsel reklamcılı ğ ın formlarını kullanır. Güçlü ça ğ rı ş ımlara sahip olması nedeniyle, herhangi bir örgütsel reklamın ta ş ıması gereken iki özelli ğ i vardır (Argenti, 2003). Bunlar; stratejik ve tutarlı olmaktır. Ş imdi bu özellliklerin ne anlam ifade etti ğ ine bakalım. Stratejik Olmak: Stratejik olmak ş irketin gelece ğ ine do ğ ru bakmaktır. Böylelikle, kurulu ş uzun ömre sahip olacak ve büyümeyen, geli ş meyen bir ş irket görünümünde olmayacaktır. Tutarlı Olmak: Ş irketin yaptı ğ ı i ş ve ürünlerinin imajının birbiri ile tutarlı olmasıdır. İ majreklamları, ayrı bir örgütsel mesaj olarak görülmezler, örgütsel reklam türlerinden biridir. Kurulu ş un adının bilinirli ğ ini sa ğ lama, ürün ve hizmetleri için iyi niyet yaratma ve toplumsal olarak kabul edilen bir etkinlik ile özde ş le ş tirmek için yapılır. Bu reklamlar ş irketin vizyonuna uymak durumundadır.

Örgütsel ileti ş im araçlarından biri olarak örgütsel reklamlar, kurulu ş un imajını ş ekillendirebilirler. Görpe (2001)’e göre, örgütsel reklam, i ş letmenin ürünleri ve hizmetlerinden söz etmeden yapılan reklamdır. İş letmenin imajını güçlendirmek için yapılır. Amaç, kurulu ş un bilinirli ğ ini artırmak, ürünleri ve yaptıkları için kamuoyunda olumlu dü ş ünceler yaratmaktır. Bir kurulu ş un genel imajıyla ili ş kili ürün ve hizmetlere ya da ilgi alanına yönelik ekonomik ve sosyal sorunlara odaklanan reklamdır.

Yeni Bir Ş irket İ majı Yaratmak ya da Eskiyi Yenilemek Bir ş irket, eskisi çok iyi bilinen ismini yenisi ile de ğ i ş tirdi ğ ini nasıl duyurur? Bir ş irket, eskisinin güçlü yanlarını elinde tutan bir imaj varken yeni bir imajı nasıl yaratır? Bütün bu durumlarda örgütsel reklamın rolü nedir sorusunun yanıtlanması gerekir. İ sim de ğ i ş tirme ihtiyacı ş irketlere, kendilerini farklı konumlandırma olana ğ ı sa ğ lar. Yeni ismin lansmanını yapmanın nedenleri ş u ş ekilde açıklanabilir: ş irketi yeniden konumlandırmak, marka denkli ğ ini transfer etmek, ismin farkındalı ğ ını artırmak, eski ş irketten kendimizi ayırmak. Ş irket birle ş melerinde uygulanabilecek bu strateji için bir öyküye ve bu öykünün neden ş imdi anlatıldı ğ ı sorusunun yanıtına gereksinim vardır.

Ş irketin Refahı İ çin Önemli Olan Bir Konu Üzerine Ş irketi Konumlandırmak Ş irketin statüsünü, bir olayla ba ğ layarak güçlendirmek: savunucu ya da bir konunun tarafı olan reklamlar (advocacy or issue advertising) örgütsel reklam türleri arasındadır. Ş irketi Finansal Olarak Güçlendirmek Uztu ğ (2005) e göre, örgütsel reklamın yararları ş u noktalarda özetlenebilir: Kurumun üretti ğ i marka imajına katkı yaparak, satı ş ların artmasına dolaylı bir etki yapar Mali çevreler ve i ş grupları arasında saygınlı ğ ını ve güvenilirli ğ ini artırarak kurumun mali çevrelerindeki de ğ erini ve i ş yapma olanaklarını geli ş tirir Kurumun halkla ili ş kiler faaliyetlerini ve örgütsel hedeflerini ve mesajlarını ilgili çevrelere do ğ rudan anlatma olana ğ ı sa ğ lar Kurum çalı ş anlarının aidiyetini artırır Kurumun nitelikli eleman bulmasına destek olur Kriz dönemlerinde kurumun kendini savunması ve baskılara kar ş ı koyabilme gücünü artırır Örgütsel reklamlar, tartı ş malı sektörlerde de yo ğ un olarak kullanılır. Örne ğ in, sigara markaları, petrol, ş irketleri, herhangi bir imaj problemi olan ş irketler, sa ğ lık sektöründeki ş irketler ve tekel konumundaki ş irketler gibi. İ yi bir örgütsel reklam, ş irketin imajını güçlendirir ve açık bir ş ekilde bu imajı anlatır. Bunun yanı sıra, satı ş ları artırır, daha güçlü bir itibar yaratır, çalı ş anların elde tutulması ve yeni çalı ş anların kurulu ş a çekilmesini sa ğ lar

Konu Yönetimi Markayı ve hedef kitlesini etkileyen kamu politikası meselelerini bekleyen, tanımlayan, de ğ erlendiren ve cevap veren proaktif bir süreç olarak tanımlanan konu yönetimi ile amaçlanan, bir kurulu ş u ve sosyal payda ş larını etkilemesi muhtemel olan sorunları, meseleleri veya ortaya çıkan olayları önceden sezinlemek ve bunlara uygun eylemler yapmaktır. Konu, i ş letme planları periyodu üzerinde bir ş irketin faaliyetlerini önemli ölçüde etkileyen iç ve dı ş bir durum veya ş art olarak tanımlanmakta ve üç geni ş kategoriye ayrılmaktadır (Okay ve Okay, 2002): 1. Ş imdiki konular: Medyada yer alan, hükümette tartı ş ılan bir konu. 2. Ortaya çıkabilecek konular: İ ki ya da be ş yıl içinde önemli olması muhtemel olan konular. 3. Sosyal e ğ ilimler: Ya ş am biçimlerindeki, teknolojideki vs de ğ i ş iklikler

Medya İ li ş kileri Uzun yıllar boyunca halkla ili ş kiler, kurumların medya ili ş kilerini yöneten bir fonksiyon olarak görülmü ş tür. Bugün bile bir çok ki ş i halkla ili ş kiler denince, özellikle basın ile ili ş kilerin yürütülmesini anlamaktadır. Günümüzde halkla ili ş kiler, kurumların stratejik hedeflerine yönelik çok geni ş alanda faaliyet gösteren bir yönetim olmakla beraber, medya ili ş kilerinin halkla ili ş kilerin en önemli çalı ş ma alanlarından biri oldu ğ u gerçektir (Göksel, 2010).

Halkla ili ş kilerde ba ş arılı sonuçlar sa ğ lamak için, çalı ş maların uzun dönemli bir yakla ş ımla, planlı, tutarlı ve ara vermeden sürdürülmesi gerekir. Halkla ili ş kilerin en önemli çalı ş ma konularından biri olan medya ili ş kilerinde de ba ş arının yolu, uzun dönemli tutarlı ve kar ş ılıklı iyi niyete dayalı ili ş kilerin kurulmasından geçer. Medya ile ili ş kiler, halkla ili ş kilerin çok önemli fakat çok sayıdaki çalı ş ma konularından sadece birisi olmasına kar ş ın, halkla ili ş kilerden söz edildi ğ inde genellikle, medyada kurulu ş la ilgili olumlu haber yaratma i ş i anla ş ılır. Yine do ğ ru olamayan fakat oldukça kabul gören bir yargıya göre de halkla ili ş kiler uzmanlarının ba ş arısı, kurulu ş larıyla ilgili yayımlattıkları haber sayısı ve niteli ğ iyle ölçülür. Kurulu ş la ilgili bir haberin ücret ödemeksizin medyada yer alması, habere konu olan olayın bir haber de ğ erine sahip olmasına ba ğ lıdır. Haber olma ya da duyurum, medya ile ili ş kilerin en can alıcı konularının ba ş ında gelmektedir. Halkla ili ş kiler görevlileri kurulu ş ları ile ilgili haberlerin medyada yer almasını sa ğ lamak için basın toplantısı, basın bülteni ve çok sayıda di ğ er bazı yöntemler kullanırlar.

Medya yöneticileri de söz konusu haberleri haber olma de ğ erlerine göre yayınlar ya da yayınlamazlar (Gürgen, 2009). Bir halkla ili ş kiler görevlisinin basına yayınlanabilir materyal sa ğ lamasının dı ş ında, gazete ve dergilerin nasıl yayınlandı ğ ını bilmesi, haberin yayınlanma olasılı ğ ını, bir ba ş ka deyi ş le, haberin basında yer alma ş ansını artıracaktır

İ ç ileti ş im/ Çalı ş anlarla İ li ş kiler Halkla ili ş kiler, organizasyonlar arasındaki ili ş kilerle u ğ ra ş ır ve bu organizasyonların ba ş arı ya da ba ş arısızlı ğ ında bu hedef kitlelerin rolü vardır. Halkla ili ş kiler genellikle, dı ş hedef kitle ile ileti ş im ş eklinde görülür. Ancak, dı ş hedef kitlelerin yanı sıra, iç hedef kitle olan çalı ş anlar, bir organizasyonun en önemli hedef kitlesidir (Broom, 2009). Fortune Dergisi’ne göre, Amerika Birle ş ik Devletleri’ndeki “ En çok be ğ enilen ş irketler” arasında ilk 200 ş irket, ileti ş im bütçesinin %50’den fazlasını çalı ş anlarla ili ş kilere harcamaktadır. Yeni milenyumda, bir çok organizasyon için çalı ş anlarla ileti ş im gittikçe önemli hale gelmi ş tir (Seitel, 2004). İ ç ileti ş im, organizasyonun içindeki bütün hedef kitleler ile, örne ğ in, üretim hattında çalı ş anlar, yöneticiler, idareciler ve benzerleri ile ili ş ki olu ş turma ve bu ili ş kiyi sürdürme anlamına gelir.

İ ç ili ş kiler ve dolayısıyla iç ileti ş im, çalı ş anların i ş lerine, arkada ş larına veya ş irkete yönelik tutum, davranı ş ve duyguları, duyarlılıkları gibi, para ile ölçülemeyen ş eylerle ilgilidir. Fısıltı gazetesi, yalanlar ve dedikodulardan çıkabilecek sektörel çeki ş melerin oldu ğ u her yerde vardır. Çalı ş anlar, “ ne olup bitti ğ i” konusuna dahil edilmezlerse, kendilerini dı ş lanmı ş hissederler. Organizasyonun içinde hissedilenler, dı ş imajına yansıyacak ve organizasyon da bu imajı yansıtacaktır. İ ç ileti ş im, genel ileti ş im stratejisi için ya ş amsal bir öneme sahiptir. İ yi bir iç ileti ş im iyi yönetim için bir zorunluluktur fakat, yönetimin yapısı da önemlidir. Yönetim yapısı, iç ileti ş im için son derece önemlidir

Çalı ş anların, organizasyonların ba ş arısında önemli rolleri bulunmaktadır. Organizasyonun çalı ş anlarıyla iç ileti ş imi, bu ba ğ lamda çalı ş anların ba ğ lılı ğ ı, performansı, motivasyonu konularında yapılacak çalı ş malar çalı ş an ili ş kileri içinde de ğ erlendirilir. Çalı ş anlarla ileti ş imde dikkat edilmesi gereken ilk nokta mesajları, bilmeleri gereken herkese ula ş tırmak ve bunun için mesaj alıcılarını tanımlamaktır. Bunun ardından, alıcılar kitlesindeki bireylerle do ğ rudan ileti ş im kurulmalıdır. Üçüncü sırada ise, çalı ş anların tam olarak ne yapmalarını istedi ğ imizi iletmek için en etkili araçları seçmeye özen göstermek ve bu araçlarla neyin hedeflendi ğ ini ve nasıl bir tepkide bulunulmasının istendi ğ ini belirtmelidir

İ ç ileti ş im, üç ana amacı gerçekle ş tirir. Bunlardan ilki, çalı ş anların kültürlenmesi ya da organizasyonun kültür ve de ğ erlerini içselle ş tirmelerini ve anlamalarını sa ğ lamaktır. İ kincisi, örgütsel geli ş meler, haberler ve kurumda ne olup bitti ğ i konusunda bilgilendirmeye hizmet etmesidir. Son olarak ise, kurum çalı ş anlarının kaygı ve sorunlarını dinleme, ö ğ renme yoludur (Broom, 2009). Çalı ş anları kültürleme, vizyon ifadeleri, misyon ifadeleri, örgütsel politikalar, etik kodları, oryantasyon ve hizmet içi e ğ itimlerde kullanılan malzemeler aracılı ğ ı ile yapılır.

Hükümetle İ li ş kiler Kamu ile ili ş kiler olarak da anılan hükümetle ili ş kiler fonksiyonu, bazı sektörlerde, di ğ erlerinden çok daha önemlidir. Aslında her ş irket, yerel ya da ulusal düzeyde yasa yapıcılarla bir ba ğ a sahip olmaktan bir fayda sa ğ lar. Bazı ş irketlerin ba ş kentlerde birer ofisinin olmasının sebebi budur. Ş irketler, kendi lobi faaliyetleri ve hükümetle ili ş kilerini tek ba ş larına sürdürebildikleri gibi, ticaret ya da sanayi odaları gibi grup olarak da bu faaliyetlerini yürütebilirler. Ba ş kentte neler oldu ğ u ile ilgili ba ğ lantıyı sürdürmek için, hükümetle ili ş kiler konusunda bilgili ve kadrolu çalı ş anların olması ya ş amsal öneme sahiptir

Hükümetle ili ş kiler, yasama, yürütme, yargı, kontrol, vergi gibi konuları kapsar. Hükümetle ili ş kiler, organizasyon ve payda ş grupları (bu payda ş lar hükümetle ilgili veya ilgili olmayanlar) arasında karma ş ık ili ş kilerin yönetimi olarak tanımlanır. Hükümetle ili ş kiler ya da kamu ili ş kilerinin rolü, stratejik konuların yönetimi olarak görülür. Sosyal ya da siyasal de ğ i ş im, kamuoyunun olu ş umu, siyasal kara verme gibi bir ş irket için fırsat ya da tehdit olu ş turacak durumlara stratejik bir yakla ş ımı gerektirir.

Yatırımcı İ li ş kileri ve Finansal Halkla İ li ş kiler Yatırımcı ili ş kileri için en do ğ ru tanım National Inverstor Relations Institute tarafından ortaya konulmu ş tur. Buna göre; …“Yatırımcı ili ş kileri, finans, ileti ş im, pazarlama ve menkul kıymetler kanununa uyma konularını içeren bir stratejik yönetim sorumlulu ğ udur. Bu sayede ş irket ile finans kurulu ş u ve di ğ er mü ş teriler arasında, etkili çift yönlü ileti ş im kurulması ile ş irketin menkul kıymetlerinin gerçek de ğ erine ula ş ması sa ğ lanır (Karademirlida ğ ve Yılmaz,2010)”. Hockerts ve Moir (2004), geleneksel yatırımcı ili ş kilerini ş irketin göreli de ğ erini en üst seviyeye çıkarmak için, finansal ve seçilen di ğ er alanlara yönelik bilgi akı ş ı ve bilgi içeri ğ ini yönetmek üzere, pazarlama, ileti ş im, finans disiplinlerini kullanan bir stratejik yönetim sorumlulu ğ u olarak ifade ederler.

Yatırımcı ili ş kileri ş irket ve yatırımcı toplulu ğ u arasındaki ba ğ olarak da tanımlanabilir (Dolpin, 2004). Ş irket ve yatırımcıları arasındaki uzun dönemli etkile ş imli ili ş ki, toplam örgütsel imajı ( ş irketin toplam izlenimi) belirlemede rol oynar ve örgütsel yatırımcı ili ş kileri olarak bilinir. Bu durum, bir ş irketi de ğ erlendirmek, yatırımcı kitle ve finansal topluluklara yardım etmek için bilgi sa ğ lar. Böylece yatırımcı ili ş kileri, geli ş tirilen herhangi bir örgütsel ileti ş im programında tamamlayıcı ana parçalardan bir haline gelmi ş tir. Yatırımcı ili ş kilerinin, entegre ve örgütsel ileti ş im mesajının bir parçası oldu ğ u kabul edilir.

Böylece güçlü bir stratejik rolün altı çizilmektedir. Dolphin (2004)’e göre, yatırımcı ili ş kileri örgütsel ileti ş imin en hızlı geli ş en alanlarından biridir. Halkla açılan ş irketlerin sayısında artı ş meydana gelmesi, ş irket evliliklerinin ço ğ alması, ş irketlerin yönetimleri devralmaları sırasında sergiledikleri olumlu tutumlar, global finans piyasalarının öneminin artması finansal halkla ili ş kilerin geli ş imine yol açmı ş tır (Okay, 2002). Kavramla kastedilen sürekli, planlı, önceden dü ş ünülmü ş, sürdürülebilir pazarlama etkinlikleridir. Bu etkinlikler, sadece mevcut ve muhtemel yatırımcıları de ğ il, di ğ er finansal analist ve hissedarlarla ş irket arasında uzun ve kısa dönemli ili ş kiyi tanımlamayan, kuran, sürdüren ve cesaretlendiren sürekli, planlı etkinliklerdir. Yatırımcı ili ş kileri aynı zamanda bir ş irketin finansaltopluluklarla, analistlerle, yatırımcı ve potansiyel yatırımcılarla ilgili bilgilerinin iletilmesidir. Stratejik örgütsel pazarlama etkinli ğ i olarak adlandırmak da mümkündür. Ba ş arılı bir yatırımcı ili ş kileri programı reklam ve di ğ er mecralar aracılı ğ ıyla ş irkete yönelik tanıdıklık ve uygunluk duygusu yaratarak örgütsel imaj üzerinde etkiye sahip olur. Yatırımcı ili ş kileri kurumun sosyal performansı ile de ilgilidir. Ş irketlerin örgütsel itibarlarını ortaya çıkarma amacıyla yapılan derecelendirmelerde kurumun finansal performansının itibarı etkileyen bir de ğ i ş ken oldu ğ u görülür. Finansal itibar, finansal ş irketler tarafından derecelenen, ş irketin finansal duru ş unun genel bir de ğ erlendirilmesidir.

Yatırımcı ili ş kileri ş irket ve hissedarları ile borsadaki ş irket hisselerinin fiyatları üzerinde etkiye sahiptir ve finansal fonksiyonun ileti ş im sonucundan çok ileti ş im fonksiyonunun finansal sonucudur. Ş irket kazancının artması ve hisse senedinin performansı, imajında ya ş anan olumlu ya da olumsuz geli ş meyi yansıtır. Yatırımcı ili ş kileri, örgütsel ileti ş im stratejisinin önemli bir aracı olarak geli ş mekte olu ş u, finansal hissedarların onayını kazanması, hisse senedi sahiplerini kendi tarafına çekmeye yardım etmesiyle kendini ispatlamı ş bir halkla ili ş kiler uygulamasıdır. Uzun vadede bir ş irketin parasal varlı ğ ını artırması için ya ş amsal öneme sahip olan yatırımcılar, bankacılar, danı ş manlar, borsa ve finansla ilgili medyanın ş irketlere güven duymaları ve bu güveni sürdürmeleri beklenir. Do ğ ru bir finansal raporun hazırlanması ve sunulması, ş irketin borsaya girmesi, ş irket birle ş meleri ve bu yolla kazanılan varlıklara e ş lik eden finansal ileti ş im, finansal halkla ili ş kiler uygulamalarından biridir (Pelsmacker, Geuens ve Bergh, 2001).

Bir örnekle açıklamak gerekirse, Avrupalı bir sinema ş irketi olan Kinepolis’in borsaya ba ş arılı giri ş inin sonucunda yeni hissedarlarının sayısının artırması bir finansal halkla ili ş kiler uygulaması örne ğ idir. Yatırımcı ili ş kilerinin asıl rolü, bir ş irket için uygun bir pazar de ğ eri sa ğ lamaktır. Geleneksel yakla ş ıma göre, yatırımcı ili ş kileri ş irketler için biçilmi ş de ğ er üzerine odaklanır. Bu perspektiften farklı bir yakla ş ımdaysa, yatırımcı ili ş kilerinin üç farklı evreyi gerektirdi ğ i öne sürülür (Hockerts ve Moir, 2004): 1. Ş irketin etkinliklerinin iletilmesi 2. Finansal fonksiyon ve finansal sonuçlar üzerine odaklanma 3. Yatırımcıları, ş irketin hisse senetlerini almaya ya da aldıklarını ellerinde tutmaya te ş vik etmek