ÖĞRETİM PROGRAMI VE KAZANIMLAR Derslerin, ö ğ retim programındaki amaç ve kazanımların ne ölçüde gerçekle ş tirildi ğ i, hedeflenen amaçlara/kazanımlara.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Gökhan YÜKSELER – Eylem EROĞLU Fen ve Teknoloji Öğretmeni
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Bilgisayar Destekli Eğitim
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
E Ğİ T İ M KAL İ TES İ N İ YÜKSELTMEYE YÖNEL İ K EYLEM PLANI.
“21.Y.Y. Araştırmalarını, bilgi, iletişim ve teknoloji ile bütünleştiren, stratejik hedeflerini halkına benimsetebilmiş ve bunları ciddiyetle uygulamaya.
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
PROGRAMIN VİZYONU Bu program ile öğretmenlerin öğrencilere doğrudan bilgi aktarmak yerine sadece ve sadece yol göstereceği etkinlikler aracılığıyla,
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
Probleme Dayalı Öğrenme
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Kişisel Rehberlik.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
YENİLENEN ÖĞRETİM PROGRAMLARI
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
Programın Karşılaştırılması Sunusu
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Teknoloji ve tasarım dersi
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Programdan Sorular.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
ÖZEL İDARE İLKOKULU EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERİ SUNUSU
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM PROGRAMI VE KAZANIMLAR Derslerin, ö ğ retim programındaki amaç ve kazanımların ne ölçüde gerçekle ş tirildi ğ i, hedeflenen amaçlara/kazanımlara ula ş ılmasında ne gibi sorunlarla kar ş ıla ş ıldı ğ ının müzakere edilmesi.

Eğitim sürecinin en önemli unsurlarından biri, kuşkusuz öğretim programlarıdır. Yaşamın başarılı bir biçimde sürdürülmesini sağlayacak becerilerin öğrencilere kazandırılmasında, öğretim programları kılavuzluk etmelidir.

Bir öğretim programı, hedeflediği alanda, kişinin kısa ve uzun vadede sahip olması gereken becerileri öngörebilmeli, bu becerilerin kişilere kazandırılmasının geçerli yollarını öğretmenlere sunabilmelidir.

Öğretim programı, yaşamda ihtiyaç duyulabilecek bilgi ve becerileri öngörerek, bunları belirli sürelerde öğrencilere kazandırmayı hedefler.

Öğretim programı, okullardaki eğitim-öğretim etkinliklerinin belirleyicisidir. “Toplumsal dinamizm eğitim programlarının da dinamik olmasını gerektirmektedir.”

HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMI Hayat bilgisi dersi, Çocukların hem kendilerini hem de içinde yaşadıkları toplumu ve dünyayı tanımaları için toplu öğretim yaklaşımına dayalı olarak oluşturulmuş bir derstir.

Öğrenmekten keyif alan, Kendisiyle, toplumsal çevresiyle ve doğa ile barışık, Kendini, milletini, vatanını ve doğayı tanıyan, koruyan ve geliştiren, Gündelik yaşamda gereksinim duyulan temel bilgilere, yaşam becerilerine ve çağın gerektirdiği donanıma sahip, Değişikliklere dinamik bir biçimde uyum sağlayabilecek kadar esnek, Mutlu bireyler yetiştirmektir.

Programdaki tema adları Okul Heyecanım Benim Eşsiz Yuvam Dün, Bugün, Yarın

Hayat Bilgisi Dersi Programında temalar seçilmesinde rol oynayan unsurlar şunlardır: 1.Bireysel farklılıkları olan öğrenciler için motivasyon kaynağı olup, öğrencilerin çalışmalarına olan ilgi ve kendilerine olan güvenlerinin diğer derslere de yansımasına yardımcı olmaktadır. 2. Öğrencilerin, başkalarının bakış açısını daha iyi anlamalarını ve onlara saygı duymalarını sağlamaktadır. 3. Öğrencilerin yaşadıkları çevreyle olan bağlarını ve farkındalıklarını artırmaktadır. 4. Öğrencilerin etkinliklere katılarak değişik bilgi ve beceriler edinmelerini sağlamaktadır. 5. Öğrencilerde ekip ruhu geliştirmektedir. 6. Öğrencilerin tutumlarında ve çalışma alışkanlıklarında iyileşme sağlamaktadır. 7. Öğrencilerin okula yönelik tutumlarının iyileşmesine yardımcı olmaktadır.

Hayat bilgisi dersi programında insan, biyolojik, psikolojik, sosyal ve kültürel yönleriyle bir bütün olarak ele alınmıştır. Bu noktadan hareketle “birey”, “toplum” ve “doğa” olmak üzere üç ana öğrenme alanı belirlenmiş, değişim de bütün bu öğrenme alanlarını kuşatan daha genel bir boyut olarak düşünülmüştür.

Program ile öğrencilerin şu becerileri kazanmalarına yardımcı olunacaktır Eleştirel düşünme Yaratıcı düşünme Araştırma İletişim Problem çözme Bilgi teknolojilerini kullanma Girişimcilik Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanma Karar verme Kaynakları etkili kullanma Öz yönetim Bilimin temel kavramlarını tanıma

TÜRKÇE DERSi PROGRAMI Türkçe Dersi Öğretim Programında Yapılandırıcı yaklaşım, öğrenci merkezli öğrenmeyi temel almakta, öğrenme sürecine öğrenci katılımının sağlanmasına, iş birliğine dayalı öğrenmenin gerçekleşmesine ve öğrenme öğretme sürecinde öğretmenin rehberliğine önem vermektedir.

Öğretim Programı Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanan, Kendini ifade eden, iletişim kuran, iş birliği yapan, girişimci ve sorun çözen, Bilimsel düşünen, anlayan, araştıran, inceleyen, eleştiren, sorgulayan, yorumlayan, Haklarını ve sorumluluklarını bilen, çevresiyle uyumlu, şartlandırmaya karşı duyarlı, Okumaktan ve öğrenmekten zevk alan, Bilgi teknolojilerini kullanan, üreten ve geleceğine yön veren bireylerden oluşan bir toplum hedeflenmektedir.

MATEMATİK DERSi PROGRAMI Matematik programı, “Her çocuk matematiği öğrenebilir.” ilkesine dayanmaktadır. Bu derste; temel kavram ve beceriler kazanılmasının yanı sıra düşünmeyi, problem çözme stratejileri kavramayı ve matematiğin gerçek yasamda önemli bir araç olduğunu takdir etmeyi de içermektedir.

PROGRAMIN AMACI Hayatında matematiği kullanabilen, problem çözebilen, çözümlerini ve düşüncelerini paylaşabilen, ekip çalışması yapabilen, öz güven duyabilen ve olumlu tutum geliştiren bireyler yetiştirmektir.

KAZANIMLAR, “öğretim süreci içerisinde planlanmış yaşantılarla öğrencide görülmesi beklenen bilgi, beceri, tutum ve değerlerdir”

Eğitim öğretimde önceleri öğretmen merkezli yaklaşım ağırlıklı iken son yıllarda öğrenci merkezli yaklaşıma dönülmüştür. Öğretmen merkezli yaklaşımda; öğretmen ne öğreteceğine, nasıl öğreteceğine, nasıl değerlendireceğine karar vermekte, ders tanımları öğrencinin kazanacaklarına odaklı olarak değil içeriğe bağlı olarak yapılmaktaydı. Oysa öğrenci merkezli yaklaşım; programında öğrencilerin kendilerinden beklenilen yeterliliklerden neleri yapabildikleri ile ilgilenmektedir. Bundan dolayı bu yaklaşıma çoğunlukla “kazanım merkezli yaklaşım” denilmektedir.

Öğretmen Merkezli Yaklaşım öğretmene odaklanan ve önem veren bir yaklaşım iken, Kazanım Merkezli Yaklaşım öğrenciye odaklanan ve önem veren bir yaklaşımdır.

 Öğrenme kazanımları ile öğretimin değerlendirilmesi arasında ilişki kurmak öğrenim deneyimini öğrenciler için daha şeffaf ve anlamlı kılmaktadır.  Öğrenciler o ders için kendilerinden göstermeleri umulan beklentilerin farkında olurlarsa başarıları artmaktadır.  Değerlendirme teknik ve ölçütlerin açıkça belirlenmesi öğrencilerin öğrenme kazanımlarını anlayabilmesinde yardımcı olacak en etkili yoldur.  Öğrenme kazanımlarını bilmek öğrencinin öğrenme sorumluluğunu arttırmaktadır.

HAYAT BİLGİSİ KAZANIMLARINI  ÖZ SAYGI  ÖZ GÜVEN  TOPLUMSALLIK  SABIR  HOŞGÖRÜ  SEVGİ  SAYGI BARIŞ  YARDIMSEVERLİK  DOĞRULUK  DÜRÜSTLÜK  YENİLİĞE AÇIKLIK  ADALET  VATANSEVERLİK  KÜLTÜREL DEĞERLERİ KORUMA ve GELİŞTİRME  Ana başlıklarıyla sıralayabiliriz

TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARI Dinleme Öğrenme Alanı Konuşma Öğrenme Alanı Okuma Öğrenme Alanı Yazma Öğrenme Alanı Görsel Okuma ve Görsel Sunu Öğrenme Alanı Ana başlıklarıyla sıralayabiliriz

MATEMATİK DERSİ KAZANIMLARINI Zihinden hesaplamalar yapabilme.Dört işlemi yapabilme. Problem kurabilme,çözebilme.Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık kesin fikirler kazanabilme. Geometrik şekillerin alan ve hacimlerini hesaplayabilme. Çevredeki eşyaların şekilleri ile kullanımları arasındaki ilişkileri kavrayabilme.Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanmabilme.Çalışmalarda; düzenli dikkatli, sabırlı olabilme. Araştırıcı, tarafsız, ön yargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli ve bilginin yayılmasının gerekliliğine inanan bir kişiliğe sahip olabilme. Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme. Karşılaştığı problemleri çözebilecek yöntemler geliştirebilme. Estetik duygular geliştirebilme olarak sıralayabiliriz.

Çıkmamış sorular ve cevapları…

1.Sınıflarda aylık öğrencilerin aynı sınıfta bulunmaları sorun yaratmakta; aynı müfredatın farklı seviyedeki iki gruba uygulanması pedagojik olarak bilimsel verilerle çelişmektedir.

Çözüm: Kurumda oluşturulacak komisyon nezaretinde; seviye/yaş gruplarına göre sınıfların yeniden oluşturulması, Yaş grupları ayrılma imkânı olmayan okullarda seviye/yaş grupları oluşturularak ileri düzeydekilere okuma yazma çalışmalarına ağırlık verilerek çalışılması.

Okullarda ki tuvalet lavabo ve musluklarının özellikle 60 aylık çocukların boylarına göre düzenlenmemiş olması sorunlar oluşturmaktadır.

Çözüm Lavabo ve muslukların çocukların boylarına uygun hale getirilmesi için İlkokullara ödenek ayrılmalı.

1.Sınıf öğrencileri 5. saatten sonra (5. ve 6. saatlerde) yoruluyorlar, ders ve etkinliklere katılmakta zorlanıyorlar.

Çözüm: Sınıf öğrenci sayılarının özellikle uyum süresince oyunlaştırılmış etkinliklerin uygulanmasına yönelik olarak arasında sınırlandırılması, etkinliklere ve öğrencinin yaşına uygun oyun köşe ve materyallerinin sağlanması programın uygulanmasında ve öğrencinin etkinliklere katılmasında etkili olacaktır. · Ya da; sınıftan ayrı olarak oluşturulacak gerekli donanımı sağlanmış oyun sınıf/alan/birimlerin öğrenci etkinliklerinin uygulamasında yararlanılması veya fiziki olarak uygun şartların bulunması durumunda okul öncesi sınıflardan/birimlerden 1. sınıfların yararlanmalarının sağlanması.

Okullarda ihtiyaca cevap verecek sayı ve yeterlilikte yardımcı personel bulunmamaktadır. Çözüm: Her kademedeki okullara yeterli sayı ve özellikte yardımcı personel istihdam edilmesi veya hizmet alımı için yeterli ödeneğin sağlanması.

Sosyal Etkinlikler Yönetmeliğinin uygulanmasında, özellikle Toplum Hizmeti' çalışmalarında ders saatlerinin ve sürenin yetersizliğinden uygulanması mümkün olmamaktadır.

Çözüm: 1. ve 4. Sınıflar ile ara sınıflarda ders saatlerinin dışında yapılması gereken Toplum Hizmeti ve Kulüp çalışmalarında yönetmelik hükümlerinin uygulanması ülkemizin şartları, kurumların fiziki durumu ve ilgili mevzuatlara göre uygulanamadığı gerçeğimden hareketle; yönetmelik hükümlerinin uygulanabilir ve ülke gerçekleriyle uyumlu hale getirilmelidir. Uygulanamadığı halde uygulanıyormuş gibi yapılması kendimizi kandırmaktan öteye gitmemektedir.

Sınıflarda Rehberlik ve Sosyal Etkinlik Yönetmeliğinin uygulanması mevzuatlardaki çelişki nedeniyle uygulanamamakta, farklı uygulamalar ise sorunları çözmediği gibi okul idaresi ve öğretmenlere sorumluluk yüklemektedir.

Çözüm: Klüp/Sosyal Etkinlik çalışmalarının uygulanması okulların imkânları, fiziki yetersizlik vb. sebeplerle bağlı olarak uygulamada sorunlara neden olmaktadır. Klüp/Sosyal Etkinlik çalışmalarının uygulanabilir olması için düzenlemelerin en kısa zamanda yapılması gerekmektedir.

SONUÇ OLARAK Öğretim programının hedefleri ne kadar iyi tanımlanmıştır? Kazanımlar genel hedeflerle uyumlu mudur? Kazanımlara ulaşmak için önerilen öğretim yöntem ve etkinlikleri yeterli midir?

Öğretim programlarının çağdaş öğretim programlarına göre gözden geçirilmesi, Kazanımların azaltılarak, düşünme süreçleri boyutunda vurgulanması ve programların genel çerçevesinde tanımlanan düşünme süreçleri ile uyumlu hale getirilmesi, Kazanım - etkinlik örneklerinin uyumunun sağlanması, Değerlendirme soru örneklerinin kazanımlarla ve etkinliklerle uyumlu hale getirilmesi, Etkinliklerin soru formatından çıkarılarak düşünme süreçlerine yönelik sınıf içi çalışmalar olarak tasarlanması,

Öğretim programlarındaki sarmal ve gelişimsel yapının vurgulanması ve öğretmenler tarafından anlaşılmasının sağlanması, Öğretim etkinliklerinin yalnızca konu öğretmek boyutundan ibaret olmadığının anlaşılmasının sağlanması, Kazanımların geçerli ve güvenilir yöntemlerle ölçülmesi, Gelişimsel takibin oluşması için standart ölçme araçlarının kullanılması, Öğretmenlerin gerçek anlamda referans olarak kullanacakları nitelikte ders kitaplarının, öğretmen rehber kitaplarının hazırlanması ya da var olan kitapların yeniden ele alınarak bu anlamda düzenlenmesi GEREKMEKTEDİR.