HASTA ODAKLı TEDAVI Doç. Dr. Hatice Camgöz Akda ğ İ stanbul Teknik Üniversitesi İş letme Mühendisli ğ i Bölümü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements


İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
HASTA BAŞI EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
HAZIRLAYAN VE SUNAN: HAYATİ İBRAHİM GÜVEN. HOŞGELDİNİZ… Konuşmamı ülkemizde misafir ettiğimiz sayın temsilcilere hoş geldiniz diyerek başlamak istiyorum.Ayrıca.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4
1 M & M MÜŞAVİRLİK SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ. TAPU ve KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SÜREKLİ KURUMSAL GELİŞİM PROJESİ TANITIM SUNUMU ADRES: Ziyabey Cad. 5. Sokak.
Sağlık PsikolojisiÖğr. Gör. Musa ŞAHİN 1 HASTA, YARALI VE YAKINLARININ TEDAVİ SÜRECİNE KATILIMI.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
KİŞİSEL HİJYEN.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Performans Değerlendirme
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Bütünleştirme uygulamaları
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Olgu Yönetimi Standartları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
Program Tasarım Modelleri
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İstanbul Vinç Kiralama Hizmetleri
İş Sağlığı ve Güvenliği Çevre Güvenliği ve Kalite Müşteri Memnuniyeti
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
Geçerlik ve Kullanışlılık
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

HASTA ODAKLı TEDAVI Doç. Dr. Hatice Camgöz Akda ğ İ stanbul Teknik Üniversitesi İş letme Mühendisli ğ i Bölümü

SAĞLıK NEDIR? “Sa ğ lık yalnız hastalıklardan arınmı ş olmak de ğ il, fiziksel ruhsal ve sosyal yönden tam iyilik hali”dir. “Sa ğ lık yalnız hastalıklardan arınmı ş olmak de ğ il, fiziksel ruhsal ve sosyal yönden tam iyilik hali”dir. Ancak bunların yanında bir de “sa ğ lık hizmetleri”nin olması gerekir. Ancak bunların yanında bir de “sa ğ lık hizmetleri”nin olması gerekir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 2

SAĞLıK HIZMETLERI Sa ğ lık hizmetleri ise yalnızca hastalıkların tanısı ve tedavi edilmesi hizmetlerinden olu ş maz. Sa ğ lık hizmetleri ise yalnızca hastalıkların tanısı ve tedavi edilmesi hizmetlerinden olu ş maz. Bunlar sa ğ lık hizmetinin yalnız “küçük bir bölümünü” olu ş turur. Bunlar sa ğ lık hizmetinin yalnız “küçük bir bölümünü” olu ş turur. Bunun yanında asıl büyük emek ve çabayı gerektiren sa ğ lık hizmetleri sa ğ lıklılık halinin korunması, geli ş tirilmesi, insanın ve toplumun sa ğ lı ğ ı etkileyen olumsuzlukların, öngörülmesi, etkisiz hale getirilmesi, bireylerin ve toplumun bunlardan etkilenmelerinin engellenmesini, önlenmesini içerir. Bunun yanında asıl büyük emek ve çabayı gerektiren sa ğ lık hizmetleri sa ğ lıklılık halinin korunması, geli ş tirilmesi, insanın ve toplumun sa ğ lı ğ ı etkileyen olumsuzlukların, öngörülmesi, etkisiz hale getirilmesi, bireylerin ve toplumun bunlardan etkilenmelerinin engellenmesini, önlenmesini içerir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 3

4

SAĞLıK HIZMETINDE EĞITIM VE ÖĞRETIM SÜRECI Tüm bunların önünde, öncesinde, üzerinde, dı ş ında bir ba ş ka hizmet de, giderek geli ş en, yenilenen ve yetkinle ş en, tıbbi bilginin hizmetten yararlanacak ki ş ilere Tüm bunların önünde, öncesinde, üzerinde, dı ş ında bir ba ş ka hizmet de, giderek geli ş en, yenilenen ve yetkinle ş en, tıbbi bilginin hizmetten yararlanacak ki ş ilere aktarılması, aktarılması, anlatılması, anlatılması, bu konularda davranı ş ları belirleyecek bir “e ğ itim ve ö ğ retim” sürecinin ya ş anmasıdır. bu konularda davranı ş ları belirleyecek bir “e ğ itim ve ö ğ retim” sürecinin ya ş anmasıdır. Onu da asıl olarak sa ğ lıkçılar yerine getirir. Onu da asıl olarak sa ğ lıkçılar yerine getirir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 5

HASTALAR IÇIN NELER ÖNEMLIDIR? Do ğ ru zamanda do ğ ru tedavi Do ğ ru zamanda do ğ ru tedavi Do ğ ru yerde do ğ ru tedavi Do ğ ru yerde do ğ ru tedavi Tedavinin süreklili ğ i Tedavinin süreklili ğ i Evde bakım Evde bakım Kendi kendine bakım için destek Kendi kendine bakım için destek USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 6

HASTA NELER BEKLER? Hasta ve yakınları sa ğ lık personellerinden bakımları sırasında dürüstlük, empati ve saygı bekler. Hasta ve yakınları sa ğ lık personellerinden bakımları sırasında dürüstlük, empati ve saygı bekler. Sa ğ lık kurulu ş u ve personeli ile açık bir ileti ş im hasta ve yakınlarına yardımcı olur, Sa ğ lık kurulu ş u ve personeli ile açık bir ileti ş im hasta ve yakınlarına yardımcı olur, Sa ğ lık kurulu ş larının da daha iyi sonuçlar elde etmesine ve sistemlerin hasta güvenli ğ i açısından daha güvenli olmasına yardımcı olur. Sa ğ lık kurulu ş larının da daha iyi sonuçlar elde etmesine ve sistemlerin hasta güvenli ğ i açısından daha güvenli olmasına yardımcı olur. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 7

8

TEDAVIDE GELENEKSEL YÖNTEM: HEKIM ODAKLı Hizmeti sunanlar arasında da hekimlerin ayrıcalıklı bir yeri, belirgin bir baskınlı ğ ı söz konusudur. Hizmeti sunanlar arasında da hekimlerin ayrıcalıklı bir yeri, belirgin bir baskınlı ğ ı söz konusudur. Hastanın durumunun de ğ erlendirilmesi, tanıya uygun tedavinin kararla ş tırılması neredeyse tamamen hekimin kontrolünde olup di ğ er sa ğ lık personelinin bu kararlara verece ğ i katkı sınırlıdır. Hastanın durumunun de ğ erlendirilmesi, tanıya uygun tedavinin kararla ş tırılması neredeyse tamamen hekimin kontrolünde olup di ğ er sa ğ lık personelinin bu kararlara verece ğ i katkı sınırlıdır. Hekimin baskın rolde oldu ğ u bu yakla ş ım,hastalar, hasta yakınları ve di ğ er sa ğ lık personeli açısından anti-demokratik bir yakla ş ım olmasının ötesinde, hasta memnuniyeti açısından yetersiz ve tıbbi hatalara daha yatkın bir yakla ş ımdır Hekimin baskın rolde oldu ğ u bu yakla ş ım,hastalar, hasta yakınları ve di ğ er sa ğ lık personeli açısından anti-demokratik bir yakla ş ım olmasının ötesinde, hasta memnuniyeti açısından yetersiz ve tıbbi hatalara daha yatkın bir yakla ş ımdır USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 9

HASTA ODAKLı TEDAVI NEDIR? Hastanın bakı ş açısına de ğ er veren ve onun fikirlerine, duygularına, beklentilerine ve de ğ erlerine saygı duyan, doktorun hastanın dünyasına girerek hastalı ğ ı hastanın gözünden gören bir durumdur. (GEIRTEIS M.) Hastanın bakı ş açısına de ğ er veren ve onun fikirlerine, duygularına, beklentilerine ve de ğ erlerine saygı duyan, doktorun hastanın dünyasına girerek hastalı ğ ı hastanın gözünden gören bir durumdur. (GEIRTEIS M.) Herkes için hakkaniyetli sa ğ lık hizmeti sunumunda sa ğ lı ğ ın iyile ş tirilmesi ve korunması tüm toplumun temel ilgi alanı olmalıdır. Herkes için hakkaniyetli sa ğ lık hizmeti sunumunda sa ğ lı ğ ın iyile ş tirilmesi ve korunması tüm toplumun temel ilgi alanı olmalıdır. Hizmet sunumunda birey üzerine odaklanılmalıdır. Hizmet sunumunda birey üzerine odaklanılmalıdır. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 10

HASTA ODAKLı SAĞLıK HIZMETLERI Hasta ile ilgili kararların hastanın isteklerine, ihtiyaçlarına ve tercihlerine uygun olmasını sa ğ lamak amacıyla, Hasta ile ilgili kararların hastanın isteklerine, ihtiyaçlarına ve tercihlerine uygun olmasını sa ğ lamak amacıyla, hizmet sunucuları, hastalar ve gerekti ğ inde hasta yakınları arasında i ş birli ğ inin kuruldu ğ u; hizmet sunucuları, hastalar ve gerekti ğ inde hasta yakınları arasında i ş birli ğ inin kuruldu ğ u; hastaların kendi bakımları hakkındaki kararlarda söz sahibi olabilmeleri için, gereken bilgilendirme ve hastaların kendi bakımları hakkındaki kararlarda söz sahibi olabilmeleri için, gereken bilgilendirme ve e ğ itim deste ğ inin sa ğ landı ğ ı sa ğ lık hizmetleri ş eklinde tanımlanmaktadır. e ğ itim deste ğ inin sa ğ landı ğ ı sa ğ lık hizmetleri ş eklinde tanımlanmaktadır. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 11

HASTA ODAKLı SAĞLıK HIZMETI SUNMA YAKLAŞıMLARı Hasta odaklı sa ğ lık hizmeti sunma yakla ş ımlarının ba ş ında Toplam Kalite Yönetimi yakla ş ımının sa ğ lık kurumlarında uygulanması gelmektedir. Hasta odaklı sa ğ lık hizmeti sunma yakla ş ımlarının ba ş ında Toplam Kalite Yönetimi yakla ş ımının sa ğ lık kurumlarında uygulanması gelmektedir. Sa ğ lık Bakanlı ğ ının ba ş latmı ş oldu ğ u Sa ğ lık Kurumlarında Hasta Hakları Uygulamaları yakla ş ımının sonuçları da sa ğ lık kurumlarını hasta odaklılı ğ a do ğ ru götürmektedir. Sa ğ lık Bakanlı ğ ının ba ş latmı ş oldu ğ u Sa ğ lık Kurumlarında Hasta Hakları Uygulamaları yakla ş ımının sonuçları da sa ğ lık kurumlarını hasta odaklılı ğ a do ğ ru götürmektedir. Sa ğ lık kurumlarında uygulanmamakla birlikte i ş letmelerde mü ş teri odaklılı ğ ı sa ğ layan (modern) pazarlama yakla ş ımının hasta odaklılık konusunda sa ğ lık kurumlarına katkı yapaca ğ ı dü ş ünülmektedir. Sa ğ lık kurumlarında uygulanmamakla birlikte i ş letmelerde mü ş teri odaklılı ğ ı sa ğ layan (modern) pazarlama yakla ş ımının hasta odaklılık konusunda sa ğ lık kurumlarına katkı yapaca ğ ı dü ş ünülmektedir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 12

Geli ş mi ş be ş ülkeyi kapsayan bir çalı ş mada, görü ş ülen her iki ila üç hastadan birisine doktor tarafından hastalı ğ ı ile ilgili ayrıntılı bilgi verilmedi ğ i, tedavi seçenekleri konusunda fikrinin sorulmadı ğ ı anla ş ılmı ş tır. Geli ş mi ş be ş ülkeyi kapsayan bir çalı ş mada, görü ş ülen her iki ila üç hastadan birisine doktor tarafından hastalı ğ ı ile ilgili ayrıntılı bilgi verilmedi ğ i, tedavi seçenekleri konusunda fikrinin sorulmadı ğ ı anla ş ılmı ş tır. Oysa hastanın kendi durumu hakkında bilgi sahibi olması, tedavi seçenekleri konusunda fikrinin sorulması en temel haklarından birisidir. Oysa hastanın kendi durumu hakkında bilgi sahibi olması, tedavi seçenekleri konusunda fikrinin sorulması en temel haklarından birisidir. Yapılan ara ş tırmalar, hastaların ihtiyaçları ve tercihleri dikkate alınarak verilen sa ğ lık hizmetlerinin, hem hasta memnuniyetinin artmasını, hem klinik açıdan daha ba ş arılı sonuçları alınma sini, hem de sunulan hizmetlerin daha etkin ve verimli kullanılmasını sa ğ ladı ğ ını göstermektedir. Yapılan ara ş tırmalar, hastaların ihtiyaçları ve tercihleri dikkate alınarak verilen sa ğ lık hizmetlerinin, hem hasta memnuniyetinin artmasını, hem klinik açıdan daha ba ş arılı sonuçları alınma sini, hem de sunulan hizmetlerin daha etkin ve verimli kullanılmasını sa ğ ladı ğ ını göstermektedir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 13

HASTA ODAKLı SAĞLıK HIZMETLERI KAVRAMıNıN ÖNEM KAZANMAYA BAŞLAMASıNıN NEDENLERI Ortalama ya ş am süresinin artması ve toplumların ya ş lanmaya ba ş lamı ş olmasıdır. Ortalama ya ş am süresinin artması ve toplumların ya ş lanmaya ba ş lamı ş olmasıdır. Bugün için tüm dünyada 60 ya ş ın üzerindeki ki ş i sayısının 600 milyondan fazla oldu ğ u hesaplanmaktadır. Bugün için tüm dünyada 60 ya ş ın üzerindeki ki ş i sayısının 600 milyondan fazla oldu ğ u hesaplanmaktadır. Bu sayının 2025 yılında ikiye katlanaca ğ ı, 2050 yılında ise 2 milyara yani dünya nüfusunun %21'ine ula ş aca ğ ı, ba ş ka bir deyi ş le 60 ya ş üzerindeki ki ş i sayısının 15 ya ş altındaki çocuk sayısından daha fazla olaca ğ ı tahmin edilmektedir. Bu sayının 2025 yılında ikiye katlanaca ğ ı, 2050 yılında ise 2 milyara yani dünya nüfusunun %21'ine ula ş aca ğ ı, ba ş ka bir deyi ş le 60 ya ş üzerindeki ki ş i sayısının 15 ya ş altındaki çocuk sayısından daha fazla olaca ğ ı tahmin edilmektedir. Benzer bir durum ülkemiz için de söz konusu olup halen nüfusumuzun %7'sini olu ş turan ya ş lı grubun 2050 yılında %20'yi a ş ması beklenmektedir. Benzer bir durum ülkemiz için de söz konusu olup halen nüfusumuzun %7'sini olu ş turan ya ş lı grubun 2050 yılında %20'yi a ş ması beklenmektedir. Birden çok kronik hastalı ğ ı nedeniyle uzun süreli bakıma ihtiyacı olan hastaların sa ğ lık kurulu ş ları ve hekimlerle ili ş kileri de aynı do ğ rultuda ş ekil de ğ i ş tirmeye ba ş lamı ş, 7/24 hizmet sunumu, evde bakım, gibi hasta odaklı uygulamaların önemi artmı ş tır. Birden çok kronik hastalı ğ ı nedeniyle uzun süreli bakıma ihtiyacı olan hastaların sa ğ lık kurulu ş ları ve hekimlerle ili ş kileri de aynı do ğ rultuda ş ekil de ğ i ş tirmeye ba ş lamı ş, 7/24 hizmet sunumu, evde bakım, gibi hasta odaklı uygulamaların önemi artmı ş tır. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 14

HASTA ODAKLı SAĞLıK HIZMETLERININ ÖNEM KAZANMASıNıN IKINCI NEDENI Tıp bilimi ve bili ş im teknolojilerindeki hızlı geli ş imi. Tıp bilimi ve bili ş im teknolojilerindeki hızlı geli ş imi. Bilgi ve ileti ş im teknolojilerindeki hızlı geli ş melere paralel olarak tıp bilgilerimizde hızlı bir de ğ i ş im ya ş anması. Bilgi ve ileti ş im teknolojilerindeki hızlı geli ş melere paralel olarak tıp bilgilerimizde hızlı bir de ğ i ş im ya ş anması. Bu durumda, herhangi bir hekimin kendi uzmanlık alanındaki bilgi de ğ i ş imini yakından izlemesinin nerdeyse imkansız oldu ğ u görülmektedir. Bu durumda, herhangi bir hekimin kendi uzmanlık alanındaki bilgi de ğ i ş imini yakından izlemesinin nerdeyse imkansız oldu ğ u görülmektedir. Herhangi bir hastanın tedavisi ve bakımı için mutlak do ğ ru ve geçerli olan tek bir yöntem söz konusu olmadı ğ ı gibi, böyle bir kararın sadece tek bir hekim tarafından verilmesinin de her zaman do ğ ru olmayaca ğ ı anla ş ılmaktadır. Herhangi bir hastanın tedavisi ve bakımı için mutlak do ğ ru ve geçerli olan tek bir yöntem söz konusu olmadı ğ ı gibi, böyle bir kararın sadece tek bir hekim tarafından verilmesinin de her zaman do ğ ru olmayaca ğ ı anla ş ılmaktadır. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 15

BILIM VE TEKNOLOJININ ETKISI Programlanmı ş makinalar ve robotlar tarafından yapılması sa ğ lık hizmetlerinde çok önemli yeri olan "insan sıcaklı ğ ı-human touch" etkeninin ihmal edilmesine, insan bedeninin teknolojik uygulamaların nesnesi haline dönü ş mesine yol açmaktadır. Programlanmı ş makinalar ve robotlar tarafından yapılması sa ğ lık hizmetlerinde çok önemli yeri olan "insan sıcaklı ğ ı-human touch" etkeninin ihmal edilmesine, insan bedeninin teknolojik uygulamaların nesnesi haline dönü ş mesine yol açmaktadır. Bilim ve teknolojiyi mesle ğ imizin hayranlık duyulacak amaçları haline getirmek yerine, hastaya daha kaliteli ve sürekli hizmet sunmanın araçları olarak görmek gerekmektedir. Bilim ve teknolojiyi mesle ğ imizin hayranlık duyulacak amaçları haline getirmek yerine, hastaya daha kaliteli ve sürekli hizmet sunmanın araçları olarak görmek gerekmektedir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 16

HASTA ODAKLı SAĞLıK HIZMETININ ÖNEM KAZANMASıNıN ÜÇÜNCÜ NEDENI Hasta odaklı sa ğ lık hizmetinin önem kazanmasının üçüncü ve belki de en önemli nedeni ise hasta beklentilerindeki de ğ i ş imdir. Hasta odaklı sa ğ lık hizmetinin önem kazanmasının üçüncü ve belki de en önemli nedeni ise hasta beklentilerindeki de ğ i ş imdir. Günümüzün hastaları geçmi ş in hastalarından farklı olarak her türlü bilgiye daha rahat ula ş abilmekte, ihtiyacı olan sa ğ lık hizmetleri konusunda daha fazla seçene ğ i de ğ erlendirebilme imkanına sahip bulunmaktadır. Günümüzün hastaları geçmi ş in hastalarından farklı olarak her türlü bilgiye daha rahat ula ş abilmekte, ihtiyacı olan sa ğ lık hizmetleri konusunda daha fazla seçene ğ i de ğ erlendirebilme imkanına sahip bulunmaktadır. Tersine her türlü tanı ve tedavi seçene ğ ini tartı ş maya istekli, soru ş turan, sorgulayan, güvenli ğ i yasal düzenlemelerle korunan, memnun edilmesi gereken yeni bir hasta türü bulunmaktadır. Tersine her türlü tanı ve tedavi seçene ğ ini tartı ş maya istekli, soru ş turan, sorgulayan, güvenli ğ i yasal düzenlemelerle korunan, memnun edilmesi gereken yeni bir hasta türü bulunmaktadır. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 17

HASTA ODAKLı SAĞLıK HIZMETLERININ TEMEL ÖZELLIKLERİ Süreklilik: Süreklilik: İ htiyaç ve de ğ erlere öncelik:İ htiyaç ve de ğ erlere öncelik: Tercihlere öncelik Tercihlere öncelik Açıklık ve ş effaflık Açıklık ve ş effaflık Hasta güvenli ğ i ve kanıta dayalı tıp Hasta güvenli ğ i ve kanıta dayalı tıp Ekip çalı ş ması Ekip çalı ş ması USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 18

SAĞLıK YÖNETICILERININ KENDILERINI BU HIZMETLERIN YÖNETIMINE HAZıRLAMASı ZORUNLUDUR Tüm bilimsel, teknolojik, sosyolojik ve etik geli ş meler dikkate alındı ğ ında, önümüzdeki yıllarda sa ğ lık hizmetlerinin ba ş lıca özelli ğ inin "hasta odaklı" sa ğ lık hizmetleri olaca ğ ı anla ş ılmaktadır. Tüm bilimsel, teknolojik, sosyolojik ve etik geli ş meler dikkate alındı ğ ında, önümüzdeki yıllarda sa ğ lık hizmetlerinin ba ş lıca özelli ğ inin "hasta odaklı" sa ğ lık hizmetleri olaca ğ ı anla ş ılmaktadır. Sa ğ lık kurulu ş larının imkanlarına göre düzenlenmi ş, özellikle hekimlerin isteklerini ve beklentilerini ön planda tutan bir yönetim anlayı ş ı olan "sunucu odaklı sa ğ lık hizmetleri yönetimi" yerini yava ş yava ş, Sa ğ lık kurulu ş larının imkanlarına göre düzenlenmi ş, özellikle hekimlerin isteklerini ve beklentilerini ön planda tutan bir yönetim anlayı ş ı olan "sunucu odaklı sa ğ lık hizmetleri yönetimi" yerini yava ş yava ş, hastanın ihtiyaçlarına, isteklerine ve beklentilerine uygun hizmet sunan, hastanın ihtiyaçlarına, isteklerine ve beklentilerine uygun hizmet sunan, hasta ile iyi ve olumlu ileti ş im kurabilen, hasta ile iyi ve olumlu ileti ş im kurabilen, hasta memnuniyetini ön planda tutan ve ölçerek izleyen, hasta memnuniyetini ön planda tutan ve ölçerek izleyen, "hasta odaklı sa ğ lık hizmetleri yönetimi" anlayı ş ına terk edecektir. "hasta odaklı sa ğ lık hizmetleri yönetimi" anlayı ş ına terk edecektir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 19

ÜLKEMIZDE DURUM Ça ğ ımızda sa ğ lık hizmetlerinin hasta odaklı verilmesi kaçınılmaz hale gelmektedir. Hasta odaklı sa ğ lık hizmeti, hizmetin etkinlik ve verimlili ğ inin artırılmasını sa ğ lamaktadır. Ça ğ ımızda sa ğ lık hizmetlerinin hasta odaklı verilmesi kaçınılmaz hale gelmektedir. Hasta odaklı sa ğ lık hizmeti, hizmetin etkinlik ve verimlili ğ inin artırılmasını sa ğ lamaktadır. Hasta odaklı hizmet vermek isteyen kurumlar hastayı tanımak ve beklentilerini bilmelidir. Bunun için hasta memnuniyet anketleriyle, beklenti anketlerinin birlikte yapılması gereklidir. Hasta odaklı hizmet vermek isteyen kurumlar hastayı tanımak ve beklentilerini bilmelidir. Bunun için hasta memnuniyet anketleriyle, beklenti anketlerinin birlikte yapılması gereklidir. Ülkemizde hasta beklentileri, hastalara verilen yasal haklar düzeyine çıkmamı ş tır. Ülkemizde hasta beklentileri, hastalara verilen yasal haklar düzeyine çıkmamı ş tır. Hasta hakları konusunda e ğ itim çalı ş malarının artırılması ve sa ğ lık sisteminin hasta merkezli hale gelebilmesi için yapısal dönü ş ümün sa ğ lanması gerekmektedir. Hasta hakları konusunda e ğ itim çalı ş malarının artırılması ve sa ğ lık sisteminin hasta merkezli hale gelebilmesi için yapısal dönü ş ümün sa ğ lanması gerekmektedir. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 20

HASTA ODAKLı TEDAVI’YE GEÇIŞ IÇIN NE YAPMALıYıZ? Yaptı ğ ınız i ş leri bir de hastaların gözüyle görmeye çalı ş ın, empatinin ne oldu ğ unu bilmek yetmez, gerçekten empati yapın. Yaptı ğ ınız i ş leri bir de hastaların gözüyle görmeye çalı ş ın, empatinin ne oldu ğ unu bilmek yetmez, gerçekten empati yapın. Çalı ş ma ortamında hasta memnuniyetini ön planda tutan, destekleyen bir kültür olu ş turun. Hasta memnuniyetini ölçün ve izleyin Çalı ş ma ortamında hasta memnuniyetini ön planda tutan, destekleyen bir kültür olu ş turun. Hasta memnuniyetini ölçün ve izleyin Kalite kavramına odaklanın, sürekli kalite geli ş imini sa ğ layın ve izleyin. Kalite kavramına odaklanın, sürekli kalite geli ş imini sa ğ layın ve izleyin. Personelinizle hasta odaklı sa ğ lık hizmetleri anlayı ş ını geli ş tirme amaçlı toplantılar yapın. Personelinizle hasta odaklı sa ğ lık hizmetleri anlayı ş ını geli ş tirme amaçlı toplantılar yapın. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 21

USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 22

SONUÇ Tüm bilimsel, teknolojik, sosyolojik ve etik geli ş meler dikkate alındı ğ ında, önümüzdeki yıllarda sa ğ lık hizmetlerinin ba ş lıca özelli ğ inin "hasta odaklı" sa ğ lık hizmetleri olaca ğ ı anla ş ılmaktadır. Tüm bilimsel, teknolojik, sosyolojik ve etik geli ş meler dikkate alındı ğ ında, önümüzdeki yıllarda sa ğ lık hizmetlerinin ba ş lıca özelli ğ inin "hasta odaklı" sa ğ lık hizmetleri olaca ğ ı anla ş ılmaktadır. Sa ğ lık yöneticilerinin kendilerini bu hizmetlerin yönetimine hazırlaması zorunludur. Sa ğ lık yöneticilerinin kendilerini bu hizmetlerin yönetimine hazırlaması zorunludur. USKAF/NHQF KOCAEL İ /TR Doç.Dr.Hatice CAMGÖZ AKDA Ğ 23

TEŞEKKÜR EDERIM Doç. Dr. Hatice Camgöz Akda ğ İ stanbul Teknik Üniversitesi İş letme Mühendisli ğ i Bölümü