İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
5.BÖLÜM İLETİŞİM VE EĞİTİM Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan YILMAZ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DONANIM VE YAZILIM.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
PSİKOLOJİK DANIŞMAN/REHBER ÖĞRETMEN SEMA GÖKDEMİR.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
EĞİTİMDE DRAMA.
KAVRAMLAR EĞİTİM: “Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik/ kasıtlı davranış değiştirme süreci”
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Bütünleştirme uygulamaları
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÖLÜM 4 ÖTMG’de ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
DÜŞÜNME.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
KABUL DİLİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Ege Akgün.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir? 2. İletişim süreci nasıl gerçekleşir? 3. Kaynak 4. Mesaj 5. Kanal 6. Alıcı 7. Dönüt 8. İletişim için gerekenler

‘anlamları ortak kılma süreci’ 1. İletişim Nedir? Genel anlamıyla, iki birim arasındaki mesaj alış-verişi olarak tanımlanmaktadır. İletişim, davranış değişikliği meydana getirmek üzere düşünce, bilgi, duygu, tutum ve becerilerin paylaşılması sürecidir. İki veya daha fazla insan arasında ‘anlamları ortak kılma süreci’ olarak da tanımlanabilir.

Etkinlik merkezli olan yeni MEB programlarında etkinlikleri yapacak kişi öğrenendir. Bu yüzden iletişim, gerek öğretmen, gerekse öğrenen için kazanılması gereken bir üst düzey yaşam becerisidir.

İletişimin Ögeleri KAYNAK, iletişim sürecini başlatan kişi, MESAJ, kaynaktan alıcıya gönderilen uyarıcılar, KANAL, mesajın alıcıya iletilmesini sağlayan araç, yöntem ve teknikler, ALICI, gönderilen mesaja hedef olan kişi, DÖNÜT, alıcının kaynak tarafından gönderilen uyarıcılara verdiği tepki.

2. İletişim Süreci Nasıl Gerçekleşir? Kaynağın iletişim sürecini başlatabilmesi için karşı tarafa ileteceği mesajı belirlemesi gerekir. Kaynak, mesajı çeşitli şekillerde karşı tarafın anlayacağı tarzda kodlar (semboller, şekiller, yazı, işaret, vb.). Kaynak, mesajı kodladıktan sonra karşı tarafa ulaştırmak üzere bir kanal seçer. Alıcıya mesaj ulaştırılır. Alıcıya ulaşan mesajın anlamı bulunur. Buna kod çözme de denir. Mesajı anladıktan sonra, karşı tarafta bulunan alıcı mesaja karşı bir tepki oluşturur, bunu aynı kaynakta olduğu gibi kodlar ve mesaj olarak kaynağa gönderir. Kaynak mesajı alır. Bu aynı zamanda dönütü gösterir.

(Kod çözme, kodlama, tepki) İletişim Süreci Şeması DÖNÜT KAYNAK (Kodlama, kod çözme) MESAJ (Kodlanmış) KANAL (Mesaj ileticisi) ALICI (Kod çözme, kodlama, tepki) DÖNÜT

3. Kaynak KAYNAK, iletişimi başlatan ve karşısındaki kişi ya da kişilere çeşitli bilgi, duygu, düşünce ve becerileri anlatmak ve göstermek isteyen kişidir.

Kaynak, karşı tarafla bir şeyleri paylaşmak ister Kaynak, karşı tarafla bir şeyleri paylaşmak ister. Kaynak, bu isteklerini mesaj haline getirmek durumundadır. Mesajı karşı tarafa verebilmek için karşı tarafın anlayabileceği çeşitli ses, yazı, resim, hareket, grafik, şema, vb. şekillerde kodlama yapması gerekir. Kaynak, bazen öğretmen bazen de öğrenciler olabilir.

4. Mesaj MESAJ, kaynağın alıcısı ile paylaşmak istediği özelliklerdir. Mesajlar resim, şekil, yazı, sözcük, ses, sayı gibi sembollerden biri ya da birkaçı kullanılarak gönderilebilir.

Mesaj Oluşturma İlkeleri Öğrencinin özelliklerine uygun olmalıdır. Basit, sade ve anlaşılır olmalı, karmaşık olmamalıdır. Hedef ve kazanımlara uygun düzenlenmelidir. Öğrenme ilkelerine uygun olmalıdır.

Mesaj Oluşturma İlkeleri Çoklu materyal ve etkinlikleri içermelidir. Görsel özelliklere dikkat edilmelidir. Bilgi yanında duygular da dikkate alınmalıdır. Duygu boyutu olursa öğrenme ve kalıcılık artar. Algılama ile ilgili özellikler dikkate alınmalıdır.

5. Kanal KANAL, kaynaktan karşısındaki alıcıya gidecek olan mesajı iletmeye yarayan araç, materyaller, ortam ve yöntemlerdir. Mesajlar, çok çeşitli şekillerde kanal halini alabilir. Görsel ve işitsel teknolojiler, renkli, resimli, müzikli, hareketli, sözel, teknoloji temelli, elle yapılan materyal, vb. olabilir.

6. Alıcı ALICI, kanaldan gelen mesajı alan, kodu çözümleyen ve kaynağa dönüt veren kişidir. Kaynaktan gelen mesajın kodunu alıcı çözer.

7. Dönüt DÖNÜT, mesajı alan alıcının mesajı anlama ile ilgili kaynağa tepkide bulunduğu bilgi, duygu ve düşüncelerine dönüt (geri bildirim) adı verilmektedir.

Sağlıklı bir iletişimin kurulmasına engeller: Psikolojik engeller Semantik engeller (dil ve konuşma) Statü Korunma (savunma mekanizmaları) Uzaklık (Kaynak ve alıcı arası uzaklık) Hiyerarşi Uyutma (İhmal) Sınırlama (Mesajların iletim sırasında gizli tutulması)

8. İletişim İçin Gerekenler İletişimin güçlü olması, öncelikle insanların kendisini tanımasına bağlıdır. Örnek Hikaye (sf. 95 – 96)

EN İYİSİ Douglas Malloch Tepenin üzerinde bir çam olamıyorsan eğer, Vadide bir çalı ol, fakat ol. Derenin kenarında en iyi küçük çalı; Çalı ol, ağaç olamayacaksan eğer. Çalı olamayacaksan eğer, bir parça ot ol. Ve daha mutlu bir yola çık; Bir geyik olamıyorsan, balık ol Ama göldeki en canlı balık! Hepimiz kaptan olamayız, tayfa olmamız gerek, Hepimiz için bir şeyler var burada Büyük işler var yapılacak ve daha küçükleri de Ve yapmamız gereken çok yakın. Yol olamıyorsan, patika ol, Güneş olamıyorsan, bir yıldız; Kazancın ya da zararın ölçülemez, Neysen en iyisi ol!

İletişim İçin Gerekli Değerler İletişimin oluşup devam etmesinde bir takım değerler de önemlidir: Adil olma Bilimsellik Çalışkanlık Dayanışma Duyarlılık Dürüstlük Bağımsızlık Estetik Saygı Sevgi Hoşgörü Misafirperverlik Sağlıklı olmaya önem verme Aile birliğine önem verme Sorumluluk Temizlik Vatanseverlik Yardımseverlik BAŞKA?

İletişim İçin Gerekenler Öğretmen-öğrenen ilişkilerinde en önemli iletişim özelliğinden birisi de empati kurmaktır. İletişimde bir önemli nokta da doğal olmaktır. İletişimde jest-mimikler ve dil önemlidir. Öğretmen ya da öğrenenin etkili iletişim kurma isteği önemlidir. İnsanlar birbirlerini ne kadar iyi tanırlarsa, o kadar etkili iletişim kurabilirler.

‘Ne kadar bilirsen bil; söylediklerin karşındakinin anladığı kadardır MEVLANA

İletişim İçin Gerekenler Derste ne kadar çok uyarıcı zenginliği sağlanırsa o kadar iletişim güçlü olur. İletişimde sözlü ve yazılı kendini ifade edebilme önemlidir. Karşılıklı iletişimde dinlemeyi bilmek, sakin olmak, güler yüzlü olmak ve anlamlıyı anlamsızdan ayırt etmek gereklidir. Öğretmen kendisi iletişimde çok iyi model olmalıdır. Örnek Olay ve Sözler (sf. 100 – 102)

UYGULAMA Derste iletişim ile ilgili bir drama yapınız. Örneğin; bir bankadaki iletişim, aile iletişimi, öğretmen–öğrenci iletişimi vb. Öğretmen–öğrenen iletişimi konusunda tartışınız. Kitapta verilen sözlerin anlamları üzerinde durulmasına dikkat ediniz. ÖDEV YOK!