FEMİNİST TERAPİSİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
5. BÖLÜM GELİŞİMSEL YAKLAŞIMLAR
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
REHBERLİK.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Sağlık Ortamlarında İletişim
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
FARKLILILAR.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
Psikolojik Danışma Grubundaki Güven Danışanın Katılımı Danışanın Hazır Oluşu Psikolojik Danışman Psikolojik Danışma Grubundaki Güven Danışanın Katılımı.
GİRİŞ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
SAĞLIĞIN SOSYAL BELİRLEYİCİLERİ
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
REHBERLİK DERSİ III.
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
9. HAFTA AİLE.
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

FEMİNİST TERAPİSİ

TARİHÇESİ Feminist terapiye göre bir kişiyi anlamak için o kişinin problemlerine katkıda bulunan sosyal ve kültürel unsurları göz önünde bulundurmak gerekir. Feminist terapistler, psikoterapinin kültüre bağlı olduğuna inanırlar. Kendi kişisel yanlılıklarımızı ve tutumlarımızı anlamak kültürel açıdan donanımlı psikolojik danışman olma yolunda önemli bir adımdır.

Günümüz feministleri, cinsiyetin, ırk, etnik köken, sınıf ve cinsel yönelim gibi diğer kimlik alanlarından ayrı düşünülemeyeceğine inanırlar. Feminist terapinin başlangıcı 1960’lardaki kadın hareketlerine dayandırılabilir. Terapinin; Kültürün, kadınlara zarar veren ve onları sınırlayan patolojik güçlerini anlamaya odaklanması gerektiği savunulmaktadır.

Şu soruları yanıtlamaya çalışırlar: Kadın ve erkek zaman içinde farklı yerlerde neden eşit olmayan güce sahip olmuşlardır? Bilgi niçin erkekler tarafından ve erkeler için toplanmış ve kadınlar saf dışı bırakılmışlardır? Kadın ve erkek bu sorunlara en uygun şekilde nasıl müdahale eder ve eşitlik sağlarlar?

Feminist terapistler, cinsiyetin danışma uygulamasının merkezinde olduğuna, bir danışanın problemlerini anlamanın sosyo kültürel bir bakış açısı edinmeyi gerektirdiğine, bireyin güçlendirmesi ve toplumsal değişimlerin danışmada önemli hedefler olduğuna inanırlar. Etnik köken, cinsel yönelim ve sosyal sınıfın çoğu kadın için önemli faktörler olabileceğinin farkındadırlar.

Kişilik gelişimine feminist bakış açısı Feminist terapistler, toplumsal cinsiyet rolü beklentilerinin insanın kimliğini doğumdan itibaren derin şekilde etkilediğini ve yetişkin kişiliğinde derinlere kök saldığını vurgular. İLKELER 1. birey politiktir. Sadece bireysel değişimi değil, sosyal değişimi de hedefler. 2. kişisel ve sosyal kimlik birbiriyle bağlantılıdır. Danışanların en iyi şekilde anlaşılması onların sosyo kültürel çevrelerini anlamakla mümkündür. 3. stres ve «ruh sağlığı» yeniden formüle edilmiştir. Bir hastalık değil, adil olmayan sistemler sonucudur.

4. feminist terapist bütünleştirilmiş bir şekilde bastırılmışlığın analizini gerçekleştirir. Her türlü sosyal baskılamaya karşı çıkar. 5. Psikolojik danışma süreci eşit düzeyde ilişki ilkesine dayanır. 6. kadınların bakış açısı değerlidir.

Terapötik amaçlar Beş hedef vardır; eşitlik, bağımsızlık ve dengeleme, güçlendirme kendine bakma, çeşitliliğe değer verme. Cinsiyet ayrımcılığının, diğer ayrımcılık çeşitlerinin ve baskılamanın bulunmadığı bir toplum yaratmaktır. Danışmanlar, danışanların dayanışmacı, güçlü, kendini çabuk toparlayan, kendine ve diğer insanlara güvenen bireyler olmasına yardım eder.

Terapide danışanın rolü Feminist terapinin en önemli hedefi danışanı güçlendirmedir. Bu da kendini kabul etme, kendine güven, gerçeklik hissi edinmeyi içerir. Psikolojik danışmanlar bir danışanla ilgili kararı danışanın kendisiyle vermek yerine onun adına verirlerse danışanın danışma ilişkisindeki gücüne darbe vurmuş olurlar. İlişki, güçlendirmeye ve eşitlikçiliğe dayanır.

TERAPÖTİK TEKNİK VE İŞLEMLER DSM sınıflandırma sistemine sosyal baskılamayı, faktörler yerine bireyin belirtilerine odaklandığı için eleştirmektedir. Tanı gerektiği yerde, danışanla birlikte hareket edilir, problemlerde sosyalleşmenin ve kültürün rolünü anlamasında yardımcı olunur.

Danışanın güçlendirilmesi; süreç hakkında bilgilendirilerek etkin olmasına çalışılacak Kendini açma; danışmanın kendini açması Cinsiyet rolü analizi; cinsiyet rolü beklentilerinin danışanın olumlu durumu veya acısı üzerindeki etkisini keşfeder, Gelecekteki cinsiyet rolü davranışlarıyla ilgili kararlar verebilmek için bu bilgiden yararlanır.

Güç analizi ve güç müdahalesi; toplumda kadınla erkek arasında mevcut olan güç farklılığı konusunda farkındalık kazandırmak, onu kendisinin ve yaşamının kontrolünü ele almak konusunda güçlendirmek, Bibliyoterapi, Atılganlık eğitimi, atılgan davranışları ve iletişimi öğrenip uygulayarak kendi gücünü arttırabilir. İçerik yansıtma; sosyal baskılarla ilgili etkenler ele alınır. Grup çalışması; kendi kendine yardım grupları, sosyal hareketlerde bulunma bireyin kendisini daha güçlenmiş hissetmesine yardımcı olur. Feminist terapi erkeklerle danışan olarak çalışmada etkili olabilir. Sınırlayıcı duygusallık, gücün ve kontrolün değerini abartma gibi konular.

STAN OLGUSUNA FEMİNST TERAPİ UYGULAMASI Stan’ın problemlerinin oluşmasında cinsiyet rolü beklentilerinin etkisini araştırmak için cinsiyet rolü analizi yapılır. Annesiyle olumsuz ilişkisini ve annesinin mesajlarını hatırlamaktadır Erkeklerin güçlü ve sert olmayla ilgili toplumsal fikir ele alınıyor. Değer vermek istediği gerçek özelliklere değiniliyor (duyguları hissetme, duyarlı ve ilgili olma) Gerçek erkekler adlı kitabı okumasını istiyor. Kitapta erkek çocuklarının maruz kaldığı cinsiyet rolü ele alınmaktadır.

Boş sandalye tekniği uygulanıyor Boş sandalye tekniği uygulanıyor. Ebeveynlerine karşı hissettikleri için, Ailesini suçlamak yerine, onların davranışlarını toplumsal beklentiler bağlamında olduğunu anlaması iyileşme ve affetmeye giden yolda ilk adım olabilir. Anneni suçlama adlı kitap öneriliyor. Danışma, yaşanılan kültür dikkate alınarak, bireysel hedefler doğrultusunda ilerletiliyor.

KATKILARI VE SINIRLILIKLARI En önemli katkı, cinsiyete duyarlı uygulamalara zemin hazırlaması ve kültürel anlamda baskını etkisi hakkında farkındalığı kazandırmasıdır. Danışmaların kendi değerlerini danışanlara aşılama ihtimali eleştiri konusu olmaktadır.

SON SÖZ Problemleri bireysel düzeyde değil, sosyopolitik ve kültürel bağlamda ele alır, Danışanların kendi yaşamları hakkında en iyisini bildiğini varsayar, Kendini açma, onay alma işlemlerini uygulayarak eşit ilişki kurulur, Danışanları sosyal harekette bulunmaya teşvik edilir,