Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA ASTIM RİSK FAKTÖRLERİ Dr.Mehmet Seyhan A Acta Pædiatrica , 1606–1610.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
KİŞİSEL HİJYEN.
Ankara İli Trafik Kazası Vakalarının Karşılaştırması (2002 – 2003 Yılları) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Giray Şahin.
3. Fiziksel Savaş Zararlıların yaşadıkları ortamın fiziksel özelliklerini değiştirmek suretiyle zararlıları yok etmeye veya faaliyetlerini azaltmaya yönelik.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket. Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Biyolojik Özellikleri, Yaşam Çizelgesi ve Zarar Oranı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
B.KENANOĞLU1, T. ÇELİKKOL1, S.AKAN1, H.YETİŞİR2, D.KELEŞ3, İ. DEMİR1
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
Buluş nedir?.
KOBAY Araştırmalarda sadece kısa ve sert kıl yapısına sahip İngiliz kobay ırkı ve bu ırka ait Duncan-Hartley, 2 ve 13 soyları kullanılmaktadır. Duncan-Hartley.
Fare Biyomedikal çalışmalarda için uygun ve en çok kullanılan türdür. 400’ün üzerinde farklı soyu vardır. Başlıca kanser, antikor, ilaç ve aşı araştırmalarında.
Hurma Bitkisinin Farklı Çimlenme Ortamlarına Göre Botanik Özelliklerindeki Değişiminin İncelenmesi Baboo Ali1* , Betül Gül2 1Çanakkale Onsekiz Mart.
BESİ SIĞIRCILIĞI.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
YAVRU YETİŞTİRME Su Ürünleri Yetiştiriciliğinin Temel Esasları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
ŞEKİLLER.
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
Tezin Olası Bölümleri.
ÇİFT SİLİNDİR İNFİLTROMETRE İLE İNFİLTRASYON TESTLERİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Nitel Araştırma Süreci
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
SES KOMUT TANIMA İLE GEZGİN ARAÇ KONTROLÜ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yumurtacı İşletme Tipleri
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü AMAÇ 1.Hayvanın “refah” içerisinde olduğunun önemli göstergelerinden birisi envanterinde bulunan tüm davranışları gösterebilmesidir. 2.Keçilerin, sıklıkla ön ayaklarını bir yere dayayarak, hatta dayamadan arka ayakları üzerine kalkabildikleri bilinmektedir. 3.Oğlakların oyun davranışları yada yatmak için yüksek yerleri tercih ettikleri gözlenmektedir. 4.Bu çalışmada oğlaklarda çevresel zenginleştirme bağlamında, gerek arka ayakları üzerine kalkma (ön ayaklarını dayayarak veya dayamadan) gerekse yüksek nesnelerin üzerine çıkma şeklindeki tırmanma davranışının sayısallaştırılarak ölçülmesi hedeflenmiştir. MATERYAL VE YÖNTEM 1. Canlı ağırlıkları ve doğum tiplerine göre, her bir grupta 6 dişi, 7 erkek olacak şekilde üç grup oluşturulmuştur. a) Zengin çevre grubu (ZÇ): Şekil 1’de verilen nesneler ile donatılmıştır. b)Değişen çevre grubu (DÇ): Zengin çevre grubuyla aynı düzenlemede başlamış, 15 gün sonra fakir çevre grubu düzenine geçirilmiş, bu durum 16 hafta boyunca 15 günde bir değişerek sürdürülmüştür. c)Fakir çevre grubu (FÇ): Kombine yemlikler padok parmaklıklarına, oğlakların cidago yüksekliklerine uygun bir şekilde asılmıştır. 2. Oğlaklar doğumdan sonra 1 hafta sürekli analarının yanında barındırılmış, daha sonra analar sabahları meraya çıkartılmış (09:00), akşamları (18:00) sağıldıktan sonra oğlaklarla anaları tekrar buluşturulmuştur ve sabaha kadar birlikte kalmışlardır. 3. Grup halinde ve bir tarafı tamamen açılabilen, padoklara (5 m x 5 m) bölünmüş yarı kapalı barınakta barındırılan oğlaklara büyütme yemi ve yonca kuru otu ile su ad libitum sunulmuştur. 4. Oğlaklar ortalama 60 günlük yaşta sütten kesilmiştir. 5. Davranış gözlemleri sütten kesim öncesinde haftada bir, sütten kesim sonrasında ise iki haftada bir, doğrudan 9:30 ile 11:30 saatleri arasında gerçekleştirilmiştir. a)Tırmanma: Arka ayaklar yerde kalmak suretiyle ön ayakların padok donanımı veya parmaklıklara dayanması b)Nesneye çıkma: Dört ayağın da padok donanımının üzerinde olması c)Etkileşim: Oğlakların birbirleriyle oyun maksatlı veya ciddi olarak etkileşime girmesi d)Cinsel davranışlar: Erkek oğlakların aşıma benzer şekilde diğer grupdaşlarının üzerine atlaması e)Hoplama-koşuşturma: Korku vb. başka bir nedene bağlı olmaksızın oğlağın olduğu yerde yada koşturarak hoplaması, zıplaması f)Anormal ağız aktivitesi: Beslenme amacı dışında padok donanımını ve/veya diğer oğlakların tüylerini yalaması, kemirmesi 6. İstatistiksel analizler için davranış özelliklerinin dağılımı logaritmik transformasyon (log 10 (y+1)) ile normal dağılıma yaklaştırılmış, sonrasında gözlem günü cinsiyet ve uygulamalar ile tüm etkileşimlerin yer aldığı tekrarlı ölçümler varyans analizine tabi tutulmuştur. Ortalamalar arası farklar Tukey-testi ile analiz edilmiştir. Şekil 1: Zenginleştirilmiş ve değişen çevre grupları padoklarında yer alan nesneler (a: Fakir çevre grubunda parmaklıklara asılan yemlik, 13 adet) ZenginDeğişenFakir P SH Deneme Başı5,290,3165,250,3055,710,2670,4558 Sütten Kesim16,110,72915,800,72916,570,6150,7162 Deneme Sonu23,161,27424,201,25026,051,0600,2160 Çizelge 1: Gruplardaki oğlakların canlı ağırlıklarına ait en küçük kareler ortalamaları ( ), standart hataları (SH) ve P değerleri Şekil 2: Davranış özellikleri ortalama sıklıkların gruplara göre değişimi (T: Tırmanma; NT: Nesneye tırmanma; E: Bireyler arası etkileşim; CD: Cinsel davranış; HZK: Hoplama ve koşuşturma; AAA: Anormal ağız aktivitesi) ÖzelliklerZenginDeğişenFakirSEMP Tırmanma0,60 a 0,73 b 0,82 b 0,0370,0006 Nesneye Çıkma0,45 a 0,20 b -0,0440,0006 Etkileşim0,390,34 0,0250,2321 Cinsel Davranış0,07 a 0,14 b 0,13 b 0,0210,0401 Hoplama-Koşuşturma0,250,21 0,0200,2671 Anormal Ağız Aktivitesi0,17 a 0,24 b 0,30 c 0,0190,0001 Toplam0,970,991,020,0320,5456 Çizelge 2: Davranış özelliklerinin gruplara göre en küçük kareler ortalamaları, Standart hataları ve P değeri Çizelge 3: Gözlem saatlerinde donanımları kullanım oranları, % (* Yalnızca donanım bulunduğu haftalar) SONUÇ VE ÖNERİLER 1.Çalışmada tanımlanan şekliyle oğlakların çevresinin geliştirilmesi için kullanılan nesnelerin oğlaklar tarafından kullanıldığı ortaya konmuştur. 2.Mekansal çevre zenginliği sterotipleri azaltmıştır. 3.Bulgulardan tırmanma davranışının esansiyel olabileceği konusunda ipucu elde edilmiştir. 4.Tırmanmanın esansiyel olduğu konusundaki hipotez ile mekansal zenginleştirmenin etkisi konusunda daha güçlü sonuçlara varabilmek için konunun daha ayrıntılı olarak araştırılmasına gereksinim bulunmaktadır. DonanımZenginDeğişen* Kaba Yemlik1,632,19 Yarı Otomatik Kesif Yemlik0,970,64 Ranza6,382,31 Köprü0,650,39 Kütük0,591,03 Toplam10,226,56