1 BİLİMSEL ARAŞTIRMA AŞAMALARI PLANLAMA Konu Seçimi İş Planlaması ve Zamanlama UYGULAMA Kaynak Taraması Okuma ve Not Alma Ölçü, Deney, Gözlem, Anket ile.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sunum Teknikleri Öğr. Gör. Mehmet Akif BARIŞ Aralık, 2010.
Advertisements

Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
BAŞLIK (TIMES NEW ROMAN(TNR), 48 PUNTO, KOYU) ÖZET (TNR, 36 PUNTO, KOYU) Özet bölümünde, yapılan çalışmanın amacı ve önemi kısaca anlatılmalı, kullanılan.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM ETKİNLİĞİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Cihan Toprak Begüm Kökçü.  Planlama aşamasında, projenin hedeflerini gerçekleştirmek için uygulanabilir bir plan yapılır. Bunu yapmak için, projenin.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ [ سورة الزمر ] Doktora ve Master Çalışmaları Hakkında Genel Mülahazalar.
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Toplantılar.  Birden çok kimsenin belirli amaçlarla bir araya gelmesi, içtima (Büyük Türkçe Sözlük, 2009). Toplantıların Özellikleri  Belirlenmiş.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 2
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
Metinlerin Sınıflandırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
İÇİNDEKİLER NEGATİF ÜS ÜSSÜ SAYILARIN ÖZELLİKLERİ
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
BİLİMSEL YAZIM TEKNİĞİ
Bitirme Çalışması Konu Başlığı
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
VI. FEN BİLİMLERİ ARAŞTIRMA SEMPOZYUMU
Tez Veri Girişi Ulusal Tez Merkezine, Tez Döneminde olan ve Danışmanı ile Tez konusunu belirleyip, Enstitümüzün onayından geçen tüm öğrenciler giriş yapmak.
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Nitel Araştırma Süreci
Uzm. Dr. Kemal Türker ULUTAŞ
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Dersi Planlama.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Nitel Araştırmalar.
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI II: BİÇİMSEL KOŞULLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
POSTER BOYUTLARI: Genişlik: 50 cm, Yükseklik: 70 cm
Bilgi Yönetimi ve Matematik Kümeler
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Sunum transkripti:

1 BİLİMSEL ARAŞTIRMA AŞAMALARI PLANLAMA Konu Seçimi İş Planlaması ve Zamanlama UYGULAMA Kaynak Taraması Okuma ve Not Alma Ölçü, Deney, Gözlem, Anket ile Ham Bilgi Üretme YORUMLAMA VE KARAR Hesap, İstatistik Değerlendirme, Çizim Bilgileri Sıralama, Ayıklama ve Bölümleme Karar RAPORUN YAZILMASI Yazım Kuralları ve Standartları Belirleme İlk Taslak Metin İkinci Taslak Yazı Dilinin Kontrol Edilmesi Son Metin SUNMA Sözlü, Yazılı, Basılı, Görsel-İşitsel

2 Kaynak Tarama Başlıca Kaynaklar Kitaplar Tezler Makaleler Ayrı Basımlar Raporlar Resmi Yayınlar Bültenler Bibliyografyalar Süreli Yayınlar (Periyodikler) Bildiriler Ansiklopediler Sözlükler Atlaslar İnternet Kaynakları

3 Okuma ve Not Alma Okuma Okumaya basit kaynaklardan başlanır. Okunan Kaynağın, yararlandığı kaynaklar tespit edilip araştırılır. Yalnızca konu ile ilgili kısımlar okunur. Not Alma Aynen Aktarma: Aynen aktarılan kısımlar tırnak işareti içerisinde yazılır ve kaynağı mutlaka belirtilir. Örnek: “Vasat öğretmen anlatır, iyi öğretmen izah eder, süper öğretmen gösterir, en iyi öğretmen ilham verir.” (William Arthur Ward) Aynen aktarılması gereken bilgiler şunlardır (SEYİDOĞLU, 1979, 100): –Yasa, tüzük ve yönetmelik maddeleri ile hükümet kararları, –Matematik, fen veya diğer bilimlerle ilgili formüller, –Hipotezler (kanıtlanmak veya reddedilmek için ortaya atılan öneriler) –Karşıt görüşleri savunan açıklamalar, –Değiştirildikleri taktirde, anlamını yitirebilecek nitelikteki ifadeler, tanımlar. –Şiir, atasözü, özlü sözler vb..

4 Özetleyerek veya ana fikir değiştirilmeden farklı anlatma: Arabistan toprakları genel olarak öşüre bağlı arazi niteliğini taşımıştır (BERKİ, 1967, 60) BERKİ, Şakir: Toprak Hukuku Dersleri, Ankara, Okuduğundan esinlenerek farklı düşünce geliştirme: Yazarın kendi düşüncesi. Atıf yapılan kaynak olabildiğince birincil olmalıdır.

5 Ölçü, Deney, Gözlem, Anket ile Ham Bilgi Üretme Bazı araştırmaların ölçme, deney ve gözlemlere ya da anketlere dayandırılması gerekir. Malzeme toplama, ölçme, tahlil etme, hesaplama ve sonuçların değerlendirilmesi, çizim bu tip araştırmaların vazgeçilmez unsurudur. Deney ve gözlemler, bilgi toplama sırasında veya daha sonra da yapılabilir. Bu tür çalışmalardan üretilen bilgi ve sonuçlar yazarın ürünü olup kaynak gerektirmez. Ancak, işlemin teorisi anlatılırken kaynaklara atıf yapılabilir. Bunlardan çıkacak sonuçlar orijinal sonuçlardır.

6 Yazma Aşaması Yeterli bilgi toplandığı veya üretildiği kanaatine varıldığı taktirde yazma aşamasına geçilir. Önce bir “İçindekiler” taslağı hazırlanır. Burada, olması düşünülen ana başlıklar ve alt başlıklar uygun sistematik sıralamayla gösterilir. Bu, araştırmanın iskeleti niteliğinde olmalıdır. Her araştırma, genellikle; –Giriş –Gelişme ve değerlendirme –Sonuç bölümlerinden oluşur. Önce yazım standartları, sayfa boyutu vs.. Temin edilir ve altlık sayfa oluşturulur. Giriş ve sonuç bölümleri her yazıda bulunur ve en son yazılır. İçindekiler taslağının yeterli olduğu kanaatine varılırsa, bilgisayar avantajlarını kullanarak, mevcut bilgileri uygun bölümlerdeki alt başlıklara eklemek, zaman zaman bunları okuyarak düzeltmeler yapmak da uygun olabilir. Raporun tamamının bittiği kanaatine varıldığı taktirde, bu ilk taslak tekrar bilimsel yeterlilik ve yazım kuralları açısından okunarak gözden geçirilir. Bu sırada düzeltmeler yapıldıktan sonra bir süre bir kenara bırakılıp beklenir. Daha sonra tekrar okunarak son şekli verilir ve mümkünse başkalarına da okutturulur.

7 Metnin yazıldığı dil esas alınarak, olabildiğince o dilin kelimeleri kullanılmalıdır. Gerekli görülürse bazı kelimelerin başka dillerdeki karşılıklarına parantez içerisinde yer verilir. Yazma üslubu da önemlidir. Anlatım hikaye gibi akıcı olmalı, her bilgi ortak bir sonuca doğru akmalıdır. Düşük ve devrik cümlelere yer verilmemelidir. Yazım kuralları ve noktalamaya dikkat edilmelidir. Teknik yazılarda geniş zaman, 3. Tekil şahıs kullanılır. Bu tevazu ifade eder ve yazıya kişilikleri sokmaz. Örneğin; “yaptım” “ettim” yerine: “yapıldı”, “edildi” veya; “yapılır”, “edilr” gibi ifadeler kullanılmalıdır. Zorunlu olmadıkça “ben”, “biz”, “benim”, “bizim” gibi ifadeler kullanılmamalıdır. Yazı Dilinin Gözden Geçirilmesi

8 Literatür Gösterme Bilimsel araştırma yazılarında ileri sürülen iddialar ve kesinlik arz eden bilgiler veya fikirlerin alındıkları kaynaklar, açık adresleriyle birlikte mutlaka belirtilmelidirler. “Literatür” adı altında verilen bu bilgiler dört sistemle gösterilir (LODOS, 1978, 58): Dip notlar sistemi, Son notlar sistemi, Numaralar sistemi, İsim-yıl sistemi. Dip notlar sistemi klasik bir sistemdir. Eski ve çok sayıda atıf gerektiren eserlerde rastlanır (1). (1) Lodos, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yapma ve Yazı Yazma Tekniği, Ege Bölge Zir. Arş. Enst. Yay., No 12, Menemen, 1978.

9 Son Notlar Sistemi Bu sistemde, yayının sonunda literatürle birlikte açıklamalar da olabilir. Bu yüzden, okuyucu devamlı bu bölüme bakacağından, okuma bütünlüğü bozulur. Daha çok tarihçilerin kullandığı bir yöntem olup, fen ve mühendislik için uygun değildir. Numaralar Sistemi Metin içinde birer numara verilen kaynaklar, metin sonunda bu numaralara göre sıralanır. Metinde az yer tutmakla birlikte, devamlı literatür bölümüne bakma gereği olduğu için okuyucuyu yorar ve konsantrasyonunu bozar. Bu yüzden, uygun değildir.

10 İsim – Yıl Sistemi Metin kısmında atıf yapıldıktan sonra, atıf yapılan eserin; (SOYADI, YILI, SAYFA NO) gösterilir. Eserle ilgili tam adres bilgileri, eserin sonunda “YARARLANILAN KAYNAKLAR” bölümünde alfabetik soyadı sırasıyla listelenir. Böylece, okuma bütünlüğü bozulmadan, okuyucuya eser ve yazar hakkında bilgi verilmiş olur. Bir yazarın birden çok eserine atıf yapılıyorsa, bunlar yayın tarihi sırasına göre dizilir. Aynı yılda yapılan yayınlarına atıflar ise 1,2,3.. Gibi numaralandırılır.

11 Örnekler Ulusal Kitap: ÖZBENLİ, Erdoğan / TÜDEŞ, Türkay: “Ölçme Bilgisi (Pratik Jeodezi)”, Matbaa Teknisyenleri Basımevi, İstanbul, 1972, VIII s. ISBN Ulusal Makale: ŞEN, Kemal / BIYIK, Cemal, 2001, “Akarsu Yataklarının Kullanımında Yapılan Yanlışlıklar ve Çevreye Etkisi”, Mülkiyet, Sayı 40, Mart 2001, s , TKMD, Ankara. Ulusal Bildiri: AYAZ, Hüseyin / TÜRKER, M. Fehmi, “Orman Rejimi Dışına Arazi Çıkarma Uygulamalarının Yasal ve Sosyo-Ekonomik Boyutu Üzerine Bir Araştırma (Ordu İli Örneği)”, Doğu Karadeniz Bölgesinde Orman Mülkiyet Sorunları Sempozyumu, 8-10 Ekim 1998, KTÜ, Trabzon. Bildiriler, s Uluslararası Makale: UZUNER, S. Z. / BIYIK, C. / KARAALİ, C., Demarcation and Mapping Activities for Protecting Forest Areas in Turkey, 1999, Zeitschrift für Kulturtechnik und Landentwicklung (ZKL), 40, , Heft 4/99. Kitapta Bölüm: BIYIK, Cemal, 2001, “Ordu İlinde Kadastro Çalışmaları ve Problemleri”, Dünden Bugüne Ordu İli, Editör, Öcal Serdar YILDIRIM, Konya.