1 BOLOGNA SÜRECİ’NDE İÇ DENETİMİN ROLÜ Mustafa PAKSOY Sakarya Üniversitesi İç Denetçi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Bologna Sürecinde Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Deneyimi Doç. Dr. Sema ERGÖNÜL MGSÜ BEK üyesi MSGSÜ ADEK Koordinatörü 28 Mayıs 2010.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Yükseköğretim Kurumlarında Bologna Eşgüdüm Komisyonları’nın (BEK) Yapılanması BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ.
YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
UNI-SET Toplantı Notları
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
COMENIUS 2.1 EĞİTİM / ÖĞRETİM PERSONELİNİN YETİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK AVRUPA İŞBİRLİĞİ PROJELERİ.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
T.C. Yükseköğretim Kurulu Hasan MANDAL BOLOGNA SÜRECİ BİLGİ PAYLAŞIMI TOPLANTISI - Bologna Süreci Kapsamında Stratejik Planlama Yaklaşımı ve Kalite Güvencesi.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
BİLGİ VE İLETİŞİM Kurum içi ve dışı iletişimi Ekim 2015 Yrd. Doç. Ahmet Ertugan.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Gazi Üniversitesi Bilgi Paketi Süreç Bilgilendirme Toplantısı 25 MART 2014.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu YÜKSEKÖĞRETİM KURULU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Proje Entegrasyon Yönetimi
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
6.SABDEK Toplantısı nisan 2017, Eskişehir
Konu 9 ISO-9000 Kalite Güvencesi Standartları
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
GÜMÜŞOVA MESLEK YÜKSEKOKULU ÜRETİMDE KALİTE KONTROL PROGRAMI
Bologna Sürecinde Öğretim Perspektifi
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE GÜVENCESİ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA REHBERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TC ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ Sağlık Bilimleri Enstitüsü
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
TC ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

1 BOLOGNA SÜRECİ’NDE İÇ DENETİMİN ROLÜ Mustafa PAKSOY Sakarya Üniversitesi İç Denetçi

2 Modern İç Denetim Yaklaşımı İç Denetimde değişim:  Kurumun stratejik planı ve hedefleri üzerine odaklanılması, üst yönetim ve operasyon birimlerinin bu hedeflere ilişkin yürüttükleri faaliyetler konusunda açık iletişime geçilmesi.  Kurumun stratejiden sorumlu yönetim kademesi ile sıkı bir işbirliği ve iletişim içerisinde çalışılmaya başlanması, üst yönetimin risk ve kontrol kavramları konusundaki farkındalığının artırılmaya çalışılması.  Faaliyette bulunulan sektöre ilişkin karşılaştırma verileri, en iyi uygulama örnekleri vb. hususlar sağlamak suretiyle kuruma değer katmaya başlanması.

3 Modern İç Denetim Yaklaşımı İç Denetçiler,  Kurum işlemlerinin kurumun stratejilerine, politikalarına ve mevzuata uygun bir şekilde gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini,  Üretilen finansal ve operasyonel bilgilerin doğruluğu, tamlığı, zamanındalığı ve güvenilirliğini sağlayacak süreçlerin yeterli ve etkin olup olmadığını,  Kurum varlıklarının korunmasına yönelik süreçlerin yeterli ve etkin olup olmadığını Değerlendirmekte, bu değerlendirmeleri neticesinde yönetime görüş sunmaktadırlar.

4 Bologna Sürecinin Başlaması  Ekonomik, sosyal, kültürel, siyasi, bilimsel ve teknolojik gelişmelerin, yükseköğretimin yeniden yapılanmasını gerekli kılması  Yükseköğretim sistemlerinde hesap verebilir ve şeffaf süreçler geliştirilmesinin zorunlu olduğu düşüncesi Bologna Sürecinin başlamasında etkili olmuştur.

5 Saydamlık  Saydamlık, bilgilerin zamanında, doğru, eksiksiz, anlaşılabilir bir şekilde ilgililere duyurulmasıdır.  Saydamlık, kaynakların kullanımında etkinliğin ve verimliliğin sağlanmasını özendirdiği gibi yönetime ve kuruma duyulan güveni de artırır.

6 İç Denetim - Saydamlık İç Denetim saydamlık için;  Görev, yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması,  Bilgilerin belli standartlar çerçevesinde düzenli olarak yayımlanmak suretiyle kamuya açık ve ulaşılabilir olması,  Kaynak dağıtım ve kullanım sürecinde bütçelerin hazırlanma, uygulanma ve raporlanma süreçlerinin açık olması,  Denetim ve istatistiksel veri yayınlama sisteminin kalitesi ve açıklığı açısından, bağımsız güvencelerinin olması hususlarında katkı sağlar.

7 Hesap Verme Sorumluluğu Hesap verme sorumluluğu, görevli ve yetkili olanların, Kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka/anlaşmalara uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından İlgililere hesap vermek zorunda olmasıdır.

8 Hesap Verilebilirlik - Stratejik Plan Hesap verilebilirlik için,  Ulaşılacak sonuçları,  atılacak adımları,  bu adımların hangi birim ve yöneticiler tarafından atılacağı,  tahmini maliyetleri  performansa yönelik hedefleri Belirtecek stratejik planlar hazırlanmalıdır.

9 İç Denetim - Hesap Verilebilirlik Etkin iç denetim faaliyeti,  Hedeflenen sonuçları gerçekleştirmek için nelerin yapılmasının planlandığı, nelerin yapılmış ya da yapılmamış olduğu, nelerin yapılmakta olduğu, yapılması gerekli olan şeylerin zamanında yapılıp yapılmadığı ve nelerin iyi gittiği nelerin gitmediğini değerlendirir  Hukuka uygunluk, saydamlık, tarafsızlık ve eşitlik gibi ilkelere uyulup uyulmadığını saptar ve sorumlulukların öngörüldüğü gibi yerine getirilip getirilmediğini değerlendirir Bu yolla saydamlık ve hesap verme sorumluluğunun yerleşmesinde olumlu katkılar sağlar.

10 Bologna Sürecinin Temel Hedefleri  Kolay anlaşılır ve birbiriyle karşılaştırılabilir yükseköğretim diploma ve dereceleri oluşturmak.  Yükseköğretimde lisans, yüksek lisans ve doktora olmak üzere üç aşamalı derece sistemine geçmek.  Avrupa Kredi Transfer Sistemini (AKTS / ECTS: European Credit Transfer System) uygulamak.  Öğrencilerin ve öğretim elemanlarının hareketliliğini sağlamak ve yaygınlaştırmak.  Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemleri ağını uygulamak ve yaygınlaştırmak.  Yükseköğretimde Avrupa boyutunu geliştirmek.  Sosyal Boyut  Hayat Boyu Öğrenme

11 İç Denetim - Paydaşların Sürece Desteği Bologna Süreci'nin uygulanmasında paydaşlara çok önemli sorumluluklar düşmektedir ve paydaşlar bu yeniden yapılanma sürecinin uygulanması ve yükseköğretim sistemimize katkı sağlaması için önemli bir role sahiptir. Paydaşların sürece katkı sağlaması ve gelişimin sürekliliği, paydaşların sürecin farkında olmalarına ve inanmalarına bağlıdır. Paydaşların sürece yaklaşımı hiyerarşik ilişki içerisinde kısıtlı olarak gözlemlenecektir. Bu durum, saha çalışmalarında paydaşlarla birlikte olan ve güven veren iç denetçiler tarafından daha rahat gözlemlenebilecek ve paydaşların istekli olarak sürece katılımı ve katkısının artırılması yönünde gerekli çalışmalara yön verecektir.

12 İç Denetim - Kalite Güvence Sistemi  Avrupa Yükseköğretim Alanında Kalite Güvence İlke ve Standartları Raporu (ENQA)  Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği (YÖK)  Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi (YÖDEK)

13 İç Denetim - Kalite Güvence Sistemi Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Süreci Stratejik Planlama Süreci Kurumsal Değerlendirme Süreci Periyodik İyileştirme ve İzleme Süreci

14

15

16

17 İç Denetim - Kalite Güvence Sistemi İç Denetim,  Kurumun stratejik planı ve hedefleri üzerine odaklanılması, hedeflere ilişkin yürütülen faaliyetlerin değerlendirilmesi,  Şeffaf ve hesap verilebilir bir sistem oluşturulup oluşturulmadığının değerlendirilmesi  Risk ve kontrol kavramları konusunda farkındalığın artırılması, risk yönetimi ve iç kontrol sisteminin güçlendirilmesi,  Karşılaştırma verileri, en iyi uygulama örnekleri vb. hususlar sağlamak suretiyle kuruma değer katılması,  Kurum işlemlerinin kurumun stratejilerine, politikalarına ve mevzuata uygun bir şekilde gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğinin değerlendirilmesi,  Üretilen bilgilerin doğruluğu, tamlığı, güvenilirliği ve zamanındalığını sağlayacak süreçlerin yeterli ve etkin olup olmadığının değerlendirilmesi,  Kurum varlıklarının korunmasına yönelik süreçlerin yeterli ve etkin olup olmadığının değerlendirilmesi, Yoluyla akademik değerlendirme ve kalite geliştirme sürecine katkı sağlar.

18 İç Denetim – Bologna Sürecinin Hedefleri  Kolay Anlaşılabilir ve Karşılaştırılabilir Bir Akademik Derece Sistemi:  -3'lü derece (Lisans / Yüksek Lisans / Doktora) sistemine sahip yükseköğretim sistemi  -Düzeyler arasında geçisin nasıl yapılacağının tanımlanması  -Yükseköğretimde Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi oluşturulması

19 İç Denetim – Bologna Sürecinin Hedefleri Diplomaların ve Öğrenim Sürelerinin Tanınması:  -Üye ülkelerde Diploma Eki (DE/DS: Diploma Supplement) uygulamasına geçilmesi  -Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi'nin (AKTS/ECTS: European Credit Transfer and Accumulation System) tüm üye ülkelerde hayata geçirilmesi  -Lizbon Tanıma Sözleşmesi çerçevesinde sözleşmeye dahil ülkelerde diploma ve derecelerin tanınması için gerekli düzenlemelerin yapılması

20 İç Denetim – Bologna Sürecinin Hedefleri Hayat Boyu Öğrenme  Proje geliştirilmesi için farkındalığın oluşturulmasına yönelik öneriler sunmak  Tahsis edilen kaynakların ulusal ve uluslar arası düzenlemeler ile sözleşmelere uygun, etkin ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılmadığını değerlendirmek  Alternatif projeler arasında tercih edilecek olanın belirlenmesine yönelik kriterler geliştirilmesi, şeffaflığın ve eşitliğin sağlanmasına yönelik öneriler sunulmak

21 İç Denetim – Bologna Sürecinin Hedefleri Hareketlilik  Tahsis edilen kaynakların ulusal ve uluslar arası düzenlemeler ile sözleşmelere uygun, etkin ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılmadığını değerlendirmek  Hareketlilikten faydalanacak kişilerin seçimi için kriterlerin belirlenmesi, şeffaflığın ve eşitliğin sağlanmasına yönelik öneriler geliştirilmesi  Tercih edilir kişi/kurum/ülke olmak için gerekli niteliklerin kazanılması ve hareketliliğin fırsata dönüştürülmesini sağlamaya yönelik öneri sunulması

22 İç Denetim – Bologna Sürecinin Hedefleri Sosyal Boyut Yükseköğretimde sosyal boyutun geliştirilmesi ile Bologna üyesi ülkelerde ulaşılması beklenen hedefler:  Öğrencilerin yükseköğretim yönetimine katılımlarını sağlamak,  Yükseköğretim öğrencileri için uygun çalışma ve hayat şartları oluşturmak,  Dezavantajlı gruplardan gelen öğrencilere devlet desteği sağlamak,  Yükseköğretime erişimi artırmak için öğrencilere rehberlik ve danışmanlık hizmetleri sunmak,  Yükseköğretime erişimde ve yükseköğretim içerisinde esnek öğrenme yolları oluşturmak,  Yükseköğretime erişimde herkese eşit fırsat sunmak,

23 TEŞEKKÜR EDERİM