YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Tanıtım Günleri Temmuz 2005.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
SEVDA GÜL Y MEME MR’ INDA KANSER TESPITI.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
İŞLETİM SİSTEMLERİ ISE 206 DR. TUĞRUL TAŞCI. Dersin Amacı Bilgisayar sistemlerinin temel organizasyonunu tanımak İşletim sistemlerinin ana bileşenlerini.
O R T L G İ M A A Ve Problem çözme.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Çok Katmanlı Algılayıcı-ÇKA (Multi-Layer Perceptron)
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Bölüm 3 : Yapay Sinir Ağları (MatLab) Artificial Neural Network
Katı Atık Konteyner Takip Sistemi ÇETOS
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Fonksiyonel Programlama
İŞLETİM SİSTEMLERİ ISE 206 Dr. Tuğrul TAŞCI.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
HIGH SCOPE.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
BİLİŞİM SİSTEMLERİ GÜVENLİĞİ (2016)
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
YAPAY SİNİR AĞLARI Bölüm 1-Giriş
Program Tasarım Modelleri
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
TEST GELİŞTİRME.
İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Bölüm 7 İfadeler ve atamalar.
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
BLM113 Bilgisayar Bilimlerine Giriş
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
ÖĞRENME.
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ

Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler oluşturabilme ve keşfedebilme gibi yeteneklere herhangi bir yardım olmadan otomatik olarak gerçekleştirmek amacı ile geliştirilen bilgisayar sistemleridir.

Yapay Sinir Ağı Tanımı Ve En Temel Görevi İnsanlar tarafından gerçekleştirilmiş örnekleri kullanarak olayları öğrenebilen, çevreden gelen olaylara karşı nasıl tepkiler üretebileceğini belirleyen bilgisayar sistemleridir.

Yapay Sinir Ağı Tanımı Ve En Temel Görevi İnsan beyninin fonksiyonel özelliklerine benzer şekilde Öğrenme İlişkilendirme Sınıflandırma Genelleme Özellik belirleme Optimizasyon gibi konularda başarılı bir şekilde uygulanmaktadırlar.

Yapay Sinir Ağı Tanımı Ve En Temel Görevi Bir yapay sinir ağının en temel görevi, kendisine gösterilen bir girdi setine karşılık gelebilecek bir çıktı seti belirlemektir.

Yapay Sinir Ağlarının Genel Özellikleri Yapay sinir ağları makine öğrenmesi gerçekleştirirler Programları çalışma stili bilinen programlama yöntemlerine benzememektedirler. Bilginin saklanması Yapay sinir ağları örnekleri kullanarak öğrenirler Yapay sinir ağlarının güvenle çalışabilmesi için önce eğitimleri ve performanslarının test edilmesi gerekmektedir.

Yapay Sinir Ağlarının Genel Özellikleri Görülmemiş örnekler hakkında bilgi üretebilirler Algılamaya yönelik olaylarda kullanılabilirler. Şekil (örüntü) ilişkilendirme ve sınıflandırma yapabilirler. Örüntü tamamlama gerçekleştirebilirler. Kendi kendini organize etme ve öğrenebilme yetenekleri vardır.

Yapay Sinir Ağlarının Genel Özellikleri Eksik bilgi ile çalışabilmektedirler. Hata toleransına sahiptirler. Belirsiz, tam olmayan bilgileri işleyebilmektedirler. Dereceli bozulma gösterirler. Dağıtık belleğe sahiptirler. Sadece nümerik bilgiler ile çalışabilmektedirler.

Yapay Sinir Ağlarının Önemli Dezavantajları Yapay sinir ağlarının donanıma bağlı çalışmaları önemli bir dezavantaj olarak görülebilir. Probleme uygun ağ yapısının belirlenmesi genellikle deneme yanılma yolu ile yapılmaktadır. Bazı ağlarda ağın parametre değerlerinin (mesela öğrenme katsayısı,her katmanda olması gereken proses elemanı (yapay hücrelerin) sayısı,katman sayısı vb.) belirlenmesinde bir kural olmaması diğer bir problemdir.

Yapay Sinir Ağlarının Önemli Dezavantajları Ağın öğreneceği problemin ağa gösterimi de çok büyük bir problemdir. Ağın eğitiminin ne zaman bitirileceğine karar vermek içinde geliştirilmiş bir yöntem yoktur. Bir diğer dorun ise,belki de en önemlisi daha önce açıklandığı gibi ağın davranışlarının açıklanamamasıdır.

Yapay sinir ağları ile neler yapılabilinir? Bir problemin yapay sinir ağı ile çözülmesi için şu şartlardan birini sağlaması gerekir. Sadece yapay sinir ağları ile problemlere pratik çözümler üretebilme durumunun söz konusu olması gerekir. Başka çözüm yolları olmasına rağmen yapay sinir ağlarının daha kolay ve daha etkin çözümler üretebilmesinin sağlanması gerekir.

Yapay sinir ağları ile neler yapılabilinir? Yapay sinir ağları şu fonksiyonları yerine getirmektedir Probabilistik fonksiyon kestirimleri Sınıflandırma İlişkilendirme veya örüntü eşleştirme Zaman serileri analizleri Sinyal filtreleme Veri sıkıştırma Örüntü tanıma Doğrusal olmayan sinyal işleme Doğrusal olmayan sistem modelleme Optimizasyon Zeki ve doğrusal olmayan kontrol

Yapay sinir ağları ile neler yapılabilinir? Bir önceki slaytta yer alan teorik uygulamaların ötesinde,günlük hayatta kullanılan bir çok uygulamadan söz etmek mümkündür.Bunlardan bazıları ise şöyle sıralanabilinir: Veri madenciliği Optik karakter tanıma ve çek okuma Bankalardan kredi isteyen müracaatları değerlendirme Ürünün pazardaki performansı tahmin etme Kredi kartı hilelerini saptama Zeki araçlar ve robotlar için optimum rota belirleme

Yapay sinir ağları ile neler yapılabilinir? Güvenlik sistemlerinde konuşma ve parmak izi tanıma Robot hareket mekanizmalarının kontrol edilmesi Mekanik parçalarının ömürlerinin ve kırılmalarının tahmin edilmesi Kalite kontrolü İş çizelgeleme ve iş sıralaması İletişim kanallarında ki geçersiz ekoların filtrelenmesi

Yapay sinir ağları ile neler yapılabilinir? İletişim kanallarında ki trafik yoğunluğunu kontrol etme ve anahtarlama Radar ve sonar sinyalleri sınıflandırma Üretim planlama ve çizelgeleme Kan hücreleri reaksiyonları ve kan analizlerini sınıflandırma Kanserin saptanması ve kalp krizinin tedavisi Beyin modellenmesi çalışmaları

Yapay Sinir Ağlarının Kısa Bir Tarihçesi 1970 öncesi çalışmalar; insan beyninin yapısı ve fonksiyonları ile ilgili ilk yayının yazılması 1911-insan beyninin bileşenlerinin belirli bir düzenek ile sinir hücrelerinden (nöronlar) oluştuğu fikrinin benimsenmesi yapay sinir hücrelerine dayalı hesaplama teorisinin ortaya atılması ve eşik değerli mantıksal devrelerin geliştirilmesi

Yapay Sinir Ağlarının Kısa Bir Tarihçesi 1949-biyolojik olarak mümkün olabilinen öğrenme prosedürünün bilgisayarlar tarafından gerçekleştirilecek biçimde geliştirilmesi – ADALINE ve Widrow öğrenme algoritmasının geliştirilmesi – tek katmanlı algılayıcının geliştirilmesi ilk makine öğrenmesi kitabının yayınlanması bazı gelişmiş öğrenme algoritmaların geliştirilmesi 1969-tek katmanlı algılayıcıların problemi çözme yeteneklerinin olmadığının gösterilmesi 1969-DARPA’nın yapay sinir ağlarını desteklemeye durdurup diğer yapay zeka çalışmalarına destek vermesi

Yapay Sinir Ağlarının Kısa Bir Tarihçesi 1970 sonrası çalışmalar; doğrusal ilişkilendiricilerin geliştirilmesi Korelasyon Matriks belleğinin geliştirilmesi geriye yayılım (çok katmanlı algılayıcının) ilk çalışmalarının geliştirilmesi Öğretmensiz öğrenmenin geliştirilmesi: 1978-ART modelinin geliştirilmesi 1982-Kohoen öğrenmesi ve SOM modelling geliştirilmesi

Yapay Sinir Ağlarının Kısa Bir Tarihçesi Hopfield ağlarının geliştirilmesi 1982-çok katmanlı algılayıcının geliştirilmesi 1984-Boltzman makinesinin geliştirilmesi 1985-çok katmanlı algılayıcıların (genelleştirilmiş delta öğrenme kuralı ile ) 1988-RBF modellinning geliştirilmesi 1988-PNN modellinning geliştirilmesi 1991-GRNN modellinning geliştirilmesi 1991’den günümüze sayısız çalışma ve uygulama geliştirilmiştir.