“Maat” eski Mısır’ın adalet tanrıçası; Güneş’in kızıdır. “Hayat soluğu”nu temsil eder. Başında bir tavus kuşu tüyü vardır, çoğu zaman ikiz erkek kardeşi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
S E L Ç U K Ü N İ V E R S İ T E S İ Kritik Analitik Düşünme Topluluğu
Advertisements

proSuccess - Yaşam Değiştiren Organizasyon
EDATLAR.
MUSUGİN SUNAR.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
AHİRET İNANCI.
FİİLLERDE ŞAHIS KATEGORİSİ. III. ŞAHIS KATEGORİSİ Fiillerde şahıs kategorisi, fiilin gösterdiği işi, hareketi, oluşu veya kılışı yapan kişiyi gösterir.
bizden asaf’dan İG sesi açınız tıklayarak geçiniz.
Temel Eğitici Nitelikleri
ANLAMLARINA GÖRE SÖZCÜKLER.
Ömer Hayyam Rubailer BÖLÜM-2
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
türkçe performans ödevi
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
İlköğretim DKAB Dersi 5. Sınıf 1. Ünite Sunusu
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
AİLE bilgidagi.com.
FİİL (EYLEM).
Felsefe Performans Ödevi
AYDINLANMA Nasıl anlatsam bilmiyorum Düşündükçe şaşırıyorum. Dün akşam bir haller yaşadım Aydınlanıverdi sonra aklım. Yarı uykulu yarı uyanık Oda oldukça.
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
KADER VE EVRENDEKİ YASALAR 1
4/ KELİMEİTEVHİT VE KELİMEİŞEHADETİ ÖĞRENİYORUM
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
HOŞGÖRÜ.
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
EDATLAR.
R.B. Hazırlayan Nisa Çilingir Lütfen akışında izleyiniz.
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Sorumluluk Bilinci.
Eğitim Fakültesi 2. sınıf
İslam’da Bilginin Kaynakları
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
LALA İLKOKULU. Lala Köyünde ilkokul 1930 yılında açılmıştır.Bu okul şimdiki cami arası üzerindeki iki katlı ahşap bina olup 1950 yılına kadar hizmet görmüştür.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
LALA İLKOKULU. Lala Köyünde ilkokul 1930 yılında açılmıştır.Bu okul şimdiki cami arası üzerindeki iki katlı ahşap bina olup 1950 yılına kadar hizmet görmüştür.
ESKİCAĞDA. İnsanlar eskiden beri kendilerinin ve davranışlarının türlü nedenlerini merak etmişlerdir.Bazı durumlarda cesur olmak istedikleri halde neden.
Hacda 7 kez tavafın anlamı nedir  Kâbe etrafında tavaf, tevhid fikrini temsil etmektedir. Bu hareketin ictimaî hayata ait olan mânâsı, birlikten.
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
 Toplum içinde insanların belirlediği bir "iyilik" kavramı vardır. Yolda gördüğü dilenciye para veren, insanlara sürekli güleryüz.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
Zararlı Alışkanlıklardan Kaçınmak. Zararlı alışkanlıklarla kastedilen, insan bedenine zarar veren ve tiryakilik oluşturması sebebiyle insanı kendine esir.
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
KURAN. Allah tarafından gönderilen ilahi kitapların sonuncusu olan KURAN-I KERİM, Son peygamber Hz.Muhammed’e indirilmiştir. Sözlükte toplamak,okumak,biraraya.
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
Tarihin Belirleyicisi Olarak Ulusların Karekterinin Rolü
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ DERS SUNUSU
Bugün neler öğreneceğiz?
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
ÖZEL AÇILI ÜÇGENLER ÜÇGENİ Özellik: *** 30 un gördüğü a ise 90 ın gördüğü 2a dır. *** 30 un gördüğü a ise 60 ın gördüğü.
Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım
-Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
Konu: Kader ve Kaza Nedir ?
Sunum transkripti:

“Maat” eski Mısır’ın adalet tanrıçası; Güneş’in kızıdır. “Hayat soluğu”nu temsil eder. Başında bir tavus kuşu tüyü vardır, çoğu zaman ikiz erkek kardeşi “Şu” ile işbirliği yapar. Amerofis IV, “mutlular diyarı”na göçerken, ölüleri yargılayan kurulun başkanı olan Maat’ın merhametine sığınmıştı.

“Maad” kelimesi Arapça’da “ tekrar geri dönülecek yer, öteki dünya” anlamına gelmektedir. İslam düşüncesine göre, insan aklının iki ayrı yönü vardır. Biri bu dünya yaşamını düşünür ve düzenler. Buna “aklı maaş” denilir. İkincisi ise, maddi hayatın dışında kalan manevi alem ve sonsuzluğu düşünen “aklı maad”dır. Maad akıl, birtakım ilahi niteliklerle donatılmış olup, geniş konuları belli bir ölçüye kadar düşünme yeteneği vardır.

“Maat Yasası”nın eski Mısır inançlarından biri olduğunu belirtmiştik. Buna göre evrende birleşik kaplar gibi bir denge söz konusudur. Tıpkı gece-gündüz, siyah- beyaz, sıcak- soğuk gibi karşıtlıkların birbirini dengelemesi gibi iyilik ve kötülük de ilahi adaletin terazisini dengeleyen ölçülerden biridir.

Bu nedenle eski Mısır yöneticileri, adaleti sağlama konusunda oldukça dikkatli davranmaya çalışırlardı. Çünkü ne ekilirse onun biçileceği ve iyiliğin de kötülüğün de bir gün yapana döneceğini bilirlerdi.

“Maat” uyguladığı yasa ile yaratılan varlıklar arasında dengeyi sağlayan, her türlü etkiye bir tepki oluşturan bilinçli ve akıcı bir sistemdi. Çünkü evrende yaratılmış bulunan her şey birbiriyle ilişkiliydi.

“Maat” Mısır sanatında kanatlı bir kadın olarak resmedilmiştir. Kanatlı olması onun her yere kolayca ulaşabilmesini sağlamaktadır. Bir kadın olması ise, yaratıcı ve doğurgan olmasının simgesidir.

Burada düşüncelerim “Maat” kelimesi üzerinde yoğunlaşıyor. Mısırlıların kökeninin Maya’lardan geldiğini biliyoruz. Maya kelimesi halen dilimizde “Asıl, kök” olarak da kullanılmaktadır. “Mayası bozuk” deyimi, “Kökü bozuk” anlamına gelmektedir.

Maya’ların kraliçesi May aynı zamanda doğanın canlandığı Mayıs ayına da adını vermiştir. “MA” kelimesi Arapça “Su” anlamındadır. Maat’ın ikiz kardeşinin adı da “Şu”dur. Yaşamın sudan ortaya çıktığını bir çok inanç sistemi belirtmektedir.

“MU” ülkesinin de su ile yakın bağlantısı vardı. “MA” aynı zamanda çok önemli iki harfi içermektedir. Kuran-ı Kerimin bir çok suresi “Elif, Lam, Mim” harflerini zikrederek başlar.

Bunlar; “ A, L, ve M” harfleridir. Bu harflere Fenike ve ve Latin harfleri olarak bakacak olursak, bunlarda gönye, pergel, üçgen sembollerini görebiliriz. Bazı surelerde bu harflere ilave olarak “ Ra” harfi de ilave edilmiştir.

Bu harflerin Allah’ın sonsuz yaratıcı gücünü simgeleyerek onun, evrenin yaratıcı tek mimarı olduğunu vurgulamak için kullanıldığını söyleyebiliriz. Bazı yazarlarda bu harflerin eski “Mu” uygarlığına gönderme yaptığını belirtmektedir

“Ma” başına geldiği kelimelere “birlik, beraberlik anlamı da katar. Örnek verecek olursak; maaile, maatteessüf, maşallah gibi. Bu örnekleri çoğaltacak olursak “ Maat” yasasının aslında “ Birlik yasası” olduğunu ve bu inanç çerçevesinde evrendeki her varlığın birbirinin tamamlayıcısı olduğunu anlarız.

Diyelim ki evinizin bahçesinde plastik şişelerden oluşmuş bir çöp var. Bu çöpü kaldırıp göremeyeceğiniz başka bir alana taşıdınız. Sorunu çözmüş olmayacaksınız. Çünkü çöp bu defa taşıdığınız o alanı da kirletmiş olacak.

Siz o alana tekrar uğradığınızda, çöp gerçeğiyle yeniden yüzleşeceksiniz. Sahiplenmeseniz de sorun yine sizin sorununuz olmaya devam edecek. Çünkü siz çözüm üretmeden o alanın bir başka yüzeyinde bulunmaktasınız.

Tıpkı bir elinizde taşıdığınız bir yükü, diğer elinize aktarmanız gibi. Doğrusu o çöpleri tekrar dönüşüme sokarak kullanılır hale getirmektir.

“Maat” yasasının daha sonraları tasavvuf felsefindeki “Vahdet-i Vücut” kavramına kaynaklık ettiği de düşünülebilir. Tüm yaratılmışlar aslında yaratan varlığın bir parçasıdır dolayısıyla da kendisidir.

Tıpkı bedenimizi oluşturan milyarlarca hücrenin ortak çalışarak bize, “Ben” dedirttiği gibi. “Maat” yasası çerçevesinde de tüm varlıkların eylemleri birbirini etkilemekte, yaşamın akışını olumlu veya olumsuz yönlendirmelere çevirmektedir.

“MA”’nın taşıdığı anlamlar insanları o kadar etki altında bırakmıştır ki, eski Mısır, Orta Doğu ve Uzak Doğuda bu sese benzer ses çıkaran hayvanlar dahi kutsal sayılmıştır. Kedilere “Mau” adının verildiğini ve eski Mısırda kutsal sayıldıklarını biliyoruz. “Malak” dediğimiz, öküz ve ineklerde birer kutsal hayvan sayılmıştır.

“Mame” kelimesi anne anlamına gelmektedir. “MA” ön ekiyle düşündüğünüz zaman siz de bir çok ilginç kelime bulacaksınız. Mabed, makber, mala, makara, makas, maaş, maun, mason, masa, masum, mazlum, maktul, manevi, maddi, makam vs. benim aklıma gelen kelimelerden bir kaçı.

Eski Mısırlıların bir inanç sistemi ve Tanrıları olan “Maat”dan yola çıkarak aklıma gelen düşünceleri sizlerle paylaşmaya çalıştım. Gördüğünüz gibi insanlığın ve düşüncenin oluşumu oldukça ilginç köklere bağlanmakta ve biz kazıdıkça yeni keşifler yapmaktayız.