Ortak Karar Verme ve Hastayı Güçlendirme Yrd. Doç. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD, Konya 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
/ 201 Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 1, Aile Hekimliği Temel Özellikleri Ortak Karar Verme ve Hastayı Güçlendirme Dr. Zekeriya Aktürk.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Return Visits to the Emergency Department: The Patient Perspective Can Bilal AÜTF Acil Tıp AD.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKADEMİK KARİYER Yrd. Doç. Dr. Doğan BOZDOĞAN
İDEAL PROTEZE GİDEN DOĞRU YOL CROWN DOWN TOTAL İMPLANTOLOJİ.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Amaç ve yetenek Developed with the support of the EU Leonardo da Vinci Programme.
Sağlık Hizmeti Kalite Göstergeleri
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Sağlık PsikolojisiÖğr. Gör. Musa ŞAHİN 1 HASTA, YARALI VE YAKINLARININ TEDAVİ SÜRECİNE KATILIMI.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
İŞİ KAYBETMEME İşte Kalabilirlik Becerileri. İşverenler Ne İster? American Society For Training and Development ( ASTD) İşyeri Esasları 1. Nasıl Öğreneceğini.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AFYON KACATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ZELİŞ KESKİN NO:
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
TOPLUM İÇERİSİNDE TIP EĞİTİMİ (Topluma Dayalı Tıp Eğitimi – TDTE) Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 171.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
HEKİMLERDE SİGARA İÇME ve BIRAKMA DURUMU Dr. Tuba Duygu Yılmaz AÜTF Halk Sağlığı Anabilim Dalı 08 Nisan 2008.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
Proje Entegrasyon Yönetimi
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
HASTA ODAKLı TEDAVI Doç. Dr. Hatice Camgöz Akda ğ İ stanbul Teknik Üniversitesi İş letme Mühendisli ğ i Bölümü.
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ İNTÖRN UYGULAMASI
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Bugün Günlerden Asistan Hekim;
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Böbrek Nakli ve Etik Sorunlar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
MEDİKOSOSYAL MERKEZİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Sağlık Kurumlarında Kurum İmajı
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
ÇOCUK İSTİSMARI İLE MÜCADELEDE BİRİNCİ BASAMAK YAKLAŞIMI
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
KOÜ Hastanesİ’nde Akılcı İlaç Kullanımı Bİlİncİ
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
MBT-303 Özel öğretim yöntemleri-ı
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Geçerlik ve Kullanışlılık
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Ortak Karar Verme ve Hastayı Güçlendirme Yrd. Doç. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD, Konya 1

Amaç ve Hedefler Bu ders sonunda katılımcıların hastayla ortak karar verme konusunda bilgi sahibi olmaları ve önemini savunmaları amaçlanmaktadır Ders sonunda katılımcıların; Hastayı güçlendirmenin tanımını söyleyebilmeleri Aile hekimliğinde hastayı güçlendirmenin yerini tartışabilmeleri Hastayla ortak karar vermeye neden gerek olduğunu açıklayabilmeleri Hastaların güçsüzlüğünün nedenlerini açıklayabilmeleri hedeflenmektedir / 202

Hasta olarak kendimizi doktorun karşısından güçsüz hissettiğimiz oldu mu? 3

Güçsüzlük nedir? Kişinin belirli olaylar yada durumlar karşısında kendini güçlü hissetmediği ya da bireysel olarak kontrol kaybı hissettiği durumdur. 4

Hastayla ortak karar verme nedir? Bireyin kendi sağlık bakımında aktif olarak rol almasıdır / 205 Laura E. Santurri. Patient Empowerment: Improving the Outcomes of Chronic Diseases Through Self-Management Education.

Arka plandaki fikir Hastalar başkalarının dikte ettiği bir yaşam tarzını benimsemeye zorlanamaz. Koruyucu hekimlik uygulamalarının etkili olabilmesi için güçlü hastalar gerekir. Birer tüketici olarak hastalar tercih yapma hakkına sahiptir. / 206

Neden? Hastalar ve hekimler artık ortak karar vermeye önem veriyor Hastalar kendi sağlık sorunları hakkında araştırma yapıyor Bugünün hastaları, doktorların ekip lideri olmalarını ve klinik ve eğitim desteği sağlamalarını bekliyor Hekimler en önemli bilgi kaynağıdır, en güvenilir kaynaktırlar ve olumlu davranış değişimini kataliz edebilecek en önemli kaynaktır. / 207 Magee, Relationship-Based Health Care in the US, UK, Canada, Germany, S. Africa, and Japan, 2003

Neden? Bir araştırma; Bireylerin %91’i daha fazla soru sormak istiyor %87’si tercihlerini aktif olarak yapmak ve kar/zarar değerlendirmesi yapmak istiyor %90’ı kendi sağlığına daha fazla dikkat etmek istiyor %78’i için hekimiyle ilişkisi çok önemlidir (ailesinden sonra en önemli) / 208 Magee, Relationship-Based Health Care in the US, UK, Canada, Germany, S. Africa, and Japan, 2003

Neden? Erişkinlerin %80’i kendi sağlığında daha fazla söz sahibi olmak istiyor 1 %50’si hekimi dışındaki kaynaklardan bilgi arıyor 2 Erişkinlerin %55’i daha fazla bilgi istediklerini söylüyor 3 / Yankelovitch Monitor, 2002; 2. Harris, Interactive, 2002; 3. Pfizer, data on file, 2002

Neden? Halbuki; Cerrah ve aile hekimleriyle yapılan görüşmelerin sadece %9’u bilgilendirilmiş rıza kurallarını tam karşılıyor. Braddock JAMA 1999 Birinci basamaktaki filme kaydedilen görüşmelerin %0-11’inde ortak karar vermenin ayırdedici özellikleri saptanmıştır. Elwyn 2001 “.. Anlaşıldığının kontrol edilmesi, ve hastaların kararlara ortak edilmesi nadiren görülmektedir” Campion BMJ 2002 / 2010

Neden ortak karar verme? “Hayatı bir karardan etkilenen bireyler bu sürece giden yolda söz hakkına sahip olmalıdır.” John Naisbitt, Megatrends / 2011

Buyurgan hekim davranışı Hekim merkezli, otoriter ilişki modelidir. Hekim emir kipi ile konuşur. Hekim çoğunlukla birinci tekil şahıs üzerinden konuşur. Örnek olarak; şikayetin ne, soyun, yat, aç, öksür. Hekim, söylediklerinin, tedavi tercihlerinin, uygulamalarının sorgulanmasını ya da itiraz edilmesini istemez. 12

Danışman hekim davranışı “Bu benim değil, senin sorunundur, kararı sen vereceksin, ben sadece sana yol gösteririm” anlayışı vardır. Aktif olan taraf hastadır. Hekim fazla sorumluluk üstlenmez. Hastanın sorduğu sorulara yanıt verir. Hasta neyi ne kadar isterse, doktor da o kadarını verir. 13

Danışman hekim davranışı Hasta: Doktor bey, bendeki bel fıtığı olabilir mi? Hekim: Olabilir. Hasta: Ameliyat mı olmam gerekiyor? Hekim: Evet gerekebilir. 14

Katılımcı yaklaşım modeli Doğru olan yaklaşım budur. Hastanın amacı iyileşmek, hekimin ise iyileştirmektir. Bilgiler birlikte toplanır, birleştirilir, sorunlar ortaya konulur, çözüm için birlikte hareket edilir. İki taraf da kendilerine düşen sorumluluğu alır, sorumluluk paylaşılır. 15

Katılımcı yaklaşım modeli Sizin için şöyle bir tedavi düşünüyorum. Bu tedavinin şöyle yan etkileri olabilir. Bu tedavi süresince benim de sizden bazı isteklerim olacak, tedaviyi birlikte uygulayacağız gibi. 16

Sizin ortak karar verme puanınız Hayır Kısmen Evet Bir hastalığın tedavisinde birden fazla seçenek olabileceğini düşünüyor musunuz (hiç tedavi vermemek te dahil)? Hastalarınıza tedavi önerisinde bulunurken yanlı davranmayacağınızı (hastanın kararını etkilemeye çalışmak) düşünüyor musunuz? Sizce hastaların tedavi kararıyla ilgili tercihleri dikkate alınmalı mıdır? Hastaların başka kişileri tedavi kararlarına dahil etmeyi istemelerini önemser misiniz? (aile, arkadaş, başka doktorlar gibi) Sizce hastalara tıbbi bilgiyi nasıl almak istedikleri sorulmalı mıdır? (yazılı, sözlü, video vs.) Sizce hastalara ne kadar bilgi almak istedikleri sorulmalı mıdır? Sizce hastalara tıbbi kanıtlar sunulmalı mıdır? (örn. Yayınlanmış makaleler, kitaplar vs göstermek) Sizce hastalara sunulan bilgi kaynakları bilgi tercihleriyle uyumlu olmalı mıdır? Sizce hastalara tedavi seçenekleriyle ilgili sorular sorulmalı mıdır? Sizce hastalara tedavi seçenekleriyle ilgili düşünceleri (fikirler, endişeler, beklentiler) sorulmalı mıdır? Sizce hastalar tıbbi kararlara katılmaları için teşvik edilmeli midir? Sizce hastalar tedavi kararlarıyla ilgili sorumluluk almak konusunda cesaretlendirilmeli midir? Hastalarınızın sizin tedavi kararlarınıza katkıda bulunmalarını ister misiniz? Hastalarınızın sizin tedavi kararınıza karşı çıkmalarına izin verir miydiniz? Sizce hastaların tedavi planına katkıda bulunması için bir çaba gösterilmeli midir? Hastalarla ilişkide kimin ne yapacağı v ene zaman yapacağının net olmasını kabul eder misiniz? / 2017 Lütfen aşağıdaki soruları kendi düşüncelerinize göre cevaplandırınız. Doğru ya da yanlış cevap yoktur; size en uygun olanı seçiniz.

Sizin durumunuz nasıl? HayırKısmenEvet 012 / 2018 Toplam puanOrtak Karar 0Yok 1-12Düşük 13-24Orta 25-32Yüksek * Use this scoring table to calculate your own total SDM scores according to the distributed questionnaire.

Neden genelde güç dengesi hekimden yanadır? Eğitim Profesyonel statü/otorite Bilgi Beceri Uzmanlık Tecrübe Hekimin mıntıkası Sağlık sisteminde sevk zinciri olması / 2019

Neden genelde güç dengesi hekimden yanadır? Birey hasta ve yaralıdır. Gerçek kendisi değildir… Hasta korkuyor olabilir Hekime bağımlı bir konumdadır Tıbbi bilgiden yoksundur Sağlık sisteminin nasıl işlediğini ve haklarını bilmeme Yabancı ortam / 2020

Hastayı güçlendirmenin faydaları Hatalarımızdan öğreniriz Proaktif bir rol üstlenme Hastalarımız ve ekibimize destek ve bilgi hizmeti sunma Şikayetlerin çözümlenmesi Uzlaşma & Aracılık Güven oluşturma / 2021

/ 2022 Takip Tedavi Başvuru “hastanın hikayesi” Hikaye ve muayene Hipotez Saptanan sorun veya tanı Tercihleri sapta Hastanın bilgi alma tercihini belirle Kanıtları sun Hastanın fikirleri, endişeleri ve beklentilerini karşıla Partnerlik durumunu değerlendir (önceki) HASTA – HEKİM İLETİŞİMİ Hastanın rolünü belirle Aksiyon planında uzlaş Karar için tartış Klinik Problem Çözme ve Ortak Karar Verme Modeli Adım 1 Adım 2 Adım 3 Adım 4 Adım 5 Adım 6 Adım 7 Adım 8

Karara dahil değil Yaralı hisseden / 2023 Fikri sorulmamış Güçsüz Partnerlik yok Söz hakkı yok