LİSELERDE ALAN SEÇİMİ KANDIRA ANADOLU LİSESİ REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
Ders seçimi ile öğrenciler yetenekli ve istekli oldukları alanlarda kendilerini geliştirme imkanı bulmakta, zorlandıkları ve başarısız oldukları dersler yerine yapabildikleri ve istekli oldukları derslerle daha fazla zaman harcamaktadırlar.
KENDİNİ TANIMA FİZİKSEL ÖZELLİKLER İDEAL MESLEK FİZİKSEL ÖZELLİKLER İDEAL MESLEK
MESLEK SEÇİM SÜRECİ 1.Kendini tanıma (yetenek, ilgi, değer, fiziksel özellikler, vb.) 2.Meslekleri tanıma (Eğitim süresi, okutulan dersler, kişide olması gereken nitelikler, mezuniyetten sonra iş çalışma ortamı, çalışma koşulları, kazanç, vb.) 3.Uyum: Bireyler kendi özellikleriyle mesleklerin ortak noktalarını belirleyerek meslek alternatiflerini oluşturabilirler.
Mesleki Bilgi Sistemi, yaşam boyu sürecek öğrenme ve gelişim yolculuğunda size rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.
Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesinde 3 adet ölçek vardır. Bu online ölçeklerle kendinizi test edebilir, test sonuçlarını online olarak PDF formatında bilgisayarınıza kayıt edebilirsiniz. Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesinde meslek tanıtımları vardır. Mesleklerle ilgili bilgi alabilir, meslek videolarını izleyebilirsiniz.
NASIL ÜYE OLABİLİRİM Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesi üyelik sistemi ile çalışmaktadır. Kullanıcı Adı - Ad Soyad – Doğum Tarihi, TC Kimlik No – E Mail Adresi bilgileri gerekmektedir. Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesi Ad Soyad - TC Kimlik ve doğum Tarihi bilgilerinizin doğruluğunu kontrol edebildiğinden dolayı bu bilgileri doğru olarak girmeniz önemlidir.
NASIL ÜYE OLABİLİRİM Sisteme sadece bir kez üye olabilirsiniz. Bir kişinin birden fazla kullanıcı adı ile Ulusal Mesleki Bilgi sistemi web sitesine üye olması mümkün değildir. Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi web sitesi Ad Soyadı - TC Kimlik ve doğum Tarihi Bilgilerinizin doğruluğunu kontrol edebildiğinden dolayı bu bilgileri doğru olarak girmeniz önemlidir.
Tercih Edilebilecek Alanlar Sözel – Sosyal Bilimler Eşit Ağırlık –Türkçe Matematik Yabancı Dil Sayısal – Fen Bilimleri Mustafa Kaynak Anadolu Lisesi
a Öğretim Yılı sonunda 9.sınıftan 10.sınıfa geçen öğrenciler ile 10.sınıf tekrarına kalan öğrencilere alan seçimi yaptırılmaz. b Öğretim Yılı sonunda 11 ve 12.sınıflara geçen öğrencilerde alan uygulaması devam eder. Bunlardan alanlarını değiştirmek isteyen öğrenciler alanlarını değiştirebilirler. c.Alan değiştiren öğrenci, yöneldiği yeni alana ait alt sınıf veya sınıflarda görmediği alan dersleri ile gördüğü hâlde haftalık ders saati sayısı farkı bir ders saatinden fazla olan alan derslerinden sorumlu tutulur. Yeni alanında okutulmayan önceki alanına ait sorumlu olduğu alan derslerinden muaf tutulur. Ancak, sorumlu olduğu diğer derslerden sorumluluğu devam eder. Bu öğrenciler sorumlu olduğu derslerden sorumluluk sınavları dönemlerinde sınava girerler.
FEN BİLİMLERİ ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Tıp, Eczacılık, Tıbbi Biyolojik Bilimler, Fizik Tedavi, Moleküler Biyoloji Ve Genetik, Diş Hekimliği, Fizik Tedavi, Beslenme Uzmanlığı vb. programların bulunduğu “Sağlık Bilimleri” alanında eğitim görmek istiyorsa, Elektrik, Elektronik, Bilgisayar, Çevre, Endüstri, İnşaat, Makine, Uçak, Gemi inşaat vb. programlarının bulunduğu “Mühendislik Bilimleri” alanında öğrenim görmek istiyorsa, Hayvanlar ve doğa ile ilgileniyorsa; Ziraat Fakültesinin bölümleri, Veterinerlik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Matematik bölümleri, Mimarlıkla Ve Endüstriyel Tasarımla, Nükleer Enerji, Astronomi Ve Uzay Bilimleri, Harita vb. alanlarla ilgileniyorsa yine “Fen Bilimleri” alanını seçmelidir.
FEN BİLİMLERİ ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Öğrencinin ilköğretimde ve sınıflarda Matematik Ve Fen Bilimleri derslerinde başarı göstermesi, bu dersleri öğrenmede ve çalışmada herhangi bir güçlük yaşamamış olması gerekir. Bunun yanı sıra şekil çizme, üç boyutlu şekilleri iki boyutlu olarak resmetme yeteneğinin de gelişmiş olması gerekir. Öğrencinin bu alanda başarılı olabilmesi için Fen Bilimleri derslerinde yer alan konularla ilgili dergi, kitap vb. yayınlara, bu alanlardaki gelişmelere ilgi gösteriyor olması, laboratuar çalışmalarından hoşlanması, insanlara yardım etme eğiliminin belirgin olması gerekmektedir. Bireyin mekanik ilgi, elektronik (radyo, bilgisayar, elektronik oyuncaklar vb.) ya da mekanik bir aracın tamiri (bisiklet, saat, bilgisayar, vb.) her bir parçanın sökülerek yeniden monte edilmesi gibi konularla ilgilenmekten hoşlanması, kendi kendine yeni şeyler deneme girişiminde bulunması önemlidir.
TÜRKÇE-MATEMATİK ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Avrupa Birliği İlişkileri,Çocuk Gelişimi ve Eğitimi,İşletme, İktisat,Maliye,Muhasebe,Ekonomi,Bankacılık,Finans,Hukuk, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık,Psikoloji, Sosyoloji, Felsefe, Sınıf Öğretmenliği vb. yükseköğrenim programlarında eğitim görmek istiyorsa
TÜRKÇE-MATEMATİK ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Öğrencinin ilköğretimde ve sınıflarda Matematik, Türkçe ve Sosyal Bilimler derslerinde başarı göstermesi, bu dersleri öğrenmede ve çalışmada herhangi bir güçlük yaşamamış olması gerekir. Öğrencinin sosyal bilimler alanına giren konulara ilgi göstermesi, bu konularla ilgili dergi, kitap vb. yayınlara, bu alanlardaki gelişmelere ilgi gösteriyor olması, okuduklarından çıkarım yapma eğiliminin belirgin olmasının yanı sıra, istatistikî ve sayısal işlemlerle uğraşmaktan zevk duyması ve insanlara yardım etme eğiliminin belirgin olması gerekmektedir.
SOSYAL BİLİMLER ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Reklâmcılık,İletişim Bilimleri,Radyo-Tv- Sinema, Arkeoloji, Sanat Tarihi, Tarih, Coğrafya,Türk dili ve Edebiyatı,Türkçe Öğretmenliği, Özel Eğitim Öğretmenlikleri vb. yükseköğrenim programları alanında eğitim görmek istiyorsa
SOSYAL BİLİMLER ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Öğrencinin ilköğretimde ve sınıflarda Tarih, Coğrafya,Türkçe ve Edebiyat derslerinde başarı göstermesi, bu dersleri öğrenmede ve çalışmada herhangi bir güçlük yaşamamış olması gerekir. Bu alanda başarılı olabilmesi için bireyin, insanlarla iletişim kurmada başarılı, sosyal açıdan girişken, insanlara yardım etmede eğilimi güçlü, sosyal olaylara ve konulara ilgi duyma özelliklerinin olması gerekir.
YABANCI DİL ALANINI KİMLER SEÇMELİ? Öğrencinin ilköğretimde ve sınıflarda İngilizce, Almanca ve Türkçe derslerinde başarı göstermesi, bu dersleri öğrenmede ve çalışmada herhangi bir güçlük yaşamamış olması gerekir. Yabancı dil öğretmenlikleri, tercümanlık, uluslar arası ilişkiler-ticaret-hukuk, turizm gibi alanlarda kendilerini gösterebileceklerine inanmaları gerekir.
Yanlış Alan Seçimi = Düşük YGS Başarısı + Düşük LYS Başarısı
ALANLAR VE MESLEKLER SAYISAL TIP FAKÜLTESİ MAT,FİZ, BİY, KİMYA TÜM MÜHENDİSLİKLER DİŞ HEKİMLİĞİ MOLEKÜLER BİYOJİ HEMŞİRELİK ECZACILIK MİMARLIK vs... SAYISAL TIP FAKÜLTESİ MAT,FİZ, BİY, KİMYA TÜM MÜHENDİSLİKLER DİŞ HEKİMLİĞİ MOLEKÜLER BİYOJİ HEMŞİRELİK ECZACILIK MİMARLIK vs... EŞİT AĞIRLIK HUKUK KAMU YÖNETİMİ ULUSLAR ARASI İLİŞK. İŞLETME - İKTİSAT PSİKOLOJİ PDR SINIF ÖĞRETMENLİĞİ FELSEFE, SOSYOLOJİ BANKACILIK, FİNANS vb
SÖZEL BASIN YAYIN TÜRK DİLİ EDB.ÖĞRT TÜRKÇE ÖĞRT. TARİH, COĞRAFYA SOSYAL BİLG. ÖĞRT HALKLA İLİŞKİLER RADYO - TV, GAZETECİ İLAHİYAT vs… SÖZEL BASIN YAYIN TÜRK DİLİ EDB.ÖĞRT TÜRKÇE ÖĞRT. TARİH, COĞRAFYA SOSYAL BİLG. ÖĞRT HALKLA İLİŞKİLER RADYO - TV, GAZETECİ İLAHİYAT vs… YABANCI DİL MÜTERCİMLİK – TERCM. YABANCI DİL ÖĞRETMENLİKLERİ ULUSLAR ARASI TİCARET ULUSLAR ARASI FİNANS TURİZM VE OTELCİLİK TURİST REHBERLİĞİ vs… YABANCI DİL MÜTERCİMLİK – TERCM. YABANCI DİL ÖĞRETMENLİKLERİ ULUSLAR ARASI TİCARET ULUSLAR ARASI FİNANS TURİZM VE OTELCİLİK TURİST REHBERLİĞİ vs…
BAŞARILI OLUNAN DERSLER VE SEÇİLECEK ALAN İLİŞKİSİ Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Geometri Sayısal alanı seçmek için hangi derslerde başarılı olunmalı? 1. Edebiyat, Dil Anlatım, Tarih, Coğrafya Sözel alanı seçmek için hangi derslerde başarılı olunmalı? 2. Matematik, Geometri, Edebiyat, Dil Anlatım Eşit Ağırlık alanını seçmek için derslerde başarılı olunmalı? 3. Yabancı Dil, Edebiyat, Dil Anlatım Yabancı Dil alanını seçmek için hangi derslerde başarılı olunmalı? 4.
UNUTMAYIN!..... “HİÇBİR İŞİN GELECEĞİ YOKTUR, O İŞİ YAPAN KİŞİNİN GELECEĞİ VARDIR.”