Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Gıda Mikrobiyolojisi Eğitimi 04 Kasım 2014, Kuşadası Prof. Dr. Kadir HALKMAN Ankara Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü 04; Sonuçların değerlendirilmesi.
OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
TEMEL SEVİYE GÜVENLİK BELGELENDİRMESİ v.1.0 (TSGB v.1.0) Dr. Gökhan ŞENGÜL.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Ağ Anahtarı (Switch) Çeşitleri
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Şahin GÖKÇEARSLAN. Yazılım Türleri Bilgisayar Yazılımları Yazılım türleri (İşletim sistemleri, paket programlar, programlama dilleri) Yazılım lisans türleri.
Hüseyin Avni Çöllü Ortaokulu Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni
Yazılım Mühendisliğine Giriş Ders Notu I
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
İndeksi Niçin Kullanırız?
Metin Tabanlı İçerik Oluşturma Araçları (Microsoft Word Programı)
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
TAŞKINLARIN ÖTELENMESİ
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Program Tasarım Modelleri
Klavye Kullanımı.
TEST GELİŞTİRME.
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
Proje Oluşturma ve Yönetimi
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Dijital kütüphanelerin değerlendirilmesi nedir?
PROGRAM DEĞERLENDİRME
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
Bilgisayarım Simgesinin Kullanımı Dosyaların Yönetimi
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Ders 2: Yazılım Geliştirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da modelin daha hızlı nasıl çalıştırılabileceği gibi konular değerlendirilir. MODEL TEMELLİ YAKLAŞIM

Değerlendirme işlemini yaparken: 1- Fiziksel davranışların modellenmesinde genellikle FİTTS kanunu, 2- Bilişsel davranışların modellenmesinde ise BİLGİ İŞLEME MODELİ temel alınır.

Elin klavye üzerinde bir noktadan diğer bir noktaya hareketinde izlediği yolu analiz eder. FİTTS KANUNU

Bir arayüzü kullanırken gerçekleştirilen bilişsel etkinlikler de Bilgi İşleme Modeli çalışmaları kapsamında belirlenmiş olan bulgular ile değerlendirilmektedir. BİLGİ İŞLEME MODELİ

NOT: Bu amaçla, ilgili arayüzün görev analizi sonucunda elde edilen veriler ile görevin tamamlanması için adım adım hangi işlemin yapılacağı ortaya çıkarılır. Bu adımların her birisi için fiziksel ve bilişsel yükler hesaplanır. Analiz sonucunda da her ilgili görev için detaylı değerlendirme raporu elde edilir.

Bir kullanıcının fare ve klavye kullanarak, bir kelime işlemci yazılımı ile ‘‘dosyam’’ adlı bir dosyayı kaydetme işlemini gerçekleştirmek için takip ettiği her bir adım için harcanması gereken süreler ve işlemin toplamda gerektirdiği süre. NOT: Bu tür bir değerlendirme yöntemi ile gereksiz adımlar ortadan kaldırılarak zaman kazanılabilir. ÖRNEK

NOT: Model temelli yaklaşım her türlü sistemde kullanılmaya uygun değildir. Model temelli yaklaşımın görevlerin çok iyi sınırlarla belirlendiği, belli akış içinde giden ve rutin uygulamalarda kullanılması daha uygundur.

NOT: BU MODELİN KULLANIM ALANINA EN UYGUN ÖRNEK, BÜYÜK FİRMALARIN ÇAĞRI MERKEZLERİNDE KULLANILAN ARAYÜZLERDİR.

Model tabanlı değerlendirme yöntemlerinin en bilineni GOMS adı verilen metotdur. Bu metot bir arayüzü kullanırken: 1- hedefleri, 2- işlemcileri, 3- metotları, 4- seçim kurallarını bilişsel bulgular çerçevesinde analiz eder.

COGTOOL isimli ücretsiz yazılım, bilişsel modelleme yaklaşımının kullanımını kolaylaştırmak için Carnegie Mellon Üniversitesinde geliştirilmiştir.

 Gerçek kullanım verisi elde edilir.  En önemli sorunlar ortaya çıkarılabilmektedir.  Hem süreç içi hem de süreç sonu testleri için kullanılabilir. KULLANICI TEMELLİ YAKLAŞIMIN AVANTAJLARI

 Pahalı ve zahmetli olabilir.  Sabırlı olmayı gerektirir.  Çok iyi planlanması gerekmektedir.  Elde edilen veriler test edilen arayüzün tekrar tasarımı için veri sağlamayabilir. KULLANICI TEMELLİ YAKLAŞIMIN DEZAVANTAJLARI

 Kullanıcı temelli yaklaşıma göre daha hızlıdır.  Kullanıcı ile çalışmaya gerek olmadığı için ve herhangi bir teknik kaynak kullanımı gerektirmediği için daha ucuzdur.  Süreç içi değerlendirmeyi yönlendirir ve bu nedenle tasarımın her aşamasında uygulanabilir.  Özel ortamlar ya da teçhizat gerektirmez. UZMAN TEMELLİ YAKLAŞIMIN AVANTAJLARI

 Kullanılabilirlik uzmanlığını belirleyen kriterler bulunmamaktadır.  Testi yapılan sistem hakkında uzmanın bilgisi olması ya da olamaması çok önemlidir.  Uzmanlar her zaman hem fikir olamayabilirler.  Bir uzmanın kullanılabilirlik sorunlarını son kullanıcı gözü ile görmesi, onların tipik davranışlarını tahmin etmesi çok zordur. UZMAN TEMELLİ YAKLAŞIMIN DEZAVANTAJLARI

 Süreç içi veya süreç sonunda uygulanabilir.  Diğerlerine göre daha ucuz bir yaklaşımdır.  Değişiklikler için en üst düzeyde veri sağlayabilir. MODEL TEMELLİ YAKLAŞIMIN AVANTAJLARI

 Belli bir uzmanlık gerektirmektedir.  Modeller konusunda eğitilmiş uzman sayısı kısıtlıdır.  Uygulama alanında kısıtlar vardır. MODEL TEMELLİ YAKLAŞIMIN DEZAVANTAJLARI