YETİŞKİN EĞİTİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
REHBERLİK.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
YETİŞKİN EĞİTİMİ “SAĞLIK İÇİN HERKES, HERKES İÇİN SAĞLIK.” ÇOKLU DUYUSAL ÖĞRENME ÖĞRENME HATIRLAMA  TAT YOLUYLA %1 OKUMA İLE %10  DOKUNMA İLE %1,5 DUYMA.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
KURUM YAZIŞMALARI II Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
SINIF YÖNETİMİ.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
EĞİTİMDE PEDAGOJİK VE ANDRAGOJİK YAKLAŞIM
YETİŞKİNLER ve ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ.
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
Probleme Dayalı Öğrenme
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
EĞİTİMEĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde) davranış.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Prof. Dr. Süleyman Akyürek Erciyes Üniv. İlahiyat Fakültesi
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ÖĞRENME ORTAMINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GRUP REHBERLİĞİ HİZMETLERİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

YETİŞKİN EĞİTİMİ

Yetişkin Ülkeden ülkeye, kültürden kültüre farklılık göstermekle birlikte, Dünya Sağlık Örgütü “24 yaş üzerindekileri” yetişkin olarak tanımlamaktadır. Yetişkinlik bir çok yaşantıyı içerdiğinden herkesin yetişkinlik anlayışı önemli ölçüde farklılık gösterebilmektedir.

Yetişkin Biyolojik: Üreyebilme yetisine ve becerisine ulaşmış bireylerdir. Bu dönem ergenliğin ilk safhasına karşılık gelir. Yasal: İmza atabilen, başkasının iznine veya himayesine ihtiyaç duymadan yasal yükümlülüklerini yerine getirebilen kişiler. ülkemizde yasal yetişkinlik yaşı olan 18 yaşını bitirmiş kişilerdir.

Yetişkin Sosyolojik: Toplumda yetişkinlerin rollerini üstlenmiş ve tam zamanlı çalışma, oy kullanma gibi sosyal sorumluluklarını yerine getirebilen bireylerdir. Psikolojik: Öz-beni gelişmiş, kendi yaşantısını kontrol edebilen ve yönlendiren, öz-güven ve öz-saygı olgularını hayatının her kademesinde kullanan ve geliştiren bireylerdir.

Yetişkin Zihinsel ve bedensel gelişimini tamamlamış Psikolojik olgunluğa ulaşmış, Ekonomik bağımsızlığını kazanmış ve Toplumda bir sorumluluk üstlenen kişi

Yetişkin Yetişkinliğin yaşlılıkla, biyolojik ve toplumsal değişimle bir tutulması da ortak bir yönelimdir. Biyolojik yaşlanma: İnsan organizmasının yapı ve işleyişinin zaman içindeki değişimlerine dayanmaktadır. Toplumsal yaşlanma: Bir bireyin zaman içinde rolleri üstlenmesindeki ve terk etmesindeki değişimlere dayanır. Yetişkin çağında fiziksel değişiklikler: İnsan organizmasının yapı ve işleyişi zaman içinde değişimlere uğramaktadır. Hareket hızı, enerjisi vb. değişmektedir.

Yetişkin Yetişkin çağında bilişsel değişiklikler: Zeka; çocukluktan itibaren hızla gelişir, 20 yaşından sonra son halini alır. 45 yaşından sonra öğrenme ve hafızada zayıflamalar başlar. Yetişkinlik çağında ilgiler: Bireydeki fiziksel gelişmeler, eğitim ve yaşam koşulları sonucu yetişkin ilgilerinde değişiklikler meydana gelir. Sosyal gelişmeler: Yaşadığı topluma uyum sağlamak ve bir yeri olmak yetişkinin en önemli gereksinmeleridir.

Yetişkinlerin Özellikleri Kendisine olgun bir insan gibi davranılmasını, saygılı olunmasını beklerler. Alıngandır. Başarısızlıktan, başkalarının yanında küçük düşmekten çekinir, korkar. Eğitimde pasif alıcı olmaktan hoşlanmaz, aktif rol almak ister. Gereksiz, sıkı otoriteden hoşlanmaz. Eğitim düzeyi düşük olan bir yetişkin ise, kendisine güven eksikliği olabileceğinden bu durum onun eğitime olan ilgisini azaltabilir.

Yetişkinlerin Özellikleri Yetişkinler, çocuk ve gençlere göre daha gerçekçidir. Yetişkinlerin kendileri de zengin bir öğrenme kaynağı olabilir. Yerleşmiş alışkanlıklara ve kalıplaşmış düşüncelere sahip olabilecekleri için, yetişkinler, daha az açık fikirli olabilirler. Geçmişte edindikleri bilgilerle örtüşmeyen, ters düşen yeni bilgiyi reddedebilirler. Davranış değişikliğine direnebilirler.

Yetişkinlerin Özellikleri Kalıplaşmış değer yargılarına ters düşüldüğünde eğitimden uzaklaşabilirler. Bu nedenle; öğrenme sürecinde, yetişkinlerin deneyimleri, bilgi birikimleri reddedilmemeli, hatalar bir öğrenme fırsatı olarak değerlendirilmelidir.

Yetişkin Eğitimi Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istenilen değişikliği meydana getirme ve yeni davranışlar kazandırma sürecidir. Androgoji, yunanca; “andr (yetişkin) ve “agogos” (rehberlik) köklerinden türetilmiştir ve yetişkinlerin öğrenmesine yol göstermenin yada yardımın bilim ve sanatı anlamına gelir.

Yetişkin Eğitimi Çeşitli eğitim kademelerindeki tam gün öğrenimden ayrılmış, yada hiç öğrenim görmemiş ve gönüllü olarak kendini yetiştirmeyi arzu eden bireylerin değişik eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitimdir.

Yetişkin Eğitimi Yetişkin Eğitim Modeli (Androgoji), beş önemli konuya dikkat çeker: Yetişkinler, bilgiye ihtiyaçları olduğunu düşündüklerinde en iyi öğrenirler. Eğer yetişkin, bir bilgiyi neden öğrenmesi gerektiğini anlamamış veya bu bilginin nerede işine yarayacağını bilmiyorsa ona yeni bir şeyler öğretmek oldukça zordur.

Yetişkin Eğitimi Öğrencinin kendini algılama şekli de öğrenme kabiliyeti için önemlidir. Yeni becerileri yapamama korkusu gibi öğrenme engellerinin aşılması zorunludur. Yetişkinlere beceri eğitimi vermeye çalışan eğitici, öğrencilerinin en iyi öğrenme yollarını bulana kadar çoğu kez çeşitli öğrenme metotlarını denemek zorunda kalır.

Yetişkin Eğitimi Yeni bilgi ve becerileri yetişkinin geçmişteki deneyimleri ile ilişkilendirmek de çok etkilidir. Kendilerinde sağlam bir zemin bulmaları ve yeni öğrenecekleri bilgi ve becerileri bunun üzerine inşa edebileceklerini anlamaları yetişkinlere güven kazandırır.

Yetişkin Eğitimi Öğrencinin öğrenmeye hazır olması yetişkin eğitimi teorisinde klasik bir konudur. Yetişkinler, bilgiye o anda ihtiyaç duyduklarına karar vermeleri halinde en iyi öğrenirler ve bilgiyi de en alıcı oldukları zamandır. Bu durum yetişkin eğitimi çevrelerinde “eğitilebilir an” olarak ta bilinir.

Yetişkin Eğitimi Yetişkinlerin öğrenme konusunda yaşam merkezli bir yaklaşım içerisinde olduklarını hatırlamada yarar vardır. Yetişkinleri en çok ilgilendiren bu bilgi veya becerinin hayatlarında nasıl işe yarayacağıdır.

Yetişkin Eğitimi Androgojinin anahtar konularından sonuncusu yetişkinlerin öğrenmeye motivasyonudur. Bazı yetişkin öğrenciler diğerlerine göre daha motivedir ve yine bazıları diğerlerine göre daha az engele ve daha fazla öz güvene sahiptir. Kimin motive olacağını tahmin etmek zordur.

Benlik Kavramı PEDAGOJİ ANDRAGOJİ Çocuklar öğretmene bağımlıdır ve bağımlılıktan hoşnutturlar. Yetişkinler bağımsızlıktan hoşlanır ve bunu beklerler. Kontrolün öğretmende olmasını beklerler. Eğitimle ilgili sorumluluk almazlar. Kontrolü ellerinde bulundurmaktan hoşlanırlar. Neyin, ne zaman ve nasıl öğretileceği konusunda öğretmenin dominant olmasını beklerler. Öğrenim, eğitici ve diğerlerinin paylaştığı bir süreçtir. Eğiticinin, eğitilenlerin kendi kendilerini yönlendirmeyi teşvik ve destekleme sorumluluğu vardır.

Deneyim PEDAGOJİ ANDRAGOJİ Çocuklar çok az deneyime sahiptirler. Bu nedenle öğretmen deneyimler oluşturmalıdır. Birçok deneyime sahiptirler. Bu nedenle eğitici onların deneyimlerini dikkate alır. Öğretmenler veya uzmanlar deneyimlerini aktarırlar. Öğrenenlerin tümü deneyimlerini paylaşırlar. Öğretmen nadiren çocukların tecrübelerini dikkate alır. Bazı konularda öğrenenler, eğiticiden daha fazla deneyime sahiptirler. Öğretmenle öğrenci arasında karşılıklı bilgi alışverişi az ve tek yönlü iletişim söz konusudur. Eğitici-öğrenen ve öğrenen-öğrenen arasında bilgi alışverişi üç yönlüdür.

PEDAGOJİ ANDRAGOJİ Bilme İhtiyacı Öğretmenin öğrettiklerini hayata uygulanabilirliğini sorgulamadan öğrenirler. Yetişkinler öğrenmeyi kabul etmeden önce neden öğrenmeye ihtiyaç duyduklarını bilmek isterler. Öğrenmeye Hazır Olma Çocuklar genelde öğrenmeye hazır olmaya ihtiyaç duymazlar. Yetişkinler eğitim almayı seçtiklerinden, genellikle sınıfa motive ve öğrenmeye hazır olarak gelirler. Yaş ve sınıflara göre hazırlanan bir müfredat uygulanır. Yetişkinler gerçek hayattaki görevlerine göre öğrenirler. Yetişkinler yaş ve cinsiyete göre gruplanmak yerine deneyimlerine göre gruplanırlar.

PEDAGOJİ ANDRAGOJİ Zaman Kavramı Çocuklar gelecekte gerekeceğine inandıkları için öğrenirler. Hemen uygulayabilecekleri şeyleri öğrenmek isterler. Çocuklar için sadece içeriğin anlaşılabilir olması yeterli görülür. Gerçekleştirmek istedikleri göreve uygulanabilecek şeyleri öğrenmek isterler. Öğrenme Amacı Çocuklar ve öğretmenleri konu merkezlidir ve bundan hoşnutturlar. Yetişkinler ve eğiticileri problem veya görev merkezlidirler. Öğrenme, hayatın daha sonraki safhalarında kullanılacak konulara yönelik bir süreçtir. Öğrenme, hayatta tam potansiyelin kullanılması için yeteneği artıran bir süreçtir.

Yetişkin Eğitiminde Amaç Kişilere bireysel mutluluk sağlamak, Yaşam standartlarını yükseltmek ve Onları yararlı vatandaşlar durumuna getirmektir.

Yetişkin Eğitimini Gerekli Kılan Etmenler Ortalama ömrün uzaması Çalışma sürelerinin kısalması Ekonomik ve toplumsal gelişmenin getirdiği zorluklar Bilgi birikimindeki gelişmeler, bu bilgi ve becerileri kazanma gereği Mesleksel hareketlilik Uluslar arası ilişkilerde uyumluluk isteminin artması Bilimsel ve teknolojik gelişmeler

Yetişkinleri Eğitime Güdüleyen Unsurlar Sosyal ilişkiler: Yeni insanlar tanımak, yeni ve farklı sosyal çevrelerde kabul görmek isterler. Bu ihtiyaçlarını,  katıldıkları eğitim programlarında ve program sonrası kişisel gelişimlerinin sağlanması sonucu başlayacakları yeni görevlerde karşılayabilirler. Dışsal beklentiler: Resmi bir otoritenin veya programdan memnun kalmış birinin tavsiyesi üzerine eğitime katılabilirler. Ancak yine bireysel faydaları ön plandadır. Sosyal refahı sağlamak: İnsanlığa fayda için yeteneklerini geliştirmek, topluma daha iyi hizmet vermek için de bilgilerini arttırıp eğitim düzeylerini yükseltmek yoluna gidebilirler.

Yetişkinleri Eğitime Güdüleyen Unsurlar Kişisel gelişimi sağlamak: İşyerinde daha yüksek bir statüde çalışma fırsatı yakalamak, rakiplerini geride bırakmak ve profosyonel anlamda yükselişlerini korumak için eğitime başvurabilirler. Kaçış: Sıkıntılarından sıyrılmak, rutinleşmiş iş ya da ev hayatına yeni bir canlılık getirme. Dikkatlerini rahatlatıcı konulara yöneltecek alanlarda eğitim almayı seçebilirler. Bilgiye duyulan ilgi: Bilgiye duyulan ihtiyacı tatmin etmek amacıyla, yukarıdaki tüm motivasyon faktörlerinden bağımsız olarak eğitime ilgi duyabilirler.

Öğrenmenin Gerçekleşmesinde Aşamalar Gereksinim duyma İlgi (Dürtü) Davranış Öğrenme

Yetişkinlerin Eğitsel Özellikleri Yetişkinlerin öğrenimi, çocuklara kıyasla yavaş olmakla birlikte; öğrenme, muhakeme, süreklilik ve güvenilirlik yönünden daha üstündür. Gerçek ihtiyaçlarına cevap verecek konuları öğrenmeyi isterler. Kendi bilgi ve becerilerini eğitimde kullanmayı isterler. Yetişkinler başarılı olduklarını hissetmeyi ve arkadaşça muameleyi isterler. Zamanları değerlidir. Boş zamanları baz alınır. Öğrenmeye hazır olduklarında öğrenirler.

Yetişkinlerin Eğitsel Özellikleri İçeriğin belirlenmesinde yer almak isterler. Kısa üniteleri tercih ederler. Parça parça verilenleri hatırlamakta güçlük çekerler. Geniş yaşam deneyimine sahiptirler ve bunlara eğitimde yer verilmesini isterler. Anlamsız ve yararsız buldukları konuları öğrenmek istemezler

Yetişkinlerin Eğitsel Özellikleri Yaş, özgeçmiş ve zihinsel kapasite yönünden farklı olduklarından, öğrenme şekilleri ve süreleri farklıdır. Eğitimde rahat bir çevre ve dinamik bir atmosferden hoşlanırlar. Başkaları önünde bir davranış göstermeleri istendiğinde, öz saygıları ve egoları zedelenir korkusuyla her an tetiktedirler.

Yetişkinlerin Eğitsel Özellikleri Yetişkin öğrencilerin aktif katılımlarını sağlamak için, yeni bilgilerle eski bilgileri kaynaştırılmalıdır. Eğitici farklı görüş ve fikirlere yer vermeli ve bunlar arasında bağ kurmalıdır. Eski bilgilerine ters düşen, yeni bilgileri daha yavaş kazanırlar. Hızlı-karmaşık olan öğrenme faaliyetleri, yetişkinlerin öğrenimini yavaşlatır. Eğiticilerin, eğitime gelen bireylerin öğrenme güçlüklerini göz önünde tutarak, eğitim vermesini beklerler.

Yetişkinlerin Eğitiminde İlkeler Yetişkinler eğitimi, bireyi kendi kapasitesini etkin biçimde kullanabilecek duruma getirmeyi amaç edinmektedir. Programlar yetişkinlerin psikolojik, sosyal, kültürel, ekonomik gereksinmeleri, sorunları ve beklentilerine uygun olmalıdır. Eğitim ortamı yetişkinlerin kendilerini yetiştirmeye ve eğitmeye özendirici olmalıdır. Yetişkinler eğitiminde katılım, yetişkinin kendi isteğine bağlı olmalıdır.

Yetişkinlerin Eğitiminde İlkeler Yetişkinler eğitimi, bireylere sorunlarını uygun biçimde çözebilecek ve uygun kararlar verebilecek duruma gelmede yardımcı olmalı. Programların içeriği yetişkin bireylerin amaç, ilgi ve gereksinimleri göz önüne alınarak seçilmeli. Yetişkin öğrencilerin birbiriyle ve öğretmenle etkileşimleri teşvik edilmeli.

Yetişkinlerin Eğitiminde İlkeler Yetişkinlerin eğitimi probleme yönelik deneyime dayalı,anlamlı ve serbestliğe yer vermelidir. Yetişkin eğitiminin ana gayesi, devamlı kendi kendini geliştirme olmalıdır. Yetişkinler eğitimi, hizmetleri herkesin yararlanabileceği biçimde düzenlenmelidir. Eğitim hizmetleri, yetişkinlerin yaşam boyu sürekli yararlanabilecekleri biçimde düzenlenmelidir.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar İlk İzlenim: Eğitimin ilk birkaç gününde, katılanların eğitimler hakkında geliştirdikleri izlenim çok önemlidir. İlk izlenim olumsuzsa, bunu değiştirmek çok güçtür. Bir kursun başından iyi planlanmamış olmasından kaynaklanan karışıklıklar, kurs hakkında olumsuz bir izlenim bırakabilir, yetişkinlerin kursa karşı tutumlarını, ilgilerini ve başarılarını etkileyebilir. İlk izlenimin olumlu olmasına özen gösterilmelidir.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar İlgi: İnsanlar kendilerine hoşnutluk veren, doyum sağlayan, sorunlarına cevap olan, gereksinimlerini karşılayan konulara ilgi gösterirler, geçmiş öğrenmelerine ters düşen konuları da reddederler. Yetişkinin ilgi duyması için eğitimin onların gerçek ihtiyaçlarına dayanması gerekir. Çeşitli yöntemlerle ihtiyaçların belirlenmesi gerekmektedir. Konu ilgi alanlarına giriyorsa motivasyonları artar.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Tekrar ve Pekiştirme: Tekrar yolu ile pekiştirme, öğrenmenin kalıcılığını sağlar. Ancak tekrarın dozunun iyi ayarlanması gerekir. Araya uzun zaman girerse etkisi azalır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Yoğunluk: Etkileşim ne kadar sıcak, heyecan verici, canlı, çekici ve etkiliyse o derece kolay öğrenilir, öğrenilen unutulmaz. Daha çok duyu organı işe girdikçe ve öğrencinin katılımı arttıkça, öğrenilenin kalıcılığı sağlanır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Ortak Amaç: Öğretimin hedefleri, eğitim verilenlerin ortak hedefi haline getirilmelidir. Bu durum, amaçların birlikte kararlaştırılmasını gerektirir. Eğitimin her aşamasında aktif katılım sağlanmalıdır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Açık Kurallar: Katılımcıların uyacakları kurallar, kursun başında açık hale getirilmelidir. Kurallar katı ve gereğinden fazla olmamalıdır. Bunlar yapılabilirse ilerde kırgınlıklar ve sorunlar azalacak, gereksiz tartışmalar önlenebilecektir.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Kendini Değerlendirme: Eğitmen, katılımcıların kendi başarı düzeylerini değerlendirmesine olanak sağlamalıdır. Amacın öğretmek olduğu, not vermek olmadığı bilinmelidir. Yetişkin öğrenci, zaten başaramamak korkusu içindedir, mahcup düşmek istemez. Önemli olan, onun öğrenmesidir. Yetişkinin özel yaşantısında da kendini değerlendirme becerisine ihtiyacı vardır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Sorun Merkezli Öğrenme: Öğrenme, sorun merkezli olmalıdır. Yani; eğitim hedeflerinin gerçekleşmesi yetişkinin işi, evi ve yaşamıyla ilgili sorunlarına yönelik olmalıdır. Mesleki, sosyal ve iş konumu açısından yetenek kazandırmalıdır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Yaşantı Merkezli Öğrenme: Öğretimde, yetişkinin kendisinin bir yaşantıdan geçmesi hedef alınmalıdır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Serbest İletişim: Eğitimler sırasında iletişime bir sınırlama koyulmamalıdır. İletişimi açık tutmak gerekir. Eğer yetişkinler çeşitli nedenlerle bilgi, duygu ve düşüncelerini açıklamaktan çekinirlerse ya da eğitici tarafından böyle bir sınırlama koyulursa, öğrenmenin etkinliği azalır.

Yetişkin Eğitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Serbest Davranma: Öğrencilerin eğitim alanındaki davranışları üzerine eğitici tarafından gereğinden fazla kontrol ve baskı konulmamalıdır. Böyle bir serbestlik, kuşkusuz saygısızlığa, başına buyrukluğa göz yummayı gerektirmez. Açık kurallara uyulmasını istemek başka, kursta baskı uygulamak başka şeydir. Baskı, tepki doğurur.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Sıkılma: Eğer birey, çeşitli nedenlerle eğitim sırasında sıkılmışsa, öğrenme engellenmiş demektir. Yetişkinler eğitime ayırdıkları zamanın iyi kullanılmasını beklerler. Eğitimcinin, ders planını çok iyi hazırlamış olması, ne yapacağını önceden planlaması gerekir.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Karmaşıklık: Eğer birey, öğrenilen konuları kafasında düzenleyememiş, birbiri ile ilişkisini kuramamış ve onları birbirine karıştırmışsa öğrenemez. Konuların birbiri ile ilişkisini ve onları düzene sokmasında yardım edilmesi gerekir.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Rahatsız Olma: Eğitimcinin uygunsuz tavırları, katılımcıları küçümsemesi, alay etmesi gibi yanlış davranışları yetişkin öğrencileri çok rahatsız eder. Öğrenci-öğrenci, öğrenci-yönetim arasındaki insan ilişkilerinin bozuk olması da yetişkin öğrenciyi rahatsız eder. Bireyin değer ve inançlarında değişiklik yapmak istediğimizde, onu rahatsız etmeyecek yaklaşımlar kullanmamız ve tercihlerine saygı duymak gerekmektedir.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Korku: Yetişkinlerin içine düşecekleri gülünç olma korkusu, alay edilme korkusu, başaramama korkusu ve birisi tarafından incitilme korkusu bilinen ortak korkulardır. Eğitimci, bunları ve benzeri korkuları ortadan kaldırmak zorundadır.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Ev Yaşamı ile İlgili Engeller: Ev işlerinden fırsat bulamama; aile üyelerinin istememesi vb.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Dış Engeller: Yorgunluk, ulaşım zorluğu, eğitimin yeri, zamanı ve süresi vb.

Yetişkin Eğitiminde Öğrenme Engelleri Kişisel Engeller: Kendine güvensizlik, öğrenmeye karşı olumsuz tutum, eğitimin sağlayacağı yarardan emin olamama, bedensel ve zihinsel eksiklikler. İnsanlar farklı hızlarda öğrenirler. Kullanılacak materyaller de algılama farklılıklarına göre değişmektedir. Kimisi için  görsel ve kimisi için işitsel materyal etkilidir.

Yetişkin Eğitiminde Eğiticinin Rolü Yetişkin eğitiminde öğretmenin rolü, kaynak kişi, öğreticiden çok, öğrenci durumunda olan kişiye yardım eden rehber olarak tarif edilmektedir.

Yetişkin Eğitiminde Eğiticinin Rolü Kendilerini tüm cevaplara ya da bilgiye sahip olarak gören didaktik öğretmenler yerine, öğrenme sürecinde kendilerini bir kaynak olarak görürler. Demokratik ve öğrenci merkezli olarak bireysel öğrenmeyi geliştirme yönünde, öğrenme metotlarını ve öğrenme ortamını hazırlamada ve devam ettirmede kendilerinin de öğrenciler gibi sorumlulukları olduğunu vurgular. Öğrencilerin kendi planlama yetkilerine karşı saygı duyarlar ve buna müdahele etmek istemezler.

Yetişkin Eğitiminde Eğiticinin Rolü Değişmeye ve yeni deneyimlere açıktır ve yardım ettikleri faaliyetlerden öğrenmeyi araştırırlar. Kendilerini, öğrenen kişiler olarak eşit görürler. Öğrencilerinin düşüncelerine karşı duyarlı olmalıdırlar. Farklı öğrenme şekilleri ve çok çeşitli öğretme şekillerinin olduğunun farkında olmalıdır. Daima açık olup, gerçekleri sunmalı ve başarıyı övmelidir. Böylece yetişkinin öğrenme konusundaki kaygılarını gidermelidir.

Yetişkin Eğitiminde Kullanılabilecek İpuçları Ne anlatılacağını dersin başında söyleyin. Açık ve net bir biçimde anlatın. Aktif eğitim metotları kullanın. Mümkünse gösterin. Onların denemesini sağlayın. Katılımcıları gözleyin. Gelişme sağlandığında övün. Onlara öğrendiklerini özetlemelerini isteyin.

Örnek Soru 1 Dünya Sağlık Örgütü’ne göre kaç yaşındaki kişiler yetişkin olarak tanımlanmaktadır? a) 15 b) 24 c) 30 d) 54

Örnek Soru 2 Aşağıdakilerden hangisi yetişkinlerin özelliklerinden biri değildir? a) Yetişkin benlik kavramı gelişmiş bir insandır; kendine olgun bir insan olarak davranılmasını ister b) Başarı kaydedince övgüler duymak ister c) Problem merkezli olup bilgi ve becerilerini uygulamak ister d) Eğiticinin kendi üzerinde otorite kurmasını ister

Örnek Soru 3 Yetişkin eğitimini konu alan bilim ve sanat dalının adı nedir? a) Pedagoji b) Androgoji c) Sosyoloji d) Psikoloji

Örnek Soru 4 Zihinsel ve bedensel gelişimini tamamlamış ve psikolojik olgunluğa ulaşmış, ekonomik bağımsızlığını kazanmış ve toplumda bir sorumluluk üstlenen kişiye ne denir? a) Bilinçli vatandaş b) Hane halkı reisi c) Yetişkin d) Reşit

Örnek Soru 5 İnsan zekası gelişimini genellikle kaç yaşından sonra tamamlar? a) 15 b) 20 c) 30 d) 45

Örnek Soru 6 Aşağıdakilerden hangisi yetişkin eğitimini gerekli kılan unsurlar arasında en az etkilidir? a) Mesleki hareketlilik b) Ekonomik ve toplumsal gelişmenin getirdiği zorluklar c) Bilgi birikimindeki gelişmeler ve bu bilgi ve becerileri kazanma gereği d) Sosyal ilişkilerin geliştirilmesi

Örnek Soru 7 Aşağıdakilerden hangisi yetişkin eğitiminde dikkat edilmesi gereken konulardan biri değildir? a) Öğrencilerde olumlu bir ilk izlenim bırakılmalı b) Öğrencilerin ilgisi çekilmeli c) Hiçbir kural konmamalı, öğrenciler serbest bırakılmalı c) Gerektiğinde tekrar ve pekiştirme yapılmalı

Örnek Soru 8 Aşağıdakilerden hangisi yetişkin eğitiminde karşılaşılan engellerden biri değildir? a) Korku b) Aile yaşantısıyla ilgili engeller c) Sıkılma d) Kendine güvenme