VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
DERS : HAYAT BİLGİSİ 2. SINIF
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bölüm I Hüseyin İlhan.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
GÜNLÜK HAYATTA HZ. MUHAMMED 2. ÜNİTE: GİYİM KUŞAM 1
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
%68 % 32 ANADOLU İMAM HATİP LİSELERİ İMAM HATİP ORTAOKULLARI EĞİTİM İÇERİĞİ.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
Vaaz ve İrşatta K. KERİM VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI (1. Bölüm)
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Beyin Fırtınası Bir Öğretim Materyali Olarak Film Tartışma Yöntemi
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Bugün neler öğreneceğiz?
Cube Organization Presents.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Bugün neler öğreneceğiz?
Bilinçli Tercih Seminerine
Etkili Öğretmen Kimdir?
Hazırlık Sınıfı Hazırlık Sınıfı 1. Kurs Olarak Uygulama
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
İSTASYON YÖNTEMİ.
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Rastgele Nesneler Dersi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER 19.01.2016 Antalya Ahmet ÇELİK Gaziantep İl Müftüsü

Vaaz Hazırlama ve Sunmada Temel İlke ve Yöntemler 1. Vaazın hazırlanması Vaaz kaynaklarını ve İçeriklerini tanıma Vaaz konuları belirlemede ilkeler Dönemler halinde vaaz konularını plânlama Vaaz konusuna uygun materyal hazırlama (ayet, hadis, kıssa vb.) Vaaz hazırlığında ve sunumunda farklı sosyo-ekonomik ve kültürel grupları dikkate alma 2. Vaazın sunumu Vaaza giriş (Besmele, Dualar vs.) Vaaz konusuna dikkat çekme ve konuya giriş Vaazı konu bütünlüğü içinde sürdürme Vaazı sunarken ses tonunu ve beden dilini kullanma Vaazda kullanılan materyalin birbiri ile ilgisini kurma Konuyu güncel hayatla ilişkilendirme Vaaz sonunda konuyu özetleme ve ana fikri vurgulama Konuya uygun bir dua ile vaazı tamamlama Vaaz sonrası geribildirimler yoluyla vaazı biçim, içerik, yöntem sunuş açısından değerlendirme

Kur’an-ı Kerim’de Tebliğ İlkeleri “İnsanları Rabbinin yoluna hikmet ve güzel öğütle çağır ve onlarla en güzel şekilde mücadele e t…” (Nahl 16/125) 1. Hikmet (Nahl 16/125) 2. Nasihat, güzel öğüt (Nisa 4/63; Zariyat 51/55; Ğaşiye 88/21-22) 3. Seviyeli tartışma (Nahl 16/125) 4. Şefkat ve merhamet (Tevbe 9/128) 5. Yumuşak söz, tatlı dil (İsra 17/53; Taha 20/43-44) 6. Sevgi ve hoşgörü (Tevbe 9/128; Yunus 10/99; A’raf 7/199) 7. Müjdeleme (Ahzab 33/45-46) 8. Uyarma ve sakındırma 9. Söz-fiil uygunluğu (Saf 61/2-3) 10. Allah rızasını gözetme

Vaaz Hazırlamada Temel İlkeler 1. Bilgilendirmeyi ve bilinçlendirmeyi amaçlamak 2. Hikmet yanlısı olmak (Nahl 16/125) 3. Öğütle inandırmaya ve yönlendirmeye çalışmak 4. Konularda çeşitliliğe önem vermek (iman, ibadet, ahlâk ve sosyal ilişkiler) 5. Gerektiği yerde aşırıya kaçmadan duygulandırmak, heyecanlandırmak

6. Şefkat ve merhamet duygusunu güçlendirmeye çalışmak 7 6. Şefkat ve merhamet duygusunu güçlendirmeye çalışmak 7. Toplumda birlik, beraberlik, sevgi, saygı ve hoşgörü duygularını pekiştirmeyi amaçlamak 8. Vahye bağlı kalarak gelişime açık olmak 9. Güncelliği gözetmek 10. Kolaylaştırıcı ve özendirici fikirlere öncelik vermek

11. Müjdeleme ve uyarma arasındaki dengeyi gözetmek 12. Konuyla ilgili kaynaklarda seçiciliğe ve çeşitliliğe önem vermek 13. Toplumun dinî ve sosyo-kültürel yapısını gözetme 14. Dinî konuları diğer bilimlerle ilişkilendirmek 15. Kur’an ve sünnet ışığında değer üretmek 16. Süreye riayet etmek

Vaaz Hazırlamada Yöntem Yöntem: her hangi bir amaca ulaşmak için doğruluğu ve güvenilirliği denenmiş, en kısa yoldan sonuca götüren mantıklı hareket tarzına denir. Yöntemsiz çalışmaların başarıya ulaşma şansı oldukça düşüktür. Usulsüz vusul olmaz.

Vaaz Hazırlama Aşamaları 1- Konu seçimi 2- Plan 3- Bilgi toplama 4- Bilgileri düzenleyip harmanlama 5- Hazırlama 6- Kontrol etme

Vaazda Konu Seçiminde Gözetilecek Unsurlar 1. Vaazın Yapıldığı Mekan -Cami -Mescit -Ev -Salon -Kır

2. Vaazın Yapıldığı Zaman -Cuma -Bayram -Kandil günleri -Hafta sonu -Nişan, düğün, taziye vb. anlar -İlçe pazarı günü

3. Cemaatin İlgi ve İhtiyacı -İtikadi konularda -Ameli konularda -Ahlaki konularda -Sosyal konularda

4. Aktualiteye (Gündeme) Uygunluk -Yerel gündem -Ülkenin gündemi -Dünyanın gündemi

5. Cemaatin Psiko-Sosyal Durumu - Eğitim düzeyi - Irk - Örf, adet ve gelenekler - Mezhep, tarikat ve dini cemaat - Ekonomik düzey - Sosyal statü

6. Süre (10-60 dakika) -Cuma (20-40) -Bayram (30-60) -Kandil günleri (30-50) -Hafta sonu (20-40) -Nişan, düğün, taziye vb. anlar (5-30) -İlçe pazarı günü (20-30)

Vaaz Planı Dua Konunun takdimi Giriş (konuyla ilgili ayet, hadis, olay, gazete veya televizyon haberi vb.) Gelişme (açıklayıcı bilgiler, ayet ve hadis yorumları, şiirler, hikayeler, şahsi yorumlar, örnek olaylar, cemaate soru ve cevaplar, hatıra ve gözlemler, vs.) Sonuç (kısa özet, ana mesaj, önemli noktalar, dua ve temenniler, bitiriş, Fatiha )

Vaazın Hazırlanışı 1. Kaynakları belirleme - Konuyla ilgili ayet ve hadisleri bulmak için mu’cemler, internet arama siteleri - Tefsir ve hadis kitapları - Siyer kitapları - İlgili başka kaynaklar 2. Kaynaklardan not alma (fişleme) 3. Kompozisyon 4. Kontrol ve egzersiz yapma

Vaazda Aranan Özellikler İyi hazırlanmış bir vaazda; Konu günceldir. Eğitici mesajlar içerir. Dil ve üslup yönünden akıcı ve anlaşılabilirdir. Sunuş irticalidir. Hatip gösterişten uzak ve mütevazidir. Hatip güvenilir ve söylenen fikirler delillere dayalıdır. Göz iletişimi ve cemaat hakimiyeti vardır. Ayet ve hadisler, mealleriyle birlikte düzgün okunur.

Üslup ikna edici, sevdirici ve yumuşaktır. Seçilen örnekler uygulanabilir ve günceldir. Konu bütünlüğü korunmuştur. Üslup akıcıdır. Fikirler ayırıcı ve bölücü değil, birleştiricidir. Hakaret ve aşağılama söz konusu değildir. Cemaatin eğitim ve kültür düzeyine uygundur. Süreye riayet edilir.

Ahmet ÇELİK Gaziantep İl Müftüsü Teşekkür Ederim Ahmet ÇELİK Gaziantep İl Müftüsü