Terörizm, tarihi yönü ve içerdiği çok yönlü karakteri itibariyle diğer suçlardan farklılık arz eder. Terörizmin karakterinin çizmiş olduğu bu farklılık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK SÜREÇ YÖNETİMİ RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK İbrahim GÜMÜŞ 1 radardanismanlik.com.tr SÜREÇ YÖNETİMİ.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Karakalem Tekniği ve Özellikleri
Siyaset Sosyolojisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
SLAYTI SESLİ İZLEYİNİZ…
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Terör Örgütlerinin Yapısı
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ÇOCUK İSTİSMARI İLE MÜCADELEDE BİRİNCİ BASAMAK YAKLAŞIMI
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İK MAKALESİ.
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
1- İmam Hatip Okulları nedir?
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“Hayatın Ortağı Olmak…”
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
Tezin Olası Bölümleri.
Uluslararası İşletme Yönetimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
2018’de Türkiye’nin Güvenlik Alanındaki Risk ve Tehdit Öncelikleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
İş ve Meslek Sosyolojisi
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Terörizm, tarihi yönü ve içerdiği çok yönlü karakteri itibariyle diğer suçlardan farklılık arz eder. Terörizmin karakterinin çizmiş olduğu bu farklılık toplumlara ve dönemlere göre az da olsa değişkenlik arz etmesine rağmen genel itibariyle mantalitesi ve sistematiği aynıdır. Terörizmi diğer suçlardan ayıran ve sistematiği içerisindeki en belirgin unsuru “ideolojidir”.Bu bağlamda ideoloji, terörizmin olmazsa olmaz unsuru olarak kabul edilmektedir. “İdeoloji hareketin rehberidir. Uygulanacak şiddet olaylarının tipi, hedefleri, grubun üye temini ve şiddet kampanyalarında işleyeceği konular hep bu unsura göre belirlenmektedir”(Dilmaç, 1997:66). Terörizmin, temelindeki akımlar yani ideolojik görüşler ve felsefeler ele aldığı konu itibariyle evrensel bir nitelik göstermektedir. Çünkü bu teoriler ve felsefeler aslında insanların daha özgür ve daha mutlu bir dünyada yaşama mücadelesinden kaynaklanmıştır.Bu mücadelede liberalizm, sosyalizm, anarşizmive birtakım dine dayalı görüşleri geride bırakarak, onlara karşı bir zafer kazanmıştır. Ancak bu “yeni dönem” insanlara aradığı mutlu ve huzurlu ortamı sağlayamadığından; anarşizm, komünizm, faşizm ve bazı dini motifli akımlar kendilerince daha huzurlu bir ortam gerçekleştirebilmek için terörizme sarılmışlardır. Bu nedenle “terörizm”; temelde aynı amaca ulaşmak isteyen, fakat farklı yöntemleri benimsemiş, farklı ideolojilerin kullandığı ortak bir stratejidir.

Bu bağlamda gerek sol terörizm, gerek etnik terörizm, gerekse dini motifli terörizmin birleştiği kavşak noktası ; siyasal şiddet içeren bir yapı oluşturmalarıdır.Bazı görüşlere göre siyasal terörizm olarak ifade edilen bu olgu Wilkinson tarafından şu şekilde tanımlanmıştır; teröristlerin siyasal amaçlarını teslim etmelerini sağlamak üzere, fertleri, grupları, toplumları veya hükümetleri yıldırmak için sistematik olarak tahrip ve cinayet işlemeleri veya işleme tehdididir(Hazır,2001:43). Ülkemizdeki terör hareketlerinin kökleri ise, siyasal terörizmi kendilerine strateji olarak benimseyen; Marksist-Leninist ideolojiyi rehber edinmiş, sol örgütlerin oluşturduğu yıkıcı terörizm, Marksist- Leninist ideolojiyi etnik değerlerle(Kürt milliyetçiliği gibi) sentezlemeye çalışan ögütlerin oluşturduğu bölücü teterörizm ve dini motifli örgütlerin gercekleştirdiği irticai terörizmden ibaret olduğu vurgulanacaktır

Laqueur’in 20.yy terörizmin de Latin Amerika ülkelerindeki terör örgütlerini ve faaliyetlerini isimlendirirken kullanmış olduğu “exotik terörizm” kavramı oldukça ilginç bir nitelik arz etmektedir. Çünkü burada yabancı görüş ve akımların bir ülkedeki terörist faaliyetlere kaynak teşkil etmesi ve zamanla o ülkenin yerli değerleriymiş gibi algılanmaya başlanması ifade edilmektedir. Öyle ki kastedilen Peru’da faaliyet gösteren “Shining Path (Aydınlık Yol)”örgütün benimsediği Maoizm’in yerli Peru düşüncesi olmadığı, yine Uganda’da faaliyet gösteren LRA’nın (Lord’s Resistance Army) faaliyetine kaynak teşkil eden Hıristiyan Kökten Dinciliği’nin Uganda’ya özgü bir düşünce tarzı olmadığı ifade edilmektedir(Laqueur, 1997:184).Bu bağlamda ülkemizdeki terörizmin özellikle de yıkıcı ve bölücü terörizmin benzer bir yöntemle ideolojiyi ithal ederek, yerli değerlerle sentezlemeye çalışması ifade edilecektir.

Türkiye’de yıkıcı yönde faaliyette bulunan terörizmi; siyasal terörizmi kendilerine strateji olarak belirlemiş, Marksist-Leninist ideolojiyi benimseyen, aşırı sol akımların oluşturduğu illegal yapılanmalar ve örgütlerin bütün faaliyetleri olarak değerlendirebiliriz. Bu nedenle sol terörizmin hedefini ortaya koymak gerekir.

. Yıkıcı Terörizmin İdeolojiyi Sentezlemesi : “Yön Hareketi” olarak isimlendirilen bu yeni sol akımın ideolojiyi yerli değerlerle sentezlemede kendinden önceki bazı akımlardan farkının olduğu belirtilmektedir. Örneğin; “Kadro hareketi” iktidarın sözcülüğünü, “Yön” ise iktidarı hedefleyen bir grubun sözcülüğünü yapmasıdır, bu da ; Kadrocuların Marksizm’i geliştirmek, istedikleri “Kemalizm” için, Yöncülerin ise “Kemalizm’i” yorumlamak istedikleri Marksizim için kullanmalarına yol açmıştır(Özdemir, 1986; 275) Tarih çemberinde biraz daha geriye gidildiğinde Marksist düşüncenin ve sol terörizmin Türkiye’de temellerini atan Osmanlı Sosyalist Fırkası’nın(OSF) da benzer yöntemi kullandığını görmekteyiz. OSF’nın solculuğu halka yaklaştırmak için kullandığı yöntemlerden biriside İslamiyet’le uzlaşma zemini aramak olduğu ifade edilmiştir(Tuncay, 1967: 30,31).OSF’nın kurucularından Hüseyin Hilmi’nin yayın organları olan İştirak dergisindeki “Şura-yı Ümmete Cevap” ismindeki denemesinin bu niteliği taşıyan bir yazı olduğu ve bu yazıda sosyalistliğin İsa ile başladığını, İslamiyet de dahi nice “Ayeti kerime ile ehadisi şerife” ile teyit ve tasdik olan, sosyalist esasların zekat gibi emeli bir surete ifrağ edildiğini söylemektedir(Tuncay,1967:31). Tuncay, Hüseyin Hilmi’yi dini bilgisinin yatkınlığını kullanmak suretiyle İslamiyet’ten faydalanmaya çalışan bir sosyalist olarak değerlendirmiştir. Bu bağlamda gerek Tuncay’ın ifadesi, gerekse Hüseyin Hilmi’nin iştirakte kaleme aldığı sözler ifade ettiğimiz görüşleri doğrular niteliktedir.

C.BÖLÜCÜ TERÖRİZM Ülkemizde, bölücü faaliyetler denildiğinde ilk olarak aklımıza PKK (KADEK) bölücü terör örgütü gelse de, aslında bölücülük faaliyetleri Osmanlının son dönemlerine kadar dayanmaktadır. Ülkemizdeki bölücü terörün idealleri; aslında Türkiye’nin parçalanmasını isteyen ve böylece bölgeden menfaat temin edecek olan yabancı devletlerin ideallerinin ülkemiz üzerinde olan yansımalarından ibarettir. Bu yüzden 1800’li yıllarda başlayarak 1912 yılına kadar on iki Kürt isyanı yaşanmıştır. Cumhuriyet döneminde yılları arasında yirmi beş Kürt isyanı yaşanmıştır. Bu isyanlara zorunlu askerlik, vergi ve bir takım iç sebeplerin yanı sıra İngiliz, Fransız ve Rus kışkırtmaları dış sebep olarak gösterilmiştir(Alkan, 2002:86,87).Bu isyanların çoğunda Kürtçülüğün yanında “din olgusu” yerli malzeme olarak kullanılmıştır. Günümüz Türkiye’sinde ise yukarıda da ifade ettiğimiz gibi bölücü terörizmin en önde gelen grubu aynı şekilde Marksist- Leninist ideolojiyi Kürt milliyetçiliğiyle sentezleyen Abdullah Öcalan’ın liderliğindeki terör örgütü PKK veya KADEK’ dir.

:31 Burdur'da öğrencilere verilen "Terörizm ve Terörizmin zararları, terörden korunma yolları ve örgütlerin eleman kazanma yöntemleri ve okullarda şiddet" konulu konferanslarla öğrenciler terörizme karşı bilinçlendirildi. Burdur Lisesi Pansiyonunda verilen konferansta öğrencilere ilk olarak Terörle Mücadele ve Hareket Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan 9 dakikalık bir filmin ardından Burdur Emniyet Müdürlüğü'ne bağlı TEM Şube Müdürü Murat Kolcu öğrencilere Terörizm hakkında bazı bilgiler verdi. Burdur Emniyet Müdürlüğü'ne bağlı TEM Şube Müdürlüğü tarafından Burdur'da 15 günlük bir çalışmanın ardından 10 Lisede toplam 1133 öğrenciye "Terörizm ve Terörizmin zararları, terörden korunma yolları ve örgütlerin eleman kazanma yöntemleri ve okullarda şiddet" konulu konferanslar verildi defa okundu :31 Burdur'da öğrencilere verilen "Terörizm ve Terörizmin zararları,

:58 Diyarbakırlı gençler: Terörün kaynağı 'etnik farklılık' değil, cehalet ve işsizlik Diyarbakır Emniyet Müdürlüğü Terörle Mücadele Şubesi Müdürlüğü tarafından, gençlerin terörizme karşı bilinçlendirilmesi amacıyla eğitim-öğretim döneminde bir dizi konferans düzenlendi eğitim ve öğretim yılında yapılan 'Gençlik ve terörizm' konulu konferans projesinde, il merkezinde 36 lise, ilçelerde 26 lise olmak üzere toplam 62 okulda bulunan 17 bin lise 3'üncü sınıf öğrencisine terörizmin zararları anlatıldı. 9 kişiden oluşan bir ekip tarafından yürütülen konferanslarda, öğrencilere 10 sorudan oluşan bir de anket uygulandı. Bölgede etnik kimlik üzerinden propaganda yapan terör örgütü PKK'nın aksine gençler, terörün kaynağının etnik farklılık değil cehalet, bilgisizlik ve işsizlik olduğunu düşünüyor. Çarpıcı sonuçların çıktığı ankette gençlere, "Size göre hangisi ya da hangileri terörizmin nedenlerindendir?" sorusu yöneltildi. Bu soruya gençlerin yüzde 16'sı sosyal cehalet ve bilgisizlik, yüzde 14'ü işsizlik; yüzde 13'ü yanlış bilgilendirme, yüzde 10'u ailede eğitim eksikliği, yüzde 9'u yoksulluk, yüzde 8'i çaresizlik, yüzde 7'si sosyal adaletsizlik, yüzde 6'sı terörle mücadele eden kuvvetlerin bilgilendirme eksikliği, yüzde 5'i okulda eğitim eksikliği, yüzde 3'ü ise hiçbiri diye cevap verdi. Gençlerin sadece yüzde 4'ü terörün kaynağını etnik farklılık olarak gösterdi.

Emniyetin verdiği konferansa katılan liseli gençlerin uygulamadan duydukları memnuniyet de anket sonuçlarına yansıdı. 'Bu konferansı dinlemeseydim...' diye başlayan soruya gençlerin yüzde 30'u 'terör örgütlerinin tuzağına düşebilirdim' diye cevap verdi. 'Değişen bir şey olmazdı. Anlatılanları önemsemiyorum' diyenlerin oranı yüzde 10 iken; gençlerin yüzde 60'ı da 'Değişen bir şey olmazdı, çünkü zaten bilinçliyim' cevabını verdi. 'Atış Tahtası' bölümüne öğrenciler tarafından konferansın ne kadar gerekli ve faydalı olduğu konusunda çarpıcı ifadeler yazıldı. Bir öğrencinin, genç yaşta arkadaşının etkisi ile okulunu terk ederek kırsaldaki çatışmada ölü ele geçirilen ve üzerinden annesine iletilmek üzere pişmanlık notu çıkan Saliha isimli genç bir kızın dramına atıfta bulunan notu dikkat çekti. Öğrencinin notunda şu ifadeler yer aldı: "Eğer buraya gelmeseydim Saliha'nın başına gelenler benim de başıma gelebilirdi. Buraya gelmem benim için de ne kadar iyi oldu bilemezsiniz." Diyarbakır Emniyet Müdürü Zeki Çatalkaya, konferansın amacının gençliği kazanmaya yönelik olduğunu vurgulayarak, "Yüz binlerce YTL harcanarak elde edilebilecek başarıların çok düşük bir maliyet harcanarak 1,5 saatlik kısa bir sürede samimiyet ve içtenlikle yoğrulan çaba ile elde edilebileceğini bu konferansta gördük." dedi. Emrullah Bayrak