BİLİMSEL PROJE HAZIRLAMADA TEMEL KAVRAMLAR Doç. Dr. Salih Şahin Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
DİYARBAKIR 2008.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Program Tasarım Modelleri
BÖLÜM 4 ÖTMG’de ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI PROF.DR. RECAİ DOĞAN.
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ULUSLARARASI İŞLETMECİLİK bölümü
Sunum transkripti:

BİLİMSEL PROJE HAZIRLAMADA TEMEL KAVRAMLAR Doç. Dr. Salih Şahin Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı

“İşitirim, unuturum; Görürüm, hatırlarım Yaparım, öğrenirim”

 Belirli bir konu üzerinde, bir amacı gerçekleştirmek için, bireysel veya grup olarak, belirli bir süre içinde, bitirilebilecek şekilde belirli bir metot ile birbiriyle ilişkili amaç ve hedefleri olan, uygulanması sonucunda yeni bilgiler elde edinilmesinin amaçlandığı sistemli ve planlı çalışmalardır. Proje Nedir?

Proje Başarı Araştırma Heyecan Motivasyon Sorun çözme Toplumsal fayda Para kazanma Yenilik Bilgi edinme ? ? Hayal etme

Bilgi toplumları Bağımsız ve eleştirel düşünebilen, Sorgulama yapabilen, Kolay iletişim kurabilen, Veri toplayıp bunları analiz edebilen, Ekip çalışması yapabilen, Düşüncelerini açıklayabilen, Bilgi üretebilen ve kullanabilen, Problem çözebilen, Karar verme becerisine sahip,

 Değişim yaratmayı hedefleyen,  Gözlem ve deney yapılarak bilgi toplanan,  Elde edilen bilgilerin düzenlenme ve analiz edilmesine imkan veren,  Bilgiler arasında neden-sonuç ilişkisinin araştırılmasını ön plana çıkaran,  Gelecek nesillere bilgilerin ve sonuçların aktarılmasını amaçlayan, bilimsel çalışmalardır. Bu bağlamda projeler;

Bilimsel bir projenin özellikleri:  Proje yaratıcı, bilimsel, uygulanabilir, yarar sağlamaya dönük, açık ve anlaşılır olmalıdır.  Projede problemin tanımı, amacı, hedefleri ve faaliyetleri arasında anlamlı ilişki kurulmalıdır.  Proje sürdürülebilir özelliklere sahip olmalıdır.  Proje, hazırlayanların özgün düşüncesi ve eseri olmalı ve önceden yapılmamış olmalıdır.  Proje, alanına yeni, özgün ve estetik bir bakış açısı getirmelidir.  Proje, tamamlandığında amaçlara ulaşıldığı bilimsel olarak gösterilmelidir.  Proje çalışmaları toplumsal yarar sağlamaya dönük olmalıdır.

Proje hazırlamanın amaçları-1  Geleceğin bilim insanlarını yetiştirmek,  Bireyleri yaratıcılığa teşvik ederek ve araştırmacı kimseler yetiştirmek,  Bireylerin özgün düşünceler ortaya koymasını teşvik etmek,  Araştırma yapmayı alışkanlık haline getirmelerine yardım etmek,  Bilim insanı olma potansiyeline sahip bireyleri keşfedip var olan yeteneklerini geliştirmek,

Proje hazırlamanın amaçları-2  Yeni teknolojileri kolaylıkla algılayabilmeleri ve kullanabilmelerine yardımcı olmak,  Bireylerin, eleştirel ve bilimsel düşünmelerine, soru sormalarına, gözlem yaparak veri toplamalarına, elde ettikleri verileri karşılaştırarak yorumlamalarına ve analiz yapmalarına imkan sağlamak,  Bilimsel araştırma sonuçlarını karşılaştıkları sorunların çözümünde kullanmalarına zemin hazırlamak,  Akademik etik ilkelerine uygun davranmalarını ve bunu bir alışkanlık haline getirmelerini sağlamaktır.

Proje hazırlamanın önemi :  Bilimsel düşünme  Ürün geliştirme  Planlı programlı olma  Merak duygusunu giderme  Bilgi, beceri, değer ve tutum kazandırma  Etkin ve kalıcı izli öğrenmenin gerçekleşmesinde  Bilgiye ulaşma, yeni bilgiler elde etme ve bilgi üretme

Öğretim Süreçlerinde Proje Hazırlamanın Yeri Nedir? Öğrenme, Etkin öğrenme Kalıcı izli öğrenme

Öğretim sürecinde proje hazırlama sayesinde;  Öğrencinin ilgi ve yeteneğine göre çalışma imkanı verir  Yaparak, yaşayarak öğrenme fırsatı sunar  Disiplinler arası öğrenmeler için zemin hazırlar  Yaşamla ilişkilendirilmiş öğrenme ortamı hazırlar  Araştırma yöntemlerini öğrenmesini sağlar  Kalıcı izli öğrenmelere imkan verir  Uzun süreli beceri kazandırır  Öğrenciler süreçte aktif olarak yer alır  Kendi öğrenme süreçlerini kendileri planlarlar  Bireysel ve grup olarak çalışma imkanı yakalayabilirler

Proje tabanlı öğrenmenin başlıca özellikleri:  Kendi öğrenmelerini kurgularlar  Yaratıcılıklarını geliştirebilirler  Sorun çözme becerilerini geliştirebilirler  Karar verme becerisine sahip olurlar  Öğrenme sınıf dışında da devam eder  Bilgi iletişim teknolojileri öğrenme sürecinde kullanılır  Birden çok alana ait bilgilerini kullanma fırsatı yakalarlar  İşbirliği ve grup çalışması becerisi geliştirirler  Bilgiye ulaşma, kullanma ve örgütlenme yetenekleri kazanırlar  Sosyal gelişim sağlar

İyi Bir Proje Hazırlamak İçin Bazı Tavsiyeler-1  Projenin iyi düşünülmüş/tasarlanmış bir probleme sahip olması beklenir.  Oluşturduğunuz hareket noktasını (araştırma probleminizi) hali hazırdaki literatür bilgilerine dayanarak geçerli kılmanız beklenir.  Somut ve tutarlı bir plan iyi bir proje için vaz geçilmezdir.

İyi Bir Proje Hazırlamak İçin Bazı Tavsiyeler-2  Proje kapsamında toplayacağınız veriler ile bunların değerlendirilmesi süreçlerinde kullanacağınız yöntemi açık, anlaşılır ve tutarlı bir şekilde belirtmeniz gerekir.  Projenin değerlendirilmesi ancak ölçülebilir sonuçları ile mümkün olacağı için; elde edilecek somut ürünlerin açık şekilde ortaya konması gerekir.  Proje kapsamında araştırma etiğine nasıl uyulduğu/uyulacağı da belirtilmelidir. Proje bilimsel bir araştırma olduğuna göre her türlü araştırma etik kurallarına uyulması bir diğer önemli husustur.

Proje fikri; * Orijinal mi? * Kimseye bir faydası olacak mı? * Nasıl yapacağınızın aşamalarını planladınız mı? Biliyor musunuz?

Sonuç Bilgi çağı olarak tanımlanan günümüzde, bilgiye sahip olmak kadar ona ulaşma yollarını bilmek de büyük önem taşımaktadır. Bilgi edinmenin çeşitli yolları vardır. Bunlardan biri de proje hazırlamadır. Çağdaş eğitim yaklaşımlarında öğretim yerine öğrenme kavramı daha çok kullanılır hale gelmiştir. Bu anlamda öğrenenin öğrenme sürecinin en önemli öğelerinden biri olması, dolayısıyla etkin ve kalıcı izli öğrenmenin gerçekleşmesinde proje hazırlama önemli hususlardan biridir. Çünkü proje hazırlama sürecinde öğrenen öğrenme sürecinin bizzat içinde yer alır. Proje tabanlı öğrenme sürecinde, öğrenenler kendi öğrenmelerini kendileri yapılandırır. Belirlenen konuyla ilgili derinlemesine araştırma yaparak işbirliği içinde veri toplar, topladıkları bu verileri analiz eder, sorun çözme becerileri gelişir ve somut sonuçlara ulaşarak bilgi üretirler. Böylece bireylerde kalıcı izli öğrenmeler gerçekleşmesi amaçlanmaktadır.

Kaynakça  Demirel, Ö., Başbay A., Uyangör, N. ve Bıyıklı, C. 2001, Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenme Sürecine ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. X.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bolu, 7–8 Haziran  Korkmaz, H.- Kaptan, F., 2001, Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 : 193 – 200,  Thomas. J.W., 2000, A Rewiew of Research on Projecet-Based Learning, BestPractices/PBL_Research.pdf. BestPractices/PBL_Research.pdf  Tübitak, 2010, Ortaöğretim Öğrencileri Arası Araştırma Projeleri Yarışması Kitapçığı, projerehberi_2204_2011.pdf. projerehberi_2204_2011.pdf  Yurtluk, M., 2010, Proje Tabanlı Öğrenme, Eğitimde Yeni Yönelimler (Ed. Ö. Demirel), Pegem Akademi yayınları, Ankara.

Teşekkürler…