TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta 3. 3.1. KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bir yazının; giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç ana bölümü vardır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Advertisements

1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Varlıkların Özelliklerini Belirten Kelimeler (Sıfat – Ön Ad)
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
YAZIM KURALLARI.
ROBOT.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Mısır danatında resim ve heykel
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
1. GRUP PUANI 2. GRUP PUANI SORUYU GÖR SORUYU GÖR.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
HAZIRLAYAN ve SUNAN Muhammed DÜNDAR
Metinlerin Sınıflandırması
yapIlarIna göre fİİller
KONU:SIFAT(ÖNAD) Varlıkların Özelliklerini Belirten Sözcükler
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
ANLATIM TÜRLERİ.
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
a) Burada gördüğünüz eserler sizde hangi duyguları uyandırdı
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Buluş nedir?.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
BİTOLA veya MANASTIR Evet, yurtdışı seyahatimden sunum için bu şehri neden seçtiğimi bu resimlerde göreceksiniz. Şehir merkezindeki yayaların kullandığı.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
Canlıların Büyüme ve Yaşamasına Etki Eden Faktörler
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
FOTOSENTEZ.
6. Sınıf 3. Ünite: ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta 3

3.1. KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bir yazının; giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç ana bölümü vardır. Yazının bütün bölümleri önemlidir. İyi bir başlangıç, okuyanların dikkatini çekerek, yazıyı takip etme isteği uyandırır; bu yüzden giriş bölümü önemlidir. Yazıya doğrudan doğruya, konunun tanıtımı, tarifi ya da tasvir, hikâye yahut fıkra ile başlanabilir. Dikkat çekmek ve ilgi uyandırmak için veciz bir sözle başlamak da mümkündür. Doğrudan okuyucuya seslenebilmek için soru ile yazıya girilebilir. Bir terimin açıklanması, araştırma yazıları ve konunun genişçe işlendiği yazılarda, düşüncelerin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için, bir önsöze ihtiyaç vardır. Gelişme bölümü yazının gövdesini oluşturur; büyüyen, genişleyen kısımdır. Yardımcı fikirler burada açılarak işlenir; örnekler, atasözü, vecize ve başkalarının görüşleri yardımıyla ana fikir genişletilir. Sonuç bölümde, konuyla ilgili olarak söylenmesi gerekenler tamamlanmalıdır. Kısa yazılarda, işlenilen fikri içine alan kısa bir cümle sonuç yerine geçebilir. Uzun yazılarda ise yazının başından beri üzerinde durulan fikirler, son paragrafta özetlenir.

3.2. PARAGRAF TÜRLERİ Kompozisyonun yukarıda kısaca anlattığımız her bölümü paragraf halinde yazılır. Bu anlamda paragraf türlerini bilmek oldukça önemlidir. Şimdi aşağıya değişik paragraf türlerini örnekleri ile birlikte alıyoruz: OLAY PARAGRAFI Yazıda geçen olay veya olayların anlatıldığı paragraflardır. " Bir dört yol ağzında -gelip geçenler azalmıştı- bir ses durdurdu onu bu defa. Cılız, korkak, küçük bir ses. Ama cılızlığına, korkaklığına ve küçüklüğüne rağmen gizli bir umutla yiğitti. Adam elinde olmadan döndü. Gözleri çarpıntılı bir sevinişle sesin geldiği yeri aradı. Tam köşede, sesi gibi cılız bir çiçekçi büzülmüştü: Menevşeler!... Mor menevşeler!... Üç demet kaldı... üç..." ( M.Necati Sepetçioğlu)

DÜŞÜNCE PARAGRAFI Bir fikrin çeşitli yönlerinin tartışılarak anlatıldığı paragraftır. “Dalmışım... Bir an içimden, "Ne olurdu bu sefil, haris, şerefsiz yeşilbaş ördekler olmasa da bu âlem, kuğuların beyaz, dik ve şerefli başlarıyla süslense dedim. Ama o zaman şerefin değeri neyle ölçülecek? Hakkın yarattığı her şey yerinde güzeldir.” (Kuğular, Ali Nihad TARLAN)

3.2.3.TAHLİL PARAGRAFI Bir yazıda anlatılan kişinin ruh halini anlatılan yerin özelliklerini veya bir olayın ayrıntılarının irdelendiği paragraflardır. “Adam, yolun öte yanına geçmişti. Dönüp bakmadı bile. İçinde, tüm damarlarına yayılan hoş bir sıcaklık buğulanıyordu. Yüreği eski yerinde ve o hoş sıcaklık içinde alabildiğine genişlemişti. Menevşeler, iki avucundaydı. Yüreğinin üstüne doğru götürdü. Bir bu menevşeler vardı yeryüzünde şimdi; uzaklarda kalan bir kadın gibi bakan ve gülümseyen bu menevşeler; bir de kendisi. Başka hiç bir şey yoktu. Zaman silinmişti.” ( Menevşeler Ölmemeli, M.Necati Sepetçioğlu)

3.2.4.TASVİR PARAGRAFI Yazıda olayla ilgili kişi veya mekanların en ince ayrıntılarına kadar anlatıldığı paragraflardır. Yazıda yapılan tasvirleri işlediği konulara göre; olay tasviri, eşya tasviri, hayvan tasviri, manzara tasviri, insan tasviri olmak üzere beşe ayırabiliriz. “Anadolu’nun dalları yerlere sarkan mütevazı söğütlerle boyları gökleri delmek isteyen mağrur kavakları altında, suların­da keklikler yıkanan, kenarlarında tavşanlar oynaşan beşaretli, nağmeli dere içleri vardır; buralara yabanî güller, aşısız iğdeler arasından aşüfte edalarla kıvrıla kıvrıla dolaşan gölgeli, rayihalı yollardan inilir, şerbet tatlı pınarlara varılır. Ağaçlara gömülü susuz değirmenlerin başında sazlı arklardan toplanarak gelen renksiz sular birdenbire, sabun köpüğü beyazlığı ile oluğa çar­par, çalkalanır, taşar, damın üzerine çerçevesi sudan, taşları köpükten işlenmiş, her zaman değişen bir parıltılı taç koyar; dışarıda suyun susturucu gürültüsü, içeride taşların uyku veren sesi vardır. Buğday çuvalları üzerinde, kuytu ve karaltı içinde yaşmaklı, semiz güvercinler tembel tembel dolaşırken kapının önünde mavi gökten birdenbire dolan gözleri ve gurup eden aydan bir kızıl renk almış tenleriyle küçük kızlar bekleşir. Sıra sıra değirmenlerin döndüğü Anadolu’nun bu sulak dere içlerini mine işlemeleri bir altın tepsi gibi her zaman yeşil, cilâlı, renk renk gördüm.” (Anadoluyu Gördüm, Refik Halit KARAY)

3.3. KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ TANIMLA VEYA AÇIKLAMA İLE YAZIYA BAŞLAMA “Dil, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabiî bir vasıta, kendisine mahsus kanunları olan ve ancak bu kanunlar çerçevesinde gelişen canlı bir varlık, temeli bilinmeyen zamanlarda atılmış bir gizli antlaşmalar sistemi, seslerden örülmüş içtimâi bir müessesedir.” (Türk Dil Bilgisi, Muharrem Ergin, İst., 1962, s.3). TARİHİ OLAYLA YAZIYA BAŞLAMA “Karamanoğlu Mehmet Bey’in Konya’yı zapt ederek ( ) vermiş olduğu “Şimden girü hiç kimesne kapuda ve divanda ve mecalis ve seyranda Türk dilinden gayrı dil söylemeye.” şeklindeki buyruğu, bu dil mücadelesinin bütün Anadolu’yu temsil eden sembolik bir ifadesidir.” BİR TASVİRLE YAZIYA BAŞLAMA “Hafif sisli bir gün, ılık bir sonbahar günü... Paris’te Monsuri parkındayım. Ortasında sun'i gölü ve bir kaç yerinde küçük çağlayanları olan bu park: zevkin, sanatın ve bilhassa bakımın bir abidesi... Yer yer pembe, mavi, sarı çiçekleri; suyun üzerine eğilmiş zarif ağaçları, salkım söğütleri; burasını bir cennet bahçesi haline getirmiş. Etraf yüksek ağaçlarla o kadar itinalı sarılmış ki civardaki binalar kat'iyyen görünmüyor. (Kuğular, Ali Nihad Tarlan)

ATASÖZÜ, VECİZE VE DEYİMLE YAZIYA BAŞLAMA Atasözü: Uzun deneme ve gözlemlere dayanılarak söylenmiş ve halka mal olmuş, öğüt verici nitelikte söz, darbımesel. Özdeyiş(vecize): Bir düşünceyi, bir duyguyu, bir ilkeyi kısa ve kesin bir biçimde anlatan, genellikle kim tarafından söylendiği bilinen özlü söz, vecize, kelamıkibar, aforizm. Deyim: Genellikle gerçek anlamından az çok ayrı, ilgi çekici bir anlam taşıyan kalıplaşmış söz öbeği, tabir. “Türkiye Cumhuriyeti'nin temeli kültürdür.”; “Millî kültürün her çığırda açılarak yükselmesini Türkiye Cumhuriyeti’nin temel direği olarak kabul ediyoruz” diyen Atatürk bu konuda yine şu anlamlı sözleri söyler: “Kültür derken tarihî ve millî karakterimize uygun bir kültür kastediyorum. Çünkü millî dehamızın, yaratıcılığımızın tam gelişmesi ancak böyle bir kültürle temin olunabilir. Kültür fikrî zeminle mütenasiptir. O zemin milletin karakteridir.”

KONUYU ÖZETLEYEREK YAZIYA BAŞLAMA “Dil öğretiminde, uzmanlarca çeşitli ilkeler ve yöntemler üzerinde durulur. “Kolaydan zora”, “motivasyonu sağlama”, “etkileşme” ilkeleri bunlardandır. Yine dil öğretiminde “bir duygu veya düşüncenin, hareket, mimik, jest ve sözle anlatılması olan” “dramatizasyon yöntemi” de uygulanmaktadır. Biz de bu gerçeklerden esinlenerek dil öğretiminde yararlı olacağı düşüncesiyle dilin canlılığı üzerinde durduk.” (Dilin Canlılığı, M. Sarı)

SORUYLA VE GÜNCEL BİR OLAYLA YAZIYA BAŞLAMA SORU İLE YAZIYA BAŞLAMA “- Okumayı sever misiniz? Böyle sual olur mu? Elbette seversiniz; sevmeseydiniz bu gazeteyi almaz, bu satırları da okumazdınız. Her kim olursa olsun bir muharririn hitap ettiği kimseler muhakkak okumayı seven kimselerdir. Ama kimisi çok kimisi az okur.” (Kitaba Hürmet, Nurullah Ataç) GÜNCEL BİR OLAYLA YAZIYA BAŞLAMA “Son yıllarda, iş yeri adlarındaki yabancılaşma pek çok kişinin dikkatini ve tepkisini çekiyordu. Toplum olarak Türkçeye karşı kayıtsızlığımız, iş adamlarımızı ve esnafımızı da etkilemişti. Marka adı olmamasına rağmen iş yerlerinde yabancı kaynaklı kelime kullanımı giderek yaygınlaşıyordu. İş yerlerine Türkçe ad vermek dururken yabancı kaynaklı adlar verilmesi; caddelerimizin, sokaklarımızın görüntülerini de yabancılaştırmıştı. Caddede yürürken mağaza adlarına bakan kişi; Türkiye'de mi, yabancı bir ülkede mi olduğunu anlayamıyor. Birkaç yıl önce Türk Dil Kurumu, bir caddedeki iş yeri tabelâlarının fotoğrafını afiş yapmıştı. Afişte tek bir cümle vardı: Burası Türkiye mi? Gerçekten de Türkiye’de mi yaşıyorduk?” (Adana’nın Şalgamı Nasıl ‘Shalgam’ Oldu ?, (Prof. Dr. Şükrü Halûk AKALIN)

ALINTI YAZI İLE YAZIYA BAŞLAMA “Aslanın vücudu, yediği hayvanlardan mürekkeptir”. Valery'nin, şairin, kendinden önce gelen şairlerle ilgisini anlatan bir sözü. Fakat bu söz, şiir dışı alanlarda da geçerli. Hele devletler arasındaki tek prensip bu, fiilen. Aslanın vücudu böyle. Ama ruhu? İşte o, tam kendine ahsustur. (Aslan Sütü, Sezai Karakoç)

KONU ÖZETİ KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bir yazının; giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç ana bölümü vardır. Yazının bütün bölümleri önemlidir. İyi bir başlangıç, okuyanların dikkatini çekerek, yazıyı takip etme isteği uyandırır; bu yüzden giriş bölümü önemlidir. Yazıya doğrudan doğruya, konunun tanıtımı, tarifi ya da tasvir, hikâye yahut fıkra ile başlanabilir. Dikkat çekmek ve ilgi uyandırmak için veciz bir sözle başlamak da mümkündür. Doğrudan okuyucuya seslenebilmek için soru ile yazıya girilebilir. Bir terimin açıklanması, araştırma yazıları ve konunun genişçe işlendiği yazılarda, düşüncelerin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için, bir önsöze ihtiyaç vardır. Gelişme bölümü yazının gövdesini oluşturur; büyüyen, genişleyen kısımdır. Yardımcı fikirler burada açılarak işlenir; örnekler, atasözü, vecize ve başkalarının görüşleri yardımıyla ana fikir genişletilir. Sonuç bölümde, konuyla ilgili olarak söylenmesi gerekenler tamamlanmalıdır. Kısa yazılarda, işlenilen fikri içine alan kısa bir cümle sonuç yerine geçebilir. Uzun yazılarda ise yazının başından beri üzerinde durulan fikirler, son paragrafta özetlenir.

3.2. PARAGRAF TÜRLERİ Kompozisyonun yukarıda kısaca anlattığımız her bölümü paragraf halinde yazılır. Bu anlamda paragraf türlerini bilmek oldukça önemlidir. Şimdi aşağıya değişik paragraf türlerini örnekleri ile birlikte alıyoruz: OLAY PARAGRAFI Yazıda geçen olay veya olayların anlatıldığı paragraflardır DÜŞÜNCE PARAGRAFI Bir fikrin çeşitli yönlerinin tartışılarak anlatıldığı paragraftır TASVİR PARAGRAFI Yazıda olayla ilgili kişi veya mekanların en ince ayrıntılarına kadar anlatıldığı paragraflardır. Yazıda yapılan tasvirleri işlediği konulara göre; olay tasviri, eşya tasviri, hayvan tasviri, manzara tasviri, insan tasviri olmak üzere beşe ayırabiliriz.

KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama

KAYNAKLAR 1. SARI, Mehmet, Türk Dili I-II, Okutman Yayıncılık, Ankara GÜLSEVİN, Gürer vd., Türk Dili I-II, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı Yayını, Afyonkarahisar, Türk Dil Kurumu, Yazım Kılavuzu, Ankara, Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük, Ankara, Türk Dil Kurumu, Yabancı Kelimelere Karşılıklar, Ankara, 1998.