Prof.Dr. Nilgün Okay BMT Kadın Araştırmaları Merkezi Maden Fakültesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Kadın ve Bilişim Başarı Öyküleri Paneli
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
Kurumlar toplumu önemser

Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
T.C. DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULU. HEDEFİMİZ Öğrencilerimizi; Çağdaş bilgi ve mesleki beceri ile donatmak, Nitelikli, ahlaklı, kültürlü ve sorumlu.
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
S.Ü. MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ KİMYA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
Genç Bilişimciler İçin Profesyonelleşme Yolunda Öneriler
BÖLGESEL KALKINMANIN ÜÇ TEMEL SÜTUNU Three Pillars of Regional Development.
3. Teknoloji Fakültelerinde Mühendislik Eğitimi Çalıştayı
Proje Hakkında  Proje T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Intel Türkiye ve KAGİDER tarafından hayata geçirilmektedir.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
NEDEN Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ? .
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Akademik Danışmanı Yrd.Doç.Dr. Aslan KAPLAN Topluluk Başkanı
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
İstanbul Teknik Üniversitesi, teknik öğretimde 239 yılı aşan parlak geçmişi, çağdaş eğitim ortamı, güçlü akademik kadrosuyla Türkiye'de mühendislik,
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
İNOVASYONDA KADIN TÜBİTAK MARMARA TEKNOKENT VE KADEM İŞBİRLİĞİNDE KADIN GİRİŞİMCİLİK KAMPI 31 Ağustos – 4 Eylül 2015.
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
Türkiye de Bir İlk “OKULUM DESTEKLENİYOR HAYALİM GERÇEKLEŞİYOR” OKUL GELİŞİM PROGRAMI Nisan 2010 Uygulama Toplantısı Mustafa YÜRÜK OGP Koordinatörü.
BIŞKEK, HAZIRAN FAKÜLTE HAKKINDA BILGILER Fakülte Hakkında Bilgiler Fakülte Dekanı: Prof. Dr. Ulan Brimkulov.
SÜRDÜRÜLEBİLİR KARİYER SUNUMU
Prof. Dr. İhsan Sabuncuoğlu Abdullah Gül Üniversitesi Gelen Öğrenciler ve Uluslararasılaşma 23 Ekim 2015.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Örgütsel Kariyer Planlaması
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco ConfidentialPresentation_ID 1 BİLİŞİMDE GENÇ HAREKET.
Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler SİNAN BERTAŞ
Kadın Sağlığı Hemşireliği Derneği Üyelerinin Profili 2011.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü (EEM)
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
SABANCI VAKFI 14 Kasım 2016.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
HÜDAVEND HATUN MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Kolokyuma herkes davetlidir.
LAKPOS - 28 Kasım İstatistikleri
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİSİNİN ETKİSİ
Mevlana Değişim Programı Bilgilendirme Toplantısı
Makine Mühendisliği nedir?
ODTÜ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ABET DENEYİMİ
Makine Resim Ve Konstrüksiyon Programı ve amaçları
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Eurocert European Academy
Sunum transkripti:

Prof.Dr. Nilgün Okay BMT Kadın Araştırmaları Merkezi Maden Fakültesi

Mevcut Durum: Gerek TÜİK verilerine gerekse Uluslarası Toplumsal Cinsiyete dayalı Gender Gap Index’ine göre: Türkiye’de Ekonomik iş gücüne katılım Avrupa ülkelerinin alt sıralarında yer aldığını biliyoruz. Son TÜİK verilerine göre Kadının iş gücüne katılımı %30’dan az

Eğitim düzeyi, Kadınların işgücüne katılımıyla doğrudan ilişkili: Eğitime ulaşamama / Yetersiz eğitim – iş yaşantısına katılamamasına neden ! Eğitim düzeyine göre işgücüne katılım oranına bakıldığında, Yüksek öğretim mezunu Kadınlarda %70 Lise-altı eğitimlilerde ise %22

Mühendislik ve Teknoloji alanlarında çalışan Kadın sayısı Türkiye’de %20’lerde AB ülkelerinde ise %10’ların altında Mevcut BT lisans mezuniyet gidişatı devam ederse, – 2020 yılına kadar Kadınlar sektörün yalnızca %30’u dolabilecek Oysa Cisco araştırmasına göre: – 4 yılda 4 kat büyümesi öngörülen Bilişim Sektöründeki kadın uzman sayısı %25’lerde 2015'te Avrupa'da bilişim sektörü için 800 bin kişiye ihtiyaç duyulacak

Üniversitelerde Lisans eğitimini sürdüren toplam öğrencinin %45’ini, Yüksek lisans ve doktora programlarına devam eden öğrencilerin ise %44’ünü kadınlar oluşturmakta Mühendislik bilimlerde okuyanların %70’inden fazlasını erkek öğrencilerin oluşturduğu görülmektedir. İTÜ’de (2013): – Toplam Öğrencinin %34’ü Kadın

Mühendislik ve Teknik alanlarından Mezun Kadın İstatistikleri ( ) Makina 9 Uçak 10 Petrol 13 İnşaat 15 Elektrik 16 Maden 16 Metalürji 20 Bilgisayar 28 Jeo, Cevher 35 Çevre 49 Meteoroloji 50 Kimya 63 Mimarlık 66 Biyomüh 68 Gıda 73 Türkiye’de %32 Amerikada %20’lerde

Akademide Kadın ÖSYM ( ) Genel Mühendislik Prof2520 Doç3324 YDoç3831 Öğ.G4334 Uzman4843 ArGr4940 İTÜ’de (2013) Akademik Personel % 45,5 Prof. % 35

Alanlarına göre Prof/Ydoç Pet0/1Jeof20/17 Md4/19End21/36 Mak 5/16Jeo26/62 Met 7/30Gıda35/54 Bil10/20Çevre 36/56 İnşaat 12/22Teks44/50 Elek 13/17Mim52/63

Gözlemler Teknolojinin artık hayatımızın her alanına dokunduğu gerçek, Geleceğin meslekleri birebir bilişimle alakalı olacak, – çok sayıda uzmana daha ihtiyaç var

Araştırmalar Gençler, özellikle de Kadınların  daha yaratıcı, özgür olduğuna,  internette Kadınların daha çok ürettiği,  teknolojinin Kadınları daha da özgürleştirdiğine işaret ediyor. Sürekli değişim halinde olan genç sektörlerde Kadınlar değişime çok daha hızlı adapte oldukları için daha başarılı

Araştırmalar Avrupa'da ve İTÜ’de doktora yapanların %40- 45'i Kadın Yani Kadınların bilim ve teknolojide aslında yapabilecekleri çok şey var. Demek ki Kadınların “sadece doğru yönlendirilmeye ve rol modellerine ihtiyaçları var”. Doğum yapmış Kadınlar iş hayatına % 21 oranında geri dönüyor. Kuzey ülkelerinde bu oran % 83'lerde.

Kadınlar bilişim teknolojilerinde başından beri var 40’lı, 50, 60’lı yıllarda ilk super bilgisayar yazılımcıları geliştiren Kadınlar var 2. DünyaSavaşında bir deniz subayı Grace Hopper IBM Harvard Mark I bilgisayarı ile çalışan 3. kişiydi. – 50 yıllarda bilgisayar komutlarını derleyen ilk kişi. – 1985’te emekli olduğunda Amiralliğe yükselmişti. lider Cisco’nun kurucularından biri Kadın İlk web girişimcileri SlideShare Kurucusu, CEO’su yapımcısı Google'ın Bşk Yard. Kadın

En ileri ülkelerde bile “Erkek teknik işlerden daha iyi anlar” algısı Ayrımcılık Mobbing “cam tavan” / sistemden ayrılma nedenleri (leaking pipeline) Kadınların - üst düzeye gelmelerini -gelme sürelerini engelliyor

Neler Yapılabilir - Çözüm Önerileri Yapılacakları Bireysel İşveren Toplumsal olarak ayrı ele almak gerekiyor

Türkiye'de önemli bir sorun 'yetenek açığı' Günümüzde eğitimden bilişime teknolojileri kullanan sektörlerde, Hiç kimse deneyimin arkasına saklanarak kalıcı olması mümkün değil! Bilişim sektörü genç bir sektör, tecrübeden, birikimden uzak bir sektör. Bu nedenle de herkes aynı koşullarda çalışıyor. Türkiye'de Yöneticilerinin yaş ortalamalarına bakıldığında, en genç yöneticilere sahip olduğu görülen sektör (31) 'bilişim' sektörü. yöneticilerinin yaş ortalaması en yüksek olan sektör ise kamu (45-50).

Bireysel-Kadına düşen Kadınların ekonomik bağımsızlıklarını kazanmaları için eğitim ihtiyaçları olan donanıma sahip olmak için kendilerini sürekli yetiştirmeleri son derece önemli Sürekli olarak teknik bilginin güncellenmesi Farklı konularda Genç önü-açık, gelişmeye müsait sektörlerde Disiplinlerarası uzmanlaşmak Kadının daha rahat hareket etmesini sağlıyor

İşveren olarak Işyerleri Kadın çalışan sayısındaki artışı desteklenmesi – sürdürülebilir kalkınma açısından olmazsa olmaz koşul Erkeklerin yanısıra Kadın-Kadına destek vermesi gerekiyor. Toplumsal cinsiyete dayalı stratejilerin geliştirilmesi? Kadın’ın Durumunu Değerlendirme Çalışma Grupları – Anketleme – Etki Analizi – Planlama/Ödüllendirme – İzleme

Toplumsal Kadın Mühendislerin mesleki kariyerlerinin her aşamasında destek verecek bir oluşuma, Network’a ihtiyacı vardır. – Mevcut oluşum ayrımcılığa odaklanmış bir STK Kariyer Merkezi Sürekli Eğitim Kadın’ın Durumunu Değerlendirme/İzleme Destek, Ödüllendirme Bilimsel Kongreler Sürdürülebilir bir Sektör-Kamu-Üniversite İşbirliği’ne

Üniversitelerde Mühendislikte Kadın Merkezleri’nin kurulması – Örnek: İTÜ Bilim Mühendislik ve Teknolojide Kadın UYGAR Merkezi Dünya’da yegane Teknik Üniversitede bir Kadın Merkezi Akademi ve Sektörde kadının temsili, daha fazla gözle görülür olması için başarılı olması, liderlik pozisyonuna erişmesi sorunları üzerine araştırmalar yapmayı amaçlamaktadır. – Çalışma Grupları Akademide ve Sektörde Kadın’ın Daha Fazla Görünür Hale Gelmesini destekleyen – Sadece sayısal olarak değil, nitelik olarak Başarısının (yayın, proje) arttırılması, Akademik yükselme süresinin hızlandırılması – Erkek meslektaşlarına göre Kadın daha yavaş yukarı tırmanıyor Kadın Yöneticiler Kızların mühendislik alanlarına yönlendirilmesi

Sürekli Eğitim Mesleki kariyerlerinin her aşamasında Kadınları güçlendirmek için: Eğitimle kendine güvenin arttırılması Başarılı olmalarını Kaynaklara erişim sağlamak Ağ avantajlarından yararlanarak Mesleki Gelişim Teşvik ve danışmanlık Liderlik becerileri geliştirme İletişim becerileri Kaynak yaratma Kariyer koçluğu konularında danışmanlık, eğitim hizmeti

Öğrenme ve İletişim Araçları E-Dergi, Bülten Blog OnlineCourses Webinar: Web Seminerleri, Video sunumlar kullanmak

Yeniden işe dönmek isteyenlere tavsiyeler Yıllardır evde oturan, kariyerine ara veren bir mühendis için : “tabii ki teknoloji çok değişti, her şey farklı! komutların bazılarının isimleri bile değişti ama artık çok fazla seçenek var! Ama her gün daha hızla yol almak mümkün " Profesyonel meslek kuruluşlarının dernek toplantılarına gitmek Son gelişmelerin tartışıldığı Bilimsel Konferanslara katılmak Meslek kuruluşları tarafından sunulan online özel eğitim programları Üniversitelerin programlarından ders almak, – kısa kurslar, sertifika programlarını takip etmek Gönüllü görev ve çalışmalarına katılarak yeni sektörlere kaymak mümkün

Kariyer Merkezi Mühendislik alanlarında önde gelen şirketler için elektronik iletişim ve nitelikli yetenek havuzu kaynağı Yeni İş Arayanlar, ya da üst aday arıyanlar için online iş bankası – arama ve kariyer gelişimi için ek kaynaklara erişebilir. – işverenler bu havuzu kullanarak insan kaynağına erişebilir

Destekler: Burs ve Ödül Mühendislik ve bilgisayar bilimleri alanında öğrencilere destek bursları temin etmek yeni nesil ilham verecek Kadın rol modelleri teşvik etmek, ödüllendirmek Proje ve çalışmaları desteklemek – başarılı projeleri ödüllendirmek Örnek: Kadın Mühendisler Derneği ‘ni destekleyenler Chevron, bp, Schlumberger, Exxon IBM, intell, Hp, Texas Instrument dupont, Ford, Toyota Verizon Savunma Bakanlığı

Sürdürülebilir bir Sektör-Kamu-Üniversite İşbirliği için hep birlikte el vermek üzere