Tacettin İnandı, Doç. Dr. Halk Sağlığı Uzmanı. Kapsam  Afet nasıl oluşur  Afet yönetimi  Van depremi  Afetlerde sağlık hizmeti.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

28 Nisan 2014 EDİRNE Prof. Dr. Naim SAĞLAM Fırat Üniversitesi, Su Ürünleri Fakültesi Su Ürünleri Yetiştiriciliği Bölümü 23119, Elazığ.
OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
1- Deprem Yer kabuğu içindeki kırılmalar nedeniyle ani olarak ortaya çıkan depremler önemli can ve mal kaybına neden olan afetlerdendir.Depremin yol açtığı.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
DEVİR SONRASI SULAMA ŞEBEKELERİNİN PERFORMANSINA GENEL BİR BAKIŞ Prof.Dr. Hasan DEĞİRMENCİ Yrd.Doç.Dr. Çağatay TANRIVERDİAraş.Gör. Gülşah ÜĞLÜ Kahramanmaraş.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Dijitalleştirmenin Planlanması ve Dijitalleştirmede Süreç Yönetimi Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Temiz su kaynakları azalıyor. Dünyanın üçte biri sularla kaplı olmasına rağmen ancak yüzde iki buçuk kullanılabilir temiz su bulunuyor. temiz su kaynakları.
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
KAMUDA İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARI DERNEĞİ BİLİM KURULU (KİGUDER)
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
ACIL DURUM PLANLARı AYTUNÇ ŞIMŞEK ACİL DURUM YANGıN, PATLAMA, TEHLIKELI KIMYASAL MADDELERDEN KAYNAKLANAN YAYıLıM, DOĞAL AFET GIBI ACIL MÜDAHALE,
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Stratejik plan çalışmaları kapsamında yapılan akademik Personel Anket SONUÇLARI.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
ANKARA’DAKİ HASTANELERİN AFETE HAZIRLIK DURUMLARI
Ünite 2.
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
ATT ve PARAMEDİKLERİN AFET ALANINDAKİ ROLLERİ
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
AFETLERE HAZIRLIKLI OLMAK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
Bugün ne öğreneceğiz ??? Dijital Vatandaş Nasıl Olunur?
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
ACİL DURUM PLANI.
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
İşyeri Hekimliği ve İş Güvenliği Uzmanlığı Eğiticisi
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Projenin sonlandırılması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Etik.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
TEŞHİSLE İLİŞKİLİ GRUPLAR (TİG) TÜRKİYE UYGULAMASI
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Tacettin İnandı, Doç. Dr. Halk Sağlığı Uzmanı

Kapsam  Afet nasıl oluşur  Afet yönetimi  Van depremi  Afetlerde sağlık hizmeti

Afet  Doğa veya insan eliyle oluşan, insanların hayatını sosyal ve ekonomik faaliyetlerini önemli ölçüde etkilendiği durum

Tehlike İnsanın yaşamını, malını etkileyerek afete neden olabilecek boyutta potansiyel bir durum ya da olay

Duyarlılık Dış olayların neden olduğu olumsuz durumlara yatkınlık

AFET olması için TEHLİKE deprem toprak kayması çığ fırtına hastalık savaş DUYARLILIK Yoksulluk Kültürel nedenler Tek düzelik, kaynak çeşitliliğinde azlık Kaynakların dengesiz dağılımı

KAPASİTE Acil durum yönetiminin kapasitesini; ·HABERLEŞME, İLETİŞİM ·KURUMLARARASI İŞBİRLİĞİ ·DAYANIŞMA, YARDIMLAŞMA ·ORGANİZE OLABİLME, ÖRGÜTLENEBİLME YETENEĞİ, Bir şeyi yapabilmeyeteneği

ÜLKEMİZDE AFETLER

Dünyadaki Önemli Depremler OLUŞ TARİHİ YERİŞİDDETİ ÖLÜ SAYISI 526Antakya250 bin 856Damgan/İran200 bin 1201Yukarı Mısır1 milyon 1556Şançi/Çin830 bin 1737Kalküta/Hindistan300 bin 1920Gansu/Çin bin 1923Tokyo8.399 bin 1939Erzincan8.032 bin Kuzey Peru7.866 bin Tangşan/Çin bin 1990Kuzeybatı İran7.750 bin 2004Endonezya bin

AFETLERDE YAPILANMA ÖNCESİ ANI ANISONRASI Normal durum Normal durum Örgütlenme Örgütlenme Korunma Korunma Hazırlık Hazırlık Etki Etki Yanıt Yanıt Rehabilitasyon Rehabilitasyon Yeniden Yapılanma Yeniden Yapılanma Normal duruma dönüş Normal duruma dönüş

AFET YÖNETİMİNİN AŞAMALARI 1. Risk değerlendirme, planlama ve tatbikat 2. Önleme (Zarar Azaltma) 3. Hazırlıklı Olma, 4. Kurtarma ve İlkyardım 5. İyileştirme 6. Yeniden yapılanma

AFET YÖNETİMİNİN BİLEŞENLERİ Planlama, yapılanma Planlama, yapılanma Profesyonel ekipler Profesyonel ekipler Profesyonel yöneticiler Profesyonel yöneticiler Eğitim Eğitim Lojistik; Lojistik; 1. Lojistik Yönetim Sistemi (yazılım, donanım) 2. Afet Yönetim Sistemi (yazılım, donanım) 3. Muhabere Sistemi (yedekli sistem/telli, telsiz, uydu vb) 4. Donanım 5. Stoklama 6. Ulaşım Tatbikat Tatbikat

 Sevgili arkadaşlar, daha önce burada yaşadıklarımla ilgili herg ün bilgi aktarmak üzere anlaşmıştık. Ancak internet olanağının kısıtlılığı nedeniyle bunu gerçekleştiremedim. Şu an da konaklama yerinin resepsiyonundaki bilgisayardan yazıyorum ve bu nedenle fazla da uzun yazamayacağım. Önceki gün akşam üzeri Van'a geldikten sonra dün Erciş'i, bugün de Van merkezdeki bazı sağlık kuruluşlarını gezme fırsatım oldu. Durum şöyle:  1. Buradaki asıl sorun deprem değil, deprem korkusu. İlk depremin yaraları sarılıp insanlar konutlarına dönmek üzere iken ikinci deprem yaşanmış. Bu arada Roj TV gibi yerlerden yapılan "evlere girmeyin" propagandası da etkili olmuş. İnsanlar bu nedenle evleri sağlam da olsa girmekten korkuyor. Bu da çadırlarda (ne yazıkki yazlık çadırlar) konaklamaya yol açıyor. Geceleri de epey soğuk ve bu da ASYE'lerin artmasına neden oluyor.  2. Van bir küskünler şehri. Valilik belediyeyle, sağlık personeli sağlık müdürlüğüyle, sağlık müdürlüğü TTB ve diğer sivil toplum kuruluşlarıyla, sağlık bakanlığı üniversiteyle küs. Bu kadar küs arasında iş yapmak epey zor. Çok basit bir örnek olarak söyleyeyim: İlk gün sağlık müdürüyle görüşebilmek için 2 saat boyunca beklemek durumunda kaldım. Bu geçikme de sanırım birilerine tepki nedeniyle oldu.  3. Her şeye rağmen çadır kent altyapıları büyük oranda oluşturulmuş. Bugünlerde de konteynerler gelmeye başlayacak ve kurulacak. Ancak bundan sonraki en ciddi sorun yaşanak soğukların yol açacağı sorunlar olacak. Özellikle su sistemi ve foseptiklerin donması beklenen en ciddi sorun gibi görünüyor.  4. Sağlık müdürlüğündeki birçok personel izinde (sağlık müdürü başta olmak üzere). Bu da özellikle kayıtlarda ciddi sorun yaşanmasına neden oluyor. Melikşah hocam iki gündür bana aşılarla ilgili hesap soruyor ama bulaşıcı hastalıklar şubesinde aşıyı izleyen arkadaş da izinde ve aşılama kararları ve uygulamaları anlık olarak sağlık bakanlığı temsilcilerince veriliyor. Bu da kayıtların sorunlu olmasına yol açıyor.  5. Sağlık bakanlığınca koordinatör olarak bir müsteşar yardımcısı bölgede. Onunla işbirliği içerisinde çalışmaya gayret ediyorum. Zaman zaman talepleri oluyor ve onları da karşılamaya çalışıyorum. Benden şimdilik bu kadar. Mail gönderirseniz görememe olasılığım yüksek. Bu nedenle soruşarınız olursa telefondan iletirseniz sevinirim. Herkese iyi akşamlar.

Hazırlıklı Olma Planı  Toplum Koordinasyon kurullarının kurulması  Risk analizlerinin yapılması  Var olan kaynakların analizi  Afet planının hazırlanması (Emirler, koordinasyon, iletişim kuralları, bilgi kanalları)  Eğitim, tatbikatlar  Değerlendirme  Planın güncelleştirilmesi

AFET PLANLARI  İl Sağlık Afet Planı  İlçe Sağlık Afet Planı  Hastane Afet Planları  Sağlık Kurum Afet Planı  Bölge Afet Destek Planı

Planın özellikleri  Standart yönleri olmalı  Basit uygulanabilir  Test edilmeli  Tatbikat yapılmalı

EĞİTİMLER  İlk Yardım Eğitimleri  İlk Yardım Eğitici Eğitimleri  Afet Ekip Eğitimleri  Acil Tıbbi Eğitimler  Ambulans Operasyonları Eğitimleri  Afet Yönetim Eğitimleri  Afet Tıbbı Eğitimi

TATBİKATLAR  Depreme Hazırlık Tatbikatı  Hava Alanı Kurtarma Tatbikatı  Hastane Afet Tatbikatları  Masa başı Deprem Tatbikatları

ALARM DÖNEMİ Afete neden olan olaydan haberdar olunması ile olayın başlaması anına dek geçen süreye bu ad verilir. Afete neden olan olaydan haberdar olunması ile olayın başlaması anına dek geçen süreye bu ad verilir. Ortalama olarak bu süre 2 saat ile 5 gün kadar olduğu kabul edilir. Ortalama olarak bu süre 2 saat ile 5 gün kadar olduğu kabul edilir.  Erken haber alma değerlendirme ve tahminler  Haber verme  Sektörlerin alarma geçmesi  Toplumun alarma geçirilmesi

İzolasyon Dönemi Olayın başladığı andan itibaren, afete maruz kalan toplumun afet şoku ve izolasyonunu üzerinden attığı ana dek geçen süre Sürenin uzunluğu; Afet türü, şiddeti, toplumun hazırlık ve bilinç düzeyine göre değişir Genellikle 3 ile 72 saat sürer İzolasyon döneminde yapılması gereken; kendi kendini kurtarma ve şoktan çıkarak organize olmak

İyileşme  Yaraların sarılması  Yardımların kontrolü ve dağıtımı  Geçici iskan  Diğer sosyal ihtiyaçların karşılanması  Rehabilitasyon çalışmaları

Afetler ölümlere, yaralanmalara ve hastalıklara neden olur. Afetler sağlığın gelişmesini de etkiler. Sağlığın gelişmesi afet riskini azaltır. Sağlık ve Afetler

AFETTE HALK SAĞLIĞI PROBLEMLERİ Ölülerin kaldırılması Yaralılar tedavisi Bulaşıcı hastalıkların kontrolü Güvenliğin sağlanması Sağlık hizmetlerinin kapasitesi Olumsuz insan davranışlarının denetimi Beslenme sorunlarının giderilmesi Temel gereksinimlerin karşılanması

ACİL CEVAPTA ÖNCELİKLER  GÜVENLİ ORTAM  GIDA  SU  BARINMA  HALK SAĞLIĞINI KORUYUCU TEDBİRLER  KIYAFET VE BATTANİYELER  YERLİ MALZEME/EKİPMAN VE YAKIT  SAĞLIK HİZMETLERİ

HAZIRLIK  Binaların kapasitelerinin (dayanıklıklarının) artırılması  Olasılık planları  Erken uyarı sistemleri  Acil durumda kullanmak üzere gereken malzemeyi stoklama  Karar verici makamları belirleme  Koordinasyon ağı oluşturma  Gözlem, inceleme, tatbikat ve eğitimler

AFET DÖNEMİ VE AFET SONRASI DÖNEM   İyileştirme  Hızlı değerlendirme  Acil durum kaynakları ve prosedürlerini kullanma  Sektörler arası koordinasyon  İzleme ve kaydetme

Hatay’da çalışmalar

Çadırkent Alanları- Hatay  Akevler - Akevler -  Sergi Alanı Sergi Alanı  Lunapark Lunapark  Şehir Stadyumu Şehir Stadyumu  Maşuklu Bld. Hatay Spor İdman Sahası Maşuklu Bld. Hatay Spor İdman Sahası  Şenköy Belediye Spor Alanı Şenköy Belediye Spor Alanı  Selman Nasır İlköğretim Okulu Selman Nasır İlköğretim Okulu  Dursunlu Spor Alanı Dursunlu Spor Alanı

Toplanma Alanları Maşuklu İlköğretim OkuluMaşuklu İlköğretim Okulu772Maşuklu H.Çolakoğlu İlköğretim Okulu353Y.Bayezıt İlköğretim Okulu324Ovakent İlköğretim Okulu285Serinyol Necati Oflazoglu İlköğretim Okulu646Serinyol Futbol Sahası327Kuzeytepe Mehtap Mehmet Olgar İÖO378Mezbaha Alanı409Çekmece Futbol Sahası2810Mehmet Akif Subaşı İ.Ö.O.4311Avsuyu İlköğretim Okulu13712YeşilPınar Lise ve İlköğretim Okulu5313Gümüşgöze İlköğretim Okulu7214Odabaşı 75. Yıl3415Kuzeytepe İlköğretim Okulu4516Mehmet Akar İlköğretim Okulu3317Mustafa Kemal İlköğretim Okulu2318Kemal Behzatoğlu Anadolu Lisesi6219Karlısu Anadolu Öğretmen Lisesi7020Karaali Çiftlik İlköğretim Okulu3821Karaali İlköğretim Okulu6222Çekmece Gültepe 75. Yıl İlköğretim OkuluMaşuklu H.Çolakoğlu İlköğretim OkuluY.Bayezıt İlköğretim OkuluOvakent İlköğretim OkuluSerinyol Necati Oflazoglu İlköğretim OkuluSerinyol Futbol SahasıKuzeytepe Mehtap Mehmet Olgar İÖOMezbaha AlanıÇekmece Futbol SahasıMehmet Akif Subaşı İ.Ö.O.Avsuyu İlköğretim OkuluYeşilPınar Lise ve İlköğretim OkuluGümüşgöze İlköğretim OkuluOdabaşı 75. YılKuzeytepe İlköğretim OkuluMehmet Akar İlköğretim OkuluMustafa Kemal İlköğretim OkuluKemal Behzatoğlu Anadolu LisesiKarlısu Anadolu Öğretmen LisesiKaraali Çiftlik İlköğretim OkuluKaraali İlköğretim OkuluÇekmece Gültepe 75. Yıl İlköğretim Okulu