Tıp Fakültelerinin Yeni Rolü: Sosyal Güvenirlik Dr.İskender Sayek Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Genel Cerrahi Anabilim Dalı Emekli Öğretim Üyesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ KLİNİK ARAŞTIRMALAR BİRİMİ (KABİ)
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
Kalite İlkelerinin Geliştirilmesi ve Uygulanmasında ve Uygulamaların Niteliğinin Garanti Edilmesinde «Adım Adım Derneği’nin» (ISSA) Deneyimi Mihaela Ionescu,
TÜRK TORAKS DERNEĞİ 1.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Toplum Sağlığını Geliştirme
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Müfredatı Yeniden Yapılandırma Çalışmaları Berna Musal, Cahit Taşkıran, Sevgi Tımbıl, Serpil Velipaşaoğlu, Yücel.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
İTF Eğitiminde Mevcut Durum Tespiti WFME-UTEAK-TTB Tıp Fakültelerinin Misyon ve Hedefler Temel Alanı Ölçütleri ile İlgili Değerlendirmeleri Misyon.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Kalite Temsilcisi Handan KUZPINARI
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
«MESLEKİ EĞİTİMDE KALİTE GÜVENCESİ»
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme (Akreditasyon)
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Klİnİk öğretİmde etİk.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
USKAF MAYIS 2016 KOCAELİ Nuh Zafer CANTÜRK Kocaeli Üniversitesi Hastanesi Başhekimi SAKİD Başkanı SENATURK Başkan Yardımcısı.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Afetlerde Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Açısından Sendai Çerçeve Eylem Planının ( ) Getirdikleri Arş. Gör. Hüseyin KOÇAK ÇOMÜ Sağlık Yüksekokulu.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Öğretimin Planlanması
  Albany New York Eyalet Universitesi, Birleşmiş Milletler Küresel Sağlık ve Ulusal Hukuk Birliği Merkezi Bu Program Uluslarası Ögrenciler için sunulmuş.
MİSYON Histoloji ve Embriyoloji alanında mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası düzeyinde eğitim ve öğretim kapsamında bilimsel düzeyde eğitim vermek, Araştırma.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE AKILCI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sosyal Sorumluluk Nedİr?
Sunum transkripti:

Tıp Fakültelerinin Yeni Rolü: Sosyal Güvenirlik Dr.İskender Sayek Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Genel Cerrahi Anabilim Dalı Emekli Öğretim Üyesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi 5 Mayıs 2016

Tıp eğitimi tıp fakültesine girişle başlayan ve emekliliğe kadar süren yaşam boyu bir eğitimdir Amacı sağlığın gelişmesini sağlayan ve koruyan, “iyi hekim” yetiştirmektir İyi hekimin amacı; insanların ve toplumun refahını ve iyilik halini sağlamaktır.

Düşük gelirli ülkeler: Sağlık çalışanlarında sayısal eksiklik (Hekim, hemşire, ebe, toplum sağlığında çalışan) Yüksek gelirli ülkeler: Sağlık hizmetine erişim Yaşlı nüfus Teknoloji kullanımı Maliyet artışı Sağlık hizmetine erişimde kırsal-şehir arasındaki açık : Yaygın bir sorun 21. Yüzyılda Sağlık Murray RB ve ark MJA 2012;196:1-5

Sadece bilgiye sahip olmak ve yeni ve karmaşık teknolojileri kullanma ustalığı tıp mezunlarının bireylerin/toplumun gelişen gereksinimleri karşılamak için yeterli değildir.

Tıp Eğitimi İyi bir sağlık sisteminin oluşmasında temeldir Sağlık ve hastalık kavramlarının etkisiyle önemli değişim yaşamıştır… değişimin nedeni sağlık hizmet sunumundaki maliyet artışı ve eşitsizlikler Hastalık-eğilimli/odaklı hekim yetiştirme...yüksek teknoloji ortamında eğitim Sağlığın korunması ve koruyucu hekimlik yerine tedavi edici sağlık sistemine artmış kaynak ayırımı Aziz A ve ark J Pak Med Assoc 2006;56:

Toplum Mezun Tıp Fakültesi Sağlık Sistemi Abdalla ME JCSAA 2014,

Tıp Eğitimi Hastane çevresi Aşırı uzmanlaşma Hızlı bir hasta değişimi/dönüşümü Sağlık sorunlarına dar spektrumlu bakış Biyoteknolojinin domine ettiği müfredat Mennin S, Mennin RP Clin Teac 2006;3:90-96

Sağlık hizmet sistemlerindeki büyüyen kriz döneminde sağlıkta eşitsizlikler açısından etkin, karşılanabilir ve toplum-merkezli sağlık hizmet sunumu çok önemli Sosyal güvenilir/hesap verebilir tıp eğitimi bu alanda önemli bir katkı yapar

Tıp Fakültesi Eğitim Hizmet Araştırma Yeni Rol: Sosyal / Toplumsal Yükümlülükleri Karşılamak

Tıp Fakültelerinin Sosyal Yükümlüküleri Güvenilirlik/ Hesap verebilirlik (Accountability) Güvenilirlik/ Hesap verebilirlik (Accountability) Duyarlılık (Responsiveness) Duyarlılık (Responsiveness) Sorumluluk (Responsibility) Sorumluluk (Responsibility) Boelen ve ark Educ Health 2012,25:

Tıp Fakültelerinin Sosyal Yükümlüküleri Boelen ve ark Educ Health 2012,25: Sosyal olarak sorumlu Toplumun refah/iyiliğini önceleyen fakülte Amaç; kabaca belirlenen toplum sağlık gereksinimlerini karşılayacak “iyi hekim” yetiştirmek Sosyal olarak duyarlı Eğitim, araştırma ve hizmet etkinliklerini açıkça/geniş anlamda tanımlanan toplum sağlık gereksinimlerini karşılamak için yönlendiren fakülte Amaç; toplumun sağlık sorunlarını giderecek “profesyonelizm” gibi özgül yetkinliklere sahip hekim yetiştirmek Sosyal olarak güvenilir/hesap verebilir Toplum sağlık gereksinimlerini karşılamak için eğitim, araştırma ve hizmet etkinliklerini tanımlamanın yanısıra kanun yapıcılar, sağlık hizmet sunucuları ve toplumla işbirliği yapan ve bunun toplum için geçerli, yüksek nitelikli, eşit ve maliyet etkin sonuçlar verdiğini gösteren fakülte Amaç, sağlık belirleyicileri üzerinde çalışan ve bunun sağlık sistemine adaptasyonuna katkı sunan değişim yapan hekim yetiştirmek

Tıp eğitiminin toplumların sağlık gereksinimlerini karşılamada duyarlı olması Uluslararası düzeyde reform odağı Murray RB ve ark MJA 2012;196:1-5

SorumlulukDuyarlılıkGüvenirlik Sosyal gereksinimlerin belirlenmesi DolaylıAçıkçaKatılımlı Kurumsal hedeflerÖğretim üyelerinin belirlemesi Veriler üzerinden belirlenmesi Toplumla belirlenen Eğitim programıToplum eğilimli Topluma dayalı Bağlamsal Mezunların niteliğiİyi pratisyenProfesyoneli zm kriterini karşılayacı Sağlık sistemini değiştirici Değerlendirme odağıSüreçÇıktı/Kazanı m Etki DeğerlendiricilerİçDışSağlık bileşenleri Boelen C ve ark Educ for Health 2012;25:

Sosyal güvenirlik (Hesap verebilirlik) tıp fakültelerinin sağlık ile ilgili rolünü güçlendirmek için ortaya atılmıştır DSÖ: Tıp fakültelerinin yükümlülüğü eğitim, hizmet ve araştırmayı hizmet ettiği toplumun, bölgenin ve/veya ülkenin öncelikli sağlık sorunları ile ilşiklendirmektir. Öncelikli sağlık sorunları hükümetler, sağlık hizmet sunucuları, sağlık profesyonelleri ve toplum ile birlikte saptanmalıdır. Boelen C, Heck J WHO 1995 Sosyal Güvenirlik (Hesap Verebilirlik)

Sosyal güvenilir / hesap verebilir olmak, sağlığın ana bileşenleri ve toplum iyilik haline en büyük etkiyi yapmak için ortak çalışmayı gerektirir Sağlık hizmet sunucuları Sağlık sigorta sağlayıcıları Toplum Meslek örgütü/ Sağlık çalışanları Politika yapıcılar

Öğrenenin sosyal güvenirliği Tıp fakültelerinin sosyal güvenirliği Sağlık sisteminin sosyal güvenirliği

Tıp fakültelerinin sosyal güvenirliği Sağlık sisteminin sosyal güvenirliği Uygunluk Nitelik Maliyet- etkinlik Eşitlik Abdalla ME JCSAA 2014, Boelen C, 2009 Eğitim kurumu bu ilkelerin yanısıra sağlık sisteminin geliştirilmesine aktif katılım sağlamalıdır.

Değerler EğitimAraştırmaHizmet UygunlukEğitim programı ana sağlık konularını yansıtır Ana sağlık sorunlarını değerlendirir Ana sağlık sorunlarına yöneliktir NitelikToplum bağlamında gerekli yetkinliklere sahip hekim yetiştirmeyi hedefler Sağlık sorunlarına yönelik nitelikli araştırma yapar Kanıta dayalı ve yüksek teknolojili hizmet sunar Maliyet- etkinlik Eğitim programı maliyet- etkin bireysel ve toplumsal hizmeti vurgular Kaynakların doğru ve uygun kullanımını önceler Doğru ve uygun kaynak kullanımını sağlar EşitlikÖğrencilerin toplumun her türlü sorunları ile karşılaşmasını sağlar ve her kategoriden öğrenci alır Toplumun her kategorisine yönelik çalışmalar yapar Herkese eşit sağlık hizmeti sunar İşlevler

Müfredat Hastalıkları Curriculosclerosis Carcinoma of the curriculum Curriculoarthritis Curricular Disethesia Curruculitis – Idiopathic – Intercurrent – Iatrogenic Curriculum Hypertrophy Curriculum Ossification Abrahamson S. J Med Educ 1978:53:951-57

Adaptif Müfredat : Değişebilen Dinamik Yenileşimci Öğrenen merkezli Sosyal güvenilir / Hesap verilebilir Frank J SIMEC 2016

Müfredat ve Sosyal Güvenilirlik Tıp eğitimi müfredatı Birinci basamak sağlık sistemini yansıtan Sağlık, toplumu güçlendiren ve eşitlik arasında bağlantı kuran Toplumda formal klinik uygulamaların gereksinimi Öğrencileri destekleyen ve süreçte yer almalarını sağlayan Murray RB ve ark MJA 2012;196:1-5

Müfredat/Eğitim Programı Sorumlu Sağlıkta eşitsizlik ile ilgili kavramlar Duyarlı 1. Yatay olarak topluma dayalı etkinlikler 2. Incinmiş (vulnerable) bireylerin bakımı ile ilgili yetkinliklerin değerlendirilmesi 3. Mezunlarının hizmet alamayan bölgelerde yerleşmeleri ve hizmet sunmalarının teşvik edilmesi Güvenilir 1.Mezunlarının hizmet alamayan bölgelerde çalışabilmelerini sağlamak için sağlık otoriteleri ile görüşmeler yapar 2. Sağlık hizmet sunumunun niteliğini arttırma çalışmalarına katkı sunar Boelen C ve ark Educ for Health 2012;25:

Sorumluluklar Toplum mevcut ve gelecekteki sağlık gereksinimlerini belirlemek, sağlık çalışanlarını eğitmek, araştırma programı geliştirmek ve sağlık hizmet sunumu modeli önermek Etkin bir biçimde gereksinimlere yanııt vermek ve toplum sağlığına etkili olduğunu göstermek

Sosyal Güvenilir/Hesap Verebilir Tıp Fakültesi Olmak ? Öğrencilerinin sağlığın sosyo-ekonomik belirleyicilerinönemini kavramalarını sağlaması Hastalıkların biyomedikal yönü ile sağlık ve iyilik hali “holistic” yaklaşımının entegre edilmesi Bu yaklaşımı destekleyen rol modellerin bulunmasını sağlaması Tıp fakültesi tüm topluma eşit ve nitelikli sağlık hizmeti sunumunun sağlanmasında sorumluluk paylaşması Mezunlarının en iyi uygulamaları yapabilmelerini sağlayacak toplum sağlığı ve sağlık hizmetini öncelik hedefi olarak belirlemesi Akademik mükemmeliyet, değerlendirme ve akreditasyon standartları ve mekanizmalarında sosyal güvenilirliği /hesap verebiliriği belirtec olarak kabul etmek, Toplumun mevcut ve gelecekteki gereksinimlerini karşılayacak sağlık profesyonellerini yetiştirmek ve mezunlarının çalışabilecekleri çevrelerin oluşmasında katkı sunmak Tıp fakültesi performansının değerlendirilmesinde akademik bireylerin yanısıra toplum temsilcilerinin de yer almasını sağlamak

Sosyal güvenilir fakülte için iyileştirme startejileri: Mevcut ve gelecekteki toplumun sağlık gereksinimlerine yanıt vermek Eğitim, araştırma ve hizmet önceliklerini yeniden düzenlemek Diğer bileşenlerle yönetim ve işbirliğini güçlendirme Performans ve etkinin ölçülmesi için değerlendirme ve akreditasyon süreçleri Global Consensus for Social Accountability of Medical Schools

Sağlığın sosyal, ekonomik, kültürel ve çevresel belirleyicileri eğitim kurumunun stratejik gelişimini yönlendirmelidir Boelen C, Woollard B Med Educ 2009;43:887-94

Sağlığın Sosyal Belirleyicileri İnsanlar doğduğu, büyüdüğü, çalıştığı, yaşadığı ve yaşlandığı günlük yaşam koşullarını belirleyen güçler ve sistemlerdir Ekonomik politikalar ve sistemler Gelişim gündemleri Sosyal normlar Sosyal politikalar Politik sistemler

Sağlığın Sosyal Belirleyicileri Sosyal Yapı Ekonomik sistemler Sağlıkta eşitsizlikler Sosyal çevre Fiziksel çevre Sağlık hizmetleri Toplumsal faktörler Gelir dağılımı Güç dağılımı Kaynak dağılımı Yerel toplumlar Ülkeler Dünya CDC/ CDSH

Sosyal Yükümlülük Değerlendirmesi Süreç-eğilimli değerlendirme İç değerlendirme Çıktı/kazanım temelli Dış değerlendirme Toplumun sağlık gereksinimleri Çıktı/kazanım temelli Dış değerlendirme Sosyal Sorumlu Sosyal Duyarlı Sosyal Güvenilir

Sosyal güvenirlik / hesap verebilirlik sağlık çalışanları açısından üç alanda değerlendirilmelidir. Kavramsallaştırma Üretim Yararlılık Tıp fakültesinin toplumun sağlık gereksinimlerini belirlemek ve bunlara yanıt verme kapasitesi Fakültenin gereksinimleri karşılamak için tanımladığı süreç ve kazanımları (çıktı) Kazanımların / çıktıların kullanımı ve sağlık sistemine etkileri (yararlılığı) Boelen C, Woollard B., Medical Education 2009; 43:

Sosyal Güvenirlilik : “Global Consensus” 10 Stratejik Yönü 1.Toplumun sağlık gereksinimlerinin farkında olmak 2. Sağlık sistemi ve diğer bileşenlerle işbirliği yapmak 3.Doktorların ve diğer sağlık çalışanlarının sistemde değişen rollerine uyum göstermek 4.Çıktı temelli eğitimi uygulamak 5.Duyarlı ve sorumlu tıp fakültesi yönetimini sağlamak 6.Eğitim, araştırma ve hizmet ile ilgili standartlarını tanımlamak 7.Eğitim, araştırma ve hizmette nitelik geliştirmeyi desteklemek 8.Akreditasyon için zorunlu mekanizmalar oluşturmak 9.Küresel ilkeler ile bağlam özgüllüğünü dengelemek 10.Toplumun rolünü tanımlamak Woolard B, Boelen C Med Educ 2012;46:21-27

Sosyal Güvenirlilik : “Global Consensus” Yol Haritası 1.Toplumun sağlık gereksinimlerinin farkında olmak 2.Sağlık sistemi ve diğer bileşenlerle işbirliği yapmak 3.Hekimlerin ve diğer sağlık çalışanlarının sistemde değişen rollerine uyum göstermek Woolard B, Boelen C Med Educ 2012;46:21-27 Sosyal bağlam/durum ile sağlık sorunlarını ortaya koymak ve bu bağlamda gereksinimler ile ilişkiler belirlenip etkin bir eylem içine girmek Hekimlerin bu açıdan rol ve yeterlilik/yetkinlikleri tanımlanmalı…ekip çalışması, profesyonelizm

thenet.community.org GLOBAL HEALTH EQUITY Sağlıkta eşitsizlikleri ortadan kaldırmak için eğitim ağı

THEnet : Sağlıkta Eşitlik için Eğitim Stratejileri Toplumun sağlık ve sosyal gereksinimleri yönelimli eğitim, araştırma ve hizmet Tüm evrelerde sosyal güvenirlik yaklaşımı Sağlık gereksinimi en yüksek olan toplumlardan öğrenci alınması Eğitim programının hizmet sunulan bölgede ya da yakınında yer alması Tıp eğitiminin genelde üniversite ve hastane ortamında olması yerine sağlık sistemi içinde yer alması

THEnet : Sağlıkta Eşitlik için Eğitim Stratejileri Temel bilimler ile klinik bilimleri, toplum sağlığı ve sosyal bilimler ile entegre müfredat; teorik öğrenmeyi destekler erken klinik temas Öğrenci merkezli, problem ve hizmete dayalı, bilişim teknolojileri destekli pedagojik yaklaşım Eğitici ve mentor olarak eğitilen toplumda çalışan pratisyenler ile eğitimin Diğer sağlık çalışanlarının yerel olarak uygun yetkinliklerle mezun yetiştirmede katkısı Toplumda hizmeti önceleyen eğiticiler ve program

THEnet’in Beklentileri Tıp Fakültesi Hizmet ettiği toplumu tanımlama Toplumun sağlık ve sosyal gereksinimlerin belirlenmesi Sağlık sisteminin gereksinimlerinin belirlenmesi

Edinburgh Deklarasyonu: 1988 Tıp fakültesi içinde – Eğitim ortamının genişletilmesi – Ulusal sağlık gereksinimlerinin eğitim müfredatı/programının bağlamında yer alması – Yaşam boyu öğrenmenin sürekliliğini sağlayan aktif öğrenme – Mesleki yetkinlik gereksinimi – Tıp eğiticilerinin eğitimci olarak yetiştirilmesi – Hastalıkların önlenmesi ve sağlığın korunması – Klinik uygulama ile bilimin entegrasyonu – Başvuranların seçimi

Daha geniş alanda – Tıp eğitimi ile sağlık hizmet sunumunun eşgüdümünün sağlanması – Hekim/diğer sağlık çalışanları oranının dengeli olması – Multi-profesyonel eğitim ve ekip çalışması – Sürekli tıp eğitiminin uygulanması Edinburgh Deklarasyonu: 1988 Amaç toplum (Ulusal, bölgesel ve küresel) için daha iyi sağlık hizmet sunumunun sağlanması

World Summit on Medical Education: 1993 “The Changing Medical Profession” A. Uygulama ve Politikası 1.Eğitim ve uygulamayı biraraya getirme 2. Sağlık insangücü planlaması 3. Sağlık sistemlerinin geliştirilmesi: Tıp fakültelerinin bu süreçteki yeri 4. Uzman/Genel pratisyen oranı 5. Sağlıktaki değişim: sağlık profilleri 6. AIDS ve diğer kronik hastalıklar B. Eğitimsel Yanıt 7. Kurumsal politika ve yönetim 8. Seçim süreçleri 9. Daha iyi bir tıp eğitimi için tıp eğiticisi yetiştirme 10.Planlama ve değerlendirmede tıp öğrencisi katılımı 11. Biiim ve tıp/sağlık ilişkisi 12. Tıp eğitiminin etik temeli (Klinik, hastane & toplum) 13. Eğitim&öğrenme strateji ve yöntemleri 14. Bilgi artışını karşılayacak müfredat seçenekleri

World Summit on Medical Education: 1993 “The Changing Medical Profession” C. Süreklilik 15. Mezuniyet sonrası/uzmanlık eğitimi (insangücü planlaması) 16. Sürekli eğitim: uygulayıcıların gereksinimini karşılayacak D. Eğitimde Ortaklar 17. Sağlık ekipleri& multiprofesyonel eğitim 18. Toplumun katılımı: toplum eğilimli eğitim 19.Hasta ve toplum ile iletişim 20. Karar vermede daha geniş bir katılım: Toplumun katılımı E.Öğrenme Ortamı 21. Gerçek dünya ortamları: tıbbi olan ve olmayan ortamlar 22. Toplum/halka dayalı tıp eğitimi : Sağlıkta eşitlik açısından üniversitenin yükümlüğü

Sosyal Güvenirliğin Sağlanması Akreditasyonun önemi eğitim niteliğini arttırarak toplumun beklentilerini karşılanmasını sağlamasıdır

Akreditasyon Global Consensus for the Social Accountability of Medical Schools [. Eğitimde nitelik güvencesi Fakültenin yetkin hekim yetiştirdiğinin güvencesi Fakültede değişim anahtarı Sosyal güvenirlik kavramını destekleyen faktör

TEPDAD/UTEAK Standartları TS Tıp fakültelerinin mezuniyet öncesi eğitim programının amaç ve hedefleri, tıp eğitimi sürecini, hekimin toplumdaki rol ve sorumluluklarını yerine getirmesine yönelik yetkinlikleri kapsayacak şekilde tanımlanmalıdır. TS Tıp fakülteleri eğitim programlarında fakültenin kurumsal hedefleri ve önceliklerinin yanı sıra güncel ulusal çekirdek müfredata (UÇEP) uygunluğu mutlaka sağlamalıdır. GS Tıp fakülteleri programlarında öğrenci merkezli eğitim uygulamalarına yer vermelidir.

TS Tıp fakülteleri eğitim programını mutlaka toplumun öncelikli sağlık sorunlarını içerecek şekilde kurgulamalıdır. GS Tıp fakülteleri tıp eğitimi süresince eğitim etkinliklerinin bir kısmını üçüncü basamak dışındaki sağlık kurumlarında ve toplum içinde gerçekleştirmelidir. Tıp fakültesinin yer aldığı bölgedeki toplumun özellikleri, yerel sağlık koşulları, öncelikleri ve beklentileri ile ilgili veriler de eğitim programı planlanırken dikkate alınmalı ya da tıp fakültesi tarafından bu verileri elde etmeye yönelik çalışmalar yürütülmüş olmalıdır.

GS Tıp fakülteleri eğitim programları, öğrencilerin tıp eğitiminin erken dönemlerinde hasta ve toplumun sağlık sorunlarıyla karşılaşmasını sağlamalıdır. Tıp eğitimi süresince erken dönemde kliniğe giriş uygulamaları vs gibi etkinliklerle hasta/simüle hasta ile temas sağlanmalı, hastalıklardan korunma, sağlığın geliştirilmesi ve hasta hizmeti konularında gerekli sorumluluklar verilmelidir. Diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması deneyimi kazanabilmesi için Aile Sağlığı Merkezi, Toplum Sağlığı Merkezi gibi birinci basamakta çalışma olanağı hazırlanmalıdır.

GS Tıp fakülteleri eğitim programlarında topluma dayalı tıp eğitimi uygulamalarının gerçekleştirilebileceği öğrenme ortamlarıyla ilgili olanakları yaratmalı ve geliştirmelidirler.

Tıp eğitimi toplum açısından önemli bir öge Toplumun tıp fakültesine bakışı Bireysel ve toplumsal gereksinimleri karşılama Toplum ve sağlık sistemi ile işbirliği: Toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve uygun tepkiyi verme Abdalla ME JCSAA 2014,

Tıp Eğitimi İnsanları bütünsel bir yaklaşımla sosyal ortamlarında değerlendiren Sağlığın belirleyicilerinin farkına varan Hizmet sunulan toplum sağlığının eğitim ile düzeltilmesine duyarlı Sağlık sistemi içinde çalışan ve toplumun gereksinimlerinin karşılayan Sağlığın korunması / geliştirilmesini önceleyen Mennin S, Mennin RP Clin Teac 2006;3:90-96

Tıp eğitimi tıp fakültesine girişle başlayan ve yaşam boyu bir eğitimdir Amacı sağlığın gelişmesini sağlayan ve koruyan, sağlık belirleyicileri üzerinde çalışan ve bunun sağlık sistemine adaptasyonuna katkı sunan, değişim yapan“iyi hekim” yetiştirmektir

Sosyal güvenirlik tıp fakültelerinin topluma verdikleri bir değerdir.

Teşekkür ederim…...